Gå til innhold

Oppskrifter på konfekt/julegodter


Gjest nextlife

Anbefalte innlegg

Gjest Golden Girl

Peanøtt snacks!

Smelt kokesjokolade på svak varme, gjerne i vannbad. Rør inn peanøtter (salte). Det skal være mest peanøtter, men de skal være helt dekket av sjokolade. Haes oppi små konfektformer med teskje. Mmm! Oppbevares kjølig. Jeg har de i en kakeboks i matboden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Marengs

4 stk eggehviter

8 ss sukker

Visp eggehvitene stive.

Tilsett sukker -en skje om gangen.

røren skal bli så stiv at man kan holde bollen oppned uten at røren faller ut.

Lag til små klatter på et bake pappir med en skje.

Stekes på 100 grader i ca 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg bare skal lage konfekt i år, og kutte ut tørre småkaker helt, ingen som spiser det, mens konfekten faktisk blir satt pris på.... Nye tradisjoner er alltid positivt!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsipanrull:

kjevl ut marsipan og strø over tørket frukt og rull sammen. Du kan pensle smeltet sjokolade over hvis du ønkser. Del opp og nyt.

Daddel marsipan på 2 måter:

1) Daddel inni marsipan: Bruk store gode daddler, ta ut stenen. Ta marsipan rundt daddelen og rull til en ball.

2) Marsipan i daddel: Snitt opp en stor daddel og ta ut stenen, putt marsipan inni daddelen.

Pepperkaker snitter med marsipan:

kjevl ut et lag med pepperkakedeig, kjevl ut et tynt lag med marsipan og legg over pepperkakedeigen. Kjevl ut et nytt lag med papperkakedeig og legg over maripanen. Del opp i firkanter. Stek i oven i litt kortere tid enn vanlig pepperkakedeig, slik at peppekakedeigen blir litt myk.

:sikle:

Så mye godt!

Hvordan blir pepperkakene ved oppbevaring da, og hvordan bør de oppbevares for å holde seg myke? Og kan de stå lenge? ikke at det er noe problem her i huset, men... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse MÅ jeg bare lage hvert år!

Baileys kuler

200 g marsipan masse

1/2 dl baileys

Mørk kokesjokolade

O'boy

FREMGANGSMÅTE:

Elt marsipan og baileys godt sammen. Evt smak til med mer likør. Trill ut kuler som glaseres i smeltet sjokolade. Trilles i sjokoladepulver mens de er fuktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Golden Girl
Disse MÅ jeg bare lage hvert år!

Baileys kuler

200 g marsipan masse

1/2 dl baileys

Mørk kokesjokolade

O'boy

FREMGANGSMÅTE:

Elt marsipan og baileys godt sammen. Evt smak til med mer likør. Trill ut kuler som glaseres i smeltet sjokolade. Trilles i sjokoladepulver mens de er fuktige.

*svelg* :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så mye godt :jepp:

Denne tråden vil jeg følge med på! Kansje jeg kan komme med noen gode forslag etterhvert!

Gleder meg til juuuul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mimmi_*

når dere skriver smør - benytter dere melange eller f.eks tine meierismør? har vel en betydning for smaken dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sol_*
SJOKOLADETRØFLER

Jeg pleier å lage sjokoladetrøfler etter følgende ca-oppskrift (lært av KK):

1 boks creme fraiche

2-3 plater mørk sjokolade

kakaopulver

Smelt sjokoladen i vannbad. Rør sammen med creme fraichen (bør være romtemperert for å at sjokoladen stivner før de har blandet seg). Sett blandingen i kjøleskap til den har stivnet.

Form små kuler med to teskjeer og rull i kakao. Disse må holdes kjølig absolutt hele tiden, de smelter lett til bløtt kliss. Men ååå så gode!

Sjokoladetrøflene fungerte ikke i det hele tatt på meg :tristbla: Jeg er bare elendig å lage ting :fnise:

Peanøtt snacks!

