Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Kari L. Sætre
Skrevet

Hvor i all verden får man tak i peppermynteolje/essens? Jeg synes jeg har vært overalt, uten hell! :sur:

Har du spurt på apoteket ??? De har masse som en ikke tror de har .......

Skrevet

Dette er kjempegode kryddermandler:

100 g mandler

1 ss valnøttolje/olivenolje

Grovmalt salt, 1 presset hvitløkfedd, 1 ts hakket, fersk timian

Rør sammen marinaden, utenom saltet, og bland inn i mandlene. Spre dem utover en ildfast form og sett dem inn i den forvarmede ovnen på 200 grader i ca 10-15 minutter. Rør rundt et par ganger under steking.

Legges over på matpapir til avkjøling. Strø over salt med en gang.

Skrevet

Hvordan skal disse lekre sakene oppbevares?

Skrevet

Namnam

Her skal det lages litt godis til helgen.

Skrevet

Jeg ser det er mange som spør om oppbevaring av konfekt.

Som en tommelfingerregel kan du regne med at slikt som har kokt fløte i kan stå en ukes tid i kjøleskap. Rå fløte og egg ca fire dager. Sjokolade med tilsetninger tåler like lang tid som tilsetningene, vanligvis flere uker i romtemperatur (nøtter og rosiner feks). Hjemmelaget marsipan etpar uker i kjøleskap.

Trøfler og marsipan kan fint fryses, men ikke dypp i sjokolade eller rull i kakao/melis før etter opptining.

Når jeg smelter sjokolade for å dyppe marsipan eller slikt i, tar jeg alltid litt mer enn det som egentlig trengs. Dyppingen blir enklere, og så blander jeg nøtter, rosiner eller andre godsaker i sjokoladeresten. Fyller i konfektformer eller setter topper på bakepapir, så har jeg to typer konfekt på en gang.

Skrevet

Når jeg smelter sjokolade for å dyppe marsipan eller slikt i, tar jeg alltid litt mer enn det som egentlig trengs. Dyppingen blir enklere, og så blander jeg nøtter, rosiner eller andre godsaker i sjokoladeresten. Fyller i konfektformer eller setter topper på bakepapir, så har jeg to typer konfekt på en gang.

Det var utrolig smart! Det skal jeg også gjøre!

• Liker 1
Skrevet

Disse MÅ jeg bare lage hvert år!

Baileys kuler

200 g marsipan masse

1/2 dl baileys

Mørk kokesjokolade

O'boy

FREMGANGSMÅTE:

Elt marsipan og baileys godt sammen. Evt smak til med mer likør. Trill ut kuler som glaseres i smeltet sjokolade. Trilles i sjokoladepulver mens de er fuktige.

Hvor lang holdbarhetstid er det på disse??

Fikk kjempelyst til og lage dette, og har lyst til og gjøre det i dag.

Skrevet
Her får man kjøpt fine konfektformer. Har ikke kjøpt der selv riktignok, men vurderer det sterkt..
Gjest BabyBlue
Skrevet

Kan jeg oppbevare denne konfekten skrevet her i kjøleskapet i to dager også gi konfekten vekk som en innpakket julegave? Blir den steinhard og dårlig da? :sukk:

Skrevet

Daddelkonfekt:

Ta steinen ut av daddelen. (Best med små dadler, ikke de store i løs vekt.)

Putt inni en mandel der som steinen var.

Dypp i mørk sjokolade og avkjøl.

Namnam!

Gjest BabyBlue
Skrevet

Har nå skrevet omtrent alle oppskriftene pent inn i et worddokument. Dere er nå søte som deler slike gode oppskrifter med alle her på forumet :kose:

Skrevet

Hvor i all verden får man tak i peppermynteolje/essens? Jeg synes jeg har vært overalt, uten hell! :sur:

Du får det helt sikkert på apoteket ! Prøv det, og lykke til med "baksten" !

Skrevet

Kan jeg oppbevare denne konfekten skrevet her i kjøleskapet i to dager også gi konfekten vekk som en innpakket julegave? Blir den steinhard og dårlig da? :sukk:

Marsipan, nøttekuler og liknende bør fryses med mindre de skal spises innen en ukes tid, dette fordi fettet harskner og mange av ingrediensene lett mugner, som egg og meieriprodukter.

Du kan fint oppbevare konfekten i kjøleskapet i to døgn før du gir dem vekk, men da bør du opplyse om at konfekten er fersk og skal håndteres deretter :)

Skrevet

Jeg tenkte å gi bort konfekt i julegave til svigers. Hva kan jeg legge de i? Det må jo stå i kjøleskapet, så liksom ikke noe vits å bruke mye penger på en fin boks/krukke etc. Noen forslag? Uten at det ser for dumt/billig ut.. ;)

Skrevet

Jeg har kjøpt noen fine papirposer på en hobbybutikk. Disse kan jo også pyntes. Enten ved å lime fint papir utenpå en helt enkel pose, eller med klistremerker. Eller begge deler. :)

Går også an å kjøpe små esker på hobbybutikk, kjøpe en fin serviett, og dekke boksen med dette ved hjelp av decoupage (skriver det sikkert feil).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...