Gå til innhold

Bokskuffelser


Gjest Raptuza

Anbefalte innlegg

Alkymisten var elendig, men jeg skjønner hvorfor den er hypet opp. Jeg er bare sterkt imot alt som skal gi inntrykk av dyphet og livsvisdom mens det som egentlig skjer er en oppramsing av selvfølgeligheter. Litt sånn som religion.

Erlend Loe kan godt ta seg en ferie fram til han blir pensjonist og ikke gidder å skrive mer. Jeg har blitt skuffet av alt jeg har lest av ham.

Akkurat nå holder jeg på med a thousand splendid suns, og jeg mistenker nå når jeg er over halvveis i boka at den også kommer til å bli en skuffelse. Det er noe med fortellerteknikken når man beskriver tanker og følelser hos barn, men man bruker et språk og ord selv ikke jeg er i stand til å få til. Det har allerede ødelagt mye av boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erlend Loe kan godt ta seg en ferie fram til han blir pensjonist og ikke gidder å skrive mer. Jeg har blitt skuffet av alt jeg har lest av ham.

Enig.

Jeg midt i første boka nå, og jeg synes det er bare kjedelig og intetsiende. Det er bare ord, uten mening og uten tanke. Jeg vet ikke - kanskje det er en dypere mening inn i det? At se- sånn har samfunnet blitt? Men jeg kunne da forvente litt mer eleganse i å vise det hele. Men hvis det ikke finnes en baktanke der, da er det bare ganske.. tom og overfladisk. Jeg må faktisk si at det er overraskende at noen har publisert den i det hele tatt?

Kan godt bli an av de to bøkene (ut av alle jeg noen ganger jeg har lest) som jeg faktisk vurderer å ikke lese ferdig. Den eneste andre boken jeg har sluttet midveis var 'American Psycho', ikke fordi det var kjedelig, men det ble for voldelig. Jeg har en litt for visuell tankemåte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The Historian" av Elizabeth Kostova.

Denne ble påstått (av kritikere bla) å være svært spennende og ble beskrevet som "Da Vinci Koden" med hjerne.... Men jeg syntes den var kjedelig, følte at den aldri "kom igang" og la den fra meg etter å ha lest 2/3 deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig skuffet over slutten i Anne B Ragdes Å ligge i grønne enger. Synes det var en dårlig avslutning på en så bra triologi :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Vindens skygge blir faktisk sinnsykt bra etterhvert. Jeg brukte dødslangtid på å komme meg igjennom begynnelsen. Litt drøyt at omtrent de 100 første sidene suger, men den er jævli bra etter det.

Just so you.. :)

Jeg slukte hele boka jeg, synes den var veldig bra. Kan ikke huske at jeg syntes at begynnelsen på boka var så dårlig.

Leste den på engelsk da, og likte språket veldig godt. Vet ikke hvordan den norske oversettelsen er!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
"The Historian" av Elizabeth Kostova.

Jeg leste den ferdig, men den var tragisk dårlig, synes jeg. Ikke fenget språket, og innholdet var preget av endeløse beskrivelser som ikke ledet noen steder.

Jeg holder akkurat nå på med en bok som ikke er noe særlig, men i mangel av annet har jeg lest til jeg er halvveis; det er snakk om Black Girl/White Girl av Joyce Carol Oates. Bokas "black girl" er så tvers igjennom usympatisk at jeg bare får lyst til å riste henne og be henne skjerpe seg.

Og Brett Easton Ellis burde sluttet å skrive for lengst. :forvirret: Cecilia Ahern framkalte også lite annet enn gjesp, og nå ser jeg at PS, I Love You er filmatisert? :klø:

Men den aller dårligste boka jeg noensinne har lest, var nok uansett den første Shoppoholiker-boka. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slukte hele boka jeg, synes den var veldig bra. Kan ikke huske at jeg syntes at begynnelsen på boka var så dårlig.

Leste den på engelsk da, og likte språket veldig godt. Vet ikke hvordan den norske oversettelsen er!?

Enig med deg.

Og jeg syntes boka var god fra første side. Leste også på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morgan le Fay
Enig med deg.

Og jeg syntes boka var god fra første side. Leste også på engelsk.

Enig! Vindens skygge var definitivt en bok som fascinerte meg. Jeg liker litt mer komplekse historier som utfordrer tankene litt.

(Jeg må jo faktisk få rose bøker også, etter det forrige innlegget mitt. :sjenert:)

Endret av Morgan le Fay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte "Bienes hemmelige liv" kjempegodt. Men ble døds-skuffa av "Havfruestolen".

Vindens skygge skal jeg prøve meg på en gang til... *sukk*

Synes bøkene til Denise Rudberg er provoserende dårlige!! Snakk om elendig språk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The Historian" av Elizabeth Kostova.

Denne ble påstått (av kritikere bla) å være svært spennende og ble beskrevet som "Da Vinci Koden" med hjerne....

:ler: Denne syns jeg også var relativt grusom, og særlig med den ufattelig banale vampyrhistorien som bare tar fullstendig av mot slutten. Du burde egentlig lese de 50 siste sidene, bare for å le rått etterpå.

"Alkymisten" er vel en av de elendigste bøkene jeg noen gang har lest, proppfull av livsvisdoms-svada, og så er det det at han virkelig ser ut til å tro at leseren må ha budskapet han prøver å komme med inn med teskje. Skal ikke lese mer Coelho i mitt liv.

"Rosens navn" kom jeg meg endelig igjennom før jul, etter å ha gitt meg rundt side 100 4-5 ganger tidligere. Det er en fascinerende historie, men Eco er ufattelig glad i sin egen stemme,og sine egne, vanvitting lange setninger.Jeg syns den er kraftig opphauset.

Ellers tror jeg ikke jeg har opplevd de helt store skuffelsene i bokverdenen, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en bok til som jeg måtte gi opp halvveis.. Parfymen, av Patrick Süskind. Jeg kan godt like sære bøker, er ikke det, men denne fenget ikke i det hele tatt.

Til dere som skriver dere er skuffet over "Menn som hater kvinner", så skjønner jeg også det godt. For den er slett ikke fengende i begynnelsen.. Men jeg er glad jeg fortsatte likevel, for triologien er noe av det beste jeg har lest i det siste :)

Endret av MellonCollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte "Bienes hemmelige liv" kjempegodt. Men ble døds-skuffa av "Havfruestolen".

Det bel jeg også.

Hadde gledet med til "Havfruestolen" og håpet den skulle gi samme leseopplevelse som "Bienes..." men dengang ei!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The Historian" av Elizabeth Kostova.

Ble også skuffet av denne. kom aldri helt i gang og var kjedelig. gadd ikke mer når jeg hadde ca 100 sider igjen.. den er jo litt av en murstein!

Er også enig i at erlend loe var en skuffelse.

Og "en bønn for owen meany" av john Irwing ble jeg også skuffet over. har ikke lest den ferdig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prestekrage
"Menn som hater kvinner" av Stieg Larsson

Stig Larsson "Menn som hater kvinner" som "alle andre" elsker - jeg ga opp etter 48 sider. Gud bedre så kjedelig.

Så det er ikke bare meg?!?

Den traff meg ikke i det heletatt. En platt krimbok. Og det fra meg som vanligvis elsker krimm, snakk om å bli skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble skuffet over Bienes hemmelige liv! Og begynnelsen på Seierherrene. Men jeg gir aldri opp en bok, og det er jeg glad for, for nå er den kjempebra allikevel.

Det er rart hvor ulike forventninger og "smak" man har, jeg elsket Halvbroren for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble utrolig skuffet over slutten i Anne B Ragdes Å ligge i grønne enger. Synes det var en dårlig avslutning på en så bra triologi :sukk:

Det der er jeg helt enig i!! :jepp: Virker som om Anne B. Ragde bare vil skynde seg å bli ferdig med boka så hun velger en så lettvint slutt!!

Derimot synes jeg bøkene av Stieg Larsson var greie, dog noe langdryge!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Av det jeg har lest i det siste så er det Ligge i grønne enger som har skuffet meg mest. Men jeg har ikke helt klart å bestemme meg for om det er fordi jeg synes boken var dårlig, eller om det er fordi jeg hadde ønsket en annen slutt.

Kritikken av Menn som hater kvinner er jeg ikke enig i, den leste jeg ferdig i går og jeg likte den veldig godt. Mulig at den var litt treg i begynnelsen, men likte hvertfall veldig godt måten den var skrevet. Gleder meg til å lese de neste bøkene.

Ellers er vel Prosessen en bok jeg har kastet bort altfor mye tid på. Gjentatte ganger har jeg prøvd å lese den, men jeg kommer aldri lengre enn halvveis før jeg gir opp. Jeg har hatt virkelig lyst til å lese den, men får det rett og slett ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, The Historian ligger på min topp fem, jeg digget den!

A thousans splendid suns ble jeg ferdig med i går, og den var faktisk ganske ok selv om jeg fryktet det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliky
"Bienes hemmelige liv" av Sue Monk Kidd. Hadde jo hørt så mye bra om den, og lest at den hadde fått gode kritikker. Så selv om jeg var skeptisk etter å ha lest bakpå den selv, så ble jeg overbevist om at det ligger vel noe i hva "alle" sier...

Men historien var jo både fryktelig kjedelig og treg, og språket var elendig. Etter min mening ;) Leste gjennom hele på trass, men angret etterpå!

Veldig enig med deg! Orket ikke lese den ferdig, den var UTROLIG kjedelig!!! Leser for tiden "Eat Pray Love" og syntes ikke den er allverden heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ada Blûe

Jeg blir dessverre stadig skuffet, men noen av de jeg kommer på nå er "Damekupeen" av Anita Nair (virket kjempe flott da jeg leste på baksiden), Mankells krimbøker og Shopoholic- bøkene som liksom skulle være så morsomme og feel- good - vel, de var mer gjesp enn feel- good, etter min mening. I tillegg Anne B. Ragde nevnes. Jeg fikk kun lest Berlinerpoplene, men resten av serien står i bokhylla mi. Hun fascinerte meg ikke på noen som helst måte, men jeg klarer ikke helt si hvorfor. Jeg husker bare at jeg alltid fikk hodepine og gjespeanfall hver gang jeg åpnet boken hennes.

Heldigvis hender det svært ofte at jeg elsker bøkene jeg leser. Akkurat nå er jeg helt inni Lindells serie om kriminaletterforsker Cato Isaksen og klarer nesten ikke legge boken fra meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...