Gå til innhold

Negresse


Noorgie

Anbefalte innlegg

Jaja, deg om det.................men det er jo greit å være politisk korrekt, i det minste!

Og argumentet ditt var? Politisk korrekt? Klarte du ikke finne på noe bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der var rett og slett nesten litt morsomt :ler:

Nei huff, gud forby at vi omtaler mennesker på basis av antatt geografisk tilhøriget.

Nå sier jo ikke "neger" eller "negresse" noe om geografisk tilhørighet, så da er det vel greit da?

Jeg synes forøvrig at neger/negresse/mulatt er helt greie ord. "Mørk" blir for meg en person med mørkt hår, så det blir misvisende. "Mørkhudet" høres bare skummelt ut :).

"Av utenlandsk opprinnelse" her til lands skulle vel bety høyst sannsynlig svensk eller dansk da, bortsett fra pakistansk...

Det er nettopp det.

Som da f.eks de to barna jeg ser i barnehagen som jeg kjører forbi hver dag. Det er to gutter. Smågutter, de går jo i barnehagen.

De er slett ikke invandrere. (De er nok adopterte, så mørke barn har neppe en sååå blond biologisk mor. Men det er litt irrelenvant i denne sammnehengen.)

Det er to små barn som er norske. De snakker norsk, de er norske. De har ikke utenlandsk opprinnelse, de er jo norske. De er slett ikke afrikanere, eller norsk-afrikanere. Jeg vil ikke omtale dem geografisk egentlig, men skulle jeg gjort det, så er de bergensere.

Og i mitt hode høres det så mye mer negativt ut å si "to små svarte gutter", enn rett og slett "to små negergutter". I mitt hode høres "svart" mye mer "negativt" ut enn "neger".

Men politisk korrekt bør jeg si at de er to mørrkhudete gutter, eller to svarte gutter, i stedet for å si at de er negergutter.

Jaja, skjønne er de nå, nesten helt svarte og med sånn kruset... ehh "negerhår" er vel heller ikke lov til å si da.... Sånn fiiiiinkruset svart hår som folk født i afrika ofte har..... Se så komplisert det blir å forklare ting når det er bestemt at vi ikke har "lov" å si neger...

Jaja, jeg er sikker på at nat26 har en skjønn mulattgutt, som selvsagt ikke er en innvandrer! Og sagt på en positiv måte er jeg glad for at hun synes det er ok å si det sånn, og at hun nok erne flott negresse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i mitt hode høres det så mye mer negativt ut å si "to små svarte gutter", enn rett og slett "to små negergutter". I mitt hode høres "svart" mye mer "negativt" ut enn "neger".

Men politisk korrekt bør jeg si at de er to mørrkhudete gutter, eller to svarte gutter, i stedet for å si at de er negergutter.

Om man nå går ut fra at "neger" og "svart" har den samme semantiske betydningen.

Er det viktigst hva som høres mest negativt ut i ditt hode, eller hvordan guttene eventuelt oppfatter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Så lenge de som omtales med disse betegnelsene, oppfatter det støtende, må det tas hensyn til. Uansett bør en unngå å klassifisere mennesker etter utseende enten det baserer seg på antatt geografisk tilhørighet eller andre parametere. Det må være tilstrekkelig å dele inn i menn og kvinner, samt etter alder. Det å omtale mennesker på basis av antatt geografisk tilhørighet vitner om rasisme og bør således være straffbart. I denne sammenheng er det tragisk at selv politiet bruker beskrivelser som inkluderer opplysninger om antatt etnisk tilhørighet når de etterlyser gjerningsmenn til forbrytelser.

Rasisme er å sette likhetstegn mellom "raseinndeling" og verdi eller kvalitet på mennesker. Å omtale folk etter geografi, nasjonalitet eller etnisitet er helt nøytralt, med mindre du setter likhetstegn mellom asiat og annenrangs. Det er i så fall på din kappe.

Nå er du morsom. Man bruker fysiske kjennetegn når man etterlyser noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Ja, NEGER er jo blitt et fy fy ord av de politisk korrekte. Hva med NEGRESSE, er dette også og tolke som et "rasistisk" utsagn??

Negresse er mer uttrykk for objektifisering av kvinner enn det er rasistisk, akkurat som "thaidame" eller blondine/brunette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man nå går ut fra at "neger" og "svart" har den samme semantiske betydningen.

Er det viktigst hva som høres mest negativt ut i ditt hode, eller hvordan guttene eventuelt oppfatter det?

Jeg vil jo si at det selvsagt er viktigere hvordan guttene oppfatter det, og jeg er klar over at jeg må jobbe med å endre meg, siden det er negativt å si "neger".

Likevel sliter jeg altså med denne omleggingen, fordi jeg er oppvokst med, og vant med, at neger betyr en person som i motsetning til bleike meg, har mørk brun/svart hud. Og ikke noe negativt med et. Derimot er jeg vokst opp med at man ikke sier at et menneske er svart (og slett ikke "svaring") for det heter neger. Å si at noen er svart var slik jeg vokste opp negativt, å si at det var en neger var korrekt. Og nå må jeg altså "lære om" hodet mitt, og det sliter jeg med.

Men slevsagt skal de to skjønne guttene ikke lide under det. (Men så kan jeg vel likegodt bare si "tvillingene i barnehagen" da, det er jo ikke mange av dem, men er det "riktigere" å klassifisere barn som å tilhøre gruppen/fenomenet "tvillinger" eller "adoptert" enn en "hudfargegruppe"? Nå er dette jo et tilfelle der jeg omtaler/beskriver mennesker fordi jeg ikke kjenner dem/vet hva de heter, da hadde jeg jo bare sagt "Per og Hans". Men når jeg skal snakke med folk (og her kommer da denne barnehagen jeg kjører forbi hver dag, og følger nøye med barna for å se at ingen kommer løpende ut i veien (siden jeg ofte passerer barnehagen i leverings/hentetid er de ikke alltid inne i banehagens område) og ofte forteller jeg min mann om ting jeg så da. Da blir det jo lett at jeg må beskrive barn vi ikke kjenner utfra rent utseendemessige ting, så han skal skjønne hvilke jeg snakker om. Likeledes som at jeg forklarer at jeg snakker om "den kollegaen din som vi tar toget sammen med, han med grått hår og bart, du vet" fordi jeg ikke kjenner navnet, blir det altså "de to små mørkebrune guttene, du vet..." Folk jeg kjenner derimot, omtaler jeg jo generelt sett likt, uansett hvilken farge de måtte ha på hud og hår, fordi jeg kan si "Kristian" også vet man hvem jeg snakker om)

Men nå ble dette rotete.

Poenget mitt... ehh, jeg mista grepet på det også.

Poenget SKULLE være at jeg vet at hvordan "de" oppfatter det er viktigere enn hvordan jeg oppfatter det, men at jeg altså sliter. Og at jeg generelt sett ikke går omkring og omtaler "negresser og mulatter" sånn i det daglige, men at det jo oppstår situasjoner hvor det, slett ikke rassistik, er fornuftig å beskrive mennesker utfra hvordan de ser ut. enten det nå er at de har rødt hår og fregner, svart hud eller en blinkende blå nesering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Negresse er mer uttrykk for objektifisering av kvinner enn det er rasistisk, akkurat som "thaidame" eller blondine/brunette.

Men det er jo ikke alltid snakk om objektifisering selv om vi beskriver noen utfra utsende som f.eks at jeg altså skal forklare hvem "Christine" er, til en som ikke helt kjenner henne, men har truffet henne og skjønner hvem jeg mener om jeg sier "brunetta som jeg jobber sammen med" f.eks. Det er jo ikke objektifiserende, men besrkivende, og på asmme måte kunne jeg kanskje forklart at "Marie" er "negressa som jeg jobber sammen med"? Ikke objektifisering, men politisk ukorrekt, det ville vært mer korrekt å si "hun mørkhudete som jeg jobber sammen med"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er negativt å si neger, negresse eller mulatt. Jeg bruker disse ordene, uansett, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Negresse eller neger, det kommer vel an på hvor ok du sier det selv?

Men de foretrekker å kalle oss rosa, mens de er svarte...

Og jeg er ikke helt overbevist om jeg vil være/kalles rosa...men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Det er sikkert mange som synes det ikke er noe negativt å si pakkis, fitte eller samefaen også.

Tror du virkelig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du virkelig det?

Jeg har hørt mennesker som konsekvent omtaler kvinner som "horer" eller "fitter". Det samme gjelder pakistanere som "pakkiser" etc

Som regel er det ikke ondsinn som ligger bak, men mangel på refleksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Jeg har hørt mennesker som konsekvent omtaler kvinner som "horer" eller "fitter". Det samme gjelder pakistanere som "pakkiser" etc

Som regel er det ikke ondsinn som ligger bak, men mangel på refleksjon.

Mange vil nok synes det er en viss forskjell på om jeg kaller deg pikk, østlending eller mann.

Blondine og negresse er cirka likeverdig hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondine og negresse er cirka likeverdig hverandre.

Med tanke på historien til uttrykket "neger", eller "negro" som det er avledet fra, så er jeg uenig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest =tentacle=
Med tanke på historien til uttrykket "neger", eller "negro" som det er avledet fra, så er jeg uenig med deg.

Neger betyr ikke noe annet enn svart. "Arisk" eller "kaukasisk" er like mye rasepreget, men vi tenker ikke på det som negativt fordi vi ikke har vært undertrykket. Ordene i seg selv er nøytrale.

Negresse assosierers ikke til slavetid, ghettoer eller apartheid. Det brukes mer som en type kvinner, dels utseendemessig, dels kulturelt og dels seksuelt, som blondiner, rødtopper, thaidamer osv.

Noen ganger lurt på hvorfor vi ikke har tilsvarende betegnelser for menn med visse hårfarger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Jeg har hørt mennesker som konsekvent omtaler kvinner som "horer" eller "fitter". Det samme gjelder pakistanere som "pakkiser" etc

Som regel er det ikke ondsinn som ligger bak, men mangel på refleksjon.

Disse menneskene høres bitre ut. Jeg tror ikke de har det helt bra med seg selv.

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger betyr ikke noe annet enn svart. "Arisk" eller "kaukasisk" er like mye rasepreget, men vi tenker ikke på det som negativt fordi vi ikke har vært undertrykket. Ordene i seg selv er nøytrale.

Det er nesten som å høre forsvaret for bruken av "boy" på 50-tallet i USA. Ordet i seg selv er nøytralt.

Det er vel forresten en grunn til at nesten ingen snakker om eksempelvis arisk i dag.

Negresse assosierers ikke til slavetid, ghettoer eller apartheid. Det brukes mer som en type kvinner, dels utseendemessig, dels kulturelt og dels seksuelt, som blondiner, rødtopper, thaidamer osv.

Noen ganger lurt på hvorfor vi ikke har tilsvarende betegnelser for menn med visse hårfarger?

Negresse er en kjønnsbasert avledning av neger.

Og jeg kan være enig i at klassifiseringer som "blondine" etc i mange tilfeller kan være fundert i samme typer mekanismer. Samtidig vil jeg si det er en gradsforskjell på det og bruken av bruken av "neger".

Endret av Paradokset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Det er nesten som å høre forsvaret for bruken av "boy" på 50-tallet i USA. Ordet i seg selv er nøytralt.

Det er vel forresten en grunn til at nesten ingen snakker om eksempelvis arisk i dag.

Negresse er en kjønnsbasert avledning av neger.

Og jeg kan være enig i at klassifiseringer som "blondine" etc i mange tilfeller kan være fundert i samme typer mekanismer. Samtidig vil jeg si det er en gradsforskjell på det og bruken av bruken av "neger".

Boy er ikke nøytralt når det brukes om en voksen mann, og ikke en gutt.

Negresse er selvsagt avledet av neger, men innholfry i ordet per i dag er mer "eksotisk, sensuell kvinne med afrikanske aner", ikke sammenlignbart med boy eller fitte i det hele tatt, vel heller ikke med det mange legger i "neger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...