Gå til innhold

Eg skal bli mamma!


Mirabella76

Anbefalte innlegg

Det er retningslinjer for svangerskapskontroller. Her ser du en oversikt over når kontrollene skal være og litt mer informasjon.

Men jeg har fått flere enn det, og det tror jeg mange andre også får. Jeg skal f.eks. på kontroll til jordmor i dag, det var det hun som sa jeg måtte. Men ser på denne oversikten at jeg egentlig ikke skulle hatt kontroll før neste legetime igjen.

Så i utgangspunktet trenger du ikke å bekymre deg før du evt. får færre kontroller enn dette...

Ultralyden er selvfølgelig viktig å få til riktig tidspunkt. Kommer en for sent, er lenger enn man trodde så er det jo ikke noe annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det. kommer man for tidlig får man gjerne en ny time.

Ha en fin dag :klem:

Takk for link! :) Egentlig ganske rart at det er så stor forskjell mellom ulike legar, når det faktisk finst slike retningslinjer. Blir spennande å sjå kva slags oppfølging den nye fastlegen min praktiserer!

Eg har ikkje lyst til å koma for seint til UL, nei! Skal nok sørga for at eg får time til rett tidspunkt. :jepp: Veke 18 er vel det ideelle?

Håpar du har hatt ein fin dag! :)

En personvekt vil vise litt forskjellig vekt etter hvor du står på den, tror jeg. Det gjør min, og den var ganske dyr.

Jo, kanskje. Men eg prøver å stå midt på vekta, kvar gang eg veg meg.

Kom det ikke nye retningslinjer i fjor eller noe, som er de Jente 79 linker til? Min lege følger iallfall de nye retningslinjene, og ja, enig i at det er litt urettferdig at andre tilbyr mange flere. Hadde jo vært greit om alle fulgte retningslinjene. Kunne sikkert mast meg til flere, men det skal jo ikke være nødvendig. Ennå er det åtte uker til til det skjer noe mer her, så får bare smøre meg meg tålmodighet så lenge. ;)

Men merker godt at det er lett å bli litt hysterisk, derfor jeg ikke henger så mye på dedikerte gravidforum, og i tillegg virker det som om "alle" tar privat ultralyd. Satser på at ikke noe blod er godt tegn jeg, og så får jeg håpe at tiden går fort frem til juni.

Ja, eg synst at alle legar burde ha fulgt dei nye retningslinjene! Det er jo ikkje riktig at det skal vera slik at ein får ulik oppfølging, avhengig av kva lege ein går til.

Det er nok langt frå alle som tar privat UL. Men eg har også inntrykk av at det er mange som gjer det! Og eg er jo ein av dei. :sjenert: Synst du er veldig flink eg, som klarar å venta i spenning til den ordinære ultralyden. :jepp: Ikkje noko blod er nok eit veldig godt tegn, ja - slik tenker eg og!

Det er tydelig at det er ganske ulik praksis på legekontorene rundt omkring...

Ja, det skal vera sikkert og visst! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:vinke:

Det med å komme for tidlig eller for sent til ultralyd tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Hos meg bestilte iallfall legen ultralyd time til meg, eller hun henviste meg dit da, for rutineultralyd et sted mellom 17-19 tror jeg det er vanlig. Iallfall tror jeg det er vanlig at legen ordner det der for deg, så får du plutselig et brev i postkassa :)

Bra du fikk kommet deg på jobb og det gikk bra i dag da! Det med at du blir kvalm på ettermiddagen kan kanskje kommet av at du har jobbet og blitt sliten, og at du da blir lettere kvalm? Eller så kan du være en av de som har kveldskvalme, slik som mamma hadde.

Den ømme følelsen nede i magen er nok ligamentsmerter, ja :Nikke: Veldig vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Det å kalle det morgenkvalme er visst ganske utdatert... Mange gravide blir kvalme til alle tider på døgnet... Forhåpentligvis blir du kvitt det i løpet av et par uker.

Litt murringer er normalt. Ikke tenk for mye på det. Vi gravide kan kjenne oss skakke. Noen ganger kjenner vi noe, andre ganger ikke. Litt murring er ikke unormalt. Noen stikk og strekk er gjerne ligamensmerter. Jeg hadde en god del av det. Faktisk et av de få typiske symptomene jeg hadde. Tro meg når det var noe mer så var det ikke svake mens smerter det minnet om. De var sterke og jeg blødde mye. Så du skal ikke ha noen grunn til å bekymre deg.

Blir spennende å høre hva legen din praksiserer ja. for å være helt ærlig så ser jeg ingen vits med stadige sjekker i begynnelsen av svangerskapet. Når en kommer såpass langt at man kan høre hjertelyden er det noe annet, men før det er det jo kun formen til mor en kan få sjekket... Med mindre det er grunn til å sjekkes opp da selvfølgelig...

Legen din ordner innkalling til UL. Jeg var inne den dagen jeg var 19+6. Så litt seint i forhold til mange andre, dette var fordi jeg ikke hadde en fast termin. Så jeg fikk timen til ordinær UL den dagen jeg var på tidlig UL for å fastslå termin. Gikk helt fint det. Så lillegutt klart og tydelig, og det var en helt fantastisk følelse :rødme:

Ha en fin dag :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Det med å komme for tidlig eller for sent til ultralyd tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for. Hos meg bestilte iallfall legen ultralyd time til meg, eller hun henviste meg dit da, for rutineultralyd et sted mellom 17-19 tror jeg det er vanlig. Iallfall tror jeg det er vanlig at legen ordner det der for deg, så får du plutselig et brev i postkassa :)

Bra du fikk kommet deg på jobb og det gikk bra i dag da! Det med at du blir kvalm på ettermiddagen kan kanskje kommet av at du har jobbet og blitt sliten, og at du da blir lettere kvalm? Eller så kan du være en av de som har kveldskvalme, slik som mamma hadde.

Den ømme følelsen nede i magen er nok ligamentsmerter, ja :Nikke: Veldig vanlig.

Bekymrar meg ikkje så veldig for å koma for tidleg eller for sent til ultralyd. Men eg innrømmer at eg synst det er litt kjipt om eg får time til UL ei stund før eller ei stund etter veke 18. Og viss det er legen som ordnar med UL, så har eg jo heller ingen kontroll over når eg får UL-time. Ja ja, får satsa på at legen min klarar å ordna eit bra tidspunkt til meg!

Kan godt henda at eg blir kvalm om ettermiddagen/kvelden, fordi eg då har vore på jobb og blitt sliten, ja. Om morgonen er eg jo vanlegvis utkvilt etter ei heil natts søvn. Eg har forresten ikkje vore kvalm/uggen i det heile tatt dei to siste dagane. :)

Stemmer nok at det er ligamentsmerter eg kjenner for tida. Merka det veldig godt i går kveld. Føltest som om noko låg og pressa og trykte heilt nederst i magen. Det var ømt, og faktisk litt ubehagelig. Ligger livmora fortsatt heilt nede i magen, når ein er nesten 12 veker på vei? Det virkar iallfall som om den gjer det hos meg!

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke:

Det å kalle det morgenkvalme er visst ganske utdatert... Mange gravide blir kvalme til alle tider på døgnet... Forhåpentligvis blir du kvitt det i løpet av et par uker.

Litt murringer er normalt. Ikke tenk for mye på det. Vi gravide kan kjenne oss skakke. Noen ganger kjenner vi noe, andre ganger ikke. Litt murring er ikke unormalt. Noen stikk og strekk er gjerne ligamensmerter. Jeg hadde en god del av det. Faktisk et av de få typiske symptomene jeg hadde. Tro meg når det var noe mer så var det ikke svake mens smerter det minnet om. De var sterke og jeg blødde mye. Så du skal ikke ha noen grunn til å bekymre deg.

