Gå til innhold

Foreldre nektet julespill om juleevangeliet.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Don Giovanni
Ja Junia jeg er 100 % enig med alt du skriver.

Hvor har jeg skrevet det ? Jeg applauderte innlegget hennes, og det gjør jeg ofte uavhengig av hvorvidt meningene stemmer overens med mine egne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Hvor har jeg skrevet det ? Jeg applauderte innlegget hennes, og det gjør jeg ofte uavhengig av hvorvidt meningene stemmer overens med mine egne.

Øh ...

JEG er 100% enig med Junia i det hun skriver. Jeg har vel aldri påstått noe om at du har skrevet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Øh ...

JEG er 100% enig med Junia i det hun skriver. Jeg har vel aldri påstått noe om at du har skrevet det?

Feil-lesning fra min side. My bad !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss

Jeg vokste selv opp med forkynning i skolen. Læreren vår var kristen. Hver jul lærte vi om jesusbarnet og hver påske lærte vi om korsfestelsen. Jeg tok ikke det minste skade av dette og vil si jeg absolutt har utviklet evnen til å tenke selv. Foreldrene mine er ikke kristne, og jeg ble heller ikke døpt.

Har kjempegode minner fra skoletiden når vi tente lys etter hver søndag i advendt, hadde julekalender, juleverksted og sang julesanger. Husker det var koselig med julegudstjeneste siste skoledag før jul også. Alt dette har gitt meg minner og tradisjoner som jeg synes det er fint å ha med seg selv om man ikke er kristen.

Har liten tro på at det er bra å være fanatisk uansett hvilken vei dette går. Barn tar ikke skade av å bli utsatt for litt forkynning, de tar ikke en gang skade av å bli tvunget til å be(som vi ble på skolen). Man skal møte mange ulike mennesker i løpet av livet, noen vil prøve å overbevise deg om at deres meninger er de eneste rette, andre vil oppfordre deg til å danne egne meninger. Man skal rett og slett tåle å både se og høre mye, og gjennom erfaring vil man etterhvert lære seg evnen til å filtrere og sortere alle inntrykkene man får slik at man selv kan danne seg opp en mening om hva sannheten og meningen med livet egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten tro på at det er bra å være fanatisk uansett hvilken vei dette går.

Jeg synes det er veldig trist når det å være konsekvent og modig nok til å stå for ens verdier blir ansett som "fanatisk". Jeg kjenner jeg mister litt motet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kort innpå: Har ikke lest hele tråden, men ser at noen nevner Strasbourgdommen om KRL-faget. Skolegudstjeneste har faktisk ikke noe mer KRL å gjøre, så det er ikke relevant i denne saken,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste selv opp med forkynning i skolen. Læreren vår var kristen. Hver jul lærte vi om jesusbarnet og hver påske lærte vi om korsfestelsen. Jeg tok ikke det minste skade av dette og vil si jeg absolutt har utviklet evnen til å tenke selv. Foreldrene mine er ikke kristne, og jeg ble heller ikke døpt.

Har kjempegode minner fra skoletiden når vi tente lys etter hver søndag i advendt, hadde julekalender, juleverksted og sang julesanger. Husker det var koselig med julegudstjeneste siste skoledag før jul også. Alt dette har gitt meg minner og tradisjoner som jeg synes det er fint å ha med seg selv om man ikke er kristen.

Har liten tro på at det er bra å være fanatisk uansett hvilken vei dette går. Barn tar ikke skade av å bli utsatt for litt forkynning, de tar ikke en gang skade av å bli tvunget til å be(som vi ble på skolen). Man skal møte mange ulike mennesker i løpet av livet, noen vil prøve å overbevise deg om at deres meninger er de eneste rette, andre vil oppfordre deg til å danne egne meninger. Man skal rett og slett tåle å både se og høre mye, og gjennom erfaring vil man etterhvert lære seg evnen til å filtrere og sortere alle inntrykkene man får slik at man selv kan danne seg opp en mening om hva sannheten og meningen med livet egentlig er.

Helt enig med deg ..

Synes det er blitt vanvittig trist når lærerne må saumfare hver sang klassen skal synge, av redsel for å støte noen ..

Kunne ihvertfall aldri tenkt meg å ta slike valg på vegne av mine barn .. greit nok at voksne tar sine valg - men bør de velge for ungene sine?

