Gå til innhold

Cipralex!


Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

Gjest uAnonymbruker

Bumper denne jeg.

Noen som har flere erfaringer med Cipralex mot angst?

Føler jeg er nippet unna å gi opp å bli frisk snart fordi ingenting jeg har gjort de siste årene har hatt noen virkning. Har fortsatt noen runder igjen i meg da, så forhåpentligvis finner jeg løsningen snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går på Cipralex. Kunne ikke levd uten, de pillene er alfa og omega for meg. 20 mg, passe dose, litt vektøkning, men det er det verdt. Måler ofte hos legen min, om det er rett dose og om jeg får i meg det jeg skal.

Såvidt jeg forstår er det såpass ufarlige medisiner, bare man følger legems dosering, at de vil hjelpe mer enn de skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på Cipralex. Kunne ikke levd uten, de pillene er alfa og omega for meg. 20 mg, passe dose, litt vektøkning, men det er det verdt. Måler ofte hos legen min, om det er rett dose og om jeg får i meg det jeg skal.

Hva er det han måler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne jeg.

Noen som har flere erfaringer med Cipralex mot angst?

Føler jeg er nippet unna å gi opp å bli frisk snart fordi ingenting jeg har gjort de siste årene har hatt noen virkning. Har fortsatt noen runder igjen i meg da, så forhåpentligvis finner jeg løsningen snart :)

Cipralex har hjulpet meg veldig mye. Det tar vekk de største toppene og bunnene i følelsesregisteret mitt, noe som gjør at jeg føler meg litt mer stabil og rolig. Jobben må jeg jo fremdeles gjøre selv, men det har gjort det litt lettere å komme i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex har fikset sosialangst, panikkangst og forpliktelsesproblemene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymbruker

Legen min er en sånn som hater å gi ut medisiner, og gir han de først ut så skal han være 100% sikker på at de ikke virker før jeg får lov til å slutte. Jeg har gått på samme medisin i tre år nå, de har aldri funket. Har fått målt dosen en rekke ganger og justert dosene ut ifra det, men fortsatt ingen bedring. Så jeg tenkte jeg skulle høre om det ikke snart er på tide å prøve noe annet. En lege som er pillehater liksom, er det mulig :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min er en sånn som hater å gi ut medisiner, og gir han de først ut så skal han være 100% sikker på at de ikke virker før jeg får lov til å slutte. Jeg har gått på samme medisin i tre år nå, de har aldri funket. Har fått målt dosen en rekke ganger og justert dosene ut ifra det, men fortsatt ingen bedring. Så jeg tenkte jeg skulle høre om det ikke snart er på tide å prøve noe annet. En lege som er pillehater liksom, er det mulig :fnise:

Vil du begynne på cipralex, eller er det det du går på nå?

Det jeg har hørt fra andre, er at cipralex ikke funker særlig godt for de som kun er deprimert, og ikke sliter med angst.

Men av de som har slitt med angst har det funket veldig bra. Det gjelder meg og tre jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymbruker

Vil du begynne på cipralex, eller er det det du går på nå?

Det jeg har hørt fra andre, er at cipralex ikke funker særlig godt for de som kun er deprimert, og ikke sliter med angst.

Men av de som har slitt med angst har det funket veldig bra. Det gjelder meg og tre jeg kjenner.

Nei går ikke på Cipralex nå, men jeg tenkte jeg skulle høre litt rundt hvilke erfaringer folk har med det sånn at jeg har noe konkret å foreslå når jeg er hos legen.

Depresjonen min er jeg helt frisk fra nå, heldigvis. Så det er bare angsten jeg trenger litt ekstra hjelp til å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei går ikke på Cipralex nå, men jeg tenkte jeg skulle høre litt rundt hvilke erfaringer folk har med det sånn at jeg har noe konkret å foreslå når jeg er hos legen.

Depresjonen min er jeg helt frisk fra nå, heldigvis. Så det er bare angsten jeg trenger litt ekstra hjelp til å håndtere.

OK. Jeg vil ihvertfall anbefale deg å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

http://topdocumentar...ropic-drugging/

Jeg anbefaler å ta en titt på dette her. Og tenke seg godt om før man begynner eller fortsetter på såkalte antidepressiva og/eller anti angst piller.

Det er foressten ingen test som kan påvise kjemisk ubalanse i hjernen.

Hjertlig hilsen tidligere Cipralex bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

http://topdocumentar...ropic-drugging/

Jeg anbefaler å ta en titt på dette her. Og tenke seg godt om før man begynner eller fortsetter på såkalte antidepressiva og/eller anti angst piller.

Det er foressten ingen test som kan påvise kjemisk ubalanse i hjernen.

Hjertlig hilsen tidligere Cipralex bruker.

Jeg skrev denne posten men glemte helt å si at jeg sliter mer etter pillebruk enn jeg gjorde før jeg begynte på Cipralex. Jeg følte meg som en likegyldig zombie når jeg tok Cipralex å bestemte meg får å finne andre måter å løse mine problemer blant annet depresjoner og angst. Det som har hjulpet meg er akupunktur hos en behandler som har gått i lœre i kina hvor de har brukt akupunktur i over 5000 år. En behandling hos en flink akupunktør hjalp meg mere en alle psykologi timene og pillespisingen jeg fikk i over 2 år.

Lykke til til alle og som sagt tenk dere godt om og gjør ordentlig research før man engang vurderer "lykkepiller"!

Hjertlig hilsen tidligere Cipralex bruker igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måler man dose?

Anonym poster: 9692c7b02755cd9ab7c67f999200d7a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lettere å gjøre research hvis man bruker det andre navnet på Cipralex som er Lexapro.

