Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #1 Skrevet 9. februar 2008 Jeg kom over denne artikkelen: http://www.religion.no/tidskrift/bladart/oh401.html som ga meg et nyansert bilde på vestens frykt for muslimer. Er det slik at media i alt for stor grad påvirker vårt syn på muslimer? Artikkelen ender slik: "Du møter ikke mange mennesker i Midt-Østen som hater Vesten, men mange føler at Vesten hater dem - og de forstår ikke hvorfor. Er det slik at vårt stereotype, endimensjonale bilde av en truende, fremmedartet og farlig islamsk verden er det største problemet i vårt vanskelige forhold til naboen?" Synspunkter?
Gjest Valiant Skrevet 9. februar 2008 #2 Skrevet 9. februar 2008 fordi vi frykter det vi ikke forstår. Og vi frykter det ukjente. De som kjenner til Islam frykter ikke Islam. Siden de vet at det bare er en liten del av Islam som vel sprenger seg selv i luften
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #3 Skrevet 9. februar 2008 Artikkelen bærer preg av argumentasjon om at kristendommen også er/var ille. Ingen har vel sagt noe annet, og det er dessuten lite interessant. Det blir som et lite barn som sier "men han gjorde det også!" når det blir tatt i å gjøre noe galt. Både islam og kristendom fører nødvendigvis til undertrykkelse, det ligger i religionenes hellige tekster. Når undertrykkelsen forsvinner (slik som den nesten helt har gjort i Norge) følger ikke de troende lenger sin religion, og det er selvsagt fint, men de kan ikke kalle seg selv muslimer eller kristne lenger. "Eksempelet Iran" er forøvrig latterlig. Vi snakker om et land som praktiserer pisking og i enkelte tilfeller dødsstraff for alkoholdrikking, samkvem mellom kvinner og menn som ikke er gifte eller i familie, konvertering, utroskap, dissidens, dansing osv.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #4 Skrevet 9. februar 2008 fordi vi frykter det vi ikke forstår. Og vi frykter det ukjente. De som kjenner til Islam frykter ikke Islam. Siden de vet at det bare er en liten del av Islam som vel sprenger seg selv i luften Man kan utmerket godt "frykte" det man forstår også. Min skepsis til Islam har ingenting med fanatiske idioter som sprenger seg selv og andre i luften, å gjøre. Still en troende muslim dette spørsmålet: "Er det moralsk forkastelig og et åpenbart overgrep dersom en voksen mann har seksuell omgang med et barn, f.eks. en jente på ni år?" Jeg har til gode å få et klart "ja", bare en masse utenomsnakk om skikk og bruk i gammel tid (som forøvrig ikke engang er korrekt). Islams feilfrie forbilde er profeten Muhammad. Alt han har sagt og gjort, er per definisjon Guds vilje, og derved et eksempel til etterfølgelse. Man kan ikke stille spørsmål ved dette, og det gjør Islam mer enn bare litt problematisk.
Tabris Skrevet 9. februar 2008 #5 Skrevet 9. februar 2008 Jeg er veldig enig med artikkelforfatter her. Vi får bare et lite vrengbilde av islam gjennom media, og for hver gang vi hører om en islamist som har sprengt seg selv og noen til så er det sukking og "ja, disse muslimene...". Jeg legger skylden for dette både ovenfor den ensidige vinklingen i media og hos folk manglende evne (eller vilje) til å tenke litt lenger.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #6 Skrevet 9. februar 2008 Det er fordi Islam i likhet med andre religioner, som f.eks kristendom, jødedom mm har ført, og fører til religionskriger. Spesielt er enkelte religioner mindre tollerante, (islamister/muhamedanere utmerker seg negativ her) Det har oppstådt store problemer i mange samfunn der en religion/trosrettning er dominerende, og f.eks muslimer danner samfunn. F,eks Fillipinen, Indonesia, India, Srilanka, Malaysa mfl. eller forskjellige kristne fraksjoner, f.eks Irland. I Norge har kristendom vært mest utbredt og dominerende, nå som islam ekspanderee vil det som i andre land bli en del uroligheter. Musslimene vil etter som de øker i antall legge mer press og bruke vold og terror for å nå sine mål, etter som etniske nordmenn antageligt vil motsette seg inføring av sharialover.
