Gå til innhold

Oppskrifter på konfekt/julegodter


Gjest nextlife

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

CHILISJOKOLADE

En lur oppskrift jeg fikk på jobben:

Smelt rett og slett mørk sjokolade i vannbad, og ha i chilipulver etter smak. La stivne og bryt opp i biter.

SJOKOLADETRØFLER

Jeg pleier å lage sjokoladetrøfler etter følgende ca-oppskrift (lært av KK):

1 boks creme fraiche

2-3 plater mørk sjokolade

kakaopulver

Smelt sjokoladen i vannbad. Rør sammen med creme fraichen (bør være romtemperert for å at sjokoladen stivner før de har blandet seg). Sett blandingen i kjøleskap til den har stivnet.

Form små kuler med to teskjeer og rull i kakao. Disse må holdes kjølig absolutt hele tiden, de smelter lett til bløtt kliss. Men ååå så gode!

MARSIPANKONFEKT MED KONJAKK OG SVISKER

En annen nydelig og litt klissete oppskrift er følgende:

En håndfull svisker

Konjakkessens/konjakk

En halv rull marsipan

2-3 plater Mørk sjokolade til dypping

Bløtlegg sviskene over natten - enten i konjakk så det dekker, eller i litt vann med konjakkessens (ca en halv flaske essens).

Hakk sviskene og bland dem med marsipanen. Sett i kjøleskap en liten stund. Bruk mer marsipan hvis blandingen er veldig klissen.

Smelt sjokoladen i vannbad og sett klart stekebrett med bakepapir/matpapir. Form klumper/boller med to teskjeer og rull i smeltet sjokolade. La kjøles. Disse blir fryktelit klissete dersom de knuses, så bør ikke legges lagvis. Bruk feks en gammel konfekteske og legg dem pent i; gjerne i små konfektformer.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bountyboller

(ca 50 stk)

Fyll:

50 g smør

1/2 dl sirup

1/2 dl melis

2 dl kremfløte

200 g kokosmasse

200 g lys kokesjokolade (her kan selvfølgelig også brukes både mørk og hvit sjokolade. Det man liker best)

Bland alt foruten kokos i en kaserolle og la koke 5-8 min. til massen begynner å bli seig. Tilsett kokos. Avkjøl massen noe og trill deretter ut små boller og legg på bakepapir. (Dette er noe klissete så det er lurt å skylle hendene i vann innimellom). Still kaldt minst en time.

Smelt sjokoladen over vannbad eller i mikro. Dypp bollene i sjokoladen, stikk f.eks en tannpirker i de så går de lett å dyppe uten for mye søl. Avkjøl de på bakepapir. Oppbevares kaldt.

Nam, nam og god jul :tree:

Endret av NullHull
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

*drar opp*

Marsipankonfekten med svisker og konjakk var knallgod! Spent på å se om den får ligge i fred til julaften, eller om alt forsvinner på forhånd... ;)

Oppskrift på en av mine julekonfektfavoritter kommer her:

DAIMTRØFFEL (ca. 20 stk)

1 dl kremfløte

50 g meierismør

300 g mørk sjokolade (70%)

1 dl kesam

2 ss konjakk

100 g Daim (jeg bruker Daimkuler)

Kakaopulver

Kok opp fløten og smøret i en kjele. Ta av varmen og smelt sjokoladen i fløteblandingen. Rør inn kesam og konjakk når det har kjølnet litt. La så blandingen avkjøles helt i kjøleskap før Daimen blandes inn. Hell over i en lav form og sett i kjøleskap minst et par timer (over natten funker best). Form trøffelen til kuler og rull dem i kakao. Oppbevares kjølig.

NB! Disse smelter fort, og det er ganske grisete arbeid å trille dem ut. Men de er verdt det... :sikle: Jeg skal lage på onsdag!

Ellers er disse PEPPERMYNTEPLETTENE gode (ca. 50 stk):

500 g melis

2 knivsodder tragant

2 eggehviter

8-10 dråper peppermynteolje

Mørk sjokolade

Bland melis og tragant i en bolle. Pisk eggehvitene nesten stive, og bland dem inn i det tørre sammen med peppermynteoljen. Kna til en jevn, hvit deig. Trill ut kuler og press dem flate. Smelt kokesjokolade (250 g omtrent til denne porsjonen) og dypp peppermynteplettene nedi så de blir dekket. Legges på bakepapir til sjokoladen har stivnet.

Endret av itla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troikakonfekt:

Kjevle eller trykk ut marsipan på et bakepapir i en liten langpanne.

Smør på et tynt lag nugatti eller bland evt. med bløt nougat.

Lag bringebeærgele med halv mengde vann som får bli halvstiv og smør et ganske tynt lag over nougaten. Evt. la den stivne helt og legg på skiver med gele.

La det hele stå i kjøleskap til det er helt kaldt og stivnet. Del opp i konfektbiter og dypp i smeltet sjokolade. Bør stå haldt hele tiden pga geleen.

Ta-det-du-har-konfekt.

Smelt sjokolade i vannbad sammen med litt delfiafett.

Hakk opp forskjellige nøtter, mandler, rosiner, cornflakes og/eller f.eks nonstop osv og bland inn i sjokoladen når den har kjølnet litt. Sett i topper på bakepapir eller legg i små konfektformer. Veldig greit å lage om man har rester av forskjellige ting i skapet.

Luksusmarsipankuler

Del opp bløt nougat i terninger. Pakk hver bit inn i marsipan og rull til en kule (det er godt å smaksette marsipanen med f.eks noe alkoholholdig). Rull kulen i finhakkede nøtter eller knust cornflakes og dypp i sjokolade (kan oså gjøres i omvendt rekkefølge, slik at nøttene kommer ytterst).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troikakonfekt:

Kjevle eller trykk ut marsipan på et bakepapir i en liten langpanne.

Smør på et tynt lag nugatti eller bland evt. med bløt nougat.

Lag bringebeærgele med halv mengde vann som får bli halvstiv og smør et ganske tynt lag over nougaten. Evt. la den stivne helt og legg på skiver med gele.

Jepps. Dette blir godt. jeg bruker

1 pakke Odense marsipan (lilla 50% madler)

1 pakke nougat (200 g)

1 pakke bringebeærgelé

Jeg lager en plate på 17x25 cm og gjør som over. Så pensler jeg på sjokolade over geléen og lar dette stivne litt. Deretter deler jeg opp i passende biter og dypper i sjokoladen (man trenger mye sjokolade). Den stivnede sjokoladen på toppen av geléen beskytter den når jeg dypper bitene i sjokoladen.

Jeg legge marsipanen på en kartongplate dekket med stekepaipr og bygger opp en kant av aluminiumspapir rundt før jeg har på geléen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 11 måneder senere...
Gjest Gjest :)

Du trenger:

60 gr Smør

3 dl Kremfløte

1,5 dl sirup

150 gr sukker

1 ss vaniljesukker

3 ss kakaopulver

Slik gjør du:

Bland alt i en vid kjele. La blandingen stå og småkoke uten lokk ved middels varme. Rør i massen av og til under kokingen. Den er ferdig når en dråpe som dryppes i kaldt vann kan rulles til en kule.

Hell massen utover smurt matpapir i en flat form. Skjær den i ruter når den er nesten kald.

Karamellene blir ekstra spennende om de pakkes i cellofan.

Håper de smaker :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Nam nam - Troika skal jeg lage til jul!!!! Hva gjør dere med troikabitene (oppbevarer dem) hvis ikke alt blir spist opp med en gang.... hi hi. Pakker en og en inn i cellofan, legger de på et fat og har det i kjøleskapet...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsipanrull:

kjevl ut marsipan og strø over tørket frukt og rull sammen. Du kan pensle smeltet sjokolade over hvis du ønkser. Del opp og nyt.

Daddel marsipan på 2 måter:

1) Daddel inni marsipan: Bruk store gode daddler, ta ut stenen. Ta marsipan rundt daddelen og rull til en ball.

2) Marsipan i daddel: Snitt opp en stor daddel og ta ut stenen, putt marsipan inni daddelen.

Pepperkaker snitter med marsipan:

kjevl ut et lag med pepperkakedeig, kjevl ut et tynt lag med marsipan og legg over pepperkakedeigen. Kjevl ut et nytt lag med papperkakedeig og legg over maripanen. Del opp i firkanter. Stek i oven i litt kortere tid enn vanlig pepperkakedeig, slik at peppekakedeigen blir litt myk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så mykje godt! Eg skal ta ein konfektlagedag om ikkje så lenge, har kjøpt inn glasskrukker til å ha det i. Men eg lurer på ein ting, kor får ein kjøpt cellofan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...