Smelt kokesjokolade på svak varme, gjerne i vannbad. Rør inn peanøtter (salte). Det skal være mest peanøtter, men de skal være helt dekket av sjokolade. Haes oppi små konfektformer med teskje. Mmm! Oppbevares kjølig. Jeg har de i en kakeboks i matboden.

Disse var utrolig gode :D

Men en porsjon ble for lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var det mye digg, ja :sikle:

Du som lurte på cellofan: De har det på gartnerier (plantasjen) og i blomsterbutikker.. Der er det ofte billigere enn i hobbybutikk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanøtt snacks!

Smelt kokesjokolade på svak varme, gjerne i vannbad. Rør inn peanøtter (salte). Det skal være mest peanøtter, men de skal være helt dekket av sjokolade. Haes oppi små konfektformer med teskje. Mmm! Oppbevares kjølig. Jeg har de i en kakeboks i matboden.

Denne skal jeg lage! Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brente mandler:

350 gr. mandler

300 gr. melis

2 dl. vann

50 gr. smør.

Bland mandler, sukker og vann i en varm panne. Kokes på svak svarme til vannet er fordampet. Melisen blir som en grå klumpete hinne på mandlene. NB! Nå må du røre hele tiden. Skru opp varmen til melisen har smeltet og fått en gyllen farge og festet seg til mandlene.

Tømmes over på bakepapir og skilles mens de er varme. Nå må du jobbe kjapt før de stivner igjen. Men det er ganske varmt og lett å brenne fingrene.

KANON-GODT. :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

After eight

2 dl vann

500 gram sukker

varmes i panne til det stivner, rør hele tiden og pensle litt kaldt vann rundt kantene slik at det ikke brenner seg fast.

Ha i noen dråper peppermynteolje. Smak til.

Legg blandingen på matpapir, og skyv det att og fram til det stivner og du kan rulle det sammen som en pølse.

Skjær opp i passende biter og trekk de med mørk smeltet sjokolade.

Nam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til en som jeg vel ikke lager spesielt for jul, men som passer hele året.

1) Rist hasselnøttkjerner og ta av skinnet. Man kan få kjøpt rensede rå hasselnøtter. Har sett slikt i Oslo. Ristete hasselnøtter smaker som nøttene man finner i Helnøtt sjokoladen eller Firkløver (veldig godt).

2) Smelt vanlig melkesjokolade og hell alle nøttene oppi bollen. 50 nøtter bør gå bra en vanlig 200 grams sjokolade, men man kan jo godt ha litt ekstra i bakhånd. Legg tre og tre hasselnøtter sammen i en trekant. Sett i kjøleskap slik at sjokoladen stivner. Sett på bakepapir. Da er det lett å få dem av etter at sjokoladen har stivnet.

3) Smelt mer melkesjokolade og bruk en fin kremsprøyte til å legge ett mønster av sjokolade over trekantene.

Riste hasselnøttkjerner:

Legg kjernene i en ildfast form eller langpanne. Stek på 180 grader, midt i ovnen i ca 20 minutter. Ta ut kjernene (de er svært varme) og legg dem i et frottéhåndklede og gni av så mye av skallet som du kan. Bruk et håndklede du kan avse til slikt. Det er vanskelig å få vekk all fargen igjen. Jeg pleier også å fjerne skall med fingere etter å ha brukt håndkledet. Rist så videre på 150 grader i 20 minutter en gang til. Pass godt på da det er lett å svi hasselnøtter.

Jeg har ikke prøvet å riste ferdig rensede nøtter, men i prinsippert er det bare å ta ut av ovnen og sette inn litt senere på ny temperatur vil jeg tro.

Har man ikke gjort dette før så anbefaler jeg en bitteliten testristing der man tar tiden på de ulike stegene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe gode kjeks og lett å lage!!

200 g smør

200 g sukker

300 g mel

1 egg

1 ts bakepulver

1-2 hakket sjokoladeplater (eller bruk nonstopp)

Egg og sukker røres hvit. Så blander du inn resten. Bruk en ss å legg dem som små topper på ett bakepapir. Stekes på 180 grader på øverste rille.

mmmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har oppskrifter på "negerboller"? (tror de het det)

små sjokoladeboller rullet i kokos på en måte.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...