Gå til innhold

Oppskrifter på konfekt/julegodter


Gjest nextlife

Anbefalte innlegg

Jeg leter etter en oppskrift på pistasj fugde.

Fant en oppskrift på disse i en dagbok i fjor, men kan ikke finne den igjen. Var med pistasj-nøtter og kondensert melk. Skikkelig gode! :)

Er det noen som vet?

Var det denne? http://www.bakespace.com/recipes/detail/Ni...io-Fudge/13216/

Lagde den i dag, ble god, men ekstremt mektig!

Prøvde å lage after-eight konfekten som er nevnt tidligere også, men har problemer med å vite hvor lenge man skal koke vannet og sukkeret.. blir enten for hardt eller for mykt! Men smaker innmari godt da, så skal prøve en gang til i morgen! Tips fra noen som har laget de mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

After eight

2 dl vann

500 gram sukker

varmes i panne til det stivner, rør hele tiden og pensle litt kaldt vann rundt kantene slik at det ikke brenner seg fast.

Ha i noen dråper peppermynteolje. Smak til.

Legg blandingen på matpapir, og skyv det att og fram til det stivner og du kan rulle det sammen som en pølse.

Skjær opp i passende biter og trekk de med mørk smeltet sjokolade.

Nam!

Noen som har laget disse? Forsøkte nå i kveld, og etter å ha ventet en evighet på at det skulle stivne ble det PLUTSELIG en tjukk hvit masse som satt seg fast i hele kjelen før jeg rakk å pensle med noe vann.... og det har i alle fall ikke blitt noen masse som kan rulles til en pølse ut av det som jeg fikk ut på bakepapiret :ler: Noen som har noe tips?

Edit: Ser at CoO over meg spurte om det samme... :sjenert:

Endret av MellonCollie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøttcornflakes

1 glass peanøttsmør, grov type

2 dl lys sirup

1 dl sukker

1 liter cornflakes

250 g melkesjokolade

1 ss matolje

Smelt peanøttsmør, sirup og sukker i en kjele på svak varme.

Rør inn cornflakes.

Smør blandingen i en liten langpanneform.

Smelt sjokoladen og matoljen i vannbad og smør på toppen av cornflakesblandingen.

Sett formen i kjøleskap til den har blitt stiv.

Skjær eller klipp i passe biter.

Lett å lage, og veldig godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lager Baileyskuler. Hjelp.

Dette ble bare klin. Kan ikke rulle kuler i det hele tatt. Bare seigt og ekkelt. Kan det ha noe med marsipanen å gjøre? Må den være av en viss kvalitet? Står på pakken at det er 22% mandler, og smaker mye melis. Så i butikken at EKTE marsipan er 50% mandler.

Noen erfaringer her?

Hilsen

Rådvill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

Jepp, jeg henter opp igjen tråden fra i fjor.. her var det jammen meg mye julegodt å la seg friste av :sjokolade:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men mitt tips er at lettvint og god julekonfekt lager man ved å smelte sjokolade, mørk, lys eller hvit i vannbad og deretter dyppe marsipankuler gjerne også med valnøtt trykket nedi marsipankulen også.

Det er også godt å dyppe frukt som jordbær, druer, ananasbiter og mandarinbåter i sjokoladen.

Avkjøles og oppbevares kjølig.

Kom igjen, la oss dele flere tips og ideer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Er det noen som har oppskrift på konfekt for diabetikere? Tenkte på å lage til bestemor, hadde blitt kjempeglad for tips :)

Foreslår at du lager hjemmelaget marsipan til henne jeg :)

Da bytter du bare ut melisen med et søtningsmiddel i pulverform (det har de i dagligvarebutikken, men det pleier være dyrere enn melis).

Et godt råd er å ikke blande mandler og melis 50/50, men mindre søtt enn mandler. Om du da blander 60/40 (madler/søtningsmiddel) eller en annen fordeling velger du selv, men mere mandler gir nyydelig og ekte marsipansmak :)

Konditorfarve er helt ok for diabetes type 2, så du kan farve i vei.

Sukkerfri sjokolade finner du også, så bitene kan dyppes i smeltet sjokolade og pyntes med valnøtt, kokosmasse eller andre små-saker :)

Pakk så konfekten i en lekker eske og suksessen er nesten garantert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde peanøtter med sjokolade og chilisjokolade fra denne tråden i fjor og begge deler ble veldig godt :)

Ellers anbefaler jeg sjokoladetrøfler og mozartkuler, begge deler er godt og enkelt å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelagede mozartkuler:

200 g ekte marsipan.

