Paradokset Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/kongelig...icle2029475.ece – Ha, ha. Det er veldig bra! Ja, men både i Norge og Sverige er kvinner så individualistiske og vi jobber og er likestilte og har samme lønn, sier Martha.
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2007 #2 Skrevet 4. oktober 2007 Hun er litt sånn "krig og fred og religion og politikk og sånn".
Gjest Gjest wondergirl Skrevet 4. oktober 2007 #3 Skrevet 4. oktober 2007 Hehe, det er nok derfor kongelige (og eks-kongelige) helst burde holde munn om politikk. Ikke fordi de skal være nøytrale, men fordi de avslører at de ikke har peiling.
Gjest Gjest_Gurimalla_* Skrevet 4. oktober 2007 #4 Skrevet 4. oktober 2007 Hun har ikke peiling på den virkelige verden....
Paradokset Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg tror(!) pressen er ganskje kjipe mot henne - og vrir alt hun sier til å fremstå som dumt. Forøvrig er det en annen tråd om likelønn i Norge - og det kan helt klart argumenteres med at vi i Norge ikke er langt unna likelønn. Og hun har nok dessverre rett i at feminist til dels er et belastet begrep. Alt etter som hvordan man definerer det kan man godt jobbe for likestilling uten å være "feminist".
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2007 #6 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg likte de kongelige mye bedre da de ikke blandet seg i politikk. Jeg mener at Märtha må få lov å drive business, med eller uten kongetittel (tror ikke prinsesse foran navnet hennes spiller noen rolle fordi jeg tror at alle ville vist at Märtha Behn er den hun er likevel), mer eller mindre seriøst) I slik business må hun følge de spilleregler og nyte av de goder som finnes - dvs. at hun selvsagt har rett til å si stopp når noen misbruker/utnytter hennes navn samtidig må hun fortå og vite hva som gjelder av copyright rettigheter. Begge disse sakene kan løses ved at Märtha enten blir kompensert for bruken av sitt navn og bilde og i tilfelle Bang-Hansen at de blir kompensert for hennes uvitende bruk av copyright material. Eller de begge kan kreve det ulovlige materialet fjernet (inkl. at nye omslag / opplag må trykkes). Når det gjelder politikk, feminisme eller ikke og likelønn så burde Märtha ikke si så mye mer. Hun fremstår som uvitende. Dessuten tror jeg KANSKJE en del av de feministene hun ikke liker kanskje blir en smule støtt av hennes uttalelser.
mysan Skrevet 4. oktober 2007 #7 Skrevet 4. oktober 2007 Det var et ganske uheldig utsagn ja. Men som Paradokset sier, så innmari langt unna sannheten var det allikevel ikke. Vi er på vei, OG feminist er et tildels belastet ord som folk misforstår betydelsen av. Personlig sier jeg også helst at jeg er for likestilling, ikke feminist. Jeg mener, det er en del rettigheter menn bør ha på lik linje med kvinner også, som ikke er der i dag.
Gjest Gjest_Gurimalla_* Skrevet 4. oktober 2007 #8 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg mener at Märtha må få lov å drive business, med eller uten kongetittel (tror ikke prinsesse foran navnet hennes spiller noen rolle fordi jeg tror at alle ville vist at Märtha Behn er den hun er likevel), mer eller mindre seriøst) Ikke helt enig i dette. Hun markedsfører seg i utlandet med prinsessetittelen også. Tror du alle i de landene hadde visst hvem Märtha Behn er? Da hadde det vært mer interessant å se om hun allikevel hadde forsøkt å bruke sin tidligere prinsesse status i markedsføringen.
Gjest Gjest_Gurimalla_* Skrevet 4. oktober 2007 #9 Skrevet 4. oktober 2007 Forøvrig er det en annen tråd om likelønn i Norge - og det kan helt klart argumenteres med at vi i Norge ikke er langt unna likelønn. Hva betyr "ikke langt unna likelønn"? Er vi langt nok på veg til at vi feks ikke trenger Likelønnskommisjonen opprettet av Karita Bekkemellem? Det at kvinner har 15% lavere gjennomsnittslønn enn menn, er ganske langt i fra spør du meg.
Tabris Skrevet 4. oktober 2007 #10 Skrevet 4. oktober 2007 Nå har det seg også slik at Märtha har kommet i en slik posisjon at media - og enkelte av folket - er ute etter å "ta" henne for alt hun gjør og sier i nærmeste fremtid.
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. oktober 2007 #11 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg er enig med henne i at feminisme har blitt et belastet ord. Jeg ser at det kan ha sin funksjon når man kjemper for én bestemt gruppe, men det (de fleste hvertfall) ønsker er jo likestilling, så man burde heller hatt et ord som tok med begge kjønn. Hvis jeg sier at jeg er feminist, så mener jeg selv at det ligger implisitt i det at jeg ikke ønsker at kvinner skal få verdensherredømme, men at det handler om å ha de samme mulighetene uavhengig av kjønn. Men kan fort misforstås.
Paradokset Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #12 Skrevet 4. oktober 2007 Hva betyr "ikke langt unna likelønn"? Er vi langt nok på veg til at vi feks ikke trenger Likelønnskommisjonen opprettet av Karita Bekkemellem? Det at kvinner har 15% lavere gjennomsnittslønn enn menn, er ganske langt i fra spør du meg. Da synes jeg vi skal se nøyere på denne 15 % forskjellen. Hva er årsaken til at den finnes? Er det bare på bakgrunn av kjønn at denne forskjellen eksisterer? Og en del andre spørsmål er ikke direkte relatert til "likelønn" - som jeg oppfatter som lik(eller tilnærmet lik) lønn for likt arbeide. Eksempelvis at enkelte kvinnedominerte yrkesgrupper kan være underbetalt - det er helt klart et samfunnsspørsmål, men har lite å gjøre med likelønn. Eventuelt kan man jo si at likelønn betyr at alle yrkesgrupper skal ha lik lønn. Noe som i mine øyne er helt på jordet.
Paradokset Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #13 Skrevet 4. oktober 2007 http://www.nettavisen.no/innenriks/article1369763.ece Flere eksempler på medias heksejakt. Jeg skulle gjerne ha sett hva Martha faktisk har sagt, for eksempelet under viser i alle fall at hun får kritikk for noe hun aldri har uttalt. Siterer fra art: "Det var onsdag at prinsessen i et intervju med den svenske avisen Aftonbladet at hun sa at hun mener at kvinner i Norge får samme lønn for samme arbeid som menn. .... - Vi har klar statistikk som viser at kvinner tjener mindre enn menn, og det er synd at det er så mange som er uvitende. Det er når vi slutter å tro at vi har full likestilling at vi slutter å jobbe for det, sier Aurdal"
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2007 #14 Skrevet 4. oktober 2007 Hva betyr "ikke langt unna likelønn"? Er vi langt nok på veg til at vi feks ikke trenger Likelønnskommisjonen opprettet av Karita Bekkemellem? Det at kvinner har 15% lavere gjennomsnittslønn enn menn, er ganske langt i fra spør du meg. Likelønn er når to personer i samme stilling har likt betalt. At samfunnet er slik innrettet at mannsdominerte yrker er bedre betalt enn kvinneyrker er noe som bare kan løses ved at flere kvinner får jobbe i de mannsdominerte yrkene og omvendt. Det er likestilling.
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2007 #15 Skrevet 4. oktober 2007 Uttalelsen til Märtha var sikkert bsre en bisetning hun plumpet ut av seg, under hennes boklansering. Uansett, kan hun ha sagt dette som ironi? Har vi hørt tonefallet hennes da hun sa dette? NEI! Vi har lest det avisene formulerer det til vi!
Gjest Gjest_Gurimalla_* Skrevet 4. oktober 2007 #16 Skrevet 4. oktober 2007 Likelønn er når to personer i samme stilling har likt betalt. At samfunnet er slik innrettet at mannsdominerte yrker er bedre betalt enn kvinneyrker er noe som bare kan løses ved at flere kvinner får jobbe i de mannsdominerte yrkene og omvendt. Det er likestilling. Det er desverre ikke slik at kvinner får likt betalt som menn, selv for samme jobb. Våkn opp!
Gjest Gjest_Gurimalla_* Skrevet 4. oktober 2007 #17 Skrevet 4. oktober 2007 Da synes jeg vi skal se nøyere på denne 15 % forskjellen. Hva er årsaken til at den finnes? Er det bare på bakgrunn av kjønn at denne forskjellen eksisterer? Hvilken annen grunn skulle det være? Nå ble dette riktig interessant... Hvis to mennesker har samme utdannelse, og har samme type jobb - men fremdeles ikke har samme betalt. Hvilke grunner er det da til forskjellen? Til dere som tror at dette ikke er tilfelle i dagens Norge: få dere en jobb i det private næringsliv!
Gjest Blondie65 Skrevet 4. oktober 2007 #18 Skrevet 4. oktober 2007 Det er desverre ikke slik at kvinner får likt betalt som menn, selv for samme jobb. Våkn opp! Hvor har jeg skrevet at de får det? Jeg har skrevet "likelønn er NÅR" ok? Det var et svar på at det er 15 % forskjell mellom kvinner og menn generelt - at det finnes slike forskjeller i samfunnet generelt kan bare bekjempes ved likestilling.
Paradokset Skrevet 4. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 4. oktober 2007 Hvilken annen grunn skulle det være? Nå ble dette riktig interessant... Kan du vise til statistikken? Ofte har man bare slengt sammen tallene uten å ta hensyn til deltid etc etc... Hvis to mennesker har samme utdannelse, og har samme type jobb - men fremdeles ikke har samme betalt. Hvilke grunner er det da til forskjellen? Til dere som tror at dette ikke er tilfelle i dagens Norge: få dere en jobb i det private næringsliv! I det private forhandler man om egen lønn - jeg har opplevd at begge kjønn kan komme godt ut av det. Noe av problemet er at kvinner er for beskjedne - og derfor kommer dårligere ut av det. Har du noen løsning for det private næringsliv? lønnsregulativ?
Gjest Gjest_Gurimalla_* Skrevet 4. oktober 2007 #20 Skrevet 4. oktober 2007 Hvor har jeg skrevet at de får det? Jeg har skrevet "likelønn er NÅR" ok? Det var et svar på at det er 15 % forskjell mellom kvinner og menn generelt - at det finnes slike forskjeller i samfunnet generelt kan bare bekjempes ved likestilling. Beklager da misforstod jeg, men du siterte meg. Jeg forsøkte å stille spørsmål om at det Märtha sa var ok pga "vi ikke er langt unna likelønn".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå