Gå til innhold

Cipralex!

Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

Ikke noe særlig. Måtte slutte på de for jeg bare spøy og spøy. Orket ikke det mer. Har ikke fått noen absinenser på å slutte brått, men så hadde jeg jo ikke gått på de så lenge heller da. Er bare veldig sliten for tiden og begynner å bli litt nedstemt igjen. Så vurderer å prøve en gang til og ta bare en kvart en først også trappe sakte opp. Du da Lola83?

Ja, mulig du bør bruke mindre doser da ja...HØR MED LEGEN ;)

Jeg har det helt topp..har ikke hatt det så bra siden jeg var 14, tihi ;) Kjempe deilig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått på dem i seks uker i morgen, og da jeg etter fire uker økte dosen til 1 1/2 tablett begynte jeg å merke at de faktisk hjelper. Jeg kjenner at jeg begynner å ligne meg selv igjen. Ganske god følelse.

Har ingen bivirkninger heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på dem i seks uker i morgen, og da jeg etter fire uker økte dosen til 1 1/2 tablett begynte jeg å merke at de faktisk hjelper. Jeg kjenner at jeg begynner å ligne meg selv igjen. Ganske god følelse.

Har ingen bivirkninger heller!

Så bra !! Godt og høre at det er andre også som ikke har negative bivirkninger :):hjerte: life !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Har tatt en halv pille nå. Håper det går bra denne gangen. Gikk jo bra til å begynne med. Vet jeg trenger disse pillene, for jeg er skikkelig nedstemt igjen etter halvannen uke uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt en halv pille nå. Håper det går bra denne gangen. Gikk jo bra til å begynne med. Vet jeg trenger disse pillene, for jeg er skikkelig nedstemt igjen etter halvannen uke uten.

Ja, ikke bra og slutte med de.. Du må holde ut :) Hva sier legen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hørt om du kan få bytte merke? Min lege ville at jeg skulle bytte til noe annet på grunn av bivirkninger som egentlig ikke var ille i det hele tatt. Jeg har sluppet unna kvalmen, og sa derfor nei til bytte i frykt for at kvalmen skulle komme. Nå har jeg ikke gått på Cipralex i mer enn to og en halv uke, så det kan hende det kommer senere. Er på 10 mg nå, skal opp til 15 i neste uke. Tipper jeg merker en endring da, på bivirkningssiden.

Eneste bivirkningen jeg ar er svettetokter/hetetokter. Men de kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blææ..hjelp..er det noen andre som har samme problem med..........orgasme?? Jeg kommer jo pinede ikke, hehe.. Har gitt opp og onanere :( :( Det var virkelig en bivirkning jeg ikke så komme, hehe... Hva med dere andre??

Jeg var forresten hos legen i går, skal fortsette på 10 mg. Noen som bruker mere?

Jeg har problemer med dette, noe jeg syns er veldig frustrerende. Har gått på Cipralex 5 mg i åtte dager nå. Jeg er et svært seksuelt menneske, og det er slitsomt å gå rundt konstant opphisset fordi jeg ikke blir ordentlig tilfredsstilt under sex... Så det er ganske slitsomt :P Får håpe det går over om et par måneder... Sukk! :/

Ellers lurer jeg på om det er noen andre her som bruker Cipralex hovedsakelig med angst? Det er det jeg sliter mest med, sliter litt med depresjon. Psykologen/psykiateren min mener det er to sider av samme sak, noe jeg er delvis enig i. Jeg har ikke så veldig mange symptomer på depersjon, egentlig, annet enn lav selvfølelse/selvtillit som jeg har hatt hele livet, og tidvis selvforakt. Men det er bekymringer for fremtiden, døden og venner som er verst, og redsel for å gå ut, redd for at jeg skal bli påkjørt eller angrepet, redd for å møte venner og prate med dem fordi jeg sier så mye dumt...

Så, er det mange her inne som har erfaring med bruk av Cipralex for å behandle diverse angstlidelser? Får inntrykket av at de fleste bruker det mot depresjon...

Klem fra førstegangsposter sikksakk

Endret av sikksakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sikksakk :)

Jeg kjenner meg kjempe mye igjen i det du skriver. Jeg sliter selv mest med tvangstanker..litt med depresjon. Det som var det verste for meg var at jeg ikke turde og sove nesten, fordi jeg var så redd for at jeg skulle dø mens jeg sov.. Det kan jo selvfølgelig skje det, men når man går og tenker på det hele tiden så blir det en del kaos oppe i topp-etasjen ;) Andre ting jeg slet med var f.eks i dusjen, jeg våget ikke og lukke øynene mens jeg vasket håret, i frykt for at det skulle være noen der når jeg åpnet øynene igjen :) Hehe.. Må le når jeg tenker tilbake noen mnd..fra tiden før jeg begynte med Cipralex, for nå har jeg det så fantastisk :) Jeg er fortsatt urolig og litt nedstemt til tider, men jeg klarer og forstå at det er normalt og ikke alltid være på topp ;) Jeg er ikke redd for og være redd lengre, i hvertall ikke i den graden jeg var før..og det er veldig behagelig :) Endelig ro...hehe...