Darksun Skrevet 9. februar 2008 #7 Skrevet 9. februar 2008 Vi frykter vel alle det vi ikke forstår eller har kjennskap til. Og når det i tillegg er så mektig som religion så er det vel ganske forstålig. Forøvrig tror jeg det finnes akkurat like mange kristne fundamentalister som Islamske, og jeg er overbevist om at de er like farlige begge gruppene. Alle mennesker ønsker i bunn og grunn det samme: fred og trygghet, uansett hva slags gud du ber til. For å sitere sting: ".. the russians love their children too"
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2008 #8 Skrevet 9. februar 2008 Musslimene vil etter som de øker i antall legge mer press og bruke vold og terror for å nå sine mål, etter som etniske nordmenn antageligt vil motsette seg inføring av sharialover. Ok, du beveger deg så langt ut på jordet som det er mulig å komme. Innlegget ditt vitner om en så stor mangel på samfunnsforståelse at jeg ikke orker å kommentere det en gang. Eller, det vil si, det gjorde jeg jo nettopp...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #9 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er ble først og frems kritisk til Islam etter at jeg leste litt om Islams historie. Profeten Mohammed rannet og drepte uskyldige handelsfolk for å styrke sin gruppe for ytterligere angrep mot fiender. Han var en erobrer som førte angrepskrig uten noen legitim grunn og for å spre Islam. Han henretet folk for den minste ting og svært mange av de han "omvendte" gjorde det fordi alernativet var farlig for dem selv. En god profet ville aldri brukt annet en overtalelelse. Sammenlign denne morderen med Budha eller Jesus! Ut over dette er Koranen full av ekstreme straffer for meningsløse ting. Den er også soleklart kvinnefiendtlig blant annet ved å si at en kvinnes vitnemål bare teller halvparten av vitenmålet til en mann. Generelt så er også Islam gjennomsyret av en en moral hvor hensynet til muslimer som gruppe settes høyere enn andre. Det forventes en langt større lojalitet til andre muslimer enn til andre mennesker. Dete er en tendens man også finner hos mennesker av andre religioner som kristendommen og hinduismen, men her er det ikke noe som ligger i religionen selv, men noe som menneskene bringer inn. Tekstene er klare på at andre mennesker skal behandles akkurat likt som de fra ens egen religion. Islam derimot krever en helt annen lojalitet til muslimer på bekostning av andre mennesker. Det er derfor en religion som i stedet for å dempe menneskers naturlige tendens til å sette egen gruppe over andre forsterker den samme tendensen. Dette er ting det ikke går ann å komme bort i fra. Det står i Koranen selv og det står i historiske kilder. Mohammed var en morderisk landeveisrøver, aggressiv hærfører som utbredte sin religion med sverdet like mye som overtalelse og satte opp et klart skille mellom verdigheten til de som var muslimer og de som ikke var det. Dette er alt sammen fakta dere kan sjekke opp selv. Jeg vil si det finnes mye godt i Islam og mye som kan lede til at folk lever et bedre liv enn de ellers ville gjort, men det er også svært mye som soleklart er eksremt destruktivt og rett og slett ondt. Langt mere enn i Budhismen, Kristendmen, Islam, Shintoismen, Konfusianismen etc. Utover dette vil jeg også si at den muslimske verden skiller seg ut i sin vane med å skylde på andre. Asia har like mye å være sur på vesten for som den muslimske verden. Alikevel så er mentalitetsforskjellen enorm mellom muslimske land og asiatiske land (som ikke er muslimske). Asiatiske land flest tok ansvar selv og gikk i gang med deres egen utvikling. Muslimer bruker i mye større grad energien på å skylde på andre. Selv i land som har utviklet seg rimelig bra som Malaysia så er det den Kinesiske og Indiske minoriteten og ikke muslimene som har stått for den økonomiske utviklingen