Jeg ble et nervevrak etter å ha sluttet på Cipralex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med Cipralex (10 mg/døgn) for et halvt år siden, og hadde min første vinter på mange år nå der jeg faktisk kom meg opp av sengen hver dag! Har ikke slitt med noen dyp depresjon, men har hatt perioder i en del år nå der det plutselig kom snikende og førte til søvnløse netter, destruktive tanker og generelt gjorde at jeg fungerte dårlig i hverdagen.

Små angstanfall ute blant folk (spesielt i butikker, kunne få helt spader om jeg måtte velge mellom to forskjellige spagettisaus-merker og det var andre folk i nærheten.. da måtte jeg bare gå) og gråteanfall som varte i flere timer fikk jeg også..

Legen mente at jeg kunne trappe ned allerede nå, så nå er jeg spent på om jeg merker noen forskjell fremover.. Lengter ikke akkurat tilbake! Har ikke merket noen forskjell hittil, bortsett fra litt svimmelhet og hodepine da jeg glemte pillene noen dager. Er bare redd for å gå rett i bakken igjen :S

Anonym poster: 68e887bf2202f04dadfed0b85f04e99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Chrissy

Har gått på de i litt over 2 mnd nå, og funnet ut at jeg syns det er best og ta de på kvelden. Blir litt trøtt av de, og noen timer etter jeg har tatt de, gjesper jeg veldig MYE, trøtt eller ikke, greit og slippe dette. Har ikke lagt på meg i det hele tatt. Har oppdaget en bivirkning som ikke står i pakningsvedlegget. Gar i det siste hatt en del hjertebank, som er veldig ubehagelig. Da trappet jeg ned fra 15-10, så ble det borte. Noen andre som har opplevd dette??? Ellers føler jeg meg som et nytt menneske:)

Cipralex er etter min mening den beste antidepressive medisinen. Den virker som kjent ikke før etter noen uker +++, men når den setter inn er det som om livet blir snudd på hodet. Ingen birvirkninger annet enn litt økt angst i begynnelsen. Dette kan avhjelpes med et par sobril i bakhånd. Et par stykker gjør en ikke avhengig, så ikke harseler med det. Hvis man ikke får respons etter 6 uker bør et annet preparat forsøkes. For meg var Zoloft det første, men ble kjempesyk av de og gir over på Cipralex. Kjøpesenter-angst, sosialangst og tunge tanker er borte med vinden. Livet fungerer som det skal igjen, og det skulle bare mangle. Mitt største råd til andre er å ikke la seg påvirke av alle mytene og skremselspropaganda rundt antidepressiva. Det er faktisk folk som har behov for dem, samt psykoterapi, og vi har like stor rett til å leve et fullverdig liv som alle andre. Husk: ALLE kan få angstlidelser eller depresjon. Det finnes ingen unntak. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

jeg gikk på den en liten stund, men måtte slutte fordi jeg hadde absolutt ingen følelser. følte meg bokstavelig talt som en robot til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila

Jeg kom i en sorgsituasjon som gjorde at jeg ikke hadde guarden min oppe hos fastlegen og reseptblokka hans, og ga etter.

Fikk dette: 10 mg Remeron første uka, 20 mg neste uke, uke 3 ble Cipralex lagt oppå. Fikk høyt blodtrykkk, ringelyd i ørene, besvimte og fikk alvorlige selvmordstanker. Serotoninsyndrom heter dette, og er ikke gøy.

Aldri noensinne skal jeg ha slike medisiner igjen. Terapi funger så uendelig mye bedre, for meg. Uansett, vær forsiktig. Anti-dep bør være aller siste utvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne jeg.

Noen som har flere erfaringer med Cipralex mot angst?

Føler jeg er nippet unna å gi opp å bli frisk snart fordi ingenting jeg har gjort de siste årene har hatt noen virkning. Har fortsatt noen runder igjen i meg da, så forhåpentligvis finner jeg løsningen snart :)

Cipralex fungerte bra på meg. Begynnte med 5mg første uken så trappet jeg opp til 10mg. Har brukt de i ca 2år og har god erfaring med de. Nå er det Escitalopram som er erstatteren til Cipralex. Et billigere produkt med samme virkestoffer som jeg har brukt i 5-6mnd. Ønsket ikke å bytte men hadde ikke et valg fordi mellomlegget var vanvittig. Kan ikke si at jeg er like fornøyd der. Har vært plaget med stramming i brystet og tung pust. Irritasjon og til tider veldig sliten/smådeprimert. Men uten så hadde jeg vært i dørken så bedre enn ingenting. Vurderer å prøve noe nytt eller gå tilbake til Cipralex tross 800,- i mellomlegg for en 90tab 10mg pakke. Hvis det er noe konkret rundt cipralex du lurer på så er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex fungerte bra på meg. Begynnte med 5mg første uken så trappet jeg opp til 10mg. Har brukt de i ca 2år og har god erfaring med de. Nå er det Escitalopram som er erstatteren til Cipralex. Et billigere produkt med samme virkestoffer som jeg har brukt i 5-6mnd. Ønsket ikke å bytte men hadde ikke et valg fordi mellomlegget var vanvittig. Kan ikke si at jeg er like fornøyd der. Har vært plaget med stramming i brystet og tung pust. Irritasjon og til tider veldig sliten/smådeprimert. Men uten så hadde jeg vært i dørken så bedre enn ingenting. Vurderer å prøve noe nytt eller gå tilbake til Cipralex tross 800,- i mellomlegg for en 90tab 10mg pakke. Hvis det er noe konkret rundt cipralex du lurer på så er det bare å spørre.

Jeg måtte gå opp til 15 mg etter jeg begynte på escitalopram. Men om du forteller legen din at det muligens er tabelettene, kan han spesifisere på resepten av du skal ha cipralex.

Anonym poster: f0d203d694c5f4968ef2dab25c29a726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...