Gå til innhold

Negresse


Noorgie

Anbefalte innlegg

Slike som deg er virkelig med på å kaste bensin på rasisme bålet............. "Det å omtale mennesker på basis av antatt geografisk tilhørighet vitner om rasisme og bør således være straffbart." Du mener det sikkert godt men slike utsagn blir for meg helt rørende naive!

Beklager, men jeg brukte feil ord. Jeg mente etnisk tilhørighet, ikke geografisk. Som siden er kommentert, er det ikke noe rasistisk i å si at noen kommer fra et gitt geografisk sted, det er kun betegnelser som gir uttrykk for "rase"-messige karakteristika som burde forbys. Således har jeg intet til overs for begrep som arisk, indianer, same etc heller. Kaukasisk bør heller ikke benyttes for å si noe om etnisitet, men det kan benyttes om en som kommer fra det geografiske området Kaukasia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon
Neger betyr ikke noe annet enn svart. "Arisk" eller "kaukasisk" er like mye rasepreget, men vi tenker ikke på det som negativt fordi vi ikke har vært undertrykket. Ordene i seg selv er nøytrale.

Og jeg må igjen spørre hvorfor man da ikke kan bruke ordet svart som en beskrivelse av menneskers utseende istedet for neger?

Og at begrepet "arisk" ikke er negativt vil jeg påstå er direkte feil. Jeg vil iallefall ikke bli beskrevet som "arisk" med tanke på vår relativt nære historie og bruken av det ordet. Kaukasisk har jeg inget forhold til, for det har jeg aldri brukt eller hørt brukt andre steder enn i amerikanske tv-serier.

Ellers er jeg ofte heller ikke så veldig glad i å bli kalt blondine/blond i mange settinger, men det kommer selvfølgelig an på konteksten. Du hører fort om noen bruker begrepene negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negresse er selvsagt avledet av neger, men innholfry i ordet per i dag er mer "eksotisk, sensuell kvinne med afrikanske aner", ikke sammenlignbart med boy eller fitte i det hele tatt, vel heller ikke med det mange legger i "neger".

Igjen; Er det hva du legger i ordet neger/negresse som er avgjørende, eller hvordan vedkommende som bli omtalt som er avgjørende?

De fleste kan ikke se forskjell på en kvinne fra Afrika og en kvinne fra Fiji. De har ingen felles aner, men vil allikevel begge to sannsynligvis bli omtalt som "negresser".

Sammenligningen min var satt på spissen, men å hevde at neger/negresse er nøytrale ord er rimelig historieløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen; Er det hva du legger i ordet neger/negresse som er avgjørende, eller hvordan vedkommende som bli omtalt som er avgjørende?

De fleste kan ikke se forskjell på en kvinne fra Afrika og en kvinne fra Fiji. De har ingen felles aner, men vil allikevel begge to sannsynligvis bli omtalt som "negresser".

Sammenligningen min var satt på spissen, men å hevde at neger/negresse er nøytrale ord er rimelig historieløst.

For folk flest som er født før 1975 ( veldig grovt stipulert) er neger og negresse et nøytralt ord, fordi vi vokste opp med dette som helt naturlig og det er jo ikke før de siste 10 årene at dette har snudd om. Skjønner ikke hvilken del av norsk historie du sikter til som skulle si noe annet. Hva som er en del av amerikansk historie er en helt annen ting og er egentlig for meg mindre relevant.

Ja jeg vet at jeg per i dag er politisk ukorrekt når jeg sier dette, men at jeg herved skal beskyldes for rasisme viser jo bare hvor meningsløst hele debatten er og hvor utvannet rasisme begrepet er blitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk flest som er født før 1975 ( veldig grovt stipulert) er neger og negresse et nøytralt ord, fordi vi vokste opp med dette som helt naturlig og det er jo ikke før de siste 10 årene at dette har snudd om. Skjønner ikke hvilken del av norsk historie du sikter til som skulle si noe annet. Hva som er en del av amerikansk historie er en helt annen ting og er egentlig for meg mindre relevant.

Ja jeg vet at jeg per i dag er politisk ukorrekt når jeg sier dette, men at jeg herved skal beskyldes for rasisme viser jo bare hvor meningsløst hele debatten er og hvor utvannet rasisme begrepet er blitt.

Hvem er det som har beskyldt deg for rasisme?

Selv om vi har vokst opp med det som et nøytralt begrep betyr ikke det at det oppleves slik for alle.

Jeg har vanskelig for å se hvorfor man på død og liv skal beholde et begrep som er unorsk, lite beskrivende og oppleves som støtende for enkelte.

Hva er egentlig argumentet for å beholde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Hvem er det som har beskyldt deg for rasisme?

Selv om vi har vokst opp med det som et nøytralt begrep betyr ikke det at det oppleves slik for alle.

Jeg har vanskelig for å se hvorfor man på død og liv skal beholde et begrep som er unorsk, lite beskrivende og oppleves som støtende for enkelte.

Hva er egentlig argumentet for å beholde det?

Så du mener at neger er mindre beskrivende enn svart, mørkhudet eller afrikansk? Da er det en del innlegg du ikke har fått med deg.

Jeg blir støtt av at noen kaller meg rødhåret og fregnete. I tillegg har jeg fått slengt bemerkninger som "jævla nordlending" etter meg. Skal vi da slutte å bruke disse ordene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener at neger er mindre beskrivende enn svart, mørkhudet eller afrikansk? Da er det en del innlegg du ikke har fått med deg.

Er det ikke naturlig å bruke et norskt ord som betyr nøyaktig det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ordet er jo ikke like beskrivende som neger.

Du Paradokset er jo svart.

Det har akkurat den samme betydningen. Hvordan kan det være mer beskrivende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending

Neger

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Gå til: navigasjon, søk

Neger er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk. Neger brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Ordet neger har også vært brukt utenom dette i sammensetninger som australneger.

Gjentar bare det som en annen gjest la inn i den andre tråden om samme tema.

En som blir beskrevet som "svart" kan like gjerne ha sitt opphav fra India som fra Afrika. Det kan ikke en neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
En som blir beskrevet som "svart" kan like gjerne ha sitt opphav fra India som fra Afrika. Det kan ikke en neger.

Da er det virkelig merkelig hvorfor så mange som ikke er fra Afrika som blir kalt neger og får neger slengt etter seg på gata. Hvis bruken av ordet neger hadde vært som du antydet, så hadde det vært veldig greit. Bare så trist at det ikke stemmer overens med den virkeligheten jeg kjenner til.

Og som jeg vel har sagt enten i denne debatten eller tidligere debatter om emnet: De negative assosiasjonene rundt ordet "neger" kommer også i stor grad av hvilke sammenhenger det blir brukt i. Her har jeg hørt mye stygg bruk av ordet, samtidig som det noenganger blir aksepter (om ikke likt) fordi det er tydelig at det ikke er negativt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For folk flest som er født før 1975 ( veldig grovt stipulert) er neger og negresse et nøytralt ord, fordi vi vokste opp med dette som helt naturlig og det er jo ikke før de siste 10 årene at dette har snudd om.

....

Jeg er født på 80-tallet, og ser også på neger som et nøytralt, beskrivende ord (negresse blir for meg som å si skuespillerinne eller lærerinne; ord jeg stort sett ikke bruker). Jeg legger på ingen måte noe negativt i det, men det kommer jo an på hvordan det blir brukt.

Svart er for meg et stygt, nedlatende ord jeg ikke klarer å bruke. Har aldri sett et svart menneske. Mørkebrune, ja, men ikke svarte.

Selvsagt kan man ikke gå og rope "neger" etter folk. Men man kan da ikke rope "hviting" heller? Jeg hadde i hvert fall følt det ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart er for meg et stygt, nedlatende ord jeg ikke klarer å bruke. Har aldri sett et svart menneske. Mørkebrune, ja, men ikke svarte.

Selvsagt kan man ikke gå og rope "neger" etter folk. Men man kan da ikke rope "hviting" heller? Jeg hadde i hvert fall følt det ubehagelig.

Samtidig føler du deg bekvem med å kalle folk "neger", som bare er en avledning av et utenlandsk ord for svart.

Underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som blir beskrevet som "svart" kan like gjerne ha sitt opphav fra India som fra Afrika. Det kan ikke en neger.

Mens en neger i dag like gjerne kan komme fra USA, Bahamas eller Fiji som fra Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest En jævla nordlending
Mens en neger i dag like gjerne kan komme fra USA, Bahamas eller Fiji som fra Afrika.

Nemlig, derfor er afrikaner heller ikke et dekkende ord for neger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo like godt bruke ordet svart i svært nedlatende måte. det er jo ikke ordene som er feile, men hvordan de brukes.

for meg er også neger en helt nøytral ord og har aldri hatt noe sammenheng med rassisme. selvfølgelig kan det brukes på en rassistisk måte, men alle ordene kan brukes, selv de som er politisk korrekte.

hvordan er da svart noe bedre å bruke enn neger? begge beskriver jo ens utsende og det er da alt.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, derfor er afrikaner heller ikke et dekkende ord for neger.

Likevel påstår du neger er et mer beskrivende ord...når definisjonen du henviser til hevder det da er snakk om mennesker med aner fra Afrika syd for Sahara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Da er det virkelig merkelig hvorfor så mange som ikke er fra Afrika som blir kalt neger og får neger slengt etter seg på gata. Hvis bruken av ordet neger hadde vært som du antydet, så hadde det vært veldig greit. Bare så trist at det ikke stemmer overens med den virkeligheten jeg kjenner til.

Ja, det er merkelig. Mulig det er slik der du bor. Her jeg bor, i en by nord i landet, bruker vi feks aldri betegnelsen/beskrivelsen neger om en person med indisk utseende. I Wikependia kan du også lese definisjonen av ordet neger (gjentatt i et tidligere innlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...