3 ss konjakk.

50 g bløt nugat.

150 g mørk sjokolade.

(Ekte masipan og bløt nugat får du kjøpt på de fleste større matbutikker. Selv bruker jeg merket ODENSE).

Bland konjakk sammen med marsipanen. Skjær skiver av marsipanen og legg en bit bløt nugat oppå og rull det til en kule. Dyppes i mørk sjokolade (smeltet i vannbad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg og sambo som skulle bli så sunne...det får bli etter jul! ;)

Gleder meg til å sette igang å lage julekonfekt. Min kjære har cøliaki og spiser lite julekaker, derfor så er konfekt midt i blinken. Og jeg er en skikkelig godtegris :sjokolade:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Kunne ikke finn igjen den jeg har fått av min mor.... men det er eventuelt bare forholdstallet mellom ingrediensene som muligens har endret seg litt med tiden, så jeg lånte med meg den oppskriften som Ida og Muskatt har på bloggen sin.

ca 50 mintkuler:

1 eggehvite

240 gram melis

150 gram mørk sjokolade

5 peppermyntedråper

Visp eggehvitene stive, tilsett peppermyntedråpene.

Bland melis i eggehvitene til massen blir fast og smidig.

Rull kuler av deigen. La de stivne før du begynner med sjokoladen.

Smelt sjokoladen i en bolle over en kasserolle m/kokende vann.

Dypp kulene i sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Og, - siden vi var så godt i gang, - her er en annen:

Mintkuler.

Ingredienser :

- 50g (1dl) hvetemel

- 1 dl melk

- 500g (1pk) melis

- 6 peppermyntedråper (fås på apoteket)

-----

- 100g (1pl) kokesjokolade

- 50g Delfiafett / kokosfett

- 150 g kokos (hvis ønskelig)

Du gjør :

1. Melk og mel kokes til en tykk grøt og avkjøles

2. Tilsett melis og peppermyntedråper og kna deigen godt sammen til en fast deig. (Blir den for tørr ha oppi bitte litt vann i deigen)

3. Lag små, jevnstore kuler som settes kaldt.

4. Sett deg foran TVen i 10 min, så kan du ta fram mintkulene igjen.

5. Fettet og sjokoladen smeltes.

6. Mintkulene dyppes i sjokolade og rulles eventuelt i kokos (hvis du vil ha kokos)

7. Sett dem i kjøleskapet i en halv time så sjokoladetrekket får stivne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjemmelagede mozartkuler:

200 g ekte marsipan.

3 ss konjakk.

50 g bløt nugat.

150 g mørk sjokolade.

(Ekte masipan og bløt nugat får du kjøpt på de fleste større matbutikker. Selv bruker jeg merket ODENSE).

Bland konjakk sammen med marsipanen. Skjær skiver av marsipanen og legg en bit bløt nugat oppå og rull det til en kule. Dyppes i mørk sjokolade (smeltet i vannbad).

Tenker jeg skal prøve noe slikt i år.

Ekte marsipan: Alt som inneholder 50% mandler (eller mer) kan regnes som slikt. Hovedgrunnen til at det finnes andre typer med mindre mandelandel er at mandler er mye dyrere enn sukker.

Det er ofte lurt å smelte mer sjokolade enn det man trenger. Da blir det tettere å dyppe alle kulene. Det som blir igjen av sjokoladen kan fryses. Slike rester bruker jeg gjerne i kaker senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som lager Baileyskuler. Hjelp.

Dette ble bare klin. Kan ikke rulle kuler i det hele tatt. Bare seigt og ekkelt. Kan det ha noe med marsipanen å gjøre? Må den være av en viss kvalitet? Står på pakken at det er 22% mandler, og smaker mye melis. Så i butikken at EKTE marsipan er 50% mandler.

Noen erfaringer her?

Hilsen

Rådvill

Har du det lenge nok i kjøleskap, så det blir hardt nok? Jeg synes også det blir mye kliss, så jeg har kjøpt meg former å lage disse i. Raskere, og mye mindre klin, og jeg får fin, hjerteformet konfekt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott om dere kan skrive noe om holdbarheten til de forskjellige tingene :) Jeg har store planer om å lage konfekt i år, siden økonomien er skral. Perfekte smågaver! Men siden jeg jobber utrolig mye frem til jul må det tas litt tidlig. Noen som vet om konfekt som kan lages i god tid før jul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...