Bettie Skrevet 4. oktober 2007 #61 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er gammel nok til å fortsatt kalle meg feminist - uten at jeg føler at det er en belastning for meg. Man skal liksom ikke være feminist i dag, har jeg forstått, for vi er så likestilte atte.... Greit nok - vi har det ikke så ille i Norge, vi har det nesten uforskammet bra - gjennomsnittlig, men kampen for likestilling er jo langt fra over. Jeg mener vi bør titte litt utenfor vår egen andedam og se hva som foregår der. I Nicuragua har de akkurat vedtatt at all abort er forbudt - selv om det skulle være slik at mor vil dø hvis hun bærer fram barnet - og selv om både mor og barn vil dø under fødselen. Abort etter voldtekt er også forbudt. I andre land giftes jenter bort når de er 10-12 år gamle, for å være på den sikre siden når det gjelder at jentene er jomfruer når de giftes bort. Disse barnebrudene blir barnegravide, og for disse jentene er nettopp komlikasjonene i forbindelse med graviditet og fødsel dødsårsak nr.1. Så ja - jeg er feminist og vil jobbe for kvinners rettigheter i andre deler av verden. Det som er riktig er at det er lovfestet at lik jobb skal gi lik lønn. Så der har prinsessa rett. Men selv om det er slik, er det store forskjeller i lønn til menn og kvinner Det er ikke 15% forskjell i totallønnsbildet mellom menn og kvinner, det er 25% i følge likestillingsombudet. Mye kan nok forklares med at kvinner har deltidsstillinger - og da blir det jo et spørsmål om hvorfor akkurat kvinner har deltidsstillinger, og ikke like gjerne menn? Et annet element er at kvinner taper i lønnsutviklingen mens de er hjemme i fødselspermisjon. Men det er nok et element av av menn rekrutterer de som ligner seg selv - nemlig andre menn, til ledende stillinger, selv om det har litt flere kvinnelige toppledere. Langt igjen til likestilling der i hvert fall. Og så er det fortsatt sånn at menn eier mesteparten av eiendommer i Norge - og det med meget god margin. Likestilt?
talin Skrevet 4. oktober 2007 #62 Skrevet 4. oktober 2007 Hvorfor blir det annsett som mer verdifullt å male hun enn å ta vare på gamle og syke feks? Fordi det er cirka tre ganger så mange personer som arbeider innenfor helse og omsorg som det er innenfor bygg og anlegg. Hadde det vært motsatt så hadde sykepleiere vært bedre betalt enn malere. Og hvorfor får man ekstremt forskjellig lønn når man har like lang utdanning? Fordu lønn blir aldri bestemt av lengden på utdanning. Det er jo rett og slett fordi kvinneyrker blir sett på som mindre verd. Det er fordi kvinner utav enn eller annen grunn bestemmer seg for å arbeide i hopetall innenfor svære sektorer av arbeidslivet. Noe som gjør at det er svært mange av dem.
talin Skrevet 4. oktober 2007 #63 Skrevet 4. oktober 2007 Og så er det fortsatt sånn at menn eier mesteparten av eiendommer i Norge - og det med meget god margin. Likestilt? Og så er det fortsatt sånn at kvinner har hovedsakelig foreldreretten til barna i Norge - og det med meget godr margin. Likestilling?
Bettie Skrevet 4. oktober 2007 #64 Skrevet 4. oktober 2007 Lurer på hvem som vil bytte med hvem? Tull til side. Det har kanskje noe med at mor tradisjonelt tar mer ansvar for barn og familie enn far å gjøre? Jeg vet godt at flere fedre tar sin del av ansvaret nå, men det er fortsatt få fedre som velger å jobbe deltid for å ta seg av familien. Det gjør mødre. Det er jo ikke uvanlig at småbarnsfedre jobber 50-timersuker - fordi jobben krever det, heter det.