Ang. det med orgasme..så var jeg hos legen i dag til samtale, er hos han en gang i mnd. og prater om hvordan det går osv..

Han sa at det var helt vanlig og ha det som bivirkning..men han skjønte at det var plagsomt, så han tilbydde meg et annet merke antidepressiva som jeg ikke helt husker hva heter, de som Cipralex, retter også opp serotinin (eller hva det heter) nivået i hjernen, men de har ikke den bivirkningen at man ikke får orgasme av de. Vi tullet om det, og jeg sa til han at jeg hadde så mye tid til overs nå som jeg ikke onanerte, hihi..det var litt morsomt ;) Det han sa som var betryggende i hvertfall, hehehehehe, det var at det ikke var farlig og ikke onanere, hehe..og at man fikk tilbake orgasmene når man ved et senere tidspunkt evt. sluttet med behandlingen :)

Så neste mnd. når jeg er på kontroll, så tror jeg at jeg bytter til de han anbefalte i stedet for..men vi skulle diskutere det nærmere da, for han skulle undersøke litt rundt det med en kollega :) *snille legen min* :)

Kan gi tilbakemelding neste mnd. når jeg vet hva vi bestemmer oss for ;)

Endret av Lola83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvordan går det med Cipralex folkens?

Jeg har det kjempe fint. Ingen bivirkninger :D Kjempe digg.

Noen her som har erfaring med og øke fra 10 mg til 15 mg? Merker man noen spes. forskjell da? Vet jo at det er individuelt hvordan det virker, men tenkte mere sånn generelt.

Og, er det noen her som har erfaring med bruk av Sobril samtidig med Cipralex? Lurer litt på og høre med legen min om jeg kan få et par av de til jul, når jeg skal hjem til familien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Var hos legen igår og fikk tillatelse til å fortsette på en halv tablett. Leste at mange blir overmedisinert på cipralex og derfor blir kvalme. Kan ha vært det med meg for nå som jeg går på en halv tablett er jeg ikke kvalm eller noe. Deilig! Cipralexen har hjulpet meg utrolig mye. Hjalp meg til å tørre å bryte ut av forholdet jeg var i. Han bare tråkket på meg hele tiden og lot meg lide og jeg var altfor svak til å tørre å bryte. Ga opp hele livet mitt pga han. Men etter en mnd eller så på cipralex klarte jeg det endelig. Er ikke lenger så følsom og klarer å være kald og gir ikke etter for at han ønsker meg tilbake. Han lover gull og grønne skoger, at han skal bli så snill, trøste meg osv, men jeg nekter. Ser ut til at livet ordner seg nå. Deilig følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild
Hvordan går det med Cipralex folkens?

Jeg har det kjempe fint. Ingen bivirkninger :D Kjempe digg.

Noen her som har erfaring med og øke fra 10 mg til 15 mg? Merker man noen spes. forskjell da? Vet jo at det er individuelt hvordan det virker, men tenkte mere sånn generelt.

Og, er det noen her som har erfaring med bruk av Sobril samtidig med Cipralex? Lurer litt på og høre med legen min om jeg kan få et par av de til jul, når jeg skal hjem til familien ;)

Jeg tok sobril i starten sammen med cipralex fordi jeg ikke fikk sove. Funket det, pillene "kræsjet" ikke med hverandre og jeg sov som en stein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg økte fra 10 til 15 i forrige uke. Jeg merket ingen forskjell i det hele tatt.

Jeg har fått en pakke med Sobril, men jeg har ikke brukt den ennå. Jeg tviler på at jeg får bruk for den i det hele tatt, og glad er jeg for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blir ikke noe problem å få det hos legen, jeg fikk det sammen med min første resept på cipralex, rett og slett fordi de er kjent med at man kan få angst og urolighetsfølelse de første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingen forskjell da jeg økte fra 10-15 mg. ALtså ikke på bivirkningssiden i alle fall, og bedringen sånn generellt går såpas sakte at det er ikke så lett å merke på kort sikt egentlig.

Når man har gått fra 5-10 og så fra 10-15 har man somregel gått på dem såpass lenge at bivirkningene begynner å gi seg kanskje?

Selv går jeg ikke på disse lenger, for jeg ble så utroli trøtt av dem. De hadde en veldg god innvirkning på humøret, men når jeg bare ville sove hele dagen hjalp jo ikke det så mye. Nå går jeg på noen andre som jeg ikke husker hva heter en gang, men de virker godt. Slet en del med kvalme de fire første ukene, men nå har det gitt seg og jeg har det mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hvor mye skal du ha for dem? ;) Jeg trenger sårt noen til julen, hehe.. Tihi..

[/quoteMen, hjelper ikke Cipralex på angst og, så Sobril blir overflødig? Eller er ikke cipralexen noen "angstdemper"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo, den er det. På sikt. Men det som skjer når man begynner på cipralex er at den på en måte slipper løs noen ventiler, og letter litt på trykket. Resultatet av det kan bli angst og urolighet. Det er derfor mange slutter etter en uke eller to, fordi den virkningen blir litt heftig. Og det er derfor mange leger også skriver ut sobril samtidig med cipralexen, slik at man er litt mer forberedt. Men cipralex hjelper jo etter hvert, det tar bare litt tid. 6-10 uker, veldig individuelt.

For meg er ikke det noe problem, jeg har slitt veldig med angst før, og jeg har utviklet mestringsstrategier for det. Jeg har hatt panikkanfall etter at jeg begynte på cipralex, og jeg kan veldig godt skjønne at andre gjerne trenger noe for å roe ned hodet og kroppen. Jeg er vant til det, men det å ha beroligende i hus hjelper, selv om jeg ikke tar noen av dem.

Men dere andre her, vet dere hvor mye dere skal ende opp på? Legen min sier 20, og sier at de fleste ender opp på 20. Jeg skal fortsette å ta 15 i to uker, så skal jeg opp til 20. Med mindre han ser at prøvene jeg tok da jeg gikk på 10 viser at jeg ikke trenger mer enn 15. Skal dit en gang før jeg øker igjen, så jeg regner med jeg får svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den er det. På sikt. Men det som skjer når man begynner på cipralex er at den på en måte slipper løs noen ventiler, og letter litt på trykket. Resultatet av det kan bli angst og urolighet. Det er derfor mange slutter etter en uke eller to, fordi den virkningen blir litt heftig. Og det er derfor mange leger også skriver ut sobril samtidig med cipralexen, slik at man er litt mer forberedt. Men cipralex hjelper jo etter hvert, det tar bare litt tid. 6-10 uker, veldig individuelt.

For meg er ikke det noe problem, jeg har slitt veldig med angst før, og jeg har utviklet mestringsstrategier for det. Jeg har hatt panikkanfall etter at jeg begynte på cipralex, og jeg kan veldig godt skjønne at andre gjerne trenger noe for å roe ned hodet og kroppen. Jeg er vant til det, men det å ha beroligende i hus hjelper, selv om jeg ikke tar noen av dem.

Javel. Jeg venter i spenning på om Cipralexen skal hjelpe på min angst som har gjort livet mitt så vanskelig.

Har brukt 20mg daglig i ni dager og merker foreløbig ingen hverken bivirkning eller bedring.

Håper på bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke noe problem å få det hos legen, jeg fikk det sammen med min første resept på cipralex, rett og slett fordi de er kjent med at man kan få angst og urolighetsfølelse de første ukene.

Men jeg har gått på de i noen mnd. nå, og legen min er veldig skeptisk til piller generelt.. Men jeg har jo angst, men ikke nå lengre så mye pga. Cipralex, men i julen hadde det jo vært nice ;) Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MEG_*
Haha. Ja, du ser vel det???

Jeg blir helt rystet over denne tråden. En hel gjeng med pilleknaskere. :tristbla:

Legene gir ut dette "dopet" alt for lett. "Ja, hun vil vi bli kvitt. Sett hun på lykkepillen".

Det er nemlig ikke så enkelt.

Jeg forstår godt at de som har opplevd grusomme ting trenger disse for en periode, men da mener jeg man skal ha det jævlig vondt, kjipt. shitty, etc, etc...

OG neiiiiii da. Jeg vet ikke hva som feiler alle dere her, men tviler på at alle her har det shitty.

Fy faen... er det mulig å skrive noe så dumt? Legen gir ikke ut disse pillene sånn uten videre. Dette er for folk som sliter. Enten med krafig angst og/eller depresjon. Livet er et helvete for oss som sliter psyktisk. SYnes det er flott at de har funnet opp en medisin som faktisk virker. Ville du skrevet det samme i en tråd som hander om hjerteproblemer eller diabetes? :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...