Min yngste sønn har venner av alle typer religion og gudstro .. jeg kunne aldri tenkt meg å nekte ham å være med sin katolske venn i den katolske kirken eller andre religiøse tilstelsninger .. Hvordan får foreldre seg til å gjøre sånn? Av redsel for at det skal foregå forkynnelse?

Hvordan mener dere at dere hadde forholdt dere om deres 8-årige sønn eller datter kom hjem og skulle skifte klær for å være med vennen/venninnen og familien i kirken - hadde dere satt foten ned? Eller er det bare i skolesammenheng det er greit å nekte barna dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Jeg synes det er veldig trist når det å være konsekvent og modig nok til å stå for ens verdier blir ansett som "fanatisk". Jeg kjenner jeg mister litt motet.

Jeg synes det er tristere om man skal bli så snever at man må skjerme barna fra alt som er litt annerledes enn de verdiene man selv dyrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn tar ikke skade av å bli utsatt for litt forkynning, de tar ikke en gang skade av å bli tvunget til å be(som vi ble på skolen).

Dette må være det mest latterlige jeg har hørt på lang tid. Så fordi man ikke får traumer for livet av å bli tvunget til å be, så er det riktig å gjøre det? Det er mange ting barn ikke tar skade av som likevel er forkastelig å gjøre, og det er utvilsomt moralsk forkastelig å tvinge noen til å be eller utsette noen for tvangsforkynning.

Men heldigvis blir samfunnet mer og mer sekularisert, og det samme gjelder skolen. Det ser vi jo blant annet av at besøket som omtales av trådstarter ble avlyst. Verden går fremover, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være det mest latterlige jeg har hørt på lang tid. Så fordi man ikke får traumer for livet av å bli tvunget til å be, så er det riktig å gjøre det? Det er mange ting barn ikke tar skade av som likevel er forkastelig å gjøre, og det er utvilsomt moralsk forkastelig å tvinge noen til å be eller utsette noen for tvangsforkynning.

Men heldigvis blir samfunnet mer og mer sekularisert, og det samme gjelder skolen. Det ser vi jo blant annet av at besøket som omtales av trådstarter ble avlyst. Verden går fremover, tross alt.

Diskusjonen her har faktisk dreid seg mest om skolen og elevers deltagelse i KRL-timer, avslutninger med julespill og gudstjenester ..

.. og selvom flere her er imot det så er det en god del kristendomskunnskap som er pensum for elevene .. bla endel salmer ol.

Hva om barna dine selv ønsker å være med venner i kirken? Nekter du dem det også? Snakker da om barn i 8-årsalderen ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskusjonen her har faktisk dreid seg mest om skolen og elevers deltagelse i KRL-timer, avslutninger med julespill og gudstjenester ..

.. og selvom flere her er imot det så er det en god del kristendomskunnskap som er pensum for elevene .. bla endel salmer ol.

Hva om barna dine selv ønsker å være med venner i kirken? Nekter du dem det også? Snakker da om barn i 8-årsalderen ..

Jeg synes det er glimrende at kristendomkunnskap er pensum, så lenge undervisningen holdes i en saklig tone og elevene ikke (som da jeg var elev) blir fortalt at det er fakta at Jesus gikk på vannet osv.

Jeg hadde latt 8-åringen min blitt med venner i kirken så lenge det var snakk om en vanlig, norsk kirke og ikke en pastor som forteller dem at de kommer til å brenne i helvete med mindre de omvender seg. Det siste er for øvrig utsagn som er gjengs i menigheten som omtales i trådstarters innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tristere om man skal bli så snever at man må skjerme barna fra alt som er litt annerledes enn de verdiene man selv dyrker.

Hvis det er dette du tror, så vil jeg si du har misforstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Stjernedryss
Hvis det er dette du tror, så vil jeg si du har misforstått.

Hmm...syntes det stod ganske svart på hvitt over her at noen foreldre ville nekte barna å delta i julespill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...syntes det stod ganske svart på hvitt over her at noen foreldre ville nekte barna å delta i julespill.

Men det er ikke synonymt med å "bli så snever at man må skjerme barna fra alt som er litt annerledes enn de verdiene man selv dyrker."

Så å nekte barn å delta på et julespill betyr altså at man skjermer barn fra alt som er litt annerledes fra de verdier man selv dyrker? Det virker som om meningen din drukner litt i overdrevet og negativt vinklet språkbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Men det er ikke synonymt med å "bli så snever at man må skjerme barna fra alt som er litt annerledes enn de verdiene man selv dyrker."