Blir spennende å høre hva legen din praksiserer ja. for å være helt ærlig så ser jeg ingen vits med stadige sjekker i begynnelsen av svangerskapet. Når en kommer såpass langt at man kan høre hjertelyden er det noe annet, men før det er det jo kun formen til mor en kan få sjekket... Med mindre det er grunn til å sjekkes opp da selvfølgelig...

Legen din ordner innkalling til UL. Jeg var inne den dagen jeg var 19+6. Så litt seint i forhold til mange andre, dette var fordi jeg ikke hadde en fast termin. Så jeg fikk timen til ordinær UL den dagen jeg var på tidlig UL for å fastslå termin. Gikk helt fint det. Så lillegutt klart og tydelig, og det var en helt fantastisk følelse :rødme:

Ha en fin dag :klem:

Visste ikkje at det var utdatert å kalla det morgonkvalme! ;) Men spør du meg, så synst eg absolutt at det er ein dårlig beskrivelse av svangerskapskvalme, sidan eg kun har vore plaga med kvalme om ettermiddagen/kvelden. Ja, utenom den eine veka då eg var kvalm heile dagane, og kasta opp alt eg åt. Det har faktisk aldri skjedd at eg har vore kvalm om morgonen, og blitt bedre/heilt bra om kvelden - det er alltid motsatt! Eg trur nok det er veldig individuelt om ein er mest kvalm om morgonen eller kvelden. Enkelte er jo også like kvalme heile tida, mens andre ikkje er kvalme i det heile tatt. Så morgonkvalme er jo virkelig eit misvisande ord!

Stikking og strekking i magen har eg kjent mykje av, så det er nok vanlege ligamentsmerter. Det som gjorde meg nervøs, var menssmertene eg kjente for eit par dagar sidan. Har nemlig ikkje kjent slike smerter i det heile tatt før, sidan eg vart gravid. Men som du seier, så er det nok ingen fare så lenge smertene var så svake og kortvarige som det eg hadde. Du som har opplevd å mista, veit nok kva du snakkar om. Reknar med at dersom ein mistar, er smertene så sterke at ein ikkje er i tvil om at noko er gale.

Heilt enig med deg i at stadige sjekkar heilt i starten av svangerskapet egentlig er unødvendig. Det einaste eg kunne ha ønska meg, er at det var vanleg å tilby gravide ein tidleg UL (ca i veke 6-8), i tillegg til den ordinære ultralyden. Har jo lest historiar om kvinner som har hatt MA, der fosteret har slutta å utvikla seg veldig tidleg - og så blir det ikkje oppdaga før etter veldig lang tid. Hadde alle gravide fått tilbud om tidleg UL, så kunne ein i mykje større grad ha unngått sånt. Det er iallfall slik eg tenker.

Håpar ikkje at eg får UL like seint som du fekk. Men det er iallfall godt å høyra at du fekk sjå lillegutt ordentlig på ultralyden, til tross for at du var litt seint ute med ULen.

Håpar du har hatt ein fin dag! :)

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart 12 uker nå, så moro, gratulerer masse :klem:

Hvordan er formen din om dagene da??

Ja, det er kjemperart og spennande å tenka på at eg snart er 12 veker på vei allerede! :-D

Formen min er veldig bra for tida! :) Får satsa på at det varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvordan det står til! Håper du klarer deg uten de altfor store plagene!

Onsdags :klemmer: til deg

Det står bra til med meg! :) Har heldigvis lite plager for tida, og då følest alt så mykje lettare. Eg er på jobb om dagane, og nyter det flotte vårveret me har her i Bergen for tida! :sol:

Sender ein onsdagsklem tilbake til deg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 uker snart! :dåne:

Her flyr jo tiden. :klem:

Ja, ikkje sant at tida flyr! :jepp:

12 veker på fredag! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en tidlig UL ikke hadde vært dumt... Jeg fikk min tidlige etter uke 12 var passert. Gjorde utrolig godt å se den lille krabaten og vite at uke 12 var passert.

Da senket jeg skuldrene en god del. Men må innrømme at jeg har likt siste dal av svangerskapet best. Selv om det blir tyngre er det veldig godt når en kjenner bevegelser og kan høre hjertelyd hos jordmor/lege. Alltid godt å vite at alt er som det skal med det lille nurket!!!