og moderniseringen. Forøvrig er det også grenseløst patetisk å høre muslimer som kjefter på vesten for imperialisme samtidig som de er så stolte av det islamske riket slik det var for tusen år siden. Det var jo et resultat av en akkurat tilsvarende imperialisme. De siste 4-500 år har den muslimske verden degenerert og det er et internt problem ikke noe som er bragt utenfra. Nedgangen startet lenge før Europeisk imperialisme gjorde nevneverdig skade. Kulturelt sett har den islamske verden produsert svært lite meningsfult på flere hundre år. De vet det selv, er såre for det, men prøver å skylde på andre. Å ta ansvar selv er jævelig mye mere konstruktivt. Hvis man ser på hvordan ulike innvandrergrupper klarer seg når de innvandrer til andre land så ser man et interesant mønster. De som kommer fra muslimske land gjør det gjevnt over langt dårligere utdannelsesmessig og økonomisk og er overrepresentert på statistikken for vold, voldtekt og mye annen kriminalitet. Det gjelder også kristne afrikanere og til dels, men i langt mindre grad innvanderere fra Latin Amerika. Hvis man ser på statistikken for Hinduistiske indere, Kinesere, Koreanere, Vietnamesere, Thailendere etc. så får man et helt annet bilde. De tar oftere utdannelse enn den opprinnelige befolkningen i de vestlige land de har flyttet til. De tjener også mere penger, er mindre kriminelle enn de vestlige og er sjeldenere voldelige. Hva i all verden forteller det om Islam? Islam representerer jo land fra en rekke nasjonale kulturer, men ingen av dem klarer seg bra i utlandet. Dette mønsteret så man også før det ble noe spesielt mere negativt fokusmuslimer til forskjell fra andre innvandrere. Det har med andre ord ingenting med rasisme å gjøre og mest sannsynlig en hel del med islam å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #10 Skrevet 10. februar 2008 Vi frykter vel alle det vi ikke forstår eller har kjennskap til. Og når det i tillegg er så mektig som religion så er det vel ganske forstålig. Forøvrig tror jeg det finnes akkurat like mange kristne fundamentalister som Islamske, og jeg er overbevist om at de er like farlige begge gruppene. Alle mennesker ønsker i bunn og grunn det samme: fred og trygghet, uansett hva slags gud du ber til. For å sitere sting: ".. the russians love their children too" "Vi frykter vel alle det vi ikke forstår eller har kjennskap til" Er ikke det litt tatt ut av sammenheng... Om en forstår og kjenner alle konsekvenser og sider av f.eks kjernefysisk krig, frykter nok de fleste det, tror du ikke.... Når det gjelder musslimer er det nødvendigvis at de er musslimer som er problemet. Alle som har litt kjennskap til historie vet hvordan det går når musslimer møter andre religioner. Musslimer kan neppe oppfattes som fredselskende, hvor på kloden finnes en fredelig musslimsk stat uten undertrykking, kjønnsdiskriminering eller voldsomme konflikter?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #11 Skrevet 10. februar 2008 Ok, du beveger deg så langt ut på jordet som det er mulig å komme. Innlegget ditt vitner om en så stor mangel på samfunnsforståelse at jeg ikke orker å kommentere det en gang. Eller, det vil si, det gjorde jeg jo nettopp... God å se at du til en viss grad vet hva du gjør, og ikke:-) Når du alikevl gjør, kunne du i det minste gitt et sakligt argument i mot min påstand. Men nå får Du, en ny mulighet til å briljere med din utroligt saklige viten...: 1 Tror du Norge blir det første land i historien der musslimer ikke utøver vold for å nå sine mål? 2 Tror du nordmenn flest er possitivt innstilte til sharialover? 3 Eller tror du musslimene i Norge gradvis vil konvertere til andre religioner og gradvis bli færre, kanskje bli ubetydelige i det norske samfunnet? Håper ikke disse spørsmålene er så langt ut på jordet, at du ikke evner å svare....?
Darksun Skrevet 10. februar 2008 #12 Skrevet 10. februar 2008 "Vi frykter vel alle det vi ikke forstår eller har kjennskap til" Er ikke det litt tatt ut av sammenheng... Om en forstår og kjenner alle konsekvenser og sider av f.eks kjernefysisk krig, frykter nok de fleste det, tror du ikke.... Når det gjelder musslimer er det nødvendigvis at de er musslimer som er problemet. Alle som har litt kjennskap til historie vet hvordan det går når musslimer møter andre religioner. Musslimer kan neppe oppfattes som fredselskende, hvor på kloden finnes en fredelig musslimsk stat uten undertrykking, kjønnsdiskriminering eller voldsomme konflikter? Vel, om du leser innlegget mitt en gang til så vil du se at jeg ikke sa "vi frykter BARE det vi ikke har kjennskap til og vi frykter OVERHODE IKKE noe vi vet litt om" Synes du drar sluttningene dine veldig langt her, vi vet alle hva som skjer når noen som helst religion møter en annen religion. Mye lidelse og mye død har blitt spred i kristendommens navn også. Hva i all verden har en muslimsk stat med dette å gjøre? En regjering snakker vel ikke alltid på vegne av sin befolkning? Fordi tre-fire maktsyke og forvirrede mennesker sitter på makten betyr jo ikke det at de har noen som helst reel oppsluttning blandt folket i staten. De er bare et produkt av sitt miljø, du ville vært akkurat lik om du hadde gjennomgått det samme. Om alt du er blitt fortalt er vold, om alt du har sett er vold og om alt du har forstått er vold, ja da regerer du med vold. Men det betyr ikke at du ikke ønsker fred av den grunn. Videre vil jeg si at ikke alle muslimer er medlem a taliban. Skal vel gi deg rett i at mange muslimske stater lever med stor undertrykkelse, men tror du lederene her ble valgt demokratisk? "Jeg tror jeg drar å stemmer på Saddam i dag jeg, jeg liker den derre gassingen hans". Om et bittelite, men veldig mektig flertall har tilegnet seg makt ved hjelp av terror betyr ikke dette at vi skal dømme 15% (usikker på tallet her) av verdens befolkning som terrorister. Det er veldig mange folk som er muslimske, antyder du virkelig at alle sammen tenker helt likt, og at media overhode ikke drar fram radikale terrorister for å selge? Du har min personlige garanti: Muslimer elsker barna sine like mye som du og jeg. Og mens du er oppe på den høye hesten din: Vis meg en kristen stat der religion aldri har blitt brukt til å undertrykke eller føre krig.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #13 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er ble først og frems kritisk til Islam etter at jeg leste litt om Islams historie. Profeten Mohammed rannet og drepte uskyldige handelsfolk for å styrke sin gruppe for ytterligere angrep mot fiender. Han var en erobrer som førte angrepskrig uten noen legitim grunn og for å spre Islam. Han henretet folk for den minste ting og svært mange av de han "omvendte" gjorde det fordi alernativet var farlig for dem selv. En god profet ville aldri brukt annet en overtalelelse. Sammenlign denne morderen med Budha eller Jesus! Kan noen av de som ikke er kritiske til Islam vennligst forklare meg hvordan det ovenstående lar seg forene med en fredelig religion?