Gjest Gjest_Bodil_* Skrevet 4. oktober 2007 #65 Skrevet 4. oktober 2007 Fordi det er cirka tre ganger så mange personer som arbeider innenfor helse og omsorg som det er innenfor bygg og anlegg. Hadde det vært motsatt så hadde sykepleiere vært bedre betalt enn malere. Det er mulig, men det kan da umulig være etterspørselen som bestemmer lønnsnivået for sykepleiere?! Importerer vi ikke arbeidskraft fra utlandet?
talin Skrevet 4. oktober 2007 #66 Skrevet 4. oktober 2007 Det er mulig, men det kan da umulig være etterspørselen som bestemmer lønnsnivået for sykepleiere?! Importerer vi ikke arbeidskraft fra utlandet? Det er tilbudet i dette tilfellet.
Gjest Silmarill Skrevet 4. oktober 2007 #67 Skrevet 4. oktober 2007 (endret) Tjener en mannlig bussjåfør mer enn en kvinnlig bussjåfør? Tjener en mannlig taxisjåfør mer enn en kvinnlig taxisjåfør? Tjener en mannlig lege mer enn en kvinnlig lege? Tjener en mannlig førskolelærer mer enn en kvinnlig førskolelærer? Tjener en mannlig sykepleier mer enn en kvinnelig sykepleier? Tjener en mannlig lastebilsjåfør mer enn en kvinnlig lastebilsjåfør? NEI! De gjør ikke det! Det var vel dette Märtha mente med den uttalelsen! Det hun har sagt i ettertid er at hun er fullstendig klar over at det også finns forskjeller, og det gjør det jo også. Endret 4. oktober 2007 av Silmarill
mysan Skrevet 4. oktober 2007 #68 Skrevet 4. oktober 2007 Når det gjelder lønnsnivåene i helsesektoren i forhold til blant annet håndtverkere, så kan det vel også ha noe med å gjøre at sykepleiere ikke produserer, de er en ren utgiftspost. En snekker bidrar til at firmaet han jobber for drar penger inn i firmaet. En selvstendig snekker kan i tillegg bestemme sine egne priser stort sett. Grunnen til våre høye priser på håndtverk o.l. er jo blant annet direkte forbundet med lønnsnivået, ikke sant? Skulle sykepleielønningene opp på samme nivå, måtte jo helsesektoren få enda større bevilgninger fra stat og kommune, og vi vet jo alle hvordan det funker i den leiren?
Gjest imli Skrevet 4. oktober 2007 #69 Skrevet 4. oktober 2007 Fordi det er cirka tre ganger så mange personer som arbeider innenfor helse og omsorg som det er innenfor bygg og anlegg. Hadde det vært motsatt så hadde sykepleiere vært bedre betalt enn malere. Fordu lønn blir aldri bestemt av lengden på utdanning. Det er fordi kvinner utav enn eller annen grunn bestemmer seg for å arbeide i hopetall innenfor svære sektorer av arbeidslivet. Noe som gjør at det er svært mange av dem. Er fullstendig klar over at lønna ikke blir bestemt av lengden på utdanning, bare nevnte det for å vise at det ikke er vanskeligere e.el å bli feks maler enn hjelpepleier. Hvorfor velger kvinner å jobbe i kvinnedominerte yrker? Kan det ha noe med trygghet, tradisjon, kultur, oppvekst og påvirkning å gjøre???
talin Skrevet 4. oktober 2007 #70 Skrevet 4. oktober 2007 Er fullstendig klar over at lønna ikke blir bestemt av lengden på utdanning, bare nevnte det for å vise at det ikke er vanskeligere e.el å bli feks maler enn hjelpepleier. Og hva var poenget? Vi snakker om lønn og ikke vanklighets grad i utdanning. Hvorfor velger kvinner å jobbe i kvinnedominerte yrker? Kan det ha noe med trygghet, tradisjon, kultur, oppvekst og påvirkning å gjøre??? Det får du spørre dine med søstre om.
