Gå til innhold

Cipralex!


Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på Cipralex over et år nå og har hatt for det meste positive erfaringer med pillene. Jeg gikk ikke verken opp eller ned i vekt og ble ikke likegyldig.

Den mest positive forandringen var at jeg ikke beskymret meg for alt og følte at jeg var roten til alt vondt her i verden.

Bivirkningene jeg merker er at jeg får oftere hodepine og tørrhet i munnen. Og denne tørrheten har ført til flere hull i tennene. Så til dere som opplever dette. Bruk flourtabletter ellers er det kjempelett å få hull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Linda_*
I dag har jeg begynt på cipralex mot depresjon og jeg vet at virkningen er forskjellig fra individ til individ.

Er det noen der ute som vil dele sin erfaring med Cipralex med meg der ute?

Ren nyskjerrighet igrunn.

Jeg gikk på cipralex i 1 år og var ganske fornøyd. Jeg la ikke på meg av dem, noe som var veldig viktig for meg. Men de 2 første ukene var jeg utrolig ustabil! Det hele ende md legevakten og en stygt oppkutta fot. Men dette var under påvirkning av akohol, så ivertfall ikke drikk alkohol de 2 første ukene!! Og vær obs på at det blir værre før det blir bedre, eller kan bli ivertfall. Men som sagt, de fungerte fint selv om også jeg ble veldig følelseskald, men det tror jeg følger med de fleste "lykkepillere". Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lizzy_*

borghild!!!

er du så dum at du kutter ut medesinene dine med vilje, så får du få nedturer og div!!er det mulig tenker jeg. nåe legen skrev ut cipralex til deg, så prata han vell ikke med en 5åring? ta handling for det du gjør jente!

blir du kvalm,er det en generell bivirkning, lurer du på mer så kontakt fastlegen din! jeg selv drev å kuttet ut en pille eller to,pga dårlig selvtilit.(følte at jeg ikke fortjente den pilla,ville havne i helvete). men etter mye om og men, skjøbte jeg pga legen min at hverdagen vil ikke fungere nå uten! orker ikke å høre på sipping!!!

en dag uten ciralex 20mg er dødens for meg!! stoffet i hjernen din, skriker etter dette stoffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jEG OG tAR cipralex, dette er 3. uka, og føler meg normal igjen, som menneske, humøret er tilbake, og jeg har fått mere energi, slipper å ha den gråtefølelsen i kroppen, så jeg håper jeg ikke blir deprimert etter jeg slutter med dem, de hjelper meg virkelig, og er takknemlig for at jeg begynte med dem, men jeg har ikke noe sexlyst... det er negativt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-Linn

Jeg brukte Cipralex en periode i fjor, og det var den verste perioden i mitt liv. Jeg fikk omtrent alle bivirknigene som står på lista. I tillegg står det at man må være forsiktig med å gi pillene til personer under 18 år, fordi de kan trigge selvmordstanker- og forsøk. Vel, det gjelder ikke bare de under 18.

Jeg bodde hos en venninne på den tiden, og en dag jeg var hjemme alene, var jeg på desperat jakt etter skarpe kniver og andre våpen. Jeg klarte ikke å jobbe mens jeg gikk på pillene, pga sterk angst! Noe jeg aldri har hatt før.

Jeg hater Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_icey_*

:rødme:

jeg har gått på cipralex i ca halvannet år. husker ikke så veldig godt bivirkninger men jeg gjespet en del i begynnelsen + var vanskelig å oppnå orgasme... skulle gjerne gått ned i vekt men der har ikke cipralexen hjulpet, veier det samme som når jeg begynte. jeg tar den som regel om kvelden fordi jeg alltid har mageproblemer om formiddagen... og er redd den vil forsvinne ut av systemet før den har fungert...

ellers var det en dame på apoteket som sa at hvis man ikke fikk sove om natta så bør man ta den tidligere på dagen. men det var jo hennes mening, jeg sliter ikke med nattesøvnen ihvertfall.

jeg begynte med 10 mg, og økte til 20 mg etter 3 mnder. men de siste månedene har jeg bare brukt 5 mg og merker egentlig ingen forskjell fra nå og da jeg brukte 20 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har gått på cipralex i ca et år og ble helt fin av det, sluttet da jeg skulle bli gravid, og stoppen ble knirkefri..

Nå jeg jeg blitt deprimert igjen da.... som gravid. Og må si jeg savner de pillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

mERkelig jeg har bare 5 mg tabletter, har økt til en og en halv tablett hver dag, dvs. 7,5 mg hver dag, men føler at det ikke er nok, jeg har fortsatt nedsatt steminingsleie og gråtefølelsen er der enda! huff og huff.Tror jeg aldri blir frisk jeg, tror jeg må ha 10 mg snart.

Har noen av dere andre deprimerte en slags person eller følelsen av at du hører deg selv gråte? noen ganger har jeg lyst å storgråte, noen dager er det liksom en person inni meg som snufser og smågråter, lurer på om jeg er i ferd med å bli gal jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis

Jøss, 5 mg høres lite ut. Tok 20 mg om dagen jeg. Men vær forsiktig med de pillene der! De er livsfarlige for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

5 mg er standarddosen for panikkangst.

Har du depresjon i tillegg, eller bare det, er dosen opp til 20 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på Cipralex i halvannet år nå. For 1 mnd siden ble dosen min doblet fra 10 til 20mg pga mye panikkangst i tillegg til depresjon. Synes de fungerte best like etter dosen ble økt, nå føler jeg meg helt som jeg var før dosen ble forandret...

Jeg går rundt med en konstant tomhetsfølelse, og blir ekstremt ustabil ved pmstider... Noen andre som har det slik? Eller er det bare jeg som er unormal her også...?

Ser det er flere som har "solskinnshistorier" om hvor bra livet er blitt etter å ha gått på disse tablettene, og håper å komme dit en dag. Er i behandling hos psykolog, har vært det i 1 år,men av og til er det umulig å se lyset i enden av tunnelen... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hildrum

Jeg har gått på Cipralex i 5-6 uker nå, og livet mitt har forandret seg helt. Har gått på antidepressiva før (for noen år siden), og de hadde ikke like god effekt. Var i utgangspunktet ikke veldig deprimert nå, men hadde så mye panikkangst at jeg greide ikke fungere i hverdagen. Tablettene har fjernet 95% av all panikkangsten, og jeg nyter hvert sekund med ro i kroppen :D

Går i tillegg til psykolog for å finne årsaken til panikkangsten slik at jeg en dag kan slutte på tablettene.

De to første ukene var det en del bivirkninger, som det også står i pakningsvedlegget at man kan få. Nå er det bare én bivirkning igjen, som ser ut til å være varig, nemlig total mangel på sexlyst. Det er litt kjipt, men jeg synes det er verdt det. Nå kan jeg fungere som et vanlig menneske igjen.

Har inntrykk av at jeg er en av de som er nokså heldige og har få bivirkninger av tablettene. Føler med alle dere andre som sliter med andre bivirkninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest m

hei har gått på cipralex 15 mg i ca 7 mnd.vekdig forandring,har byttet jobb også,med mindre stress og jeg har fått en ny hverdag.

jeg har ett spmål

KAN JEG BRUKE SLANKE TABL SAMMEN MED CIPRALEX?

jeg er egentlig i mot slankepiller,men skal bare bruke de 1 mnd frem til avreise he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Loke_*
Vet jeg vel.

Jeg sier at legene gir ut dette ALT FOR LETT. Og såpass vet jeg.

Jeg vet da godt HVORFOR man får disse, men ikke kom her og fortell meg at dere foretar en "hjernetest" (jada, hormonprøve) av noe slags som påviser serotinnivået i hjernen. Hvor mange kan med hånda på hjertet fortelle om serotinnivået i hjernen sin? Ja, hvor mange her får tall på hormonnivået? Mange leger gidder ikke å undersøke dette. At dette har skjedd deg, sier jeg ikke, men jeg sier at det skjer OFTE.

Det enkleste for psykiatere og leger er å gi ut dette.

De er dritta lei folk som kommer og surver over ingeting og propper det i dem.

Har du så respekt for legebransjen at du tror de alle er så himla snille hele tiden?

Med tanke på de fæle bivirkningene man får av disse tablettene, så burde en lege virkelig tenke seg nøye igjennom før h*n gir pasienten sin anti.dep.

Først langvarig psykologbehandling, SÅ er jeg da for tabletter, som den aller, aller siste løsning, men det presterte jeg da vitterlig med i det første innlegget mitt her og.

Jeg har da ikke kål på hva mange av dere har opplevd, men jeg tviler på at alle her har det så kjipt at dere må gå på disse tablettene.

Mange former for angst og depresjoner kan helbredes helt uten tabletter. Det tar bare litt for lang tid for enkelte. Derfor velger så mange den enkle utveien. Antidepressiva.

Faen meg ikke rart halve norges kvinnebefolkning klager på overvekt. Som USA er vi på vei til å bli en lykkepilleknaskende "nasjon", og jeg mener det virkelig at veldig mange leger gir ut disse alt for lett.

Folk får respekt for legen sin/psykiateren sin, og h*n anbefaler det. Selvfølgelig vil pasienten tro det er rett når en autoritær person sitter og forteller dem at dette burde de gå på.

Hvis noen har behov for å bli løftet 1. etg opp, syns jeg de skal gå mer i seg selv før de tyr til dette.

Jeg sier ikke noe om HVEM her som ikke behøver det. Jeg bare kan ikke tro at så mange i Norge har det så jævlig kjipt.

Jeg har understreker nok en gang at jeg syns de er nødvendige, men da i alvorlige tilstander, uten at jeg gidder å gå inn på den definisjonen, men f.eks dødsfall kunne vært et godt argument for å få disse. jada, andre ting og, men jeg kan ikke gå inn på alt...

Det virker som om mange folk som bruker disse pillene fornekter at de kan bli bra uten. Snakk om lettvinn utvei. Noen må gidde å jobbe for sin egen psyke.

Og herregud. Jeg tror og vet at man ikke blir hoppendes glad av disse. Det er ikke extacy vi snakker om her. :skratte:

Jaja snasen... vær sjeleglad du ikke har problemer med serotonin nivået... tenker pipa hadde fått en annen låt om så var.

Jeg er gift med en som har slitt med dette i laaang tid... og uten disse pillene, som noe FEIL er kalt lykkepille, hadde livet for hun og alle rundt vært forferdelig....

lov og mene... men trå litt varsomt med ting man ikke har peiling på, og ikke kan sette seg inn i før man eventuelt har vært der selv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på cipralex nå, og det har gjort at jeg klarer å slappe mer av i sosiale sammenhenger, og har sluttet i stor grad med grubling omkring hva andre mennesker måtte tenke om meg. De hjelper meg å gi litt mer faen.

Jeg har fortsatt depresive perioder, men medikamentet tok på en måte vekk de største dypene, og det var lettere å komme seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har gått på cipralex i 5 år. Holder på å slutte på dem nå, men ettersom kroppen på en måte er blitt så "avhengig" av dem må jeg ta det svært sakte med avendingen. jeg gikk opp 25 kilo på de årene, og jeg har gått ned igjen hver eneste av de kiloene på under 1 år siden jeg minsket dosen av cipralex.

Men, jeg angrer ikke ett sekund på at jeg begynte på dem. De gjorde meg mer selvsikker i pubertetsårene og jeg klarte meg mye bedre selv. Litt likegyldig ble jeg, det skulle mye til for å knekke meg når jeg gikk på full dose og når jeg tenker tilbake gjorde jeg mye på den tiden jeg aldri hadde hatt nerver til nå :forvirret: Men de gjorde livet lettere!

Sexlysten.. ja den forsvant! Ingenting kunne vel egentlig tenne meg når jeg gikk på dem. så jeg er svært glad for å bli kvitt dem også! :P

Lykke til med cipralex, håper du ikke får bivirkningene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette må være det mest skrekkelige jeg har kommet over av litteratur.

Jeg er rystet over hvordan dere feilsiterer felleskatalogen, samt eksperimenterer selv med dosering.

Først vil jeg rydde opp i denne alvorlige misfortåelsen:

Selvmordsøkning ved medikamentoppstart hos deprimerte skyldes at energinivået og tiltakslysten øker. Etter en periode med handlingslammelse kommer akkurat nok energi til å utføre en handling(selvmord) som har vært påtenkt lenge. Dette forekommer hos svært deprimerte m/ suicidalfare.

Antideprissiva fungerer ved at proteinsynteser dannes i hjernen. Denne rekonstrueringen av synapser (kontaktpunkter i hjernen) skjer gradvis ved hjelp av stabil metabolisme. Da denne tar tid og bygge opp (derav 2-3 ukers virkningstid) og krever stabil vedlikeholdelse (nøye stabil medisinering) er det svært viktig at en ikke "trapper opp eller ned" noen dager her eller der. Dette oppfattes som forstyrrende i hjernen, og en skaper større ubalanse enn det var i utgangspunktet.

Ta dere selv på alvor, prat med legene deres ift disse medisinene og krev oppfølging. Dette er kjemi på lik linje med andre substanser som tilføres hjernen.

Husk, en hjerne kan ikke erstattes. Og ja, hjernen kan endres permanent av å fått tilskudd av medikamenter.

Dette skriver jeg fordi jeg sitter igjen med inntrykk av at det ofte legges vekt på en "lykkefølelse" framfor en bedret livssituasjon.

Etter mange år i psykiatrien legges slike ting merke til. Dette til orientering.

Ønsker for øvrig dere lykke til med deres liv, og håper dere kommer ut av krisene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...