Gå til innhold

Negresse


Noorgie

Anbefalte innlegg

Gjest Gorgonzola

Å omtale mennesker basert på geografisk tilhørighet er rassistisk?

Så å si at jeg er sunnmøring er rassistisk da? Eller å si at min svigerinne er fra østlandet? Og at min kollega er fra stavanger (enda både navn og utseende vitner om at hun er annengenerasjon innvandrer fra vietnam (Vel, i alle fall fra asia, resten vet jeg jo fordi jeg kjenner henne))

Det blir bare for dumt å si at å omtale folk basert på geografi er rassistisk.

Javel? Så du mener at neger/negresse har noe med geografi å gjøre? Sorry mac, da er du ikke mye opplyst. Neger/negresse er avarter fra latinske negro, som altså betyr svart.

Neger er altså et litt pent innpakket ord for svarting om du vil.

Derfor er det med rette et fy-ord.

Skulle du linket neger til geografi vil det mest presise være afrikaner da mange som er mørke og svært mørke i huden kommer fra det kontinentet. Så kan du selvsagt dra det lenger ned til "din kenyaner" som vil være som "din danske". Enda dypere vil være dersom du er fra Kagera provinsen i Tanzania, din "kageraner" likt med "din nordlending".

Skjønner du forskjellen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Jeg klarer bare ikke å skjønne hva det er som er så vanskelig med å si svart.

Man sier jo hvit, og da er det ikke noe problem med å si "han er hvit", det sier folk med den største selvfølge. Så hvorfor skal det være så stort problem med de som er svart? "Å, jeg kan ikke si N****, men hva skal jeg si da"

Hører man jo stadig vekk, mens man nermest er på gråten av forvirring.

Og hvorfor denne evige trangen til å beskrive noen som er svart når det ikke er nødvendig? Man gjør jo ikke det med hvite og forskjellige hudfarger er ikke akkurat noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker
Hvor kommer ordet "neger" fra? I leksikoner står det at "neger" kommer fra det latinske ordet "niger", som betyr svart. Men betyr ordet "niger" egentlig bare svart? Ifølge latinske ordbøker betyr "niger" også formørkelse, sørgelig, fæl, noe som bringer ulykke og det som tilhører underverdenen. Slaveeiere forbannet sine slaver ved å kalle dem "niggere". "Neger/negro" har også forbindelse til det latinske ordet necro (død). Slik ser vi at Afrikanere har blitt sett i sammenheng med død, skittenhet og slavestatus. Utfra samme ord diskrimineres Afrikanske kvinner spesielt gjennom ordet "negresse" - hvor kvinnen blir fremstilt som kun et eksotisk og dyrisk vesen.

http://www.ayin.no/index.php?id=370468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle begrepet "negresse" for diskriminerende er så fullstendig på jorde og så langt fra virkeligheten som bare det. Dette begrepet står for noe som er positivt og fint, hvordan kan det i det hele tatt være mulig å få dette til å bli noe lugubert????

:nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår belastningsargumentet deres, men. Er det bare jeg som mener at ordet "svart" er mer belasta i Norge enn "neger"? Her er de fleste vant til å bruke neger nøytralt, i motsetning til i f.eks. Amerika. Mange voksne har derimot motforestillinger mot å kalle dem "svarte", da det assosieres med "skitne", og "svarting", som vel må være styggere å si enn neger?

For Oslo er ikke hele Norge, og vi kan godt se på vårt eget språk og emytologi istedenfor å automatisk mene at neger plutselig er så grusomt å si, og bannlyse det fordi andre land gjør det. Dersom vi kalte dem treller, hadde jeg forstått det, men ærlig talt. De fleste forstår det ikke fordi vi aldri har hatt "svarte" slaver tror jeg, og ser dermed ikke hvorfor ordet neger (som på NORSK ikke har noen sammenheng med trelldom og slavedrift, men er en ren beskrivelse av opphav og utseende) skal være så ille. Diskusjonen blir krampaktig PK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår belastningsargumentet deres, men. Er det bare jeg som mener at ordet "svart" er mer belasta i Norge enn "neger"? Her er de fleste vant til å bruke neger nøytralt, i motsetning til i f.eks. Amerika. Mange voksne har derimot motforestillinger mot å kalle dem "svarte", da det assosieres med "skitne", og "svarting", som vel må være styggere å si enn neger?

For Oslo er ikke hele Norge, og vi kan godt se på vårt eget språk og emytologi istedenfor å automatisk mene at neger plutselig er så grusomt å si, og bannlyse det fordi andre land gjør det. Dersom vi kalte dem treller, hadde jeg forstått det, men ærlig talt. De fleste forstår det ikke fordi vi aldri har hatt "svarte" slaver tror jeg, og ser dermed ikke hvorfor ordet neger (som på NORSK ikke har noen sammenheng med trelldom og slavedrift, men er en ren beskrivelse av opphav og utseende) skal være så ille. Diskusjonen blir krampaktig PK.

Jeg synes også at svarting høres mye mer belastende enn neger. MEN det var betegnelsen "NEGRESSE" som denne tråden omhandlet, og det er det jeg setter spørsmål ved.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg forstår det. Og som noen andre her sier er jo negresse bare en kjønnsvariant av neger, derfor synes jeg heller ikke det blir stygt å si negresse.

Ordet gir meg faktisk assosiasjoner til eleganse og sensualitet, ser andre også tenker slik, jeg vet ikke om det er klangen i ordet eller hva det er, men noe negativt forbinder jeg iallefall ikke med det!

Dessuten henger jeg meg på de som sier at et ord betyr det du legger i det, med mindre det er et utelukkene stygt, negativt og grovt ord. Noe neger ennå ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...