Gå til innhold

Politihøgskolen 2008


MorHubro

Anbefalte innlegg

Hei LauraLine, DeltaMike og alle dere andre!!

Jeg var ivrig bruker av dette forumet til opptaket 2007. Det var en stor inspirasjonskilde for meg under søkeprosessen. Jeg begynte på Politihøgskolen i august, og en straks ferdig med første halvår.

Jeg vil bare komme med noen tips og litt info:

- Fysiske krav: Opptaksnemda ser ikke på hvor mange poeng du får på de fysiske prøvene. Det holder at du har 20 poeng eller under. Har du bestått så har du bestått. Legg opp treningen etter de fysiske kravene og tren spesifikk på de øvelsene. Når du har gått gjennom og vet hvordan du ligger an, vet du hva du trenger å trene mest på (ikke prioriter aerobic hvis du sliter med svømmingen..) ;)

- Hele opptaksprosessen består av 4 deler:

1. Levering av søknad inkl. helsesjekk og skriving av egenerklæring (Hvis alt ser greit ut blir du innkalt til de fysiske opptaksprøvene).

2. Fysiske tester (Hvis du består disse, får du time til intervju med opptaksnemnda dagen etter).

3. Intervju med opptaksnemnda. Du skal blant annet svare for det du skrev i Egenerklæringen (Her blir du vurdert som skikket, eller ikke skikket, som student ved Politihøgskolen)

4. Inntak ved PHS. Alle som er ”godkjent” av opptaksnemnda, blir tildelt plass ved Politihøgskolen, helt til alle plassene er oppfylt. Da begynner de øverst på listen med de som har mest/høyest studiepoengsum fra videregående skole og lignende. I denne delen av opptaket ser de ikke på relevant yrkeserfaring eller om du tar 900 kg i benkpress. Kun studie poeng.

- Du kan også søke uten studiepoeng. Men det kan sikkert noen andre fortelle mer om..

- I 2007 var det 432 plasser som skulle fylles. De ønsker flere plasser i 2008, men kapasiteten på skolen er sprengt. Jeg kan ikke si noe mer her annet enn at det blir nok ikke mindre plasser enn dette i 2008. Ca 100 av disse 432 plassene er i Bodø.

- Alder i klassen min er fra 35 år, 34 år, 29, 27, 26, 25, 23,22 og 20. :) Kjempe godt miljø i klassen og på skolen.

Lykke til alle sammen!!!!!!

Husker deg fra 2007 tråden:)

Lurer på en ting.. De som er 30+ i ditt kull - er det folk med spesiell utdannelse tidligere? (advokat el.)

Tusen takk for motiverene innspill :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei LauraLine, DeltaMike og alle dere andre!!

Jeg var ivrig bruker av dette forumet til opptaket 2007. Det var en stor inspirasjonskilde for meg under søkeprosessen. Jeg begynte på Politihøgskolen i august, og en straks ferdig med første halvår.

Jeg vil bare komme med noen tips og litt info:

- Fysiske krav: Opptaksnemda ser ikke på hvor mange poeng du får på de fysiske prøvene. Det holder at du har 20 poeng eller under. Har du bestått så har du bestått. Legg opp treningen etter de fysiske kravene og tren spesifikk på de øvelsene. Når du har gått gjennom og vet hvordan du ligger an, vet du hva du trenger å trene mest på (ikke prioriter aerobic hvis du sliter med svømmingen..) ;)

- Hele opptaksprosessen består av 4 deler:

1. Levering av søknad inkl. helsesjekk og skriving av egenerklæring (Hvis alt ser greit ut blir du innkalt til de fysiske opptaksprøvene).

2. Fysiske tester (Hvis du består disse, får du time til intervju med opptaksnemnda dagen etter).

3. Intervju med opptaksnemnda. Du skal blant annet svare for det du skrev i Egenerklæringen (Her blir du vurdert som skikket, eller ikke skikket, som student ved Politihøgskolen)

4. Inntak ved PHS. Alle som er ”godkjent” av opptaksnemnda, blir tildelt plass ved Politihøgskolen, helt til alle plassene er oppfylt. Da begynner de øverst på listen med de som har mest/høyest studiepoengsum fra videregående skole og lignende. I denne delen av opptaket ser de ikke på relevant yrkeserfaring eller om du tar 900 kg i benkpress. Kun studie poeng.

