Gå til innhold

Negresse


Noorgie

Anbefalte innlegg

Jeg forstår også veldig godt at enkelte, spesielt folk rundt Oslo, begynner å oppfatte ordet neger negativt. Som jeg har sagt før har det den siste tiden blitt drevet nærmest propaganda om at dette er et stygt ord. Men jeg syns det er trist at norsk språk skal bli fattigere på ord bare fordi enkelte uvitende sjeler i nede i Tigerstaden bruker ordet feil.

Så bra at vi er enige!

:5:

Ja, godt dere nordlendinger balanserer inntrykket da..

Forøvrig blir vel norsk språk like mye fattigere av å miste "neger" som om vi hadde mistet "case" eller andre utenlandske begrep..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =tentacle=
Jeg glemte at du vet hvordan alle "negrene" føler det.

Gjør du? De lokale afrikanske flyktningene her kaller hverandre for både black og negro/nigger, er de rasistiske, og har de lov til å bruke andre ord enn hvite har lov til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du? De lokale afrikanske flyktningene her kaller hverandre for både black og negro/nigger, er de rasistiske, og har de lov til å bruke andre ord enn hvite har lov til?

Jeg tror det er veldig forskjellig om de oppfatter det som støtende eller ikke. Jeg har snakket med noen som ikke bryr seg og noen som ikke liker det.

Forøvrig er det neppe rasistisk om en svart kaller en annen svart for neger/nigger e.l

Det samme gjelder jo andre vei....om jeg som hvit hadde blitt kalt "hviting", "bleikfis" eller msungo" av en annen med lys hudfarge så hadde jeg neppe oppfattet det som rasistisk. I praksis blir det å snakke nedsettende om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der må jeg nok være enig, det er ikke noe argument, at noen innen grupper bruker jo disse ordene. å bruke visse ord innen gruppen er noe helt annet enn for en utenfor gruppen. har du hørt på noen av de rap-låtene som blir laget? men dette betyr jo ikke det at de N-ordene (engelske mener jeg nå) skulle være greie å bruke. det finnes sikkert noe forskning om dette (bruk av ordene innen subkulturer osv), men jeg er ikke ekspert på dette. men jeg må si at det kunne være interessant å lese om, så hvis noen har noe gode kilder, bare kom fram :)

det jeg prøvde bare å si var at en må ikke ukritisk bli alt for fyfy om alt, uten at det egentlig finnes noe bakgrunn lokalt for dette. ja, en kan godt si at det har blitt et dårlig ord rundt oslo, og det da er egentlig det sterkeste argumentet for meg egentlig.

selvfølgelig har jo en gruppe rett til å bestemme at visse ord som blir brukt om dem er ikke så fine, men hvorfor kommer sånne situasjoner? en med litt mørkere hud da, hvis h*n er da født og vokst opp i Norge, hvorfor skulle det være automatisk oversettet de fyfy ordene fra engelsk hvis de sammenhengene har jo ingenting å gjøre med norge og norsk språk?

som sagt, jeg har ingenting imot å være høflig, det bare høres ulogisk ut for meg hvordan de fyfy-ene oppstår og blir dyrket :)

og de som har rassistiske meninger kommer dessverre til å ha de med uansett hvilke ord de bruker i offentligheten.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

og de som har rassistiske meninger kommer dessverre til å ha de med uansett hvilke ord de bruker i offentligheten.

Utrolig viktig poeng. Hvis alle begynner å kalle mørkhudede personer for f.eks. pinnsvin, og bruker ordet konsekvent på en negativ måte, vil jo det også bli et negativt ladet ord etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det var akkurat det jeg ville komme fram, men klarte ikke å framheve klart nok. :)

det jeg er redd av er at med å bli alt for opptatt av ord og utrykk, men ikke innhold og meninger, blir hele diskusjonen overfladisk etter hvert. og med dette tenker jeg hvordan det har blitt i statene. jeg har allerede nesten gitt opp til å følge med hvilke ord er nå de som er 'riktige' å bruke.

