Gå til innhold

Bokskuffelser


Gjest Raptuza

Anbefalte innlegg

Gjest Fisk73
Enig med deg i det med Sofies verden. Det er en barne-ungdomsbok, noe språket viser med all tydelighet. Tro hvorfor den da angivelig apellerer til voksne lesere? Kanskje den ble hypet opp så mye at mange tror det er stor stas å lese den?

Er man interessert i filosofi, finnes det mange bøker som er mye mer interessante og langt bedre egnet for voksne mennesker enn det Sofies verden er.

Hvilke?

Jeg kom meg aldri gjennom Nattdykk av Kim Småge, og Fuglane av Tarjej Vesaas... Italienske sko av Mankell ble også anbefalt, men den synes jeg bare er sånn passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tigress
:sukk: Henning Mankel med Kennedys Hjerne. Sluten var elendig!

Samd, noko så keisamt. Verka som han hadde skrive 300 sider, og så kom han ikkje på ei god avslutning, så då måtte han berre slutte å skrive. Nesten like ille som elevtekstar der dei vaknar etter ein draum på slutten. Blæææh!

Ellers er eg ikkje imponert over "Pan" av Knut Hamsun, den var elendig synst eg. Synst eg må komme meg gjennom "Sult" også, er jo allmennkunne, men eg kan ikkje seie eg gler meg vidare, ser ikkje ut til at Hamsun og eg kommuniserar. Likevel såg eg Benoni og Rosa på teater i fjor, og det var rett bra. Men ein kar som går rundt i Christiania og er svolten berre fordi han ikkje kan ta seg arbeid..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kermit

Foucault's Pendulum av Umberto Eco slet jeg noe enormt med. Temaet var interessant nok, men han skriver så tungvindt. Det kan hende det hadde vært lettere hvis jeg hadde lest den på norsk.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har begynt på Ringenes Herre, men jeg gir meg alltid etter et par kapittel. Jeg greier rett og slett ikke å leve meg inn i fortellingen. Jeg satt igjen med akkurat samme følelse etter å ha pint meg igjennom den første av filmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress
Foucault's Pendulum av Umberto Eco slet jeg noe enormt med. Temaet var interessant nok, men han skriver så tungvindt. Det kan hende det hadde vært lettere hvis jeg hadde lest den på norsk.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har begynt på Ringenes Herre, men jeg gir meg alltid etter et par kapittel. Jeg greier rett og slett ikke å leve meg inn i fortellingen. Jeg satt igjen med akkurat samme følelse etter å ha pint meg igjennom den første av filmene.

Eg er heller ikkje heilt gripen av LOTR, det må seiast. Eg synst den første boka er utruleg spanande heilt til dei kjem til Bree, og så...nei. Bok nummer to er ei lang transportetappe, filmen er ei liding, dei slagscenanen kan du ha for meg, skjer jo ikkje ein skit. I den siste boka (og filmen) tek det seg litt opp igjen, men då var eg fråfallen alt, klarte liksom ikkje å bry meg lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en bok til som jeg måtte gi opp halvveis.. Parfymen, av Patrick Süskind.

Denne boken er utrolig kjedelig. Kom ikke langt i den før jeg ga opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes alt av Linn Ulmann og Hanne Ørstavik er helt fjernt. Spesielt UKE 43 som skulle være så bra men som var nesten like spennende som å se maling tørke. :eeeh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gorgonzola
Stig Larsson "Menn som hater kvinner" som "alle andre" elsker - jeg ga opp etter 48 sider. Gud bedre så kjedelig.

Enig!

Sta som jeg er tvang jeg meg gjennom alle tre bøkene hans og konklusjonen ble:

Platt krim som ikke er i nærheten av alle geniforklaringene om samfunnspolitiske undertoner og alt det der. Terningkast 2!

Endret av Gorgonzola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rosens navn" kom jeg meg endelig igjennom før jul, etter å ha gitt meg rundt side 100 4-5 ganger tidligere. Det er en fascinerende historie, men Eco er ufattelig glad i sin egen stemme,og sine egne, vanvitting lange setninger.Jeg syns den er kraftig opphauset.

Rosens navn tror jeg er en av de rareste bøkene jeg har lest. Historien i seg selv var sinnssykt spennende, men de endeløse oppramsingene er jo til å få epileptiske anfall av. :sprettoy:

Jonathan Strange & Mr. Norrell av Suzanna Clarke.

Etter å ha flytta inn i Harry Potters univers var eg klar for meir magi. Og det byrja så bra: nydeleg språk og fantastiske formuleringar, verkeleg deilig engelsk språk. Men etter ei stund merka eg at eg ikkje liksom hadde den trongen til å plukke opp boka, og det gjekk opp for meg at det rett og slett gjekk for sakte for meg, då var eg utruleg skuffa. Eg hadde gleda meg så fælt, 780 sider gotikk i mørketida, og så...nei. Eg kom gjennom 290 sider, og den lovde konflikta har enno ikkje kommen ordentleg i gong. Så no har eg kapitulert. :sur:

Jeg kom meg gjennom denne til slutt, men den har et veeeeldig langt parti midt i hvor det ikke skjer en dritt. Begynnelsen og slutten var bra.

Da Vinci-koden likte jeg egentlig, men det var vel fordi jeg ikke forventet meg noe annet enn passe hjernedød underholdning. Derimot ble jeg jævlig forbannet da jeg leste Angels and demons og innså at Dan Brown er en mann som er frekk nok til å gi ut den samme boka to ganger, etter å bare ha forandret litt på navn og steder... Hadde jeg hatt peis skulle jeg brent bøkene hans i protest. :ler:

Det er uhyre sjelden jeg legger fra meg en bok før jeg har lest den ut, men Anne Holts 1222 ble satt tilbake i hyllen etter 40 sider. Grøss. Jeg likte den tidlige utgaven av Hanne Wilhelmsen, men nå har hun blitt en sutrende kjerring i rullestol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen av Saabye Christensen skuffet,ellers er jeg forundret over at mange ikke liker halvbroren...men alle har jo forskjellig smak

Himmeltårnet av Vetle Lid Larssen *huff*Ellers glad i det han skriver

Sophies verden har jeg heller ikke kommet meg gjennom,og er også forundret over at Don Quijote er kåret til verdens beste bok :filer:

Endret av Honey Bee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuffelser:

-Bienes hemmelige liv

-Presten av Ørstadvik

-Varg Veum bøker (orket ikke lese ferdig pga gørrkjedelig)

-Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede

-Naiv. Super

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skuffelser:

-Bienes hemmelige liv

-Presten av Ørstadvik

-Varg Veum bøker (orket ikke lese ferdig pga gørrkjedelig)

-Kvinnen som kledde seg naken for sin elskede

-Naiv. Super

Begynnelsen på Naiv.Super var veldig morsom, jeg holdt på å le meg ihjel av beskrivelsen av krokketspillet. Men deretter var det jo helt meningsløst og kjedelig.

Ellers er Don Quijote en av foreløpig to bøker i mitt liv som jeg faktisk ikke har orket å fullføre. Jeg prøvde tappert, men etter 100 sider klarte jeg bare ikke mer. Da hadde jeg fått med meg den berømmelige vindmøllescenen. Gud så kjedelig, og så irriterende personene var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å sette opp en annen stor skuffelse som jeg hadde gledet meg til: Vindens skygge. Kan forstå at mange liker den, men jeg synes den ikke var noe for meg. Leste den ut, men ble ikke akkurat revet med. (Rosens navn derimot, har jeg lest 2 ganger!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg akkurat lest ut Livstid av Liza Marklund. Det er den første boken jeg har lest av henne, men det blir nok den siste også. Ikke det at den var direkte dårlig, men da jeg hadde lest to tredjedeler, og det fortsatt ikke hadde skjedd noe mer enn det politidrapet man blir presentert for alt på de første sidene, begynte jeg å bli småsur. Det er en smule action helt mot slutten, men også det er ganske tamme greier. Tommel ned.

Ser at det er mange som ikke er fan av Erlend Loe her, og jeg kan for så vidt skjønne hvorfor, men jeg elsker bøkene hans. Hvis jeg har det litt kjipt tar jeg bare fram Naiv. Super (genialt, for man kan jo lese hele på et blunk), og da blir jeg alltid i så innmari godt humør. Synes han skriver veldig bra om hvordan bittesmå ting plutselig kan bli fryktelig vanskelig. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest
Enig!

Sta som jeg er tvang jeg meg gjennom alle tre bøkene hans og konklusjonen ble:

Platt krim som ikke er i nærheten av alle geniforklaringene om samfunnspolitiske undertoner og alt det der. Terningkast 2!

Henger meg på! Makan til dårlig litteratur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bøker jeg ikke har fikset å fullføre fordi de rett og slett var uengasjerende og/eller uforståelige for meg:

Ulysses av James Joyce

Jonathan Strange & Mr. Norrell av Suzanna Clarke

Vindens Skygge av C. R. Zafon

Immortality av Milan Kundera

Muskat av Kristin Valla

Fakta om Finland av Erlend Loe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Alle bøkene til Paolo Coehlo har vært store skuffelser. Maken til banale plattheter! Jeg forstår ikke hvordan han er blitt en så populær forfatter.

Jeg forstår heller ikke hvorfor alle er så begeistret for Don Quijote. Og Ulysses. Sistnevnte har jeg startet på utallige ganger men kommer aldri videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekkens hus. Husker ikke forfattern. Fikk boka av samboern og han var så fornøyd at han hadde kjøpt en bok til meg, da jeg elsker å lese. Bare synd boka ikke var like bra som tittelnavnet. Utrolig kjedelig bok. Har ikke sagt det til han enda da.... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tvang meg gjennom Hobbiten og Ringenes Herre-triologien i ungdomskoletiden en gang fordi "alle" anbefalte dem. Jeg syntes de var gørr kjedelige, husker fremdeles at jeg satt og telte hvor mange sider det var igjen. Var fast bestemt på å lese hele, forstår ikke hvorfor. Fikk jo ingenting ut av det, bortsett fra at jeg nå kan si at jeg har lest dem og synes de er dårlige.

Samme greia med Sofies Verden, og senere med Mannen som elsket Yngve. Sistnevnte er ikke elendig, men den fikk så mye hype i mitt miljø da den kom ut at jeg trodde den skulle være hundre ganger bedre enn den var.

Jeg likte faktisk godt Da Vinci-koden, som lett underholdning! Og Prosessen av Kafka likte jeg også, til tross for at det var litt frustrerende lesning (men det er vel også litt av meningen).

Har alltid tenkt at jeg må lese Don Quijote og Ulysses en dag, men er skeptisk etter å ha sett gjennom denne tråden :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vindens skygge. Ble anbefalt den på det aller varmeste, og tråklet meg igjennom den i påvente at det som var bra med den. Men det skjedde aldri noe mer.

Likte Naiv.Super. Men det er også alt Erlend Loe kan. Ga opp L etpar ganger, og leste Tatt av kvinnen som var veldig Loe og dermed elednig.

Veronica vil dø av Paulo Coehlo ga meg mareritt og det var en forferdelig bok!

Enke for et år av John Irving ga jeg også opp. Det var en skuffelse, altså!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...