Gå til innhold

Foreldre nektet julespill om juleevangeliet.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Leste bare et par innlegg i starten, og tenkte bare å kommentere en ting jeg får intrykk av at mange ikke har fått med seg.

Mange sier jula = jesu fødsel. Ja, for all del, det er riktig i høyeste grad.

Men - tradisjoner i jula er en salig blanding av kristen tro og hedensk tro. Det var også en lignende hedensk høytid før norge ble kristnet i sin tid. Nissen er ikke en bibelsk person, - for å si det sånn.

DET kan barn læres. Ikke vranglære og forhelligelse av en side av en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange sier jula = jesu fødsel. Ja, for all del, det er riktig i høyeste grad.

Nei, det er overhodet ikke riktig. De kirkelige herrer valgte å legge jesu fødsel til en tid da alle hedningene allerede feiret vintersolverv, for på den måten å snikinnføre kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange av dere som sier at julen egentlig er en hedensk feiring/vintersolhvervsfeiring feirer egentlig dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange av dere som sier at julen egentlig er en hedensk feiring/vintersolhvervsfeiring feirer egentlig dette?

Vi feirer at sola snur, og det vet jeg flere som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er overhodet ikke riktig. De kirkelige herrer valgte å legge jesu fødsel til en tid da alle hedningene allerede feiret vintersolverv, for på den måten å snikinnføre kristendommen.

Hvis du siterer hele inlegget mitt, så blir det litt anna vri på det.. ;)

Hele poenget er jo at jesu fødsel er lagt til jula. Selvsagt er det aldri født noen jesus konkret, men det er no' en gang det som feires i kristelig sammenheng.

Endret av caso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo genialt. :-D Feirer dere på selve solsnu, da?

Nei, vi feirer den 24. , siden vi er sammen med familie som gjør det (kan de kristne feire Jesu fødsel den 24. desember når han egentlig ble født på våren, antagelig i mars så kan vi feire sola 2 dager etter :P). Vi feirer jul på samme måte som de fleste: har juletre, pakker, typisk "julemat", nisse o.l dog ikke adventsstjerne, julekrybbe, engler osv. Vi går naturlig nok ikke i kirken, men prøver å være ferdige med julegavene tidlig (helst før desember) slik at vi kan kose oss ekstra i desember med bordaktiviteter, kakao, gløgg, god mat, kino og liknende.

Det er ikke slik at vi ser på sola som en gud, men sola er svært viktig for at vi skal kunne leve på jorden, hele døgnet vårt er lagt opp etter hvordan jorda står i forhold til sola og den gir både planter og dyr viktig næring eller vitaminer.

Jeg kommer opprinnelig nordfra, hvor det i mørketiden aldri ble helt lyst, noe som gikk på humøret løs. At sola snudde var et stort høydepunkt, likeledes når man så sola for første gang etter mørketiden. Da var det vanlig at barna fikk halve dagen fri fra skolen, noen dekorerte vinduene med soler, lagde solskinnsboller osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du siterer hele inlegget mitt, så blir det litt anna vri på det.. ;)

Hele poenget er jo at jesu fødsel er lagt til jula. Selvsagt er det aldri født noen jesus konkret, men det er no' en gang det som feires i kristelig sammenheng.

Det har vært en Jesus.. eller Yeshua som vel var navnet hans.. men om han var guds sønn kan vel antakelig diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det å se et skuesplil som handler om juleevangeliet er forkynnende. Forkynnende er det om man skal presse noen til å ta til seg en tro. Skal det tolkes slik å se en fremføring av juleevangeliet må man kanskje sette andre typer skuespil og underhldning i samme bås? Man kan da ikke la banra se et skuespil som ikke er 100% basert på bevist fakta?

Alle barn i Norge har rett til å få informasjon og kunne få lære om den kristne tro. Dette handler ikke om at de skal læres opp tïl å tro, men få lære om de forkjellige tradisjoner som er knyttet til den kristne tro. Jeg synes det er svært trist når foreldre nekter sine barn å delta i slike sammenhenger bare fordi de selv ikke har kristen tro. Selv har jeg ingen spesiell tro innefor religion, men synes tradisjonene og de verdier vi har i Norge er viktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spill om juleevangeliet er neppet mer forkynnende enn et spill om nisser og troll, eller Reisen til julestjernen for den saks skyld.

Pådyttes barna her og skulle tro at konger kan bannlyse stjerner, at man kan fly med nordavinden til julenissen og alle de små alvene hans?

Det blir litt for hysterisk for meg til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...