det som er viktig og komme fram, er at det er verre hvis situasjonen blir sånn at alt er greit så langt en ikke bruker disse og disse ordene, mens det målet skulle være at visse HOLDNINGENE er ikke akseptable, uansett ordene. med dette mener jeg at det ikke er ordene som er feile i seg selv, men mennesker som bruker de i en nedlatene måte, det er det en skulle kjempe med.

selvfølgelig vet jeg at det finnes mennesker som da bruker de argumentene som en anledning til å si akkurat de dårlige ordene med vilje, men disse menneskene hadde jo vært like nedlatende med de politisk korrekte ord og. så i stedet til å kjempe med ordene - det er da en viss kombinasjon av bokstaver ikke noe annet - skulle enn kjempe med rassisme som en holdning og mening hos menneskene.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Selvfølgelig har dere helt rett i at holdningene er mye viktigere enn ordene, og det har jeg jo også prøvd å si flere ganger. Selv bruken av ordet neger kommer jo helt an på konteksten, og sånn føler jeg også at det blir oppfattet av de svarte jeg kjenner.

Når det gjelder det faktum at ordet "neger" har fått negative assosiasjoner i Norge (spesielt Oslo høres det ut som!?), så kan det for all del bare skyldes bruken av ordet. Der jeg kommer fra har jeg imidlertid aldri hørt ordet neger brukt i omtalen av en mørk person, så jeg har kanskje ikke de "nøytrale assosiasjonene" til ordet neger inne. Synes imidlertid at Paradokset kom med et godt poeng når det gjaldt hvordan psykisk/fysisk utviklingshemmede blir omtalt i dag motfor hvordan dette var før. Hvorfor har disse ordene blitt forandret i det norske språket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
det jeg prøvde bare å si var at en må ikke ukritisk bli alt for fyfy om alt, uten at det egentlig finnes noe bakgrunn lokalt for dette. ja, en kan godt si at det har blitt et dårlig ord rundt oslo, og det da er egentlig det sterkeste argumentet for meg egentlig.

Opptil flere nordmenn med opptil flere hudfarger representert, bor ikke rundt Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være tilstrekkelig å dele inn i menn og kvinner, samt etter alder. Det å omtale mennesker på basis av antatt geografisk tilhørighet vitner om rasisme og bør således være straffbart. I denne sammenheng er det tragisk at selv politiet bruker beskrivelser som inkluderer opplysninger om antatt etnisk tilhørighet når de etterlyser gjerningsmenn til forbrytelser.

Klabert! Når noen har ranet en bank eller voldtatt en dame i parken, burde naturligvis politiet nøye seg med følgende signalement i etterlysningen: "Mann i tredveårene".

Det er selvfølgelig tragisk om de f eks føyer til: "... spinkel, ca 160 cm høy, trolig av norsk/nordeuropeisk opprinnelse, med langt, rødt hår, kraftig bart, trebein og en diger føflekk på venstre kinn".

Men jeg ser ikke helt bort fra at tilføyelsen kan øke sannsynligheten for oppklaring bittelittegrann.

Jeg har hørt mennesker som konsekvent omtaler kvinner som "horer" eller "fitter". Det samme gjelder pakistanere som "pakkiser" etc

Som regel er det ikke ondsinn som ligger bak, men mangel på refleksjon.

Mener du helt alvorlig at du har folk i dine omgivelser som i beste mening omtaler kvinner som horer og fitter, og ikke er klar over at dette anses som nedsettende betegnelser?

Jeg synes uansett ikke det er noe tungtveiende argument du har her. Jeg er uenig med deg i at det er fullt og helt opp til folk med mørkere hudfarge enn meg å avgjøre om det greit for meg å si neger. Hva som greit for meg å gjøre og ikke, bestemmer jeg til en viss grad selv. Hvis jeg fikk høre at en av mine kolleger var plaget av jeg går med blå t-skjorte, ville jeg ikke sluttet med det av den grunn. Jeg ville rett og slett ikke tatt hensyn. Og det ville ikke gjort noen forskjell om du kom og fortalte meg at du kjenner folk som har for vane å spytte sine kolleger i ansiktet, uten at det ligger noe ondsinnet bak - bare fordi de mangler refleksjon.

Jeg bestemmer selv grensene for egen oppførsel og hva jeg skal ta hensyn til. At folk ikke liker å bli spyttet i trynet eller å bli kalt hore, fitte eller pakkis, det tar jeg hensyn til.

Forøvrig synes jeg diskusjonene om hvilke ord man bruker om mørkhudede, homofile, samer, kvinner og all verdens andre undertrykte eller diskriminerte grupper, er en avsporing. At disse ordene blir belastet, har stort sett lite med ordene å gjøre, men er en konsekvens av diskrimineringen. Ordene blir et symbol på diskrimineringen og det negative innholdet de etterhvert tillegges, er således bare et symptom. Jeg har ikke så stor tro på å behandle symptomer. Så lenge diskrimineringen fortsetter, hjelper det ikke å komme opp med nye ord. De vil uansett bli belastet etter en viss tid. F eks er det vissnok langt fra stuerent å kalle noen "black" i USA.

Jeg tror ikke jeg hjelper undertrykte og diskriminerte grupper nevneverdig ved å bytte ut de betegnelsene jeg bruker. Jeg har mer tro på å gå til kjernen av problemet, og gjøre så godt jeg kan for å motvirke rasisme og andre diskriminerende holdninger både hos meg selv og i mine omgivelser. Så får det heller være at jeg tidvis omtaler noen som neger.

Jeg antar at mange diskriminerte grupper kunne hatt nytte av et kurs hos de homofile. De har jo gjort det stikk motsatte og aktivt begynt å omtale seg selv som homser, sopere og lignende som tidligere har vært skjellsord. På den måten har de bidratt til å flytte fokus over fra en diskusjon om ord til en diskusjon om homofiles rettigheter og status i samfunnet.

Neger betyr ikke noe annet enn svart. "Arisk" eller "kaukasisk" Negresse assosierers ikke til slavetid, ghettoer eller apartheid. Det brukes mer som en type kvinner, dels utseendemessig, dels kulturelt og dels seksuelt, som blondiner, rødtopper, thaidamer osv.

ordet per i dag er mer "eksotisk, sensuell kvinne med afrikanske aner"

Sier du det? Det viser vel hvor forskjellig innhold man kan legge i disse ordene. Jeg har aldri tenkt at negresse har med sensualitet eller noe seksuelt å gjøre - kun med hudfarge. Den gamle, krokryggede kona med krykker og ansiktet fullt av rynker er like mye negresse for meg som hva den yppige midtsidepiken er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, NEGER er jo blitt et fy fy ord av de politisk korrekte. Hva med NEGRESSE, er dette også og tolke som et "rasistisk" utsagn??

Det ligger vel i kortene at dersom "neger" er et ord som ikke lengre er i bruk, så gjelder det samme for "negresse".

Selv synes jeg begge de to ordene er upassende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Det ligger vel i kortene at dersom "neger" er et ord som ikke lengre er i bruk, så gjelder det samme for "negresse".

Selv synes jeg begge de to ordene er upassende.

Hva er forresten galt med enten PC eller KG...hver gang jeg logger på logges jeg ut igjen med en gang helt automatisk. :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet noen utsagn fra Truls Fyhn tråden

SITER(goggen 10.11.2007 (14:02) *

Det føles naturlig å si en neger - negeren - negre - negrene.

Svart - svartingen - svartinger - svartingene. Synes dette høres nedsettende ut...... Så kan man jo selvølgelig være ultrakorrekt og si svart - den svarte - flere svarte - alle de svarte.....men dette blir mere komplisert, dvs det faller seg ikke naturlig inn i normaltalen til mange.

SITER(mysan @ 10.11.2007 (23:00) *

Svart blir nok snart et skjeldsord det også... folk kan jo kalle dem svartinger.

SITER(paradokset @ 12.11.2007 (08:21) *

Tror de aller fleste er enige om at svart er en bedre betegnelse enn neger. Selvfølgelig ikke svarting.

Vel vel, det er greit med svart , men bøyningen av svart - svartingen er ikke ok!