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2008 #14 Skrevet 10. februar 2008 Vel, om du leser innlegget mitt en gang til så vil du se at jeg ikke sa "vi frykter BARE det vi ikke har kjennskap til og vi frykter OVERHODE IKKE noe vi vet litt om" Synes du drar sluttningene dine veldig langt her, vi vet alle hva som skjer når noen som helst religion møter en annen religion. Mye lidelse og mye død har blitt spred i kristendommens navn også. Hva i all verden har en muslimsk stat med dette å gjøre? En regjering snakker vel ikke alltid på vegne av sin befolkning? Fordi tre-fire maktsyke og forvirrede mennesker sitter på makten betyr jo ikke det at de har noen som helst reel oppsluttning blandt folket i staten. De er bare et produkt av sitt miljø, du ville vært akkurat lik om du hadde gjennomgått det samme. Om alt du er blitt fortalt er vold, om alt du har sett er vold og om alt du har forstått er vold, ja da regerer du med vold. Men det betyr ikke at du ikke ønsker fred av den grunn. Videre vil jeg si at ikke alle muslimer er medlem a taliban. Skal vel gi deg rett i at mange muslimske stater lever med stor undertrykkelse, men tror du lederene her ble valgt demokratisk? "Jeg tror jeg drar å stemmer på Saddam i dag jeg, jeg liker den derre gassingen hans". Om et bittelite, men veldig mektig flertall har tilegnet seg makt ved hjelp av terror betyr ikke dette at vi skal dømme 15% (usikker på tallet her) av verdens befolkning som terrorister. Det er veldig mange folk som er muslimske, antyder du virkelig at alle sammen tenker helt likt, og at media overhode ikke drar fram radikale terrorister for å selge? Du har min personlige garanti: Muslimer elsker barna sine like mye som du og jeg. Og mens du er oppe på den høye hesten din: Vis meg en kristen stat der religion aldri har blitt brukt til å undertrykke eller føre krig. Hvorfor er vi så redde for Islam? Er overskriften, mao Norge har stor innvandring av musslimer, mange av statene de kommer fra kan kalles terror regimer. Vi vet at en del av disse staene er det en total sammenblanding av religion og stat. Dette er ideele forhold for å ungå demokratiske valg. Resultatet vet vi også terror og krig i islams navn, om det er et resultat av politikk eller religion merker en lite av om en blir utsatt for deres aksjoner. Du har rett i at mye krig, død og elendighet er forårsaket av kristendom, så vi har nok religion som det er. Du har missforstådt om du tror jeg forsvarer kristendom, jeg ser på kristendom og islam omtrent som pest og kolera. Jeg dømmer heller ikke alle musslimer, men du bør ta deg en grunndig gjenomgang av deres lære, så vil du se at du og andre vantro ikke står høyt i kurs. Har du hørt om fatwa, og muslimers reaksjoner på upassende omtale av deres forbilder, synes du er rasjonelt og fredeligt. Hvis du spørr en musslimsk kvinne i f.eks Egypt (jeg har spurt flere med høy utdannelse) Hva om du gifter deg med en kristen mann? "Da vil min fare drepe meg" er svaret. Hva sa du om å elske barna sine....... I bla Pakistan er det ikke uvanligt at jenter blir kastet syre på for å være "løssaktige" Det har vi heller ikke tradisjoner for i Norge... Hvorfor forsøker du å forsvarre musslimene, hva har de bidratt med som er prisverdigt? Har du reist og bodd i noen muslimske stater noen gang, har du egne erfaringer?
Gjest Gjest_Petra_* Skrevet 10. februar 2008 #15 Skrevet 10. februar 2008 Det er islamsk fundamentalisme som må påta seg skylden for folks frykt for islam ..
Gjest gjest_en Skrevet 10. februar 2008 #16 Skrevet 10. februar 2008 Jeg er enig i at folk vet for lite om Islam!!! Men jeg tror ikke de ville bli bedre innstilt til religionen om de visste hva den faktisk går ut på. De ville nok fryktet den enda mer. Jeg har lest en del om Islam, praksis i Islamske land, og også sett mye av det som står i Koranen. For det første, for å være riktig muslim så må man tolke Koranen bokstavelig, dette ifølge muslimene selv. Jeg mener det er god grunn til å være redd Islam! Blant annet pga: Sharia lovene som blant annet innebærer steinig, pisking, hugging av hender osv er rett og slett barbariske. Forholdene i såkalte islamske land er ikke noe å skryte av. Kvinner blir jo dømt for utroskap etter at de har blitt voldtatt f eks. Koranen er kvinneundertrykkende! En kvinnes vitneutsagn er verdt halvparten av en manns. En kvinne må ha fire mannlige vitner hvis hun skal annmelde en voldtekt (noe som selvsagt aldri er tilfelle i praksis). Mannen har rett og plikt til å slå kona hvis hun er ulydig!!!! Mannen kan skille seg veldig lett, for kvinnen er det veldig vanskelig. Muhammed giftet seg med en 9 år gammel jente. Muhammed beordret halshugging av 700 jøder. De jødiske kvinnene og barna ble tatt som slaver, slik at de til slutt "døde ut". Mao en form for etnisk rensning. I følge Koranen så har muslimer rett til å ta over et område når de utgjør så så mange prosent av befolkningen!
