Gå til innhold

Foreldre nektet julespill om juleevangeliet.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Men hvorfor er det slik at disse "Human-etiske foreldrene" nekter ungene å gå i kirken, men moske og tempel er greit?

(har hatt noen eksemper på det på jobb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen
Jeg for min del husker enda gåsehuden jeg fikk når 27 5.-klassinger synger "Det lyser i stille grender" mens læreren spiller piano til .. Selvom jeg ikke er kristen så er det noe av det flotteste jeg noensinne har hørt .. tror ikke det fantes et tørt øye i salen.

Det hadde liksom ikke vært den samme stemningen med "På låven sitter nissen"

Dette sier jo veldig mye om hva slags forhold folk flest har til statsreligionen og høytider som jul.

Har du reflektert over grunnen til at du synes dette er så vakkert? Det har sikkert mye med gode barndomsminner og tradisjoner å gjøre. Dette er ting som setter spor i oss alle og som preger oss gjennom livet. Innholdet har vel vanligvis egentlig ikke så veldig mye å gjøre med følelsene alt dette vekker i en.

På vår skole øver ungene inn en nøytral julesang, og den greier å få frem gåsehuden hps meg, altså. Det er noe med den høytidelige stemningen, som er der uansett livssyn, og det er noe med hva vi er vokst opp med av tradisjoner.

Jeg forstår ikke hvorfor du er så opptatt av å ta vare på den kristne julefeiringa når du forteller at du ikke er kristen? For meg betyr det at du har en likegyldig holdning til eget livssyn, og at du ikke har tatt deg tid til å reflektere over det.

For meg er livssyn veldig viktig og personlig. Å bare "følge flokken" i ville føles som et stort svik mot meg selv og min egen overbevisning.

Jeg synes det er viktig å erkjenne at ikke alle tror likt, og respektere hverandre for det.

Jeg har stor respekt for kristne som er ærlige mot seg selv og omverdenen og utøver sin tro til fulle. Jeg kan ikke si respekten er fullt så stor for folk som plukker ut og tviholder på akkurat de tradisjonene i de kristne høytidene som passer dem, samtidig som de sier de ikke er kristne, men at tradisjonene betyr så mye for dem. For meg henger ikke sånt på greip. Jeg synes det er hykleri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Men hvorfor er det slik at disse "Human-etiske foreldrene" nekter ungene å gå i kirken, men moske og tempel er greit?

(har hatt noen eksemper på det på jobb)

Neinei, her må du skille barter og snør, liv! Vi nekter ikke ungene våre rene eksursjoner til hverken kirker, synagoger eller moskèer! Det vi fritar dem for er gudstjenester, messer o.l, og det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Men vi ser da på bønn når vi er i moskeen også...

Jeg vet ikke hva slags moskebesøk dere driver med, men som humanetiker ville jeg aldri latt ungene delta i noen "muslimsk form for gudstjeneste" om du forstår. En ren ekskursjon, derimot, er selvfølgelig helt greit - for å se på bygget og eksplisitt lære om f.eks religionens symboler og tradisjoner. Poenget er at ungene ikke skal utsettes for forkynning.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Jeg ser for meg noen hårfine grensetilfeller her.

Hva hvis et guttekor øver på salmer i kirken mens man er på ekskursjon?

Dette er flisespikkeri altså, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som regnes som forkynnelse og hva som er observasjon. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Don Giovanni
Hvordan kan de se på det som forkynnende? Jeg ser på skole-skuespill i julen som en hyggelig tradisjon og kunne aldri tenkt meg å nekte ungene mine å delta ..

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er en god og fin tradisjon. At noen i dette landet ikke har forstått sammenhengen med vår religion og vår velstand er ikke noe nytt, men at man skal problematisere et jule-evangeliespill i et kristent land er ganske utrolig. Som lillebøll sier; alle religioner skal stille likt? Hva slags sprøyt er det? Vi lever ikke i et muslimsk land, ikke i et hinduistisk land, ikke i et ateistisk land heller, men et kristent land. Det er en del av vår historie, vår kultur. Hvorfor er alle andre kulturer så selvsagte å forsvare men ikke vår egen?

Meg får man kun i kirka når det er begravelse, dåp eller bryllup. Og knapt nok da. Men jeg vil for alt i verden forsvare at vi har en kirke som institusjon i dette landet, at vi bygger landet vårt på de verdier denne kirken står for. At folk ikke ser sammenhengene her syns jeg vitner om et historieløst samfunn.

Så får dere som har en så utrolig anstrengt agenda mot alt som er kristent heller finne dere en hobby. Å spille julespill er ikke forkynning, det er en del av vår kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten ingen nordmenn som går i kirken (selv ikke i høytidene). De fleste nordmenn tror ikke på Gud. Hvorfor skal vi da fortsette å lære våre barn dette tullet?

Det er positivt å få historisk og kulturell kunnskap, men at elever skal se på et syngespill hos en menighet som driver med tungetale er bare fullstendig latterlig.

Hvis foreldre er interessert i at barna skal gå i kirken som de selv gjorde kan de jo bare ta seg en tur etter skoletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Neinei, her må du skille barter og snør, liv! Vi nekter ikke ungene våre rene eksursjoner til hverken kirker, synagoger eller moskèer! Det vi fritar dem for er gudstjenester, messer o.l, og det blir noe helt annet.

Det du fritar dem for er muligheten til å lære om deres eget lands historie og kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skratte:

Dette her er jo akk som den episoden i South Park, hvor det blir så stort oppstyr pga julespillet på skolen, at de stripper bort ALT som kan knyttes til religion og oppleves som støtende, og hele fremvisningen ender i at barna står kledd i svart og vifter rundt seg med lommelykter.

Til du som feirer julen fordi solen snur: Spiser dere julemiddagen 21. desember da? For som du vet, solen snur ikke 24. Det er nemlig bursdagen til Jesus.

Edit: Her er south park episoden, for de av dere som tør å se dere selv fra utsiden ;):fnise:

Endret av Rainbow Brite
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Jeg ser for meg noen hårfine grensetilfeller her.

Hva hvis et guttekor øver på salmer i kirken mens man er på ekskursjon?

Dette er flisespikkeri altså, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som regnes som forkynnelse og hva som er observasjon. :sjenert:

Det er egentlig opptil den enkelte å avgjøre hva som for dem oppleves som forkynning/tilnærming til annen religion/livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Det du fritar dem for er muligheten til å lære om deres eget lands historie og kultur.

Nei, det gjør jeg absolutt ikke. Og jeg synes det er ganske så frustrerende å diskutere dette temaet med folk som tydeligvis ikke hverken har reflektert over eller forstått forskjellen på forkynning og kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bodillen
Til du som feirer julen fordi solen snur: Spiser dere julemiddagen 21. desember da? For som du vet, solen snur ikke 24. Det er nemlig bursdagen til Jesus.

Jeg må nok skuffe deg, men bursdagen til Jesus var mest sannsynlig ikke den 24. desember.

Her kan du lese litt om det fra HEFs sider:

Det sikreste man kan si om tidspunktet for fødselen av en historisk Jesus er at den ikke fant sted midvinters i år 1*. Året ble valgt av munken Stutt Dennis (Dionysius Exiguous) i 525. At Jesus ble født midtvinters er det ingenting i evangeliene som tilsier.

Det eneste som gir pekepinn om årstiden er det at hyrdene lå ute på markene, og det er noe som hyrder og sauer gjør i lammingstida, ikke midtvinters. De første kristne så ingen grunn til å feire Jesus fødsel. Det var en synd å feire Jesus fødsel "som var han en kong "farao". Det var hans nært forestående gjenkomst som var det viktige, men det ble etter hvert klart at den lot vente på seg. Da kristendommen steg i gradene og ble romersk statsreligion, innebar det ikke at de nye medlemmene ville oppgi gamle festtradisjoner bare fordi de hadde skiftet religion.

Dette med solsnu har vært feiret i uminnelige tider. Men, du vet, de hadde litt mer problemer med å tidfeste denslags for såpass mange år siden enn de vi har hatt i mer moderne tid...

Jeg siterer fra HEFs sider om jul:

I en oversikt over tidligere biskoper i Roma fra 354 kan vi lese at man i 336 skal ha feiret Jesus fødsel den 25. desember - en dato man allerede feiret som Den Ubeseirede Sols fødselsdag.

I andre religioner feirer de forskjellig:

I Thailand har de lysfestival - Loy Krathong - hvor mange tusen lys settes ut på vannet og seiler nedover elven ved fullmånen. Jødene har sin Chanuka i desember måned, som er deres lysfest der et sentralt element er tenning av lamper eller lys til minne om lampen som brant i tempelet.

Hinduene - og sikhene - feirer lysfesten Diwali når vinterklimaet begynner i India. På selve festdagen tenner India bokstavelig talt milliarder av små oljelamper, stearinlys og elektriske lys så ingen krok er mørk. Den fjorten dager lange feiringen av kinesisk nyttår avsluttes med en stor lanternefestival, hvor man pynter med lykter i kunstferdige utforminger. Under muslimenes hellige fastemåned,

Ramadan, brytes fasten når mørket kommer om kvelden, man tenner lys og spiser et godt måltid - og en del av festen er å sørge for at den som ingenting har også får et godt måltid. Denne tanken om å dele av sin overflod med de som er mindre heldig stilt er også en tradisjonell del av mørktetidsfesten som det er verdt å la leve videre.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni
Nei, det gjør jeg absolutt ikke. Og jeg synes det er ganske så frustrerende å diskutere dette temaet med folk som tydeligvis ikke hverken har reflektert over eller forstått forskjellen på forkynning og kunnskap.