Skjønner du ikke hvor unaturlig dette ordet blir da.........for noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg diskusjonene om hvilke ord man bruker om mørkhudede, homofile, samer, kvinner og all verdens andre undertrykte eller diskriminerte grupper, er en avsporing. At disse ordene blir belastet, har stort sett lite med ordene å gjøre, men er en konsekvens av diskrimineringen. Ordene blir et symbol på diskrimineringen og det negative innholdet de etterhvert tillegges, er således bare et symptom. Jeg har ikke så stor tro på å behandle symptomer. Så lenge diskrimineringen fortsetter, hjelper det ikke å komme opp med nye ord. De vil uansett bli belastet etter en viss tid. F eks er det vissnok langt fra stuerent å kalle noen "black" i USA.

Det er faktisk mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Gjøre noe med årsakene samtidig som man lindrer symptomene. Hvor mye koster det deg å si et annet og bedre ord enn neger?

Jeg forstår jo at det er viktigere for deg å trumfe gjennom egen vilje enn å ta hensyn til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel vel, det er greit med svart , men bøyningen av svart - svartingen er ikke ok!

Skjønner du ikke hvor unaturlig dette ordet blir da.........for noen?

Det er helt unødvendig å bruke normert form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt unødvendig å bruke normert form.

Ja ikke sant, men det blir unaturlig uansett hvordan man snur og vender på det. Jeg merker meg bare hvordan begrepene blir brukt av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Gjøre noe med årsakene samtidig som man lindrer symptomene.

Klart det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Det var nettopp de to tankene jeg redegjorde for i mitt forrige innlegg.

Hvor mye koster det deg å si et annet og bedre ord enn neger?

Ingenting.

Jeg forstår jo at det er viktigere for deg å trumfe gjennom egen vilje enn å ta hensyn til andre.

Jeg setter pris på oppmerksomheten, men synes det er mer interessant hva du mener om temaet her enn om meg.

Når det gjelder dette med å ta hensyn til andre, skrev jeg litt om både det og andre ting i mitt forrige innlegg. Jeg er klar over at innlegget ble litt langt, men hvis du får tid til å lese det, kunne det vært interessant å høre om du har noen synspunkter på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det gjelder dette med å ta hensyn til andre, skrev jeg litt om både det og andre ting i mitt forrige innlegg. Jeg er klar over at innlegget ble litt langt, men hvis du får tid til å lese det, kunne det vært interessant å høre om du har noen synspunkter på det.

Konkretisert var innholdet i innlegget at du selv ville bestemme grensene for egen oppførsel, og at du ikke ser noen god grunn til å ikke kalle folk "neger".

Samtidig mente du man måtte jobbe med holdningene sine. Som jeg forøvrig er enig i.

Jeg har rett og slett vanskelig for å se argumentasjonen for å ikke omtale folk som svarte fremfor negre - utover en barnslig trang til hevde sin rett til å si hva man vil.

Og når det gjelder de homofile så kan man vel spørre seg hvor vellykket deres strategi er. Når man går på fotballkamp el og høre det runger fra tribunen "Dommern er homo" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkretisert var innholdet i innlegget at du selv ville bestemme grensene for egen oppførsel, og at du ikke ser noen god grunn til å ikke kalle folk "neger".

Samtidig mente du man måtte jobbe med holdningene sine. Som jeg forøvrig er enig i.

Jepp, det er en rimelig grei oppsummering av det jeg forsøkte å gi uttrykk for.

Det sentrale poenget for meg i forhold til bruken av ordet neger, er nettopp at jeg ikke ser gode nok grunner til å bruke et annet ord i stedet for. Men som jeg skrev ovenfor, koster det meg fint lite å heller bruke et annet ord. Dersom du kan gi meg en overbevisende grunn til å gjøre det, bytter jeg det ut. Jeg ønsker på ingen måte å plage noen.

Jeg har rett og slett vanskelig for å se argumentasjonen for å ikke omtale folk som svarte fremfor negre - utover en barnslig trang til hevde sin rett til å si hva man vil.

Jeg har faktisk noen argumenter her. Hvis du er interessert, skal jeg forsøke å formidle dem.

Og når det gjelder de homofile så kan man vel spørre seg hvor vellykket deres strategi er. Når man går på fotballkamp el og høre det runger fra tribunen "Dommern er homo" etc.

Joda, homo-betegnelsene brukes fortsatt som skjellsord. Men jeg mener likevel at strategien har vært vellykket. De har langt på vei oppnådd å ufarliggjøre ord som "homse" og "soper". De homofile vennene jeg har, omtaler seg selv med disse ordene. På den måten tar de kontroll over "mobbespråket" og tilegner seg en maktposisjon de ikke hadde tidligere.

Men viktigere er det at de flytter fokuset fra en diskusjon om språk til en diskusjon om rettigheter. Sånn sett er det jo ganske illustrerende at trådene i diskusjonsfora som dette typisk dreier seg om betegnelsene neger og negresse når det gjelder mørkhudede, mens den dreier seg om rett til ekteskap, adopsjon og kirkelig ansettelse når det gjelder homser.

En helt annen sak er at du åpenbart går på andre fotballkamper enn meg. Jeg har vært på kamp mer eller mindre ukentlig siden jeg var guttunge, og må si at det begynner å bli ganske mange år siden jeg har hørt noen kalle dommeren (eller noen annen) homo. "Dommerjævel", "linjepikk" og "korrupte faen" er utbredte ytringer. Det samme er tilbud om optiker eller juling etter kampen. Men ikke homohets. Jeg tviler likevel ikke på at det forekommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men viktigere er det at de flytter fokuset fra en diskusjon om språk til en diskusjon om rettigheter. Sånn sett er det jo ganske illustrerende at trådene i diskusjonsfora som dette typisk dreier seg om betegnelsene neger og negresse når det gjelder mørkhudede, mens den dreier seg om rett til ekteskap, adopsjon og kirkelig ansettelse når det gjelder homser.

Det går lenge mellom hver gang jeg ser noen med ett sånt klarsyn som deg på KG, Fønix. :)

Veldig bra og poengtert !

Jeg lærte faktisk noe nytt av det avsnittet der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, homo-betegnelsene brukes fortsatt som skjellsord. Men jeg mener likevel at strategien har vært vellykket. De har langt på vei oppnådd å ufarliggjøre ord som "homse" og "soper". De homofile vennene jeg har, omtaler seg selv med disse ordene. På den måten tar de kontroll over "mobbespråket" og tilegner seg en maktposisjon de ikke hadde tidligere.

Men viktigere er det at de flytter fokuset fra en diskusjon om språk til en diskusjon om rettigheter. Sånn sett er det jo ganske illustrerende at trådene i diskusjonsfora som dette typisk dreier seg om betegnelsene neger og negresse når det gjelder mørkhudede, mens den dreier seg om rett til ekteskap, adopsjon og kirkelig ansettelse når det gjelder homser.

En helt annen sak er at du åpenbart går på andre fotballkamper enn meg. Jeg har vært på kamp mer eller mindre ukentlig siden jeg var guttunge, og må si at det begynner å bli ganske mange år siden jeg har hørt noen kalle dommeren (eller noen annen) homo. "Dommerjævel", "linjepikk" og "korrupte faen" er utbredte ytringer. Det samme er tilbud om optiker eller juling etter kampen. Men ikke homohets. Jeg tviler likevel ikke på at det forekommer.

Årsaken er kanskje at folk har en skepsis mot å endre talemåte?

Den samme inngrodde holdningen er vel årsak til at enkelte holder fast ved sin "rett" til å kalle folk for "mongo".

Og debatten rundt rasisme/diskriminasjon foregår på veldig mange andre nivåer enn rundt bruken av "neger" - men det er selvfølgelig avhengig av interesse. Igjen; det er mulig å ha to tanker her.

Jeg synes faktisk verken homser eller negre skal måtte velge mellom om de skal få like rettigheter som andre eller bli omtalt på noe de oppfatter som en lite hyggelig måte.

At du har sluppet å høre "homo" brukt som skjellsord tyder på at det er håp.

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...