Så å nekte barn å delta på et julespill betyr altså at man skjermer barn fra alt som er litt annerledes fra de verdier man selv dyrker? Det virker som om meningen din drukner litt i overdrevet og negativt vinklet språkbruk.

Man kan jo tolke det som overdrivelse, men om barna ikke får være med i noe så uskyldig som et julespill hva får de egentlig lov til å være med på da? Går dere i andres barnedåper? Bryllup? Kirkelige begravelser?

En annen ting som irriterer meg. Hvorfor i alle dager har humanetisk forbund kopiert konfirmasjonen? Klarer de ikke å lage sine egne tradisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorvidt et julespill om juleevangeliet kan anses som misjonerende eller ikke avhenger vel litt av holdningen til de lærere som arrangerer det? Hvis de fremlegger det som en mytologisk fortelling fra den kristne religion, så vil jeg ikke si det er misjonerende. Da er jeg enig med de som sier at det kan være lærerikt for barn å delta (selv om jeg fortsatt vil hevde retten til å ta barna ut av julespillet for dem som vil det). Hvis lærerne derimot har et innenfra-perspektiv, som det heter, og fremlegger dette som noe som er sant og riktig utfra deres egen evt. kristne religion, da mener jeg det blir feil på alle måter (bortsett fra for de familier som er kristne, selvsagt).

Jeg forstår ikke hva du mener med dette? Juleevangeliet kan ikke forandres avhengig av holdningen til de som arrangerer det. Det må presenteres slik det står. Eller hadde du tenkt å omskrive det slik at det ble en helt annen historie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hva du mener med dette? Juleevangeliet kan ikke forandres avhengig av holdningen til de som arrangerer det. Det må presenteres slik det står. Eller hadde du tenkt å omskrive det slik at det ble en helt annen historie?

Nei, selvsagt ikke. Jeg mener det kommer an på hvordan læreren presenterer dette for elevene. Som en religiøs myte på lik linje med andre religiøse myter, eller som noe som virkelig har skjedd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke. Jeg mener det kommer an på hvordan læreren presenterer dette for elevene. Som en religiøs myte på lik linje med andre religiøse myter, eller som noe som virkelig har skjedd?

Å presentere noe som religiøse myter i betydningen "eventyr som egentlig ikke har skjedd" er stillingstagen og ikke upartisk. Man kan godt si at "kristne tror at Jesus sto opp av graven og for til himmelen" eller "muslimer mener at Mohammed er Allahs profet" og markere at dette er utsagn på samme verifiksajonsnivå, nemlig det religiøse. Men man presenterer ikke slike utsagn som usanne. Da forkynner man ateisme, og det er heller ikke et nøytralt livssynsstandpunkt.

Endret av junia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Jeg forstår ikke hva du mener med dette? Juleevangeliet kan ikke forandres avhengig av holdningen til de som arrangerer det. Det må presenteres slik det står. Eller hadde du tenkt å omskrive det slik at det ble en helt annen historie?

Hvis skolen skulle sette opp "Hamlet" og læreren presenterte dette som en sann historie, da ville du vel tenkt som forelder at læreren hadde en skrue løs ikke sant? Hvis læreren gikk lengre enn dette og f.eks. hevdet at en hel del av det vi opplever i dag er direkte knyttet til "Hamlet" eller at vi har mye å lære av stykket om hvordan vi skal leve i dag, og hvis læreren i tillegg forherliget denne måten å leve på (drepe sin brors kone, ta hevn, drive en jente til vannvidd, etc) da kunne det jo være at du ville valgt å frita ditt barn fra dette kunne det ikke?

Et julespill kan fremstilles som en historie og det kan også fremstilles som en historisk begivenhet. En historie - på lik linje med andre historier er harmløs (i de fleste tilfeller) mens en historisk begivenhet (inkl. jomfrufødsel, engler, stjerner som vandrer på himmelen til den står over en stall ... etc) er en helt annen sak. Vi som ønsker barna våre fritatt fra dette eller denne typen ting tatt ut av skolen gjør det fordi det vi ser på som en historie (på lik linje med andre historier) som blir fremstilt som noe mer, som noe som angjelder oss i dag, som noe som vi skal leve etter og tro på. Da er det ikke "uskyldig" lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...