Gå til innhold

Negresse


Noorgie

Anbefalte innlegg

Ja, NEGER er jo blitt et fy fy ord av de politisk korrekte. Hva med NEGRESSE, er dette også og tolke som et "rasistisk" utsagn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Negresse er jo det samme som neger, bare å si det i hunkjønn. Så det burde vel være like "ille".

Jeg sliter fortsatt med at det ikke er "lov" så si neger jeg... for i mitt hode er det på ingen måte noe negativt i det, og jeg synes det høres mye mer nedverdigene ut når jeg skal forklare og sier "ja, den brune, nesten svarte mannen" og "de to nydelige sjokladefargede barna" bare fordi det ikke er "lov" å si "negeren" og "de to nydelige litt lyse negerbarna" (eller gud forby, mulattbarna)

Savner en enklere verden, hvor en ikke var nødt til å si at et menneske var svart, hvor det var lov å si at det var en neger.

Men poenget, ja, neger-damer er negresser. Og selv om en negresse i mitt hode også er en vakker, mørkhudet kvinne, så er det vel like ikke som å si at broren hennes er neger, selv om han da "bare" er en vakker, mørkhudet mann. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negresse er jo det samme som neger, bare å si det i hunkjønn. Så det burde vel være like "ille".

Jeg sliter fortsatt med at det ikke er "lov" så si neger jeg... for i mitt hode er det på ingen måte noe negativt i det, og jeg synes det høres mye mer nedverdigene ut når jeg skal forklare og sier "ja, den brune, nesten svarte mannen" og "de to nydelige sjokladefargede barna" bare fordi det ikke er "lov" å si "negeren" og "de to nydelige litt lyse negerbarna" (eller gud forby, mulattbarna)

Savner en enklere verden, hvor en ikke var nødt til å si at et menneske var svart, hvor det var lov å si at det var en neger.

Men poenget, ja, neger-damer er negresser. Og selv om en negresse i mitt hode også er en vakker, mørkhudet kvinne, så er det vel like ikke som å si at broren hennes er neger, selv om han da "bare" er en vakker, mørkhudet mann. Dessverre.

Ja dessverre sliter jeg også litt her.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Seriøst, er det også blitt stygt å si mulatt?

Tja, vet ikke. Føler meg usikker jeg, når jeg ikke har "lov" til å si neger, har jeg da "lov" å si mulatt, tro? Jeg blir jo rent usikker jeg, og ender opp med å stotre litt om "de to nydelige guttene i barnehagen som jeg tror er adoprtert fra afrika, for de er helt mørke...ehh...svarte, og mora er helt hvit, eller, ja, sånn som oss da" og "han er brun, ikke helt sånn kjempemørk, kanskje blanding?" og DET føles mye mer dumt, egentlig. Synes det høres mye mer "rassistsik" ut det enn å bruke enkle ord som har en grei mening, som nettopp "neger". I mitt hode har det den samme betydningen som det hadde da jeg var ung, et menneske med mørk hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både "neger" og "mulatt" har blitt fyord. Personlig har jeg ingen problemer med disse ordene. Hvem er det egentelig som har bestemt at disse ordene er støtende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både "neger" og "mulatt" har blitt fyord. Personlig har jeg ingen problemer med disse ordene. Hvem er det egentelig som har bestemt at disse ordene er støtende?

Så lenge de som omtales med disse betegnelsene, oppfatter det støtende, må det tas hensyn til. Uansett bør en unngå å klassifisere mennesker etter utseende enten det baserer seg på antatt geografisk tilhørighet eller andre parametere. Det må være tilstrekkelig å dele inn i menn og kvinner, samt etter alder. Det å omtale mennesker på basis av antatt geografisk tilhørighet vitner om rasisme og bør således være straffbart. I denne sammenheng er det tragisk at selv politiet bruker beskrivelser som inkluderer opplysninger om antatt etnisk tilhørighet når de etterlyser gjerningsmenn til forbrytelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de som omtales med disse betegnelsene, oppfatter det støtende, må det tas hensyn til. Uansett bør en unngå å klassifisere mennesker etter utseende enten det baserer seg på antatt geografisk tilhørighet eller andre parametere. Det må være tilstrekkelig å dele inn i menn og kvinner, samt etter alder. Det å omtale mennesker på basis av antatt geografisk tilhørighet vitner om rasisme og bør således være straffbart. I denne sammenheng er det tragisk at selv politiet bruker beskrivelser som inkluderer opplysninger om antatt etnisk tilhørighet når de etterlyser gjerningsmenn til forbrytelser.

Slike som deg er virkelig med på å kaste bensin på rasisme bålet............. "Det å omtale mennesker på basis av antatt geografisk tilhørighet vitner om rasisme og bør således være straffbart." Du mener det sikkert godt men slike utsagn blir for meg helt rørende naive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å omtale mennesker basert på geografisk tilhørighet er rassistisk?

Så å si at jeg er sunnmøring er rassistisk da? Eller å si at min svigerinne er fra østlandet? Og at min kollega er fra stavanger (enda både navn og utseende vitner om at hun er annengenerasjon innvandrer fra vietnam (Vel, i alle fall fra asia, resten vet jeg jo fordi jeg kjenner henne))

Det blir bare for dumt å si at å omtale folk basert på geografi er rassistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at folk sier at jeg er negresse og at sønnen min er mulatt.Det er jo det jeg/han er da.Skjønner ikke hva som er rasistisk med det.Er det virkelig blitt rasisme å si mulatt og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt greit at folk sier at jeg er negresse og at sønnen min er mulatt.Det er jo det jeg/han er da.Skjønner ikke hva som er rasistisk med det.Er det virkelig blitt rasisme å si mulatt og?

Jeg tror ikke folk flest legger noe rasistisk i negresse og mulatt. Jeg har aldri tenkt på det som rasistisk. Fint å lese at du også er av den oppfatningen. Jeg tror heller ikke folk flest legger noe rasistisk i ordet neger.

Lurer litt på hva du mener om ordet neger. Mener du det er et mer støtende ord enn negresse og mulatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen sier neger, så tenker jeg på en flott person som er mørk i huden.

Når noen sier sotrør eller svarting så tenker på en flott person som er mørk i huden.

Hvordan vedkommende oppfatter det driter jeg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest :Jeg synes i utgangspunktet ikke at ordet neger er rasistisk,men ofte så har det med sammenhengen å gjøre tror jeg.Kommer an på hvordan det blir sagt/hvem som sier det osv.Ville f.eks blitt sint hvis noen kalte sønnen min for innvandrer(for det er han jo ikke),heller neger for han er i hvert fall 50% neger hvis du skjønner hva jeg mener

Endret av nat26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tullfrid
Det å omtale mennesker på basis av antatt geografisk tilhørighet vitner om rasisme og bør således være straffbart.

Det der var rett og slett nesten litt morsomt :ler:

Nei huff, gud forby at vi omtaler mennesker på basis av antatt geografisk tilhøriget.

Nå sier jo ikke "neger" eller "negresse" noe om geografisk tilhørighet, så da er det vel greit da?

Jeg synes forøvrig at neger/negresse/mulatt er helt greie ord. "Mørk" blir for meg en person med mørkt hår, så det blir misvisende. "Mørkhudet" høres bare skummelt ut :).

"Av utenlandsk opprinnelse" her til lands skulle vel bety høyst sannsynlig svensk eller dansk da, bortsett fra pakistansk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen sier sotrør eller svarting så tenker på en flott person som er mørk i huden.

Hvordan vedkommende oppfatter det driter jeg i.

Jaja, deg om det.................men det er jo greit å være politisk korrekt, i det minste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest :Jeg synes i utgangspunktet ikke at ordet neger er rasistisk,men ofte så har det med sammenhengen å gjøre tror jeg.Kommer an på hvordan det blir sagt/hvem som sier det osv.Ville f.eks blitt sint hvis noen kalte sønnen min for innvandrer(for det er han jo ikke),heller neger for han er i hvert fall 50% neger hvis du skjønner hva jeg mener

Jeg skjønner hva du mener og jeg er helt enig med deg. :smile:

Jeg tror en positiv holdning sier mye mer enn et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...