Darksun Skrevet 10. februar 2008 #17 Skrevet 10. februar 2008 Hvorfor er vi så redde for Islam? Er overskriften, mao Norge har stor innvandring av musslimer, mange av statene de kommer fra kan kalles terror regimer. Vi vet at en del av disse staene er det en total sammenblanding av religion og stat. Dette er ideele forhold for å ungå demokratiske valg. Resultatet vet vi også terror og krig i islams navn, om det er et resultat av politikk eller religion merker en lite av om en blir utsatt for deres aksjoner. Du har rett i at mye krig, død og elendighet er forårsaket av kristendom, så vi har nok religion som det er. Du har missforstådt om du tror jeg forsvarer kristendom, jeg ser på kristendom og islam omtrent som pest og kolera. Jeg dømmer heller ikke alle musslimer, men du bør ta deg en grunndig gjenomgang av deres lære, så vil du se at du og andre vantro ikke står høyt i kurs. Har du hørt om fatwa, og muslimers reaksjoner på upassende omtale av deres forbilder, synes du er rasjonelt og fredeligt. Hvis du spørr en musslimsk kvinne i f.eks Egypt (jeg har spurt flere med høy utdannelse) Hva om du gifter deg med en kristen mann? "Da vil min fare drepe meg" er svaret. Hva sa du om å elske barna sine....... I bla Pakistan er det ikke uvanligt at jenter blir kastet syre på for å være "løssaktige" Det har vi heller ikke tradisjoner for i Norge... Hvorfor forsøker du å forsvarre musslimene, hva har de bidratt med som er prisverdigt? Har du reist og bodd i noen muslimske stater noen gang, har du egne erfaringer? Jeg er enig ditt syn på organisert religion, men jeg er dypt uenig av din tolkning av hele situasjonen. Jeg føler at du ser veldig svart/hvitt på ting. Det er et par råtne epler som ødelegger for alle, jeg skal gi deg for det. Ved å dra inn kristendommen her prøver jeg bare å få fram at Norge er et kristent land, vi bor begge i et kristent land, men vi går da ikke i kirka vær søndag for det? Jeg tviler på at vi er for kristne lover, jeg er ikke det, og (med all respekt) du høres ikke ut som en kjempe fan av kirken selv. Faktisk går de færreste av de som er i statskirken i kirken, og et fåtall anser seg selv som personlig overbevist. Er det da så vanskelig å akseptere at det samme kanskje kan gjelde for en muslimsk stat? I pakistan er det ikke uvanlig at folk blir kastet syre på? Nok en gang synes jeg dette er en grov forenkling av situasjonen. Vanlig vil jeg ikke kalle det, men at det forekommer kan nok ikke utelukkes. Da igjen finnes det jo folk som banker både kone og barn her hjemme. Det skjer ofte, men å si at det er vanlig er en grov forenkling av situasjonen. Hva muslimene har gjort for meg og hvorfor jeg forsvarer dem? De har vel ikke gjort noe særlig for meg, så vidt jeg vet. Men når folk der ute ærlig tror at muslimer ikke ønsker fred, når folk der ute feier alle muslimer over en kam og når folk der ute omtaler muslimer som et folk, en homogen masse med et felles mål og en felles mening, ja da blir jeg faktisk ganske sint. Det er noe jeg har lyst til å kjempe mot. Hverken jihad, atomvåpen, globaloppvarming eller spice girls skremmer meg noe særlig,men hva som virkelig får det til å gå et kaldt grøss nedover ryggen min er når mennesker forhåndsdømmer og antar etter at de har sett litt i media. Islam kristendom eller komunisme, ingenting og da mener jeg INGENTING leder til så mye elendighet som forhåndsdømming og antagelser Og utalelser som at Muslimer ikke er glad i barna sine er faktisk noe av det mest skremmende jeg har hørt. Og skulle jeg forresten trenge noen grunn for å forsvare noen som sitter på tiltalebenken og som ikke har