Gå til innhold

Cipralex!


Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

Jeg tok cipralex i 7 mnd i fjor. Virket kjempebra. Det tok 3 - 4 uker før jeg kjente forbedring og etter 8 - 9 uker var livet mitt MYE bedre. Det er litt bivirkninger i starten, men det gjelder å holdet ut! Det er også god hjelp i å trene, men det var ikke nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Har nå brukt Cipralex i 5 uker pga diverse angstidelser som gjorde livet mitt uutholdeilg og leve. Når man først skjønner at man har angst, så får man angst for angsten, og tilslutt følte jeg som at jeg satt i fengsel i mitt eget hjem.

Går på 10 mg, hadde ingen bivirkninger, og kjente forbedring etter allerede 2 uker. Den værste angsten er borte, men er fortsatt veldig sliten, har ikke noe problem med og ligge på sofaen fra jeg står opp, til jeg går og legger meg.. :sukk: det ligner virkelig ikke meg i det hele tatt.. Blir energien bedre etter hvert??Skal vurdere med legen om jeg kanskje skal gå opp til 15. Har uansett allerede veldig god effekt bare etter noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest
Har nå brukt Cipralex i 5 uker pga diverse angstidelser som gjorde livet mitt uutholdeilg og leve. Når man først skjønner at man har angst, så får man angst for angsten, og tilslutt følte jeg som at jeg satt i fengsel i mitt eget hjem.

Går på 10 mg, hadde ingen bivirkninger, og kjente forbedring etter allerede 2 uker. Den værste angsten er borte, men er fortsatt veldig sliten, har ikke noe problem med og ligge på sofaen fra jeg står opp, til jeg går og legger meg.. :sukk: det ligner virkelig ikke meg i det hele tatt.. Blir energien bedre etter hvert??Skal vurdere med legen om jeg kanskje skal gå opp til 15. Har uansett allerede veldig god effekt bare etter noen uker.

Har akkurat fått resept på cipralex etter å ha gått anspent og svimmel i flere år. Har fått diagnosen generell angst, og skal til psykolog men venter på time. Skal hente tablettene i morgen å begynne da. Ser på alt som blir skrevet om bivirkninger og får virkelig "angst" for de. Har et fantastisk sexliv som betyr masse for meg, og ser ikke lyst på at det evt. skal forsvinne... Uff ikke lett. Er jo en del som ikke får bivirkninger så håper jeg er en av dem. Eneste bi virkningen som er beskrevet er at man kan gå ned i vekt! Det hadde vært ok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08
Har akkurat fått resept på cipralex etter å ha gått anspent og svimmel i flere år. Har fått diagnosen generell angst, og skal til psykolog men venter på time. Skal hente tablettene i morgen å begynne da. Ser på alt som blir skrevet om bivirkninger og får virkelig "angst" for de. Har et fantastisk sexliv som betyr masse for meg, og ser ikke lyst på at det evt. skal forsvinne... Uff ikke lett. Er jo en del som ikke får bivirkninger så håper jeg er en av dem. Eneste bi virkningen som er beskrevet er at man kan gå ned i vekt! Det hadde vært ok :)

Det er dessverre mange bivirkninger av dem, men det eneste jeg har merket er at jeg hadde skikkelige influensa-symptomer og ble svimmel av å røyke de 2 første ukene (og jeg trappet opp veldig fort + at jeg gikk rett fra 10 til 20 mg grunnet dype depresjoner og mye panikkanfall). De har hjulpet meg UTROLIG mye! Jeg var også veldig skeptisk til å begynne på dem, men har ikke angret i det hele tatt. Men det er viktig å få grundig oppfølging av både lege og psykolog, eller noen andre med ligninde utdannig. Selv går jeg til klinisk sosionom hos DPS, og er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jaya_*

Dette er en lang og innholdsrik tråd. Så bra! Jeg er for forum når det åpner for å dele erfaringer og sånn som dette :skravle:

Min største bekymring for å starte på Cipralex er å gå opp i vekt. Dumme meg, det er ikke verdens undergang å gå opp i vekt. Men nå er det engang sånn jeg er..

er det noen som har gått på de en god stung og IKKE har gått opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*
Har nå brukt Cipralex i 5 uker pga diverse angstidelser som gjorde livet mitt uutholdeilg og leve. Når man først skjønner at man har angst, så får man angst for angsten, og tilslutt følte jeg som at jeg satt i fengsel i mitt eget hjem.

Går på 10 mg, hadde ingen bivirkninger, og kjente forbedring etter allerede 2 uker. Den værste angsten er borte, men er fortsatt veldig sliten, har ikke noe problem med og ligge på sofaen fra jeg står opp, til jeg går og legger meg.. :sukk: det ligner virkelig ikke meg i det hele tatt.. Blir energien bedre etter hvert??Skal vurdere med legen om jeg kanskje skal gå opp til 15. Har uansett allerede veldig god effekt bare etter noen uker.

Hei, jeg har også akkurat begynt på Cipralex for noen dager siden. Har ikke merket noen bivirkninger enda. Kanskje litt mer trøtt enn ellers, men det er nok forbigående. Jeg også håper de vil hjelpe mot angsten. Den er fæl rett og slett. Tror nok det med energien er forbigående og vil komme seg etterhvert. Det kan være en bivirkning, men det kan også være en slags reaksjon på at nå når den værste angsten er borte så merker du virkelig hvor mye energi den tok fra deg tidligere. Nå, som angsten er på retur så får du en normal reaksjon = energimangel, fordi all energien din brukte du tidligere på å holde hodet over vann og holde angsten under kontroll. Så jeg tror nok du helt sikkert vil merke at dette er forbigående, og at ettersom effekten av Cipralexen kommer enda mer, så vil det hjelpe deg videre.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Mia_*
Dette er en lang og innholdsrik tråd. Så bra! Jeg er for forum når det åpner for å dele erfaringer og sånn som dette :skravle:

Min største bekymring for å starte på Cipralex er å gå opp i vekt. Dumme meg, det er ikke verdens undergang å gå opp i vekt. Men nå er det engang sånn jeg er..

er det noen som har gått på de en god stung og IKKE har gått opp i vekt?

Jeg leste ihvertfall et par her bare i denne tråden, som ikke gikk opp, men NED i vekt faktisk. Har selv ikke merket noe hverken opp eller ned, men har ikke gått på de så lenge enda. En liten ting en kan vær obs på et at i begynnelsen, under opptrapping, så kan en av bivirkningene være kvalme. Sist gang jeg gikk på de så var det så plangsomt at jeg måtte drikke en del Pepsi. Det var det enste som hjalp og som dempet kvalmen. Og Pepsi o.l. er jo ikke akkurat slankende *lol*. Men, herregud, det var en uke det også var de plagene over, så la vel ikke akkurat på meg av det.

Har lest andre steder at noen har gått opp noe, men ikke mye. Noen går nok også litt ned, mens de fleste på Cipralex nok beholder den vekta de har. Er mitt inntrykk ihvertfall.

Cipralexen skal jo virke optimalt etter 4 uker og framover. De fleste opplever da å bli løftet såpass at man får mye mer pågangsmot, energi og glede. Hvis en sliter med noen kilo for mye så kan Cipralex effekten være det som skal ti at en kan greie å legge om kostholdet og begynne å bevege seg litt mer. Gå mer turer, svømme (hvis en har svømmehall i nærheten), eller begynne på treningstudio.

Ofte klarer en ikke legge om kosthold og livsstil hvis en er veldig deprimert og sliter med angst. da har en nok med det liksom. Men hvis medisinen virker som den skal (og en er tålmodig og gir den tid til å virke optimalt), så kan det være et veldig godt hjelpemiddel både til å ta tak i slanking og andre ting man er deprimert over.

Jeg tror nemlig ikke medisinen i seg selv gir noen vektøkning. Da må man nok heller først ta en ærlig gransking over sitt eget kosthold og den livsstilen en har, om en er for inaktiv fysisk osv osv. Hvis en alikevel "gjør alt etter boka" slikt sett, har gått på Cipralex en stund, og alikevel går opp i vekt, ville jeg kontaktet legen. Da kan det hende man kan justere dosen, eller prøve et annet AD som en kanskje får lik effekt av, men ikke går opp i vekt av. Vi er så forskjellige, så noen reager slik og noen så på ulike medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anka lillevenn
Jeg gikk på Cipralex i ca et halvår pga depresjon og sterke pms-plager (som ifølge lege antakeligvis var ettervirkninger av en uoppdaget fødselsdepresjon, - det høres fornuftig ut uten at jeg gidder å legge ut hele livshistorien min her ;) )

Da jeg begynte med pillene så følte jeg at tåka forsvant fra hodet mitt og livet ble herlig å leve. Alt var ikke lenger et uendelig ork og jeg fant glede i å gjøre ting. Noen spesielt merkbare bivirkninger hadde jeg ikke etter de to første ukene.

Etter samråd med legen trappet jeg ned og sluttet for snart en måned siden. Og livet har nok en gang blitt mye bedre. Jeg merker jeg er jevnt over gladere, ikke så nøytral. Jeg kan også bli både surere og sintere, men det er jo fordi pillen tar vekk følelsestoppene og -bunnene.

Cipralex har gitt meg et bedre liv, i to omganger, og skulle jeg noen gang havne nedi myra igjen så vil jeg ikke være skeptisk til å bruke dem en runde til.

tusen takk for disse ordene, jeg er en kvinne på 30 og min mann begynte i går på cipralex. jeg vet ikke hva jeg kan forvente men jeg vil bare ha tilbake mannen min. Han har lidd av depresjon i ca 5 år og ikke blitt tatt på alvor før nå, da han skiftet lege.... vi har tre små hærlige barn på under 5 år, og jeg har stort sett hatt alt ansvaret for dem siden pappa er syk. Ville bare si at det var godt at noen kunne fortelle om den virkningen jeg så inderlig håper dette har på min mann :)

Takk skal du ha.

Hilsen trebarnsmor med nytt håp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Annie_*

Fant denne tråden om Cipralex, så dytter den litt opp igjen. Er det noen her som har brukt eller bruker Cipralex som kan si noe om når tid på døgnet det er best å ta medisinen? Eller er det det samme? Individuellt kanskje...

Jeg har akkurat startet på Cipralex selv og tar den rundt ti-elleve tiden på formiddagen. Har lurt på om jeg skal skyve litt gradvis på tidspunktet og ta den på kvelden i steden, for jeg lurer litt på om den gjør meg litt søvnig. Jeg er ikke helt sikker for det kan være andre ting som gjør meg søvnig også. Og så syns jeg å ha lest at denne typen SSRI ikke gjør en spesielt trøtt (med mulig unntak i en begynnerfase), men det er mulig jeg husker feil/blander sammen, eller at det kan variere fra person til person.

Ville vel bare høre om litt ulike erfaringer, og så får jeg evt. vurdere om jeg skal endre på når tid på døgnet jeg tar den. På den annen side så er det jo kanskje mest praktisk å ta den tidlig på dagen sånn i forbindelse med frokost osv, for da slipper en å gå hele dagen å huske på at en skal ta den til kvelden. Ja, ja jeg får se hva jeg gjør, ville bare høre andres erfaringer. Uansett ser den ut til å ha fått en veldig fin effekt allerede (har bare brukt den i noen uker), så jeg skal definitivt fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på de i litt over 2 mnd nå, og funnet ut at jeg syns det er best og ta de på kvelden. Blir litt trøtt av de, og noen timer etter jeg har tatt de, gjesper jeg veldig MYE, trøtt eller ikke, greit og slippe dette. Har ikke lagt på meg i det hele tatt. Har oppdaget en bivirkning som ikke står i pakningsvedlegget. Gar i det siste hatt en del hjertebank, som er veldig ubehagelig. Da trappet jeg ned fra 15-10, så ble det borte. Noen andre som har opplevd dette??? Ellers føler jeg meg som et nytt menneske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Svaret jeg fikk fra legen min var at det har ingenting å si når på døgnet du tar dem, men det er mange som opplever at de får at skikkelig "tankerush" når de legger seg, hvis de tar dem på morgenen. Jeg har alltid tatt de tidlig på kvelden, for da er jeg sikker på at jeg er våken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Annie_*

Hei igjen, og takk for svar :)

Jeg syns jeg kjenner meg igjen i det du sier M; at jeg blir litt døsen noen timer etter at jeg har tatt medisinen, og jeg kan også gjespe MYE da hehe... Det har variert litt akkurat det med gjespingen, men noen dager så har jeg liksom sånne perioder der jeg gjesper i ett sett. Føler nok at jeg blir ørlite trøtt av de ja. Men ikke sånn bråtrøtt direkte, sånn som en kan bli av sovemedisiner. Men jeg føler meg døsen og at dette kan komme gradvis noen timer etter jeg har tatt Cipralexen. Har slumret på sofaen en del formiddager de siste to ukene ja...

Vel, har som sagt ikke gått på de så lenge enda, så mulig jeg avventer litt å ser om jeg skal skyve på tidspunktet for inntak av disse. Men veldig fint å høre andres erfaringer for det. Veldig fint å høre at du føler deg bedre M! Det er veldig fint å høre at andre har effekt av disse medisinenen, det gir håp til oss som akkurat har begynt på de :) Dessuten er det også fint å få litt motvekt til en del negativ omtale som har vært om SSRI i media. Ikke at ikke det bør komme fram også, men syns det ville være synd om det skremmer folk som trenger disse og kan ha god nytte av de, fra å prøve medisinen.

Snakket forresten med ei koselig dame i en helsekostbutikk for litt siden. Skulle kjøpe et kosttilskudd, og opplyste da om at jeg hadde begynt på Cipralex for å forsikre meg om at kosttilskuddet kunne taes sammen med denne. Hun sa da at flere kunder hun hadde snakket med som gikk på Cipralex sa at de hadde fått et helt nytt liv, og at de (etter en stund på medisinen) følte seg som seg selv igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
I dag har jeg begynt på cipralex mot depresjon og jeg vet at virkningen er forskjellig fra individ til individ.

Er det noen der ute som vil dele sin erfaring med Cipralex med meg der ute?

Ren nyskjerrighet igrunn.

Hei. Har gått på cipralex i snart 1år og de funker bra for meg, i forholdt til min angst for døden og en følelse av at livet er kunn et spill som egentlig ikke er tilstede. Vanskelig å forklare. Prøver å slutte bare fordi jeg ikke vil ta piller, men da kommer jo alt tilbake igjen...noe som ikke er så bra eller behagelig.

-Hege-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Noen som har tatt vival i samenheng med cipralex? Vurdert å ta de men det står så mye rart på bivirningene.

*lurer masse* :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å ta Vival samtidig som du bruker Cipralex.

(Men vær nå obs på vanedannende effekt på Vival.) Men det er godt å ha en Vival i bakhånd når det blir for tøft, det vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å ta Vival samtidig som du bruker Cipralex.

(Men vær nå obs på vanedannende effekt på Vival.) Men det er godt å ha en Vival i bakhånd når det blir for tøft, det vet jeg!

Hva mener du med ordet "vanedannende"? At det blir en "vane" å ta medikamentet? Hjelper en medisin mot en lidelse blir det jo lett en vane å ta den medisinen.

Det at man må øke dosen for å få samme effekt er feil. Jeg har brukt benzodiazepiner i over tredve år og ønsker ikke å øke dosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_icey_*

:rødme: Hei,ny her jeg...spennende og møte andre i samme situasjon.Er ei voksen dame med 3 barn,sykdommer og tunge tak i hverdagen..begynte på cipralex for 5 dager siden ,og må si den virker kjapt...har brukt andre antidep.før,men alltid lang tid før jeg merket noe..Men nå,med cipralexen er jeg blitt veldig slapp,mer enn det jeg sliter med pga sykdommene mine,økt hodepine og siste 2 dager merker jeg at matlysta begynner og bli borte...Skrives mye om vektøkning her,noen går ned..selv er jeg bare glad hvis jeg går ned 3-4 kg.Men har et fryktelig lavt immunforsvar pga LUPUSEN min og det er jo ikke så heldigt det da...men og gå og slite,være trist,lei seg og nesten ikke har krefter til noe,makter jeg ikke mer...Blir samtidig litt redd når jeg leser om alle de negative tingene med medisinen.Bruker sterke medisiner i hverdagen ,i tillegg får jeg MABTHERA,cellegift,4 ganger årligt..så jeg er jo vant med litt bivirkninger.Nå er jeg bare spen på om denne cipralexen klare og gi meg et lite løft ,som jeg så sårt trenger nå da...Ha en fi dag vidre ,alle i forumet.KLEMS .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lissy_*

cipralex'n fikk meg opp fra helvete,enkelt og greit. hverdagen min er stabil sån som den er nå. negative er at jeg er livredd for å slutte med den.har 20mg om dagen. trappa sagte oppover, men funka ikke på meg før jeg var på 20mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bella24

Min bror har godt på de.

Når han sluttet sank han helt igrunn igjen.

Han sier at en blir avhengig, så hvorfor ikke bare prate med noen som har tid og høre og som forstår, enn å proppe de pillene i seg.

Jeg vet du tenker at du må ha de, men kjære deg. Du MÅ ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg har gått på cipralex i ca halvannet år. husker ikke så veldig godt bivirkninger men jeg gjespet en del i begynnelsen + var vanskelig å oppnå orgasme... skulle gjerne gått ned i vekt men der har ikke cipralexen hjulpet, veier det samme som når jeg begynte. jeg tar den som regel om kvelden fordi jeg alltid har mageproblemer om formiddagen... og er redd den vil forsvinne ut av systemet før den har fungert...

ellers var det en dame på apoteket som sa at hvis man ikke fikk sove om natta så bør man ta den tidligere på dagen. men det var jo hennes mening, jeg sliter ikke med nattesøvnen ihvertfall.

jeg begynte med 10 mg, og økte til 20 mg etter 3 mnder. men de siste månedene har jeg bare brukt 5 mg og merker egentlig ingen forskjell fra nå og da jeg brukte 20 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...