Det kan være kunnskap i forkynning også. Bias, men allikevel kunnskap. Derfor handler det om å lære barna sine å tenke selv. Å bli medlem av AUF eller unge høyre er forkynning så det holder det også. Men det betyr ikke at man skal nekte barna å delta i slike fora, man skal bare lære dem at det går ann å tenke selv, og at den informasjonen de får fra forkynning, uavhengig av hva slags, er informasjon som kan brukes slik man vil og ønsker. Med mindre vi prater om indoktrinering, hypnose og hjernevasking.

Du blir ikke ekspert (selv om mange av dere synes å tro det) på religion og kultur av å være humanetiker. Det er vel ingen som er mer opptatt av å forkynne sitt budskap enn dere.

Å nekte barna å ta del i en tradisjonell norsk jul er det du gjør, ikke prøv å lat som du lærer dem toleranse eller selv-tenkning for det er det stikk motsatte du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du som feirer julen fordi solen snur: Spiser dere julemiddagen 21. desember da? For som du vet, solen snur ikke 24. Det er nemlig bursdagen til Jesus.

Til dere som feirer julen fordi Jesus ble født: Spiser dere julemiddagen mellom april og oktober da? For som du vet, Jesus ble ikke født 24. (eller 25., som er vanlig andre steder) desember. Det er nemlig bare en temmelig tilfeldig valgt dato, og nøyaktig den datoen hvor man opprinnelig feiret solguden. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bodillen
Det kan være kunnskap i forkynning også. Bias, men allikevel kunnskap. Derfor handler det om å lære barna sine å tenke selv. Å bli medlem av AUF eller unge høyre er forkynning så det holder det også. Men det betyr ikke at man skal nekte barna å delta i slike fora, man skal bare lære dem at det går ann å tenke selv, og at den informasjonen de får fra forkynning, uavhengig av hva slags, er informasjon som kan brukes slik man vil og ønsker. Med mindre vi prater om indoktrinering, hypnose og hjernevasking.

Du blir ikke ekspert (selv om mange av dere synes å tro det) på religion og kultur av å være humanetiker. Det er vel ingen som er mer opptatt av å forkynne sitt budskap enn dere.

Å nekte barna å ta del i en tradisjonell norsk jul er det du gjør, ikke prøv å lat som du lærer dem toleranse eller selv-tenkning for det er det stikk motsatte du gjør.

Det er faktisk stor forskjell på kunnskap og forkynning. Når det f.eks gjelder KRL-faget, bør det virkelig si sitt at det i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg ble dømt for å stride mot Den europeiske menneskerettskonvensjon. Dette er ikke bare tull og vås fra overbeskyttende og hysteriske foreldre, som enkelte synes å mene.

For det andre; jeg nekter absolutt ikke barna mine å delta i tradisjonell norsk julefeiring, og jeg later ikke som noe som helst - det er det andre i tråden her som tar seg av ;) Den tradisjonen vi feirer utifra har faktisk lengre fartstid her i landet enn den jula du feirer.

Som jeg tidligere har sagt i denne tråden:

Selv om mannen min og jeg er humanister, sitter vi da ikke hjemme og propper ørene på ungene fulle om at Gud ikke finnes og at Jesus var en bedrager! Vi forsøker etter beste evne å informere nøytralt.

Da sønnen vår ble 15 og fikk tilbud om å bli medlem av Human Etisk Forbund, takket han nei, fordi det for ham ikke faller naturlig å være medlem av noe som helst som har med llivssyn å gjøre. Hadde han f.eks valgt å melde seg inn i statskirken i stedet, så værså god! Flott at man kan ta et selvstendig valg!

Jeg etterlyser mer respekt for andres verdier og livssyn. Respekten må ikke bare gå èn vei - de kristnes.

Endret av Bodillen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk stor forskjell på kunnskap og forkynning.

Men når er det forkynning? Mener du at et julespill om juleevangeliet i kirken er forkynning?

Når det f.eks gjelder KRL-faget, bør det virkelig si sitt at det i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg ble dømt for å stride mot Den europeiske menneskerettskonvensjon.

Hva skiller KRL-faget i Norge fra KRL-faget i andre skandinaviske land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Men når er det forkynning? Mener du at et julespill om juleevangeliet i kirken er forkynning?

Hva skiller KRL-faget i Norge fra KRL-faget i andre skandinaviske land?

Ja, og det er min personlige oppfatning som jeg er i min fulle rett til å ha, og som jeg forventer respekt for.

Hva som skiller KRL-faget i Norge fra tilsvarende fag (heter vel ikke KRL der...) i andre skandinaviske land, er jeg usikker på. Jeg anser det heller ikke som en relevant problemstilling for meg personlig.

Du kan imidlertid lese litt om ståa i Sverige her: http://www.kff.no/index.cgi?art=15316&...50&show=tip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke ekspert (selv om mange av dere synes å tro det) på religion og kultur av å være humanetiker. Det er vel ingen som er mer opptatt av å forkynne sitt budskap enn dere.

Man trenger ikke være humanetiker for å være motstander av at barn skal på besøk til en ekstrem menighet.

Heldigvis begynner vi å komme oss her i Norge etter 1000 år med åndelig pest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...