- Du kan også søke uten studiepoeng. Men det kan sikkert noen andre fortelle mer om..

- I 2007 var det 432 plasser som skulle fylles. De ønsker flere plasser i 2008, men kapasiteten på skolen er sprengt. Jeg kan ikke si noe mer her annet enn at det blir nok ikke mindre plasser enn dette i 2008. Ca 100 av disse 432 plassene er i Bodø.

- Alder i klassen min er fra 35 år, 34 år, 29, 27, 26, 25, 23,22 og 20. :) Kjempe godt miljø i klassen og på skolen.

Lykke til alle sammen!!!!!!

Halla Blackout!

Så kjekt å se "gamle kjente" her inne! Godt å høre du trives på skolen! Bare så synd dere fra gamle tråden er ute i praksis nå vi andre kommer inn :gråte:

Men ok, det skal nok gå bra det og! Vil også presisere litt ang det med poengene på dei fysiske testene. Jeg hadde 19 eller 20 poeng i fjor og ble spurt av nemden om jeg følte kravene var vanskelige osv.. Politihøgskolen har også informert meg om at er to personer likestilte med tanke på konkurransepoeng så ser enn da litt på dei fysiske testene. Med andre ord, dei fysiske testene kan være med på å avgjøre om en kommer inn eller ikke.

Derfor skal jeg under 10 poeng i år....!

Har dere noen eksamen nå til jul forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange konkuransepoeng har folka her inne til sammen?? Og hvordan ligger det ann med det fysiske?

Har vel 51.9 konkurransepoeng.

Av det fysiske ligger jeg vel på en 16 poeng om jeg ikke har regnet helt feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange konkuransepoeng har folka her inne til sammen?? Og hvordan ligger det ann med det fysiske?

Hei!

Ligger på ca 14 poeng per i dag på fysiske- skal under 10 på selve dagen.. :trene: !

Ellers har jeg noe over 50 konkurransepoeng.

Endret av LauraLine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen å 50 poeng fra skole å på det fysiske ligger jeg vel rundt 26 poeng??! :sjenert:

Men det er enda tid...så kommer jeg å tar fys-testen med glans :5:

Endret av MorHubro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta

55 konkurransepoeng. Ligger vel an til 18-19 poeng på opptaket pr. dags dato. Satser på å forbedre det med et par poeng til opptaket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_xyx_*

Ser jo ut til at alle her ligger bra ann med tanke på skolepoeng! De som ligger litt etter med det fysiske har enda god tid til å trene seg opp! Jeg har selv litt i overkant av 50 skolepoeng og satser på 7 eller 8 poeng på det fysiske. Sliter litt med svømminga! Svømmer på ca. 2 min. nå, skal ihvertfall under 1.55:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_missu_*

Har nettopp sittet å lest tråden fra opptaket i 2007. Ble veldig motivert, så det er flott med en tråd for opptaket i 2008 også :)

Skal til legen å skaffe meg lege erklering om noen timer nå.

Har alle sendt inn søknaden sin allerede, eller er det bare jeg som er litt treig? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Skal til legen å skaffe meg lege erklering om noen timer nå.

Har alle sendt inn søknaden sin allerede, eller er det bare jeg som er litt treig? :P

Neida. Jeg ringte i dag, og har fått avtale 11. desember. Skulle gjerne fått gjort det før, men nå får jeg i det minste litt bedre tid til å forberede meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gullfisk

Da har jeg levert söknad til phs 2008.... Og jeg er ikke blid, hehe... jeg fölte ikke jeg fikk svart godt nok pä noe i egenaerkleringen, selv om jeg har forbredt meg.. skjönner ikke hva det var som gjorde det. :tristbla: Sà nä sitter jeg og depper litt, men ikke lenge, for fokuset mä vel pä treningen fremover, og bare gjöre det beste ut av det.

Ser dere har langt höyere snitt enn meg, sä kan vel hende jeg ikke blir kalt inn engang..

hehe, sorry for et litt deppe inlegg her, vi skal jo motiveres:p ... men det fär bli i märn...

stä pä med fremgangen folkens, selv om noen fals behind;)

:lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeDelta
Da har jeg levert söknad til phs 2008.... Og jeg er ikke blid, hehe... jeg fölte ikke jeg fikk svart godt nok pä noe i egenaerkleringen, selv om jeg har forbredt meg..

Som regel føler man alltid at det gikk dårligere enn det egentlig gikk. Du får god mulighet til å eventuelt utdype og forklare ved neste intervju. Går så bra så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Uff, det ser ut til at hangupsene blir det desidert vanskeligste. Er ganske lang og tung i forhold til styrken i armene mine. Kommer litt over halvveis opp, men klarer ikke det siste lille stykket. Noen som har noen gode treningstips? Det er altså snakk om liggende hangups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gullfisk
ja, det gikk sikkert bedre enn du tror :)hvilke spørsmål måtte du svare på? var det de samme som det har vært før?

Jeg häper virkelig det, for jeg har ikke sä stor tro pä det.. ja, det var det samme som för ja, skrev jo mye pä de tre förste, men begynte ä rote litt pä den media saken ogsänn...

Tror jeg kom med veldig konkrete pästäelser, som jeg kanskje ikke backa opp nok..

Jeg krysser fingrene for alle her. All jobbingen og slitingen, blir til slutt noe, sä det er bare ä stä pä! vil vi nok, sä sitter vi pä den skolebenken för eller senere :regn:

Jeg har hatt en ganske god fremgang när det gjelder styrke i armene, men nä plutselig virker det som om det har stoppet opp helt.. flere som har hatt sänne perioder (for häper det bare er en periode) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det ser ut til at hangupsene blir det desidert vanskeligste. Er ganske lang og tung i forhold til styrken i armene mine. Kommer litt over halvveis opp, men klarer ikke det siste lille stykket. Noen som har noen gode treningstips? Det er altså snakk om liggende hangups

Få noen til å være med deg, og ha en hånd i ryggen din på det siste stykket helt opp til bommen. De skal ikke løfte deg opp, bare legge på akkurat nok trykk til at du klarer å løfte deg opp ved hjelp av egne krefter.

Ellers kan du også legge inn hengende hang-up's, hvor du begynner i topp-posisjon og istedet for å heise deg opp, så slipper du deg ned. Ta det saaaaakte.

Ellers er hang-up's en øvelse som virker veldig vanskelig i starten, men når du først har fått teken på det så øker og øker og øker du i repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fragment
Få noen til å være med deg, og ha en hånd i ryggen din på det siste stykket helt opp til bommen. De skal ikke løfte deg opp, bare legge på akkurat nok trykk til at du klarer å løfte deg opp ved hjelp av egne krefter.

Ja, dette har jeg prøvd, og det fungerer veldig bra. Men i dag måtte jeg trene alene, og da gikk det dårlig. Trente i stedet på "gutte"-hangups, bare med noen kilo hjelp fra apparatet. Det er sikkert en grei måte å gjøre det på, men det er jo ikke helt den samme øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg prøvd, og det fungerer veldig bra. Men i dag måtte jeg trene alene, og da gikk det dårlig. Trente i stedet på "gutte"-hangups, bare med noen kilo hjelp fra apparatet. Det er sikkert en grei måte å gjøre det på, men det er jo ikke helt den samme øvelsen.

Det går helt fint for en dag, den varianten er jo bedre. Men du tenker sikkert på at det er viktig å trene spesifikt på øvelsen du skal utføre, og det er riktig, til vanlig.

Hvor lenge har du trent hang-up's, og hvor lang tid har du igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Hvor lenge har du trent hang-up's, og hvor lang tid har du igjen?

Jeg har nettopp begynt på hangupsene. Har fokusert mest på benkpress i høst, og kanskje undervurdert hvor tungt det er med hangups. Såvidt jeg har skjønt det er opptakene i Bergen ikke før i april. Målet er å klare mellom fem og ti repetisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på hangupsene. Har fokusert mest på benkpress i høst, og kanskje undervurdert hvor tungt det er med hangups. Såvidt jeg har skjønt det er opptakene i Bergen ikke før i april. Målet er å klare mellom fem og ti repetisjoner.

Det skal gå helt fint!

Det er lett å undervurdere hang-up's, siden det ser så lett ut, men så er det tungt å komme igang likevel.

Når du har såpass god tid er det bare å trene og trene, press deg selv så du omtrent faller ned fra bommen før du slipper.

Og husk å ta hang-up's først i økta den første tiden, så du ikke har brukt opp kreftene i andre øvelser først. Etterhvert er det selvfølgelig viktig å variere, så du klarer dem på opptak selv om du er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...