Gå til innhold

Oppskrifter på konfekt/julegodter


Gjest nextlife

Anbefalte innlegg

Gjest happy_me

jeg lurer også på hvor lang holdbarhet det er på fløtekarameller? ca en uke i kjøleskap, i og med at det er kokt fløte? Eller lenger, i og med at det er så mye sukker og sirup i dem? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderer å prøve meg på slike hippe "cake pops", kanskje prøve noen formet som juletrær med grønn glasur og kakestrøssel? Noen som har laget "cake pops" før og har en god grunnoppskrift? Er det vanskelig å lage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bartenina

Jeg bruker å smelte kokesjokolade (enten lys eller mørk, begge er gode), har i rosiner og peanøtter, and that's it, nydelig godt med salte peanøtter :-D

Gjerne litt fett (delfiafett eller syltevoks) i tillegg, så sjokoladen ikke blir hvit. men bare bittelitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Disse MÅ jeg bare lage hvert år!

Baileys kuler

200 g marsipan masse

1/2 dl baileys

Mørk kokesjokolade

O'boy

FREMGANGSMÅTE:

Elt marsipan og baileys godt sammen. Evt smak til med mer likør. Trill ut kuler som glaseres i smeltet sjokolade. Trilles i sjokoladepulver mens de er fuktige.

Eltes dette for hånd eller maskin? Ser for meg at det kan bli veldig grisete for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eltes dette for hånd eller maskin? Ser for meg at det kan bli veldig grisete for hånd?

Jeg har bare prøvd for hånd (har ikke en gang tenkt over at man kunne bruke maskin). Det blir grisete, ja, men på en annen side er det alltid litt grisete å holde på med marsipan :) Hvis du blander inn litt og litt av gangen går det ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd for hånd (har ikke en gang tenkt over at man kunne bruke maskin). Det blir grisete, ja, men på en annen side er det alltid litt grisete å holde på med marsipan :) Hvis du blander inn litt og litt av gangen går det ganske bra.

Takk for svar:) tenkte bare at set kunne bli vanskelig å få væske til å blande seg med marsipan, siden marsipan er liksom litt kompakt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) tenkte bare at set kunne bli vanskelig å få væske til å blande seg med marsipan, siden marsipan er liksom litt kompakt :)

Ja, det er ikke helt enkelt, men det går hvis du bare tar litt om gangen, og er forberedt på en del kliss. Tror også det er lurt å bruke ekte marsipan (f.eks. den lilla fra odense).

Tror jeg må lage dette i år også! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer også å lage dette:) selv tåler jeg ikke marsipan, men det gjør resten av familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er farlig gode! Lurer på hvordan de blir hvis man kombinere de med nougatkjerne (som i mozarkuler)? Kanskje litt for kvalmt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i all verden får man tak i peppermynteolje/essens? Jeg synes jeg har vært overalt, uten hell! :sur:

Se på panduro, dem har sånt..

Pleier og lage drops til jul og kjøper alltid det jeg trenger av smaker og farger der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De er farlig gode! Lurer på hvordan de blir hvis man kombinere de med nougatkjerne (som i mozarkuler)? Kanskje litt for kvalmt?

Det hørtes godt ut, men kanskje bare at man spiser en eller to og er fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...