Tenk snart 12 uker. Dette har gått fort :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heilt enig med deg i at stadige sjekkar heilt i starten av svangerskapet egentlig er unødvendig. Det einaste eg kunne ha ønska meg, er at det var vanleg å tilby gravide ein tidleg UL (ca i veke 6-8), i tillegg til den ordinære ultralyden. Har jo lest historiar om kvinner som har hatt MA, der fosteret har slutta å utvikla seg veldig tidleg - og så blir det ikkje oppdaga før etter veldig lang tid. Hadde alle gravide fått tilbud om tidleg UL, så kunne ein i mykje større grad ha unngått sånt. Det er iallfall slik eg tenker.

Ja, men slik jeg tenker i hodet mitt så er det jo en avveing for når det lønner seg å tilby enda en UL i forhold til risiko for at det kan gå gale uten at man merker det. Altså at dersom det var veldig vanlig å miste uten å merke det, ville nok en slik UL vært tilbydt, men det at det ikke blir det, er et tegn på det er sjelden, og man hører bare om det fordi man har lest det på et forum. Altså, jeg mener ikke at det ikke er grusomt å miste på denne måten, men tenker bare at siden det ikke blir systematisk sjekket for det så må sjansen være tilsvarende liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som mister merker det godt ja.

Skrekk historier vil en alltid høre. Er greit å ikke lese for mange skrekk historier. Da vil en alltid finne noe som kan være galt... :sjenert:

Her var det ingen tvil om hva som skjedde, og en vil jo stort sett få en sjekk hvis en skulle ha grunn til å være bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegepege

Hvis du er urolig for babisen så ville jeg ha ringt til sykehuset, IKKE legen, for der tar det iallefall 1 uke før du får henvisningen og enda et par uker før du får ultralyd.. Jeg var veldig urolig i begge mine "svangerskap" og ringte til legen! Han sa atdetheeelt sikkert kom til å gå greit, men da jeg begynte å blø mer så ringte jeg sykehuset og de ba meg komme med en gang om jeg var urolig.. Var til og med på besøk hos mamma i Drammen, og jeg kunne bare komme med en gang :smile:

Så ring heller sykehuset hvis du er urolig, det ville jeg ha gjort iallefall, og de vil nok ta degimot med åpne armer :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig i at en tidlig UL ikke hadde vært dumt... Jeg fikk min tidlige etter uke 12 var passert. Gjorde utrolig godt å se den lille krabaten og vite at uke 12 var passert.

Da senket jeg skuldrene en god del. Men må innrømme at jeg har likt siste dal av svangerskapet best. Selv om det blir tyngre er det veldig godt når en kjenner bevegelser og kan høre hjertelyd hos jordmor/lege. Alltid godt å vite at alt er som det skal med det lille nurket!!!

Tenk snart 12 uker. Dette har gått fort :-D

Det hadde ikkje vore så dumt, nei! ;)

Kva var grunnen til at du fekk UL i veke 12? (Reknar med at du ikkje bestilte time privat, slik eg gjorde). Var det fordi du hadde mista ein gang før, kanskje?

Det følest nok godt når ein kjem så langt at ein kan kjenna liv, ja. No følest det egentlig ganske uvirkelig at eg er gravid, og eg får heller ingen tegn på om fosteret har det bra. Gledar meg masse til å høyra hjertelyden på UL, og å kjenna dei første sparke. :) Håpar virkelig eg får oppleva det!

Tida går fort, det har du heilt rett i!

Ja, men slik jeg tenker i hodet mitt så er det jo en avveing for når det lønner seg å tilby enda en UL i forhold til risiko for at det kan gå gale uten at man merker det. Altså at dersom det var veldig vanlig å miste uten å merke det, ville nok en slik UL vært tilbydt, men det at det ikke blir det, er et tegn på det er sjelden, og man hører bare om det fordi man har lest det på et forum. Altså, jeg mener ikke at det ikke er grusomt å miste på denne måten, men tenker bare at siden det ikke blir systematisk sjekket for det så må sjansen være tilsvarende liten.

Eg skjønnar jo såklart den problemstillingen. Det er nok også derfor ein ikkje tilbyr gravide tidleg UL. Men likevel, for dei som faktisk opplever ein slik MA, må det vera heilt grusomt. Berre tanken på at eg skulle ha gått rundt med eit dødt foster i vekes- eller månadsvis, får meg til å grøssa. Viss den lille i magen min slutta å utvikla seg, så ville eg ha visst det så fort som mulig - og sleppt å gått rundt i lange tider og trudd at alt var i orden, når det ikkje var det.

Kva med å ha tilbydd alle gravide tidleg UL ein gang mellom veke 9 og 12? Då er ein jo ganske langt på vei, og over den mest kritiske fasen. For eg unner ingen å måtte venta heilt til ordinær UL i veke 12, før dei får vita at fosteret er dødt, og har vore det i lange tider. Når ein ikkje har opplevd ein MA sjølv, så er det lett å tenka at tidleg UL ikkje er nødvendig, fordi det er så få som opplever det. Men hadde eg sjølv opplevd noko slikt, så hadde eg aldri klart å koma over at eg ikkje hadde fått tatt UL på eit tidlegare tidspunkt, for å sjekka om alt var normalt. Den ordinære UL skal vera ein flott og spesiell opplevelse, og eg unner ingen å få sjå eit dødt foster på denne dagen som egentlig berre skal vera glede og lykke! Ved å tilby tidleg UL til gravide, ville det blitt enda færre enn det er i dag, som er nødt til å oppleva å få ein sjokkbeskjed på den ordinære ultralyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som mister merker det godt ja.

Skrekk historier vil en alltid høre. Er greit å ikke lese for mange skrekk historier. Da vil en alltid finne noe som kan være galt... :sjenert:

Her var det ingen tvil om hva som skjedde, og en vil jo stort sett få en sjekk hvis en skulle ha grunn til å være bekymret.

Det er nok slik at dei aller fleste som mistar kjenner det godt, ja. Prøver å unngå å lesa for mange skrekkhistoriar, men det er ikkje alltid så lett å la vera. :sjenert: Av og til "må" eg berre, for eg er så nysgjerrig av meg - og så angrar eg litt etterpå på at eg leste det...

Hvis du er urolig for babisen så ville jeg ha ringt til sykehuset, IKKE legen, for der tar det iallefall 1 uke før du får henvisningen og enda et par uker før du får ultralyd.. Jeg var veldig urolig i begge mine "svangerskap" og ringte til legen! Han sa atdetheeelt sikkert kom til å gå greit, men da jeg begynte å blø mer så ringte jeg sykehuset og de ba meg komme med en gang om jeg var urolig.. Var til og med på besøk hos mamma i Drammen, og jeg kunne bare komme med en gang :smile:

Så ring heller sykehuset hvis du er urolig, det ville jeg ha gjort iallefall, og de vil nok ta degimot med åpne armer :smile:

Eg er ikkje bekymra no, altså! Var det berre ei lita stund, då eg kjente menssmerter. Men smertene var så svake og ga seg så fort, at bekymringa mi forsvant like fort som den kom.

Men veldig godt å vita at det er best å kontakta sykehuset i staden for legen, dersom ein bekymrar seg for noko. Det skal eg hugsa på, dersom eg ein gang i løpet av svangerskapet skulle føla behov for å få ein sjekk. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var visst tickeren min tilbake igjen! Mystisk...

Endret av Mirabella76
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hegepege

Hmm, merkelig.. hehe.. Greit å ha den da, så vi ser hvor langt du er :smile:

Er såå moro at du nå er 12 uker, om to dager da, men 12!!!!! :klem1:

Er det ikke deilig å være ferdig med den verste delen? Nå er det bare herlig tid i vente, kjenne babisen, magen vokser..

Ja, ring heller sykehuset enn legen, og de har jo ikke minst åpent hele døgnet :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...