Gjest imli Skrevet 4. oktober 2007 #71 Skrevet 4. oktober 2007 Når det gjelder lønnsnivåene i helsesektoren i forhold til blant annet håndtverkere, så kan det vel også ha noe med å gjøre at sykepleiere ikke produserer, de er en ren utgiftspost. En snekker bidrar til at firmaet han jobber for drar penger inn i firmaet. En selvstendig snekker kan i tillegg bestemme sine egne priser stort sett. Grunnen til våre høye priser på håndtverk o.l. er jo blant annet direkte forbundet med lønnsnivået, ikke sant? Skulle sykepleielønningene opp på samme nivå, måtte jo helsesektoren få enda større bevilgninger fra stat og kommune, og vi vet jo alle hvordan det funker i den leiren? Men det er jo til samfunnets og alle innbyggernes beste at vi har nok hjelpepleiere, sykepleiere og andre helse arbeidere, selv om de ikke "produserer" noe gjør de en veldig viktig jobb som burde vært mer verdsatt, også i kroner og øre.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #72 Skrevet 4. oktober 2007 Tjener en mannlig bussjåfør mer enn en kvinnlig bussjåfør? Tjener en mannlig taxisjåfør mer enn en kvinnlig taxisjåfør? Tjener en mannlig lege mer enn en kvinnlig lege? Tjener en mannlig førskolelærer mer enn en kvinnlig førskolelærer? Tjener en mannlig sykepleier mer enn en kvinnelig sykepleier? Tjener en mannlig lastebilsjåfør mer enn en kvinnlig lastebilsjåfør? NEI! De gjør ikke det! Det var vel dette Märtha mente med den uttalelsen! Det hun har sagt i ettertid er at hun er fullstendig klar over at det også finns forskjeller, og det gjør det jo også. Enig med deg. I utgangspunktet tjener dem likt. Noen tjener kanskje mer enn andre, men det kommer også ann på ansenitet og hvor god man er på å forhandle om lønn. Da spiller ingen rolle om du da er mann eller kvinne! Begynner å lure her jeg, er dette mobb Märtha måneden eller? Mobb en Märtha du også liksom SKJÆRPING!
mysan Skrevet 4. oktober 2007 #73 Skrevet 4. oktober 2007 Men det er jo til samfunnets og alle innbyggernes beste at vi har nok hjelpepleiere, sykepleiere og andre helse arbeidere, selv om de ikke "produserer" noe gjør de en veldig viktig jobb som burde vært mer verdsatt, også i kroner og øre. Det handler om økonomi, vi bor i et land hvor pengene rår. Man lønnes ikke utifra hvor viktig jobb man gjør, men etter hvor lønnsom man er for bedriften sin. (Gjelder muligens ikke alle ledere har jeg sett) I denne delen av verden er det om å gjøre ha størst mulig sum på inntektsiden og lavest mulig sum på utgiftsiden. Sånn er det bare, og det tror jeg neppe man får gjort noe med, og det har heller egentlig ikke noe med kvinne/mann å gjøre. Kun penger.
talin Skrevet 4. oktober 2007 #74 Skrevet 4. oktober 2007 Men det er jo til samfunnets og alle innbyggernes beste at vi har nok hjelpepleiere, sykepleiere og andre helse arbeidere, selv om de ikke "produserer" noe gjør de en veldig viktig jobb som burde vært mer verdsatt, også i kroner og øre. Det eksister vell ingen som ikke er enig i at sykehus personalet gjør en viktig jobb. Men faktumet er at det er en noe viktigere jobb, nemlig å innse at vi har en ubegrenset etterspørsel etter helsetjenester og en begrenset resursbase.
Gjest Don Giovanni Skrevet 4. oktober 2007 #75 Skrevet 4. oktober 2007 Har ikke lest noen av innleggene etter TS, så jeg uttaler meg bare på grunnlag av det jeg har lest i pressen. Jeg kan ikke se at Martha sa noe galt. Slaatten fra Sykepleierforbundet gikk i kjent stil ut og gnålte om lønna til sykepleierne igjen hvorpå den sjarmerende nepa presterte å sammenligne sykepleierlønn med ingeniørlønn. Altså, hun sammenligner kvinnedominerte yrker med mannsdominerte yrker. Hva slags håpløs fremstilling av fakta er slikt? Likestilling handler om hvorvidt mannlig og kvinnelig sykepleier og ingeniør tjener det samme. Hun sammenligner epler med pærer. Da får man som kjent et resultat man ikke kan bruke til noe som helst. Vi HAR tilnærmelsesvis lik lønn for likt arbeid i Norge. Det er det likestilling handler om. Ikke at noen faggrupper ikke får godt nok betalt i forhold til innsats. At det er en viss markedsøkonomi som MÅ styre private ingeniørforetak synes å gå Slaatten og endel andre mennesker i dette landet hus forbi. Og samme hvor mange kvinnelige politikere (Jfr. Karita som presterte å bruke den berømte 15%-forskjellen feilaktig nok engang) som påstår at feminisme ikke er et belastet ord så er det faktisk det, blant alle andre enn ekstremfeministene selv. Du sjekker ikke menn på byen med å presentere deg som feminist. For å si det litt banalt. (ja jeg vet at det finnes andre aspekter i livet enn sjekking, derfor som sagt...banalt). Endelig, Martha gjør som noen få modige sjeler av og til gjør i Norge, sammen med eksempelvis Elin Ørjasæther (Kjent kvinnelig hodejeger som våget seg å stille spørsmål om familieplanlegging på et intvervju) : Hun forteller hvordan ting i Norge faktisk er, og ikke som populistiske politikere og lettlurte nordmenn flest gjør, prater om hvordan ting egentlig burde vært. Feminist blir ikke et honnør-ord samme hvor mange ganger Karita sier at det er det.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #76 Skrevet 5. oktober 2007 Feminist blir ikke et begrep som er flaut å bruke om seg selv bare fordi mange folk som ikke har kunnskaper assosierer all feminisme med ottar.
Gjest vimselot Skrevet 5. oktober 2007 #77 Skrevet 5. oktober 2007 :kaffe: Hva er problemet med henne personlig? Media er fullstappet som potetmos, av prinsessen, og hva så... Selv om jeg til en viss grad, prøver være objektiv, men skattepengene våre ville likevel gått med på å holde en media-stopper. Liv-vakter. Verden er gal, stopp verden, jeg synes den er kjedelig...
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #78 Skrevet 5. oktober 2007 Jeg jobber som ingeniør i det private og tjener like bra som mine mannlige kollegaer. Min mannlige sjef setter stor pris på at de har fått inn damer i bedriften.
Paradokset Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #79 Skrevet 5. oktober 2007 Det at vi ikke er langt unna lik lønn for likt arbeid her til lands, er nok ikke godt nok. Vi kan ikke si at det er likelønn når det faktisk ikke er det. Jeg ser gjerne at du kommer med litt mer konkrete argumenter enn dette. Jeg har argumentert for mitt syn gjennom cirka 4 sider her. Les deg litt opp. Feminist-begrepet har ufortjent blitt et belastet begrep. Det skyldes nok i stor grad at mange, særlig mange menn, med overlegg velger å stemple all feminisme som ekstrem, selv om den feminismen som råder faktisk ikke er mer ekstrem enn at den krever like rettigheter og muligheter for kjønna. Jeg vet ikke hvorfor så mange menn, særlig på nettet hvor man kan være anonym, omtaler f.eks. Bekkemellem og Thorkildsen for rødstrømper, mannehatere, ekstremfeminister og sutrejenter. Det er vel kanskje mest for å provosere. Men så lenge såpass mange folk der ute velger å ignorere hva feminisme faktisk representerer, og heller stempler den som ekstrem, er det klart at færre våger å kalle seg feminist, fordi de ikke orker forholde seg til ignorante, anklagende mennesker. Jeg synes det er beskrivende når de såkalte "feministene" anklager Martha for å jobbe mot likestilling når hun ikke vil betegne seg selv om feminist.
Paradokset Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter #80 Skrevet 5. oktober 2007 Feminister er først og fremst opptatt av å påpeke urettferdigheter i samfunnet. For mange av de feministene jeg har snakket med var det primære å kjempe for kvinners rettigheter. Og nei, de var ikke fra Ottar. Det er en helt legitim kamp og fullt forståelig. Likevel er det klart at de ikke har noe monopol på sannheten og at en slik kamp for en særgruppe vil gå på tvers av andre særgruppers kamp i enkelte tilfeller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå