Gå til innhold

Cipralex!


Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

Gjest silje

Hei, noen som kan hjelpe meg her?? Jeg bruker 40 mg cipralex om dagen, og forstår at det er en ganske høy dose. Depresjon og panikkangst ligger til grunn for pillene, startet med 20mg uten ventet virkning etter 3 mnd.

Sliter litt med bivirkninger som diare, og stortsøvnbehov. Men pillene har hjulpet meg litt i hverdagen, men er litt redd for senbivirkninger ol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei, noen som kan hjelpe meg her?? Jeg bruker 40 mg cipralex om dagen, og forstår at det er en ganske høy dose. Depresjon og panikkangst ligger til grunn for pillene, startet med 20mg uten ventet virkning etter 3 mnd.

Sliter litt med bivirkninger som diare, og stortsøvnbehov. Men pillene har hjulpet meg litt i hverdagen, men er litt redd for senbivirkninger ol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv gått på opptil 40 mg cipralex. I en periode var det nødvendig,ca 6 mnd, men fra årsifte til nå har jeg redusert til 10 mg. ingen spesielle problemer med nedtrappinga, tok meg god tid med minst 8 uker mellom hver reduksjon. Hadde ikke spesielle bivirkninger på 40 mg mer enn de vanlige. Tar alltid pillene på kvelden pga trøtthet. Har gått på medisinen i 3,5 år og har det mye bedre. Har også hatt samtaleterapi i 2 år, hvilket er en god kombinasjon. Håper jeg svara litt på spørmålet :-) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blueberries

Hei,

Sliter med angst og særlig panikkangst i forbindelse med jobb. Har opplevd mye stress i privatlivet og for to måneder siden sa kroppen stopp. Fikk store panikkanfall og klarte ikke gå på jobb. Har vært sykemeldt fra jobb i to måneder, og venter på psykolog. Fastlegen har foreslått cipralex, men jeg er veldig skeptisk. Er redd for å "være beruset" og ikke være meg selv. Er også redd for å bli avhengig og havne i en dyp depresjon i etterkant. Legen mener jeg er lettere deprimert, men dette kan også komme av angsten. Tenker også på hvordan cipralex virker i henhold til graviditet. Er ikke gravid nå, men har samboer og er i riktig alder, så tenker det ikke er så langt unna. Er det noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sliter med angst og særlig panikkangst i forbindelse med jobb. Har opplevd mye stress i privatlivet og for to måneder siden sa kroppen stopp. Fikk store panikkanfall og klarte ikke gå på jobb. Har vært sykemeldt fra jobb i to måneder, og venter på psykolog. Fastlegen har foreslått cipralex, men jeg er veldig skeptisk. Er redd for å "være beruset" og ikke være meg selv. Er også redd for å bli avhengig og havne i en dyp depresjon i etterkant. Legen mener jeg er lettere deprimert, men dette kan også komme av angsten. Tenker også på hvordan cipralex virker i henhold til graviditet. Er ikke gravid nå, men har samboer og er i riktig alder, så tenker det ikke er så langt unna. Er det noen som har erfaringer med dette?

Heisann!

Jeg plages med det samme som deg og har nettopp begynt på cipralex. Jeg har nå tatt dem i 14 dager og merker faktisk bedring allerede :) Føler meg ikke beruset i det hele tatt slik som du er redd for å bli, men føler bare at jeg klarer å kontrollere tankene mine litt bedre og ikke få angstanfall av den minste ting lengre :)

Jeg er veldig fornøyd med dem så langt, selv om jeg ikke er frisk enda.

Med tanke på graviditet skal man ikke ta dem, men legene veier alltid opp fordelene vs ulempene på hvordan livet vil bli med eller uten medisinen. Hvis livet ditt blir helt ødelagt og du blir suicidal vil nok legene mene det er bedre at du går på pillene uner svangerskapet istedet for at det skal skje noe med deg. Men så langt det lar seg gjøre bør man være uten... Det bør også planlegges da man aldri skal slutte på pillene brått, men trappe ned over lengre tid...

Håper du får det bedre snart :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Bump

Syns det er interessant å lese andre sine erfaringer. Jeg har gått på cipralex i 2 måneder. Har lest at mange føler seg flatet ut i følelseslivet, men jeg føler faktisk mer nå enn når jeg begynte. Har vært mer eller mindre likegyldig det siste året, nå i det siste har jeg vært litt trist. I tillegg har jeg hatt noen små perioder der jeg føler meg nesten på topp. Da føler jeg at personligheten min "kommer tilbake". Det siste året har jeg vært mer som en robot.

Tar de for angst, har hatt en konstant uro. Den svinger i grad, så når den er svak tåler jeg det bra. Etter at jeg begynte på cipralex har jeg faktisk hatt en dag eller to der jeg har vært helt avslappet! Det har vært fantastisk! Jeg skulle ønske pillene kunne gi meg den effekten hver dag, men hittil har jeg ikke merket så stor forskjell, syns jeg. Har ikke hatt særlig med bivirkninger heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på det på grunn av depresjon og sosial angst. Jeg gikk bare på det et halvt år fordi da pilleesken ble tom "gadd" jeg ikke hente ny resept hos legen.

Jeg merket stor forskjell veldig fort: Mer energi, bedre innstilling til livet, ble mer sosial, mistet angstfølelsen og humørsvingningene.

Som flere andre har sagt ble jeg også mer likegyldig. Selvom jeg fikk en bedre innstilling til livet, jobben min, sosiale arrangementer ol. var jeg aldri spesielt glad, eller "gira". Opplevde det likevel som positivt fordi det førte til at jeg ikke hadde nedturer heller.

Det mest negative var at jeg mistet all sexlyst, og ikke følte noe behov for å være intim med kjæresten min på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter Med depresjon og spisevegring.Legen min anbefalte cipralex, men tør ikke.Redd for å legge på meg eller få mere matlyst!!Noen her opplevd disse bivirkningene?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nei, det vet jeg. Jeg har vært i en depresjon selv og brukte da cipralex og cipramil i den perioden. Som sagt: jeg mener fortsatt at disse tablettene er en nødlsning med tanke på alle bivirkningene man får.

Jeg er veldig enig i at de som er langt nede gjerne burde få disse tablettene hvis de vil, men ikke at de gis ut uten en ordentlig undersøkelse.

Så klart. Har et familiemedlem gått bort eller hvis andre veldig traumatiske hendelser (uten at jeg definerer det) har forekommet forstår jeg godt at disse er til god hjelp for en periode.

men, se bort i fra at man har mistet et familiemedlem f.eks eller hatt en traumatisk barndom, opplevd voldtekt kanskje, osv, så syns jeg folk, og leger (det er dem hovedansvaret på ligger) ikke burde gi ut disse så lett.

Til dere som ikke vil ha svar fra oss som har dårlig erfaring av disse. TS ba om synspunkter. h*n presiserte ikke om de skulle være gode eller dårlige.

Personlig kunne jeg tenke meg å saksøke legen som ga meg disse tablettene for flere år siden, da de gjorde mye vondt verre. Jeg så jo i ettertid at jeg ikke hadde behov for dem.

Nå er det vanskelig å saksøke her til lands, men hadde jeg bodd i America, så... :smilbla:

Jeg synes det blir galt at du skal bestemme hva som er gyldig grunn for å få slike piller. Vet du ikke at folk opplever situasjoner forskjellig og at depresjon kan skyldes indre årsaker og årsaker i fortid? Skjønner godt at jentene her blir provosert av slik "jeg vet best" holdning. Skulle ønske du kunne stole på disse jentene kan vurdere dette best selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest lille,store meg

Jeg er en mann, litt over 50 år.

Jeg har akkurat begynt (8 dager) med cipralex. Har dessverre opplevd selvmordstanker som verste bivirkning, men klarer heldigvis å styre det bort. Blir denne bivirkningen borte - til dere som har opplevd dette og allikevel har fortsatt med det?

De voldsomme angstspenningene jeg har hatt som symptom på GAD er behageligvis nesten helt borte. Uroen jeg har hatt "går nå oftest til hodet", men det regulerer jeg med litt bruk av sobril. Håper jeg en gang kan kutte ut sobrilen helt.

Oppvekst med mobbing på skolen, ukloke foreldre med dårlig innsikt til hva et barn trenger av sinne, trassighet og kjærlighet, som i sin tur førte til innadvendthet håper jeg å få tak på via en psykolog litt senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Noen som har erfaring med å øke dosen fra f.eks 10 til 20.mg cipralex?

Når kjente dere noen forskjell? Jeg har gått på Cipralex 1 år på 10 mg, med noe effekt.

Hilsen fortvilet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Begynnte på Cipralex igår da jeg tok min første halve tablett og andre halve idag. Skal gå på 5mg i 1 uke å deretter trappe opp til 10mg. Merker vel egentlig ikke så veldig mye ennå. Kanskje litt slapp og antydning til dehydrering i munn. Men ikke helt tørr da og jeg ikke kjenner noe av det nå.

Jeg begynnte på Cipralex pga at jeg har slitt med angst i 3-4 år og har ikke blitt kvitt den ennå. Den har vel med andre ord blitt verre og utviklet seg etterhvert til sosial angst. Som gjør at jeg fungerer dårlig i hverdagen sosialt, jobb etc. Derfor ville jeg gi Cipralex en sjanse.

Er det noen her som har erfaring med Cipralex i forbindelse med bare angst? Har ikke slitt med depresjon. Og lurer på hvordan den fungerer enbart på angst hvis noen har erfaring med dette. Tenker med tanke på at det er et anti depressivum men brukes også til angst.

Venter spent på svar:-)

-Miss.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det 5 dager siden jeg begynnte på Cipralex. Antydning til bedring? Kanskje litt..ikke helt sikker! Mye bivirkninger? Nei, jeg har vel ikke opplevd noe særlig mer enn bare litt småkvalme noen få ganger, men føltes mest ut som jeg var sulten. Utenom det så var jeg bare litt småtørr i munnen den første dagen.

Og akkurat nå så kan jeg ennå føle at angsten har overtaket, men det skal jeg nok bli kvitt. Med alle biter sammen; så føler jeg meg litt bedre i alle fall..noe jeg er gla over. Håper virkelig at dette fungerer så jeg kan få smak av et normalt liv igjen:-)

-Miss.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.L

Nå er det 5 dager siden jeg begynnte på Cipralex. Antydning til bedring? Kanskje litt..ikke helt sikker! Mye bivirkninger? Nei, jeg har vel ikke opplevd noe særlig mer enn bare litt småkvalme noen få ganger, men føltes mest ut som jeg var sulten. Utenom det så var jeg bare litt småtørr i munnen den første dagen.

Og akkurat nå så kan jeg ennå føle at angsten har overtaket, men det skal jeg nok bli kvitt. Med alle biter sammen; så føler jeg meg litt bedre i alle fall..noe jeg er gla over. Håper virkelig at dette fungerer så jeg kan få smak av et normalt liv igjen:-)

-Miss.A

Hvordan går det med deg Miss.A? Merker du noen forskjell på angsten?

Jeg sliter med det samme, og føler at Cipralex har hjulpet endel på den irrasjonelle angsten som dukker opp uten grunn..Men det er viktig å jobbe med tankene ved siden av også.

Hilsen Miss.L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tråden er ryddet. Jeg oppfordrer til å ta kontakt med lege i spørsmål rundt medisinering da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene man kan få.

ninuska_, moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Louise

I dag har jeg begynt på cipralex mot depresjon og jeg vet at virkningen er forskjellig fra individ til individ.

Er det noen der ute som vil dele sin erfaring med Cipralex med meg der ute?

Ren nyskjerrighet igrunn.

Jeg ble for ca 1.5 år siden diagnostisert med lettere til moderat depresjon og ble satt på Cipralex. Jeg er opp i 20 mg. Det jeg merker er at jeg er mer stabil i humør og oppførsel, jeg har ikke like mange nedturer og livet blir enklere. i begynnelsen gikk det litt ned med humøret, men dette var forbigående. Sommeren kom og jeg begynte å svette mye og få heteteokter. Jeg sluttet litt brått, og det skulle jeg aldri ha gjort. Jeg var ustabil, hadde angst, nervøsitet. det var helt dritt. Jeg begynte igjen og ting lysnet. nå lider jeg meg gjennom sommeren med svette og hetetokter, jeg er 20 år forresten og jente, men den bivirkningen er verdt å leve med. Jeg merker effekten av å konstant gå på dette, og familien merker dette mye bedre enn meg. Verdt å prøve, men du må gå i noen måneder for å få full effekt. Dette er kombinert med kognitiv terapi. Når det gjelder selxlyst har jeg ikke merket særlig mye forskjell. Forskjellen er at jeg må jobbe litt mer med tenningen, men jeg kan fremdeles få orgasme. Anbefaler å prøve til tross for irriterende bivirkninger. Venter på vinteren så jeg slipper følelsen av heteslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg begynte for 4 dager siden med 5 mg. Jeg tar det kun for angst - ikke depresjon. Første dagen hadde jeg en rar placebo-effekt hvor jeg følte meg veldig komfortabel da jeg gikk til byen. Kan vel ikke ha vært virkning så raskt? Dagene etter har jeg følt meg ca som før. Venter bare på den skal begynne å virke.

Bivirkninger? Tja. tenkte ikke over det før jeg leste noen av de over, men munntørrhet kjenner jeg. Litt ekstra varm i kroppen kanskje, men svetter ikke. Så langt så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lurer litt på dette angående vektøkning. Har fått inntrykk av at om man går opp under behandling, er det vanskelig å bli kvitt, med mindre man slutter, og da forsvinner det heller ikke uten hard trening. Det jeg lurer på, er om det vil hjelpe å jogge kanskje sånn tre ganger i uka? Eller er det veldig vanskelig å bli kvitt fettet/vannet fordi man fremdeles går på pillene? Jeg vet man ikke skal bry seg om vekta når man går på piller mot depresjon, men jeg har store problemer med å akseptere meg selv og det fettet jeg har (noe som også var én av grunnene til at jeg fikk piller). Leser om folk som har gått opp mellom 25-50 kg, noe som virkelig skremmer meg. Begynte på dem for en og en halv måned siden, er konstant kvalm, kan ikke kjøre for mye buss for eksempel, og blir til og med dårlig av trikk og t-bane. Svetter som en gris om natta, og er konstant trøtt og apatisk. "fjerner" ut hele tiden. Håper dette bare er forbigående bivirkninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått på det i en uke nå, og jeg er ikke noe kvalm. hurra! Bivirkningene jeg har merket er mindre matlyst (vekttap!) pluss pluss :) men har en litt ekkel smak i munnen, som om jeg har fått dårligere ånde eller noe..

Og noen ganger er jeg litt ekstra varm, har svettet to av åtte netter. Ellers sliter jeg litt med mareritt. Men syntes ikke dette er de verste bivirkningene, kunne vært mye verre.

Det beste er hvordan jeg merker jeg er mer avslappet allerede, av angsten. Tror dette fungerer så langt :) Håper bare mine små bivirkninger går bort...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...