Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Gjest MikeDelta
Jeg har nettopp begynt på hangupsene. Har fokusert mest på benkpress i høst, og kanskje undervurdert hvor tungt det er med hangups. Såvidt jeg har skjønt det er opptakene i Bergen ikke før i april. Målet er å klare mellom fem og ti repetisjoner.

Flere veier går til Rom, men dette er noen tips du kan ta med deg. Hang-ups er tungt selv om det bare er snakk om kroppsvekt. Det beste er om du får en til å hjelpe deg til å begynne med. Siden du ikke klarer en full hang-up kan denne personen hjelpe ved å avlaste deg noe sånn at du klarer en hang-up. Kjør fem sett hvor du tar en hang-up. Kan du ikke få hjelp bare kjør så langt opp du selv klarer til å begynne med. Klarer du fem sett á en halv hang-up er det en start og etterhvert vil du kunne klare en hel. Et tips er å "slenge" seg opp til stanga også senke seg ned så sakte du klarer.. da øver du på den negative delen av øvelsen og er en fin måte å pumpe seg når man er alene på treninga. Men prøv først 5 sett så langt opp du klarer også sleng eventuelt på et siste sett hvor du kaster deg opp til stanga 3 ganger og holder igjen hver gang.

Etterhvert vil du bli sterkere og kunne ta hang-ups uten å hjelp. Kjør så mange sett du klarer "for egen maskin". Når du klarer 5x1 så kan du gå videre til neste steg som er å kjøre 5 sett a 2 rep. Til å begynne med kan det være du trenger hjelp her også, men etterhvert vil du klare 5 sett uten hjelp. Så videre til 4x3 og da burde du være over det verste. Når det går prøv 3x4 også når det er gjort 3x5. Da er du igang med skikkelig hang-ups trening :)

Gjør dette to ganger i uka! Suppler på med øvelser som nedtrekk og roing etter hang-upsene siden dette er gode ryggøvelser og vil hjelpe deg med framgangen. Siden kroppsvekt er motstand i hang-ups kan det også være et tips å se på ting som kostholdet sitt og eventuelt hvor mye kondisjon man trener. Din relative styrke øker om du går ned i vekt, noe som er viktig med hang-ups. Men husk at du også trenger et godt kosthold og proteiner for å få best mulig framgang av alt slitet på treningsstudioet :)

Hvor god framgang du vil ha er selvfølgelig helt individuelt, men en 4'er på opptaket er 4 hang-ups for jenter. Det burde helt fint gå :)

Hilsen MikeDelta (som selv slet med å klare en hang-up (guttevarianten altså...))

Endret av MikeDelta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg og levert søknad! Endelig!

Tror det gikk greit nok.. på egenerklæringen skrev jeg ganske så mye på de første spørsmålene, men på de siste ble det ganske tynt.. sikkert fordi jeg ikke hadde noe særlig tid igjen.

Intervjuet gikk ok.. men jeg må visst lese mer aviser og se mer nyheter! Men ellers så sa han at det var bra nok for å komme inn så da håper jeg på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Melder meg inn i tråden her jeg også. Ringte i dag og bestilte time til innlevering. Skal levere 11 desember i Oslo.

30 år og 3 barnsmor her, uten den store kondisen-enda!

Har lest gjennom hele 07 tråden og denne også. Blir jo såå gira!

Vil så gjerne inn jeg også.

Må si jeg gruer meg litt til innleveringen. Er redd for å bli nervøs fordi det betyr så mye.

Ser ut som det er en flott gjeng som skal søke her inne!

Så hei igjen alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gullfisk
Heisann!

Melder meg inn i tråden her jeg også. Ringte i dag og bestilte time til innlevering. Skal levere 11 desember i Oslo.

30 år og 3 barnsmor her, uten den store kondisen-enda!

Har lest gjennom hele 07 tråden og denne også. Blir jo såå gira!

Vil så gjerne inn jeg også.

Må si jeg gruer meg litt til innleveringen. Er redd for å bli nervøs fordi det betyr så mye.

Ser ut som det er en flott gjeng som skal søke her inne!

Så hei igjen alle sammen :)

Hei:) det her er en veldig bra tråd synes jeg:) når jeg sliter litt med motivasjonen, så tar jeg bare en tur inn hit, og blir like gira igjen.. hehe..

Får vi det som vi vil, så tror jeg dette blir en fin klasse gitt, i alle aldre!

Jeg må nok begynne å trene mer spesifikt på opptakskravene snart... skjønner det er et sjakk trekk:)

takk for alle tips og motivasjon folkens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Takk for gode tips, MikeDelta. Det går nok til slutt, men det er ingen tvil om at en ti år lang fotballkarriere ikke akkurat har gitt meg så veldig mye armstyrke å skryte av, men snarere heller noen ekstra kilo muskler å løfte på :) Forresten: Etter hvert som jeg øker i benkpress, vil jeg også bli sterkere i hangups? Eller er det ingen sammenheng?

Prøvde for øvrig å slepe broren min på rundt 80 kilo tidligere i kveld. Det var faktisk overraskende tungt! Det skal nok gå greit på opptakene, men det var ganske vanskelig å få trukket ham opp i den riktige slepeposisjonen. Det er sikkert lurt av alle her (spesielt jenter) å øve litt på dette...

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fragment: Skal du også levere i Oslo på Grønland 8:30??

Gullfisk: Ja, den treningen ja. Må ta meg i nakken selv, men så reiser jeg til syden 16 i 2 uker. Får prøve å svømme litt der i det minste da

En ting jeg plutselig ble litt usikker på i forbindelse med søknaden, var innlevering av papirer?

Siden fristen er 4 desember, så forstår jeg det sånn at det er inne den datoen man må ha ringt og fått time?

Så tar man med alle attester, legeerklering osv på den timen man får tildelt ikke sant?

Man må ikke sende dem inn også før 4 desember??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Nei, jeg skal levere i Bergen 11. desember. Grugleder meg.

Så lenge du har ringt og avtalt time er det ok å levere etter 4. desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å slepe dukke er ganske tungt ja.. ble overrasket selv.

Merker jeg må begynne å trene mot opptaket nå, ligger ikke så veldig bra an tror jeg.. men hvis det gikk så bra idag på intervjuet som jeg tror, så kanskje jeg har en mulighet til å få prøve hvertfall :)

Lykke til alle som ikke har levert søknaden sin enda, det er deilig å være ferdig med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Heisann!

Melder meg inn i tråden her jeg også. Ringte i dag og bestilte time til innlevering. Skal levere 11 desember i Oslo.

30 år og 3 barnsmor her, uten den store kondisen-enda!

Har lest gjennom hele 07 tråden og denne også. Blir jo såå gira!

Vil så gjerne inn jeg også.

Må si jeg gruer meg litt til innleveringen. Er redd for å bli nervøs fordi det betyr så mye.

Ser ut som det er en flott gjeng som skal søke her inne!

Så hei igjen alle sammen :)

Hei!!

Det er morro se at det er så mange motiverte mennesker her inne!! Husk det at vil man nok er det ingenting som står i veien for at man ikke klarer det!!

Når det gjelder den egenerklæringen så består den av en ca 7-8 spørsmål man må svare på. Dette er spørsmål om deg selv og politirelaterte spørsmål.

Disse spørsmålene legger opptaksnemda til grunn for NÅR (hehe) dere er på intervju. De legger vekt på formulering og tegnsetting, samt din modenhet og generellt din "samfunnsinteresse".

Jeg skal prøve å gengi spørsmålene: for de som ikke har søkt før og/eller de som ikke husker spørmålene

1) Fortell om din oppvekst, miljø og yrkeserfaring. (tror det var no sånt noe)

2) Fortell om deg som person. (positive og negative sider)

3) Hvorfor søker du politihøgskolen

4) Gengi en sak fra media der politiet har vært nevnt. (Husker ikke helt formuleringen her)

4 b) Hva er ditt inntrykk på hvordan politiet har behandlet denne saken.

5) Hvordan mener du publikums forhold til politi/lensmannsetat er

6) Hva er ditt syn på politi/lensmannetat.