mulighet til å snakke for seg selv? Og Ja, faktisk, jeg har bodd i et muslimsk land, over lengre tid og. Vedder på at du ikke helt så den komme. Naboen til en der sa at han ikke likte hvordan regimen håndterte en liten fille sak. Dagen etter var han bare bort, aldri hørt eller sett fra igjen. Fortell meg at du har mot til å stå opp mot et sånt regime, fortell meg at du ville laget et fakkeltog i den byen. For det har virkelig ikke jeg mot til. Jeg ville bare sittet passivt å sett på, uansett hva regimet mitt hadde gjort, jeg ville luket øynene mine og håpet alt var en vond drøm som gikk over fort. Synd, men sånn er det bare. Derfor tror du at det er vanlig at muslimer heller syre over hverandre, det er jo ingen som protesterer mot det, og jeg har stor forståelse for det, media hjelper ikke akkurat til her. Jeg så også en mor på hva som jeg selv kan anslå til å være 80+ år selge stokken sin, som hun var avhengig av for å gå, bare så hun kunne brødfø ungen sin en liten dag til. Jeg så fedre som ikke helte syre over døttrene sine, men som satte seg selv i en bunnløs gjeld han overhode ikke kom til å klare, bare for å la datteren sin få gå på skole. Og jeg så muslimer som bygde, og ikke sprengte, broer. Sort, hvit, gammel, ung, muslim eller nazist, du elsker ungene dine like mye, uansett. En av de få tingene her i verden som er så ubetinget er foreldres kjærlighet. Tett fulgt av ønsket om fred og trygghet.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #18 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er enig ditt syn på organisert religion, men jeg er dypt uenig av din tolkning av hele situasjonen. Jeg føler at du ser veldig svart/hvitt på ting. Det er et par råtne epler som ødelegger for alle, jeg skal gi deg for det. Ved å dra inn kristendommen her prøver jeg bare å få fram at Norge er et kristent land, vi bor begge i et kristent land, men vi går da ikke i kirka vær søndag for det? Jeg tviler på at vi er for kristne lover, jeg er ikke det, og (med all respekt) du høres ikke ut som en kjempe fan av kirken selv. Faktisk går de færreste av de som er i statskirken i kirken, og et fåtall anser seg selv som personlig overbevist. Er det da så vanskelig å akseptere at det samme kanskje kan gjelde for en muslimsk stat? I pakistan er det ikke uvanlig at folk blir kastet syre på? Nok en gang synes jeg dette er en grov forenkling av situasjonen. Vanlig vil jeg ikke kalle det, men at det forekommer kan nok ikke utelukkes. Da igjen finnes det jo folk som banker både kone og barn her hjemme. Det skjer ofte, men å si at det er vanlig er en grov forenkling av situasjonen. Hva muslimene har gjort for meg og hvorfor jeg forsvarer dem? De har vel ikke gjort noe særlig for meg, så vidt jeg vet. Men når folk der ute ærlig tror at muslimer ikke ønsker fred, når folk der ute feier alle muslimer over en kam og når folk der ute omtaler muslimer som et folk, en homogen masse med et felles mål og en felles mening, ja da blir jeg faktisk ganske sint. Det er noe jeg har lyst til å kjempe mot. Hverken jihad, atomvåpen, globaloppvarming eller spice girls skremmer meg noe særlig,men hva som virkelig får det til å gå et kaldt grøss nedover ryggen min er når mennesker forhåndsdømmer og antar etter at de har sett litt i media. Islam kristendom eller komunisme, ingenting og da mener jeg INGENTING leder til så mye elendighet som forhåndsdømming og antagelser Og utalelser som at Muslimer ikke er glad i barna sine er faktisk noe av det mest skremmende jeg har hørt. Og skulle jeg forresten trenge noen grunn for å forsvare noen som sitter på tiltalebenken og som ikke har mulighet til å snakke for seg selv? Og Ja, faktisk, jeg har bodd i et muslimsk land, over lengre tid og. Vedder på at du ikke helt så den komme. Naboen til en der sa at han ikke likte hvordan regimen håndterte en liten fille sak. Dagen etter var han bare bort, aldri hørt eller sett fra igjen. Fortell meg at du har mot til å stå opp mot et sånt regime, fortell meg at du ville laget et fakkeltog i den byen. For det har virkelig ikke jeg mot til. Jeg ville bare sittet passivt å sett på, uansett hva regimet mitt hadde gjort, jeg ville luket øynene mine og håpet alt var en vond drøm som gikk over fort. Synd, men sånn er det bare. Derfor tror du at det er vanlig at muslimer heller syre over hverandre, det er jo ingen som protesterer mot det, og jeg har stor forståelse for det, media hjelper ikke akkurat til her. Jeg så også en mor på hva som jeg selv kan anslå til å være 80+ år selge stokken sin, som hun var avhengig av for å gå, bare så hun kunne brødfø ungen sin en liten dag til. Jeg så fedre som ikke helte syre over døttrene sine, men som satte seg selv i en bunnløs gjeld han overhode ikke kom til å klare, bare for å la datteren sin få gå på skole. Og jeg så muslimer som bygde, og ikke sprengte, broer. Sort, hvit, gammel, ung, muslim eller nazist, du elsker ungene dine like mye, uansett. En av de få tingene her i verden som er så ubetinget er foreldres kjærlighet. Tett fulgt av ønsket om fred og trygghet. Det er stortsett ensidge bekrivelser av enkeltmennskers personlige egenskaper du bekriver, det sier lite om selve religionen. Jag har aldri påstådt at det ikke finns bra mennesker blandt musslimer, det er religionen som er problemet. Hva mener du om sharia lover, og hva mener du om koranens kvinnesyn? En kvinnes vitneutsagn er verdt halvparten av en manns. En kvinne må ha fire mannlige vitner hvis hun skal annmelde en voldtekt. At det finnes mennesker i slike religioner som holder hode klart og ikke lar seg påvirke, viser bare at de ikke vedkjener seg helt til religionen. Det er ikke menneskenes praktisering av islam som er tema her, men selve religionens og idiologiens konsekvenser. Når en vet at så godt som alle muslimke stater har en fullstendig sammenblanding av stat og religion, er ikke enkeltmennesker representative. Det samme kan sies om nasismen, en kan ikke utelukke at det fantes hyggelige sympatiske mennesker i tyskalnd under nasistene. Uten sammenligning forøvrigt.
Tabris Skrevet 11. februar 2008 #19 Skrevet 11. februar 2008 Det er islamsk fundamentalisme som må påta seg skylden for folks frykt for islam .. Det er jeg delvis enig i. Samtidig mener jeg at vi alle har et ansvar for å jobbe med våre egne fordommer.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2008 #20 Skrevet 11. februar 2008 Jeg er ble først og frems kritisk til Islam etter at jeg leste litt om Islams historie. Profeten Mohammed rannet og drepte uskyldige handelsfolk for å styrke sin gruppe for ytterligere angrep mot fiender. Han var en erobrer som førte angrepskrig uten noen legitim grunn og for å spre Islam. Han henretet folk for den minste ting og svært mange av de han "omvendte" gjorde det fordi alernativet var farlig for dem selv. En god profet ville aldri brukt annet en overtalelelse. Sammenlign denne morderen med Budha eller Jesus! Jeg har fortsatt ikke fått noe svar på hvordan dette er forenelig med en fredelig religion. Tydeligvis så ungår folk spørsmålet fordi det ikke lar seg besvare på en måte som er fordelaktig for det islam positive standpunktet. Kom igjen da Darksun, bortforklar dette!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå