Gå til innhold

Islam - hvorfor er norske kvinner så tolerante ?


Gjest TorogOdin

Anbefalte innlegg

I 1940 hadde norske politikere bygget ned forsvaret så effektivt at Hitler og hans hær bare kunne spasere inn og ta landet.

I dag ser vi mye av det samme, Forsvaret bygges kraftig ned, til applaus fra nesten hele nasjonen.

Men er det så lurt å gjøre seg forsvarsløs ?

I tillegg har man altså åpnet grensene for en ukontrollert innvandring av folk fra klan-samfunn som Somalia og Afghanistan. Disse menneskene kjenner ingen lojalitet til det landet som tar imot dem, og vil aldri la seg integrere. Det er litt av et eksperiment politikerne driver med også på dette området.

Så du har helt rett: Jeg har svært liten tillit til vårt "system". Vi har naive og uansvarlige politikere som gjør for mye dumt.

For det første er jeg for at Norge skal ha et forsvar, enten alene eller gjennom et større forsvarssamarbeid. Det siste har vi i dag, vi hadde det ikke i 1940. Synes forsvarsdiskusjonen uansett har lite å gjøre i denne debatten, siden faren for at muslimer skal overvelde forsvaret vårt og overta kontrollen i landet er forsvinnende liten!

Og ukontrollert innvandring? Du mener at i dagens system kan hvem som helst vandre inn i landet vårt? Det er vel kanskje å overdrive en smule.

Og hvor har du det fra at Afghanere og Somaliere ikke føler noen som helst lojalitet til Norge? Dette tar du rett ut i fra luften, og jeg nekter å tro at du noensinne har snakket med en Afghaner eller en Somalier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

DEN maktsyke muslim, DEN blåøyde Ola Dunk.

Og hvis du leser innleggende mine skikkelig vil du se at jeg legger vekt på at jeg ikke generaliserer. DET ER IKKE EN GRUPPE MENNESKER JEG ER UROLIG FOR, MEN HVA ENKELTE INNENFOR EN GRUPPE MENNESKER KAN UTRETTE. Som de jo også gjør.

Som du sier, innvandringspolitikken kunne vært annerledes.

jeg ser det, men oppfattet altså generalisering likevel.

jeg er helt enig i at enkelte av de som tilhører religionen islam kan utrette grufulle ting, vi har sett det samme i alle grupperinger blant mennesker bestandig. Men vi gjør ikke noe for å hindre den delen av gruppen, ved å ikke se alle de som IKKE er sånn.

og det er jo det ts prøver å gjøre, ts generaliserer og mener at alle som ikke blindt skyr muslimer, er for tolerante og naive, DET hjelper ikke akkurat noen.

at NOEN muslimer er undertrykket, nekter ingen for, og ingen mener det er rett heller, men den stadige generaliseringen av "muslimer bader ikke!", "muslimske kvinner undertrykkes", "muslimske kvinner ditt og muslimske kvinner datt, vel er vi med på å lage ett større skille mellom nettop de muslimske kvinnene og oss selv, så hvem hjelper vi?

Vi har kristne kvinner i norge som blir undertrykket, der mannen legger hånden på bibelen og påstår det er guds vilje, det er norske, kristne kvinner som "tvinges" til å kun bruke skjørt, aldri kunne klippe håret kort, aldri eie en tv, ikke få lov til å høre på musikk eller danse, må bade med bukser og genser og ikke mens mennene er der.

Det er heldigvis færre, og det er IKKE takket være grupperinger som vigrid og andre snevre og fordømmende grupperinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke for "masseinnvandring". Men jeg mener folk må få kle seg som de vil! Uten at jeg liker hverken islamister eller andre ekstremister.

Når det gjelder kvinnene er jeg helt enig i at mange av dem ikke har det så fritt som de? jeg? skulle ønske. Men dette har mer med kultur enn religion å gjøre. De fleste religioner er ganske menneskelige hvis man utøver dem på normalt/moderat vis. Det er ekstremister som er problemet.

At det norske forsvaret bygges ned har ingenting med muslimer å gjøre, men kommer av økt NATO/USA-innflytelse, og er en helt annen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange nyanser. Har lyst til å nevne tre muslimske kvinner jeg kjenner litt. En av dem får bank av foreldrene sine hvis de oppdager at hun ikke bruker hijab. En annen sjekker opp norske menn på nettet for å få penger og gaver. Hun er skilt og barnet hennes bor hos familie i utlandet. En tredje misliker norske jenter kaller dem for horer og har fått bot for vold mot en norsk jente.

Kjenner også hyggelige muslimske jenter som er akkurat som vanlige norske jenter.

Synes ikke vi skal generalisere. Mye avhenger av kvinnens personlighet, mannens personlighet eller foreldrenes personlighet. Uansett om de er kristne, muslimer eller ateister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Aurora

Aline!

Jeg er helt enig i det du skriver. Jeg oppfattet ikke ts sitt innlegg som fordømmende og generaliserende. Jeg oppfattet det som om spørsmålet var rettet mot om kvinner er tolerante overfor utviklingens gang som følge av den muslimske tro. Jeg peker aldri en finger mot en gruppe mennesker, samme hvilke religion, samfunn o.l de "tilhører". Jeg er opplyst nok til å vite at maktsyke jævler finnes i alle grupper. Det som er så synd er at det er disse typer mennesker, for å bruke Hitler og Saddam som eksempler, som nettopp oppnår det de er ute etter. Ikke allmennheten.

Og her mener jeg den norske politikken står overfor en utfordring, å sette grenser for hvor mye innflytelse fremmedkulturelle grupper skal ha for det norske samfunn.

Og til kommentaren om gjestene her i diskusjonen:

Jeg mener dette fullt ut overfor min familie,venner også. Oghva de syns om meg betyr jo mye mer enn hva mennesker her inne som ikke kan sette ett ansikt på meg syns. Jeg har ikke profil, verre er det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_max_*
For det første er jeg for at Norge skal ha et forsvar, enten alene eller gjennom et større forsvarssamarbeid. Det siste har vi i dag, vi hadde det ikke i 1940. Synes forsvarsdiskusjonen uansett har lite å gjøre i denne debatten, siden faren for at muslimer skal overvelde forsvaret vårt og overta kontrollen i landet er forsvinnende liten!

Og ukontrollert innvandring? Du mener at i dagens system kan hvem som helst vandre inn i landet vårt? Det er vel kanskje å overdrive en smule.

Og hvor har du det fra at Afghanere og Somaliere ikke føler noen som helst lojalitet til Norge? Dette tar du rett ut i fra luften, og jeg nekter å tro at du noensinne har snakket med en Afghaner eller en Somalier!

Somalia og Afghanistan er klan-samfunn uten en fungerende statsmakt, og landene har vært i krig de siste tiår. I klan-samfunn er man lojal mot klanen, og ikke "staten", som de ikke har noe forhold til.

Ettersom Somaliere i Norge topper "versting"-listen hva gjelder alvorlig kriminalitet blant innvandrere, viser de nettopp at de ikke føler noen lojalitet til Norges lover og regler, dvs. staten. Dette i skarp motsetning til andre innvandrergrupper som f.eks folk fra Sri Lanka, Vietnam, Thailand mfl.

Det er noe med holdningen, helt åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste kvinner ville satt pris på å kunne gå på stranda i en badedrakt på en fin sommerdag og kose seg, i stedet for å sitte innendørs i en burka. Mennene deres forbyr dem strandlivet, og det vet du godt.

Det vet hvem godt? Jeg har (voksne) muslimske venninner som går på stranden, og vet du hva? De bruker bikini!

Du er nok et eksempel på en norsk kvinne som er ekstremt tolerant mot muslimer, du forsvarer dem uansett. Kanksje du også forsvarer steining, omskjæring av småjenter, selvmordsbombere, Taliban og alt det andre sjarmerende som tross alt er en del av islam i 2007. Sharia-lovene gjelder i en rekke muslimske land i verden.

Kanskje du skulle roe deg litt ned? Eller kanskje du tolerer fordømmelse av alt du mangler kjennskap til??!

Kristendommen er langt mindre brutal og undertrykkende, heldigvis.

Halleluja! OG forøvrig blank løgn.

Endret av Dru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke helt som de "innvandringsskeptiske" gjestene her i debatten skjønner poengene til de "innvandringsvennlige" brukerne og gjestene. Mange, ikke alle, av gjestene her generaliserer og snakker at slik og slik er det med muslimske kvinner. Når folk svarer at det stemmer ikke for alle og viser til eksempler på muslimske kvinner de kjenner som går i bekini eller går på treningsstudio, så blir de med en gang kalt naive.

Nå kjenner ikke jeg mange muslimer. Kjenner en gutt/mann godt. Han vil aldri komme til å undertrykke sin fremtidige kone. Han er bestevenn med en hindu. Det hender også han går med et korssmykke fordi han liker "bling-bling" smykker. Eneste "effekten" islam har hatt på han er at han faster under ramadan og holder seg una alkohol og røyk.

Jeg studerer også med en kvinne fra Iran. Hun tar mastergrad og går i vanlige klær.

Det er de 2 jeg kan si jeg kjenner. Av de jeg kjenner til eller vet litt om, er alle moderate og som vanlige/uvanlige nordmenn.

Jeg vet at det finnes undertrykkte muslimske kvinner i Norge, og ja vi har en utfordring der. MEN, jeg er av den oppfatningen at folk bør få lov å flykte fra krig og væpnede konflikter og komme til et trygt land. Jeg forstår ikke tankegangen bak å la vær å hjelpe folk flykter fra krig. Ja, du kan hjelpe dem i flyktningeleirene i nabolandene, men er det riktig at verdens fattigste land skal ta seg av hundretusenvis av flyktninger samtidig som landes befolkning dør av sult? Er det ikke mest logisk at land med overflod trår til og avlaster disse landene?

Poenget mitt er: VI KAN IKKE LA VÆR Å HJELPE AV FRYKT FOR AT DET SKAL VÆRE NOEN "UTSKUDD" BLANDT DE VI HJELPER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke helt som de "innvandringsskeptiske" gjestene her i debatten skjønner poengene til de "innvandringsvennlige" brukerne og gjestene. Mange, ikke alle, av gjestene her generaliserer og snakker at slik og slik er det med muslimske kvinner. Når folk svarer at det stemmer ikke for alle og viser til eksempler på muslimske kvinner de kjenner som går i bekini eller går på treningsstudio, så blir de med en gang kalt naive.

Nå kjenner ikke jeg mange muslimer. Kjenner en gutt/mann godt. Han vil aldri komme til å undertrykke sin fremtidige kone. Han er bestevenn med en hindu. Det hender også han går med et korssmykke fordi han liker "bling-bling" smykker. Eneste "effekten" islam har hatt på han er at han faster under ramadan og holder seg una alkohol og røyk.

Jeg studerer også med en kvinne fra Iran. Hun tar mastergrad og går i vanlige klær.

Det er de 2 jeg kan si jeg kjenner. Av de jeg kjenner til eller vet litt om, er alle moderate og som vanlige/uvanlige nordmenn.

Jeg vet at det finnes undertrykkte muslimske kvinner i Norge, og ja vi har en utfordring der. MEN, jeg er av den oppfatningen at folk bør få lov å flykte fra krig og væpnede konflikter og komme til et trygt land. Jeg forstår ikke tankegangen bak å la vær å hjelpe folk flykter fra krig. Ja, du kan hjelpe dem i flyktningeleirene i nabolandene, men er det riktig at verdens fattigste land skal ta seg av hundretusenvis av flyktninger samtidig som landes befolkning dør av sult? Er det ikke mest logisk at land med overflod trår til og avlaster disse landene?

Poenget mitt er: VI KAN IKKE LA VÆR Å HJELPE AV FRYKT FOR AT DET SKAL VÆRE NOEN "UTSKUDD" BLANDT DE VI HJELPER.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er: VI KAN IKKE LA VÆR Å HJELPE AV FRYKT FOR AT DET SKAL VÆRE NOEN "UTSKUDD" BLANDT DE VI HJELPER.

veldig enig!!

Det værste de FLESTE vi slipper til gjør, er tross alt å holde seg blant "sine egne"... og det gjør nordmenn overalt, klynger seg sammen med andre nordmenn, lærer oss ikke språket der vi er eller kulturen. Så om det å ikke integreres til man blir slik folket i landet man bosetter seg i er, så er nordmenn kriminelle som få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest med innlegg 56 her.

Fint at flere er enig.

Og til Aline: Ja, mange flyktninger/innvandrere holder seg blandt sine egne. Veldig mye av grunnen er at de ikke får kontakt med nordmenn. Dette vet jeg endel om. Jeg vet at mange har lyst på kontakt, men finner ikke utav hvordan de oppnår kontakt med en nordmann. Vi er liksom ikke de som uten videre slår av en prat med fremmede.

Ang språk: Dette må jo flyktnigene (prøve å) lære seg. De har lovpålagt plikt og rett til norsk- og samfunskunnskapsundervisning. Noen lærer fort, andre lærer sakte. Det er klart at for en analfabet som bare kan snakke språket fra sitt hjemland, blir det VELDIG vanskelig å lære å lese, skrive og snakke norsk på de 2årene de er i introduksjonsprogrammet. Kan ikke forvente at alle har evnen til å snakke flytende norsk på null komma niks. Og vi må ikke med en gang tenke at om en flyktning ikke lærer seg norsk så er det utelukkende pga h*n ikke gidder og ikke har respekt for det norske samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Aurora

Klart vi ikke skal la være å hjelpe av frykt for at det er noen utskudd blant de vi hjelper. Det samme gjelder jo for sosialklienter, folk på trygd o.l. Det vil alltid være noen som svindler, men man kan ikke la være å hjelpe de som trenger det av den grunn.

Men her er det vel ikke snakk om å hjelpe, snarere snakk om hvor mye av det fremmedkulturelle man skal integrere i samfunnet. Jeg sier ikke at det er for mye integrert, men at utviklingen bør ha en grense slik at det norske samfunnet ikke ender opp med å bli utryddet i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri sett en pakistansk/arabisk kvinne på en badestrand i bikini, eller på helsestudio eller på en fotballbane, eller på et utested, eller kjøre taxi alene. Aldri. Disse jentene holdes hjemme, og mange blir fortsatt tvangsgiftet.

Norske kvinner burde støtte deres medsøstre mot den massive kvinneundertrykkingen som finner sted i de muslimske miljøene, men det synes jeg ikke dere gjør. Tvertimot så forsvarer dere islam med nebb og klør og sier religionen er så veldig tolerant, og at alle muslimske kvinner i virkeligheten er så fri og kan gjøre nesten som de vil. Hvilket er BULLSHIT !

Jeg har sett pakistanske kvinner i bikini på stranda, jeg har sett pakistanske og arabiske kvinner på helsestudio, fotballbane og på utesteder på festing. Jeg har sett pakistansk kvinnelig drosje sjåfør, jeg har sett pakistansk kvinne kjøre buss.

Bare for å presisere, jeg vet de er pakistanske og arabiske, fordi jeg kjenner dem personlig.

Bare bull... det du fremprovoserer

Endret av fager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart vi ikke skal la være å hjelpe av frykt for at det er noen utskudd blant de vi hjelper. Det samme gjelder jo for sosialklienter, folk på trygd o.l. Det vil alltid være noen som svindler, men man kan ikke la være å hjelpe de som trenger det av den grunn.

Men her er det vel ikke snakk om å hjelpe, snarere snakk om hvor mye av det fremmedkulturelle man skal integrere i samfunnet. Jeg sier ikke at det er for mye integrert, men at utviklingen bør ha en grense slik at det norske samfunnet ikke ender opp med å bli utryddet i fremtiden.

Jeg er ikke enig i alt du mener (ikke at jeg husker nøyaktig hva du har skrevet i alle innleggene dine i debatten), men du virker til å skjønne litt mer en de andre gjestene jeg først og fremst siktet til.

I en religionsbok fra 2005 står det at 1,5% av norges befolkning har muslimsk bakgrunn (dvs at ikke alle disse 1,5% nødvendigvis er praktiserende muslimer). Ut fra det mange sier, skulle man tro tallet var mye større. Tallet kommer nok til å stige litt og litt, men jeg synes virkelig ikke det er skremmende. Dessuten, mange av disse vil jo eller er jo integrert i samfunnet og oppfører seg som deg og meg. Derfor har jeg ingen tro på at alt "norskheten" ved det norske samfunnet skal bli utryddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Aurora

Du skriver at du ikke har tro på at all norskheten i det norske samfunn skal på utryddet, gjest innl.62. Hvor mye av norskheten er det akseptabelt at man utrydder da? Jeg vil gjerne at vi holder på alle de positive, og noen negative(da de også trengs innimellom) aspektene i vårt samfunn, samt at vi kan tilføre aspekter som har positiv virkning på¨det norske samfunn fra fremmedkulturelle samfunn. Jeg syns vi har gått for mye vekk fra det norske samfunn den dag i dag, ved hjelp av USA o.l land, men det er en helt annen diskusjon. Likevel har ikke dette tatt vekk våre viktigste positive faktorer, som ytringsfrihet, likestilling o.l. Det er jo ikke så rart om noen av oss reagerer med uro over integreringen, med alt man ser og hører om disse faktorene fra nettopp den type "gruppe" man diskuterer her. Fra min side er det ikke uvitenhet som skaper min uro, da jeg har venner og flere bekjente fra fremmedkulturelle land. Det er det jeg ser og hører, da spesielt fra den norske politikken, opphavet til min uro kommer fra. Jeg håper vår neste generasjons politikere vil gjøre en bedre jobb.

Gjester og andre som ikke kan holde seg saklige bør bare ignoreres da de ikke har noe i diskusjonen å gjøre i utgangspunktet. Det blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror både norske kvinner og norske menn generelt er tolerante fordi vi er opplært til å ikke kritisere muslimer. Det er tabu og kan føre til beskyldninger om rasisme. Det er viktig å ha politisk korrekte holdninger. Muslimer skal respekteres hvis de brenner norske flagg og har en utagerende atferd på grunn av en tegning som er trykket i en avis. Ville kristne fått den samme respekten hvis de hadde oppført seg slik? Er vi redd for å kritisere kristne? Er vi redd for å såre kristnes følelser med banning eller blasfemi? Uansett hva krenkelsen består i er den verre hvis den rammer en muslim enn en kristen. Det gjelder også vold, voldtekt og feilbehandling.

Noen muslimske kvinner kaller også norske jenter for horer. Har opplevd at en norsk jente ble kalt hore og banket opp av muslimske jenter. Hvis det hadde vært motsatt hadde det sikkert blitt ropt ut om rasisme og saken hadde fått mye mer oppmerksomhet.

Nordmenn er tolerante mot det meste , ikke fordi vi er opplært til å være tolerante mot noen bestemt religion/kultur (i dette tilfelle islam) , men fordi toleranse er en norsk verdi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en statistikk her forleden, og den konkluderte med at ekteskap der norske kvinner giftet seg med innvandrermenn fra den 3. verden, har mer enn dobbelt så stor sjanse til å ende med skillsmisse. Dette begrunnet man bl.a. med kulturforskjeller,- hva det måtte bety.

Jeg kjenner en norsk kvinne som har vært gift med en muslimsk mann fra Iran. Hun har brutt ut av det ekteskapet forlengst, og hun er meget skeptisk til muslimske menn generelt. Det bygger hun ikke bare på forholdet til sin mann, men også på det kjennskap hun fikk til hans omgangskrets.

Selvfølgelig finnes det variasjoner innen kvinnesyn og syn på familien innefor det muslimske trossamfunn, men vi kan vel generelt si at kvinnesyn m.v. er annerledes enn det vestlige...hvis det går an å si det slik.

Men så har jeg oppdaget at mitt kvinnesyn er på kollisjonskurs med de konservartive kristnes kvinnesyn, og det er da jeg skjønner at det gir liten mening å generalisere.

Som et apropos kan jeg til slutt nevne at mange mener at feminismes store svik er at de har latt innvandrerkvinnene i stikken. Feminismen er jo kuppet av venstresida i norsk politikk, og der er man som kjent langt mer tolerante overfor fremmedkulturelle enn andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge importerer tusenvis av muslimer til Norge hvert år, og det bor snart 100.000 innvandrere bare i Oslo.

Muslimer har et noe spesielt kvinnesyn, og mener at mannen er kvinnen totalt overlegen. De har ingen respekt for norske kvinner, som de betegner som "horer". Innvandrere er dessverre også overrepresentert på kriminalstatistikken når det gjelder seksualforbrytelser.

Hvordan er det mulig at norske kvinner er så avslappet i forhold til dette ? Er dere ikke redd for å miste noen av de rettighetene som dere har kjempet dere til ? Muslimske kvinner får ikke engang gå ut av huset, langt mindre på badestranden om sommeren.

Nå har jeg ikke lest alle svarene som er kommet, det gadd jeg ikke.. Hehe!

Men uansett, jeg har flere venner som er muslimske, både jenter og gutter, og det er ingenting i veien med de, og de er snille, hyggelige og koselige mennesker. Vi har diskutert denne tingen, med at jenter/kvinner har ingen rettigheter i dems religion, og de guttene da, de er enige med meg, at det er feil at jenter/kvinner som er muslimer ikke har rett til å gjøre ting de selv vil osv.. Så ikke ALLE er slik du beskriver dem:-)

De jentene her da kan du ikke en gang se at de er muslimer. De går kledd akkuratt som andre norske tenåringsjenter. Det eneste du kan se er at de er litt mørkere i huden, har mørkt hår og mørke, fine øyner:-)(jepp, de er jo dritpene^^)

Ikke alle er kriminelle og stygge mot norske jenter, bare fordi at de er muslimer.

Og som noen andre skrev, det er ikke muslimene som er problemet, det er de som er helt ekstremt muslimske av seg, som skal påtvinge andre sin religion osv.. Men hallo, de har jeg truffet på mange av, bare den kristne varianten!!(nå er jeg kristen da, så det nyttet ikke å påtvinge meg religionen:P)

Jeg er da 17år, dvs at de som jeg snakket om her er på min alder, 16-19 år;-) :)

Endret av estrella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...