7) Har du søkt før. i tilfelle når.

Håper dette kan være til hjelp for noen!!!

Masse lykke til vordene politibetjenter!!! ;-)

"Keep it simple" og kall en spade for en spade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fragment: Åja, men da får vi sitte på hver vår kant av landet og skrive da :)

Så avtaler vi bare at vi sees i Oslo i løpet av våren på opptak,

Takk for svar også.

Christine: Misunner deg som er ferdig.

Har også hørt at dukken er tung. Kusinen min går 1 året nå og var inne 2 gng til fysiske tester. Hun fortalte om flere som bare hadde sluppet den ned så den dunket hodet i gulvet bl. a. Var visst viktig å heller få et godt tak før man begynte å slepe den. Tenke at det var et ekte menneske og behandle den deretter :)

Gjest gjest: Takk for spørsmålene. Skal sette meg ned i løpet av helgen og tenke litt på nyhetssak. Og ikke minst, snakke 100vis av flere minutter med kusinen min om alt jeg lurer på. Sikkert både smart og ikke smart..

Hoff, jeg vil også blir ferdig med innlevering snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulsara: Viktig å kunne noen nyheter ja! Tror jeg så litt dum ut der jeg satt istad og prøvde å svare på noe jeg ikke visste så veeldig mye om :P Du blir jo også spurt om hvorfor du vil inn i dette yrket og litt om dine forskjellige interesser og erfaringer.. Jeg måtte til og med snakke litt engelsk, fordi jeg hadde fått en 5'er i det på vgs. Men lykke til :) Det viktigste er å være seg selv og 100% ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta
Forresten: Etter hvert som jeg øker i benkpress, vil jeg også bli sterkere i hangups? Eller er det ingen sammenheng?

Det er ingen direkte sammenheng nei. Benkpress går mer på bryst, triceps og forside skuldere. Hang ups går mer på rygg og biceps. Dog er begge øvelser veldig gode "byggeøvelser" for hele overkroppen så en liten synergieffekt vil du muligens oppnå, men ikke så veldig stor.

De første intervjuene er veldig forskjellig fra sted til sted, men å være forholdsvis samfunnsoppdatert er uansett en smart ting! Leverer nå på mandag.. gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta

Forøvrig ikke vær redd for dukken. Det er en av de letteste øvelsen. Mye handler om å få et godt grep slik at du ikke mister dukken på veien. Gjerne fest høyrearmen din rundt venstre håndledd. Da skal det en del til. Om man er nervøs for at det skal være tungt å løfte dukken er det en idé å trene markløft siden dette er en av de mest relevante øvelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg og levert søknad! Endelig!

Tror det gikk greit nok.. på egenerklæringen skrev jeg ganske så mye på de første spørsmålene, men på de siste ble det ganske tynt.. sikkert fordi jeg ikke hadde noe særlig tid igjen.

Intervjuet gikk ok.. men jeg må visst lese mer aviser og se mer nyheter! Men ellers så sa han at det var bra nok for å komme inn så da håper jeg på det :)

Mye likheter med meg det. Skrev mye på de første spørsmålene, mens det ble dårligere mot slutten. Tror bare jeg skrev en halv side på hver mot slutten, var vel kanskje for jeg ikke hadde så mye mer å komme med jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gullfisk
Mye likheter med meg det. Skrev mye på de første spørsmålene, mens det ble dårligere mot slutten. Tror bare jeg skrev en halv side på hver mot slutten, var vel kanskje for jeg ikke hadde så mye mer å komme med jeg heller.

hehe, skikkelig godt ä höre at det er flere som har samme erfaring som meg.. bäde du og Christine.. ble tynt pä slutten, og har vaert litt deppa pga det..

bra vi er flere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, skikkelig godt ä höre at det er flere som har samme erfaring som meg.. bäde du og Christine.. ble tynt pä slutten, og har vaert litt deppa pga det..

bra vi er flere:)

Tror ikke det skal være så farlig, så lenge man føler man får skrevet bra på de andre spørsmålene og svart på en skikkelig måte.

Etter hva jeg har hørt så får man også poeng på samtalen når man leverer søknaden, som går på en skala fra 1-5 hvor 5 er best.

Dette er vistnok for å kartlegge motivasjon, modenhet, kunnskap osv.

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føler meg ikke deppa fordi jeg ikke føler jeg fikk skrevet nok på de siste spørsmålene. Politimannen jeg pratet med gav meg en del fine komplimenter, eller tilbakemeldinger da, så jeg hadde ingen vond følelse da jeg gikk ut av kontoret. Men at jeg scorer full pott, 5, det tror jeg ikke.. var ikke orientert nok på nyheter, det sa han jo og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg ikke deppa fordi jeg ikke føler jeg fikk skrevet nok på de siste spørsmålene. Politimannen jeg pratet med gav meg en del fine komplimenter, eller tilbakemeldinger da, så jeg hadde ingen vond følelse da jeg gikk ut av kontoret. Men at jeg scorer full pott, 5, det tror jeg ikke.. var ikke orientert nok på nyheter, det sa han jo og..

Fikk du mange spørsmål om nyheter når du var inne? Fikk ingenting av det utenom nyhetssak som jeg skrev om på egenerklæringen.

Var vel inne i ca 15 minutter selv hvor vi snakket om:

- Hva jeg syntes om den norske innvandringspolitikken, om vi var for snille eller strenge.

- Hva jeg kunne tenke meg å jobbe med i politiet og hvorfor akkurat dette.

- Hva familien og venner syntes at jeg søkte og om jeg var klar over konsekvensene som kan komme av å være politi.

- Om jeg hadde vært i forsvaret, hva jeg lærte der og om jeg hadde gått på befalskole.

Så ut som han hadde et ark hvor han bare plukket spørsmålene ifra, er vel kanskje noe standard greier de bruker :)

Endret av artaniz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du mange spørsmål om nyheter når du var inne? Fikk ingenting av det når jeg snakket med politibetjenten etter og ha skrevet egenerklæringen.

Var vel inne i ca 15 minutter selv, hvor vi snakket om:

- Hva jeg syntes om den norske innvandringspolitikken, om vi var for snille eller strenge.

- Hva jeg kunne tenke meg å jobbe med i politiet og hvorfor akkurat dette.

- Hva familien og venner syntes at jeg søkte og om jeg var klar over konsekvensene som kan komme av å være politi.

- Om jeg hadde vært i forsvaret, hva jeg lærte der og om jeg hadde gått på befalskole.

Så ut som han hadde et ark hvor han bare plukket spørsmålene ifra, er vel kanskje noe standard greier de bruker :)

Altså, det er sikkert forskjellig fra sted til sted! Men jeg fikk også det spørsmålet om hva jeg kunne tenke meg å jobbe med innen politiet! De andre fikk jeg ikke..

Jeg fikk tre spm om saker i Norge og en lokal sak!

Men han spurte meg også om jeg var glad i å lage mat og hva jeg likte å lage og om jeg laget mat til de i familien min.. hehe.. bare fordi jeg jobber i ferskvaredisken på meny! Så vi snakket rett og slett om løst og fast.. Og jeg fikk sagt at jeg klarer å koble en stikkontakt.. det var han visst veldig fascinert av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm jeg fikk ingen sånne spørsmål :forvirra:

Jeg hadde skrevet utfyllende om en sak i media og om politiets oppgaver.. Det eneste han sa var at jeg hadde god innsikt i hva oppgavene var. Så spurte han va som gjorde meg skikkelig forbannet..siden jeg hadde skrevet at det skulle mye til for å få meg sint. Resten av tiden brukte han på treningsveiledning??! Han hadde vært opptaksleder på fystestene i flere år og sa at mange kom dit uten å ha løftet en finger. At det virket som veldig mange ikke var klarover hvor tung denne testen var om man ikke hadde trent. Så ramset han opp hva jeg burde gjøre for å være mest rustet for testen.

Ble litt urolig hvorfor han ikke spurte meg om sånne ting... Kanskje jeg har totalt bomma på spørsmålene:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...