Gå til innhold

Cipralex!


Gjest Tåka

Anbefalte innlegg

Gjest StineSola

TAkk Gjest, for det du skrev. En god ting med forum er at man plutselig ikke føler seg helt alene i verden. I dag skal jeg til legen og, akkurat slik du beskriver, null søvn. Ikke et minutt. Skjer hver gang. Vi får se hva han sier idag, jeg skal ta med tankene mine -og dine fra forumet her. Så utrolig bra å høre at det går bedre med deg. Håper det ikke er umulig at jeg også skal klare å leke i snøen en dag...

Klem Stinesola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Brukte Cipralex for noen år siden mot depresjon. Hjalp ikke så veldig på depresjonen, men den fjernet sosialangsten min. Og sosialangsten kom ikke tilbake når jeg sluttet etter 6 mnd heller:) Bivirkningene mine: søvnproblemer, angst/uro og masse gjesping de første ukene, og småskjelvinger i hendene og i kjeven. Kan hende skjelvingene kom fordi jeg etterhvert brukte veldig store doser. Har ikke brukt antidepressiva de siste årene siden det ikke virker så bra på meg. Får heller ECT-behandling, som er det eneste som "tar" depresjonene mine.

Hva er ECT-behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sofus_*

Hvor lenge har dere andre som har hatt bivirkninger av Cipralex slitt med disse?

Har fortsatt søvnproblemer, kvalme store deler av dagen(mindre kvalm nå enn i begynnelsen) og nedsatt apetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere andre som har hatt bivirkninger av Cipralex slitt med disse?

Har fortsatt søvnproblemer, kvalme store deler av dagen(mindre kvalm nå enn i begynnelsen) og nedsatt apetitt.

Cipralex hadde jeg at jeg ble veldig trett og gavopp da dette ikke gav seg etter to måneder. Ved andre medikamenter har jeg hatt bivirkninger som kvalme i 3-4 uker før det gav seg. Svettinga jeg hadde på Cipralex vedvarte også hele perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere andre som har hatt bivirkninger av Cipralex slitt med disse?

Har fortsatt søvnproblemer, kvalme store deler av dagen(mindre kvalm nå enn i begynnelsen) og nedsatt apetitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart to år siden jeg slutta med "lykkepiller Det var ikke cipralex, men noe lignende. Jeg klarer fremdeles ikke å få en ordntlig orgasme..... :gråte: :tristbla: Bare til advarsel! I tillegg har jeg blitt følelsesmessig kald! (Klarer ikke å forelske meg eller noe...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det snart to år siden jeg slutta med "lykkepiller Det var ikke cipralex, men noe lignende. Jeg klarer fremdeles ikke å få en ordntlig orgasme..... :gråte: :tristbla: Bare til advarsel! I tillegg har jeg blitt følelsesmessig kald! (Klarer ikke å forelske meg eller noe...)

Det er jo faktisk ikke sikkert at dette er pga medisinene da. Det var jo en årsak til at du starta på medisinene i utgangspunktet, og det er nok mye sannsynlig at det er pesonlige ting som henger igjen. Pillene har ikke bivirkninger som varer så lenge i ettertid. Bivirkningene opphører en liten stund etter at man har sluttet.

Dersom du enda sliter med slke problemer bør du kotnakte psykolog å få videre behanlidng. Dette er ting du kan gjøre noe med, og det er viktig at du før luftet din bekymring om at medisinene du tok tidligere kan være årsaken til dette.

Jeg kan heller ikke få orgasme, men det klarte jeg heller ikke to år før jeg starta på pillene, så dette er en personlig egenskap hos meg selv. Mange jenter er heller ikke i stand til å forelske seg, fordi de har blitt såpass skadet i sine tidligere relasjoner at de blir kalde og kyniske. Det skal nok mer til en noen tabletter før vi går til en slik grense, og jeg vil tro du har erfaringer som kan forklare dette hos deg. Dette er det viktig at du får gjennomarbeidet.

Mange mennesker blir ikke friske av medisinene, men dette er ikke det samme som å si at medisinene er årsaken til våre videre problemer. Det er vikrig å se mer nøye inn på hva som ligger bak, og hva som lå bak som gjorde at du begynte på medisinene i utgangspunktet. Er de tingene over, har du arbeidet gjennom dem skikkelig? Dersom man ikke abrbeider gjennom tidligere problemr vil de fortsette å prege oss desverre.

lykke til, håper du finner en behandlignsform som kan hjelpe deg bedre enn den du har mottat til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ECT-behandling?

Elektrosjokkbehandling. Som høres fælt ut men det er absolutt ikke sånn som på tv. Du får full narkose, så kjenner ingenting. Brukes mye på eldre pasienter siden det regnes som mer skånsomt og gir mindre bivirkninger enn antidepressiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke du ha noen andre piller enn cipralex egentlig?

Du har jo virkelige problemer etter som du skriver, og jeg kan ikke forestille meg at cipralex fungerer på sånne problemer i det hele tatt? eh?

kanskje du gjør det for alt jeg vet, og at cipralex er et suplement, men hvor mange folk som knasker slike piller føler seg så dårlig som deg tror du?

Hva slags metoder har du prøvd før du startet med cipralex forresten?

Jeg bruker cipralex mot angst og de virker som bare det! Nå tør jeg å være sosial, panikkanfallene er borte og livet har fått en helt ny vending på MANGE områder. TAKK for at det finnes medisiner for oss som er psykisk syke også, ikke bare for dem som har noe fysisk galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker cipralex mot angst og de virker som bare det! Nå tør jeg å være sosial, panikkanfallene er borte og livet har fått en helt ny vending på MANGE områder. TAKK for at det finnes medisiner for oss som er psykisk syke også, ikke bare for dem som har noe fysisk galt.

Hvor lang tid tok det fra du begynte med Cipralex til du kjente noen bedring av angsten?

Jeg har sett litt forskjellig, fra tre måneder til en til to uker. Den "hjelper etter en uke" uttalelsen er litt vanskelig å tro, den var en smule bias og, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tok det fra du begynte med Cipralex til du kjente noen bedring av angsten?

Jeg har sett litt forskjellig, fra tre måneder til en til to uker. Den "hjelper etter en uke" uttalelsen er litt vanskelig å tro, den var en smule bias og, tror jeg.

Det tok noen uker før virkningen begynte for fullt og flere måneder før jeg følte at NÅ er jeg bra nå. Men jeg merka jo virkning allerede dagen etter for å si det sånn da. Følte meg litt svimmel, "rar" i hodet og mer rolig. Ganske trøtt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tok noen uker før virkningen begynte for fullt og flere måneder før jeg følte at NÅ er jeg bra nå. Men jeg merka jo virkning allerede dagen etter for å si det sånn da. Følte meg litt svimmel, "rar" i hodet og mer rolig. Ganske trøtt egentlig.

Javel, takk for svar. Jeg tror jeg vil be legen om resept på disse medisinene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente_22
Nå er det snart to år siden jeg slutta med "lykkepiller Det var ikke cipralex, men noe lignende. Jeg klarer fremdeles ikke å få en ordntlig orgasme..... :gråte: :tristbla: Bare til advarsel! I tillegg har jeg blitt følelsesmessig kald! (Klarer ikke å forelske meg eller noe...)

Det kan nevnes at før jeg begyndte på dem fikk jeg de supergode orgasmene!! Var så "stolt" av dem! (det skal nevnes st jeg fikk gode orgasmer da jeg var deprimert også) Nå, to år etter jeg har sluttet har jeg gitt opp å onanere, kommer av og til, men orgasemene er ikke noe gode. Så Pillene har faktisk bivirkninger LEENGE etterpå! Det bør dere være klar over! Har jobbet lenge med og bli meg selv igjen, og jeg føler nå at jeg har kommet ganske langt! :) Men orgasmene derimot.... Håper de en gang kommer tilbake, det kan da hende:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan nevnes at før jeg begyndte på dem fikk jeg de supergode orgasmene!! Var så "stolt" av dem! (det skal nevnes st jeg fikk gode orgasmer da jeg var deprimert også) Nå, to år etter jeg har sluttet har jeg gitt opp å onanere, kommer av og til, men orgasemene er ikke noe gode. Så Pillene har faktisk bivirkninger LEENGE etterpå! Det bør dere være klar over! Har jobbet lenge med og bli meg selv igjen, og jeg føler nå at jeg har kommet ganske langt! :) Men orgasmene derimot.... Håper de en gang kommer tilbake, det kan da hende:)

Det er selvsagt dumt at noen får denne bivirkningen, men hvis alternativet er å ha konstant angst/uro, selvmordstanker, verking i muskler døgnet rundt, null energi, tankekaos og en håpløshet som verker langt inn i marg og ben (slