Gå til innhold

Negresse


Noorgie

Anbefalte innlegg

En kan jo like godt bruke ordet svart i svært nedlatende måte. det er jo ikke ordene som er feile, men hvordan de brukes.

for meg er også neger en helt nøytral ord og har aldri hatt noe sammenheng med rassisme. selvfølgelig kan det brukes på en rassistisk måte, men alle ordene kan brukes, selv de som er politisk korrekte.

hvordan er da svart noe bedre å bruke enn neger? begge beskriver jo ens utsende og det er da alt.

Fordi det er et norsk ord som ikke er historisk belastet på samme måte som neger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest En jævla nordlending
Har du spurt en "neger" om det noen gang?

Det er jammen ikke rart om enkelte negre føler at dette er et belastet ord siden enkelte prøver å hjernevaske norges befolkning til å tro at det er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen ikke rart om enkelte negre føler at dette er et belastet ord siden enkelte prøver å hjernevaske norges befolkning til å tro at det er det.

Jeg glemte at du vet hvordan alle "negrene" føler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg må si at jeg baserer det jeg sier nå på wiki og jeg vet at det kan ikke alltid stoles på.. men..

"The Dutch "neger" is generally (but not universally) considered as neutral, or at least less negative than "zwarte" (black one)."

Hvorfor skulle ordet neger skulle være noe annerledes på norsk enn det er på nederlandsk?

Hvis mennesker nå blir dannet til å tenke at det er noe belastning - selvfølgelig kommer de til å tenke det, men er det egentlig på norsk? hvorfor skulle det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle ordet neger skulle være noe annerledes på norsk enn det er på nederlandsk?

Det naturlige ville vel være å spørre "negrene"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Jeg glemte at du vet hvordan alle "negrene" føler det.

Det har jeg aldri påstått. Men det virker som om du vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri påstått. Men det virker som om du vet det.

Du mer enn antydet det.

Hvorfor tror du ordet er omstridt? For moro skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da, snart blir det Turbosvart i stedet for Turboneger og... bare vent :P

Når det er slutt på argumentene er det best å spøke det bort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Du mer enn antydet det.

Hvorfor tror du ordet er omstridt? For moro skyld?

"Du mer enn antydet det." Da har du missforstått, Paradokset. Igjen.

Hvorfor ordet er omstridt?

Tja, si det. Det skyldes vel kanskje at ordet, spesielt i oslotraktene, har blitt slengt etter folk med mørk hud som et skjellsord. Forstår det sånn at mange nede i gryta kaller personer med annen hudfarge for neger, uten at de er negre. Har jeg forstått det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jo da, en skulle aldri spøke...

og slutt på argumentene? jeg har fortsett ikke hørt hvordan ordet neger skulle ha en tungre belastning på norsk enn på nederlandsk (og flere andre språk egentlig, men nederlandsk er nær nok for å gjøre poenget)?

en kan dyrke alle slags meninger, også at visse ord er fy, selv om de egentlig like godt kunne ikke være det.

jeg har ingenting å være høflig og korrekt og ikke såre ens følelser, men av og til føles det litt ulogisk å bare overta alt som skjer over atlanterhavet uten å tenke om det egentlig har en lokal sammenheng eller bakgrunn.

politisk korrekt er jo greit, men med politisk 'super-korrekt' mister en jo hele meningen, det blir mer mas om ordene en innhold. og innholdet er det en skulle kjempe med. som sagt, en kan være mer enn nok rassistik med de 'korrekte' ord og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo da, en skulle aldri spøke...

og slutt på argumentene? jeg har fortsett ikke hørt hvordan ordet neger skulle ha en tungre belastning på norsk enn på nederlandsk (og flere andre språk egentlig, men nederlandsk er nær nok for å gjøre poenget)?

en kan dyrke alle slags meninger, også at visse ord er fy, selv om de egentlig like godt kunne ikke være det.

jeg har ingenting å være høflig og korrekt og ikke såre ens følelser, men av og til føles det litt ulogisk å bare overta alt som skjer over atlanterhavet uten å tenke om det egentlig har en lokal sammenheng eller bakgrunn.

politisk korrekt er jo greit, men med politisk 'super-korrekt' mister en jo hele meningen, det blir mer mas om ordene en innhold. og innholdet er det en skulle kjempe med. som sagt, en kan være mer enn nok rassistik med de 'korrekte' ord og..

Men åpenbart er det slik at du uansett hva "negrene" i Norge eller måtte tenke eller synes, så vil du fortsette å bruke denne betegnelsen på dem. Fordi du føler at det er riktig, eventuelt at du har lest det i den nederlandske wkipediaen at det er greit..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er mer et spørsmål om hvorfor er det ikke noe lenger riktig? hvis det i alle årene har være nøytral, hvorfor ikke noe mer? det har jo skjedd ingenting i norge som skulle si at noe har forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, si det. Det skyldes vel kanskje at ordet, spesielt i oslotraktene, har blitt slengt etter folk med mørk hud som et skjellsord. Forstår det sånn at mange nede i gryta kaller personer med annen hudfarge for neger, uten at de er negre. Har jeg forstått det rett?

La meg si det sånn - ordet "negro" og "neger" har generelt de siste 500 årene blitt brukt på en mindre fordelaktig måte.

Om det i dag er ment å være en nøytral beskrivelse, så kan jeg utmerket forstå at enkelte fortsatt oppfatter dette som en negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det er mer et spørsmål om hvorfor er det ikke noe lenger riktig? hvis det i alle årene har være nøytral, hvorfor ikke noe mer? det har jo skjedd ingenting i norge som skulle si at noe har forandret seg.

Hvis du ikke ønsker å forstå kan jeg ikke hjelpe deg.

Hvorfor bruker vi ikke "krøpling" eller "evneveik" på handicappede/psykisk tilbakestående lenger? Det er nøytrale og beskrivende begrep..om det skulle virke støtende på noen driter vi i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Om det i dag er ment å være en nøytral beskrivelse, så kan jeg utmerket forstå at enkelte fortsatt oppfatter dette som en negativt.

Jeg forstår også veldig godt at enkelte, spesielt folk rundt Oslo, begynner å oppfatte ordet neger negativt. Som jeg har sagt før har det den siste tiden blitt drevet nærmest propaganda om at dette er et stygt ord. Men jeg syns det er trist at norsk språk skal bli fattigere på ord bare fordi enkelte uvitende sjeler i nede i Tigerstaden bruker ordet feil.

Så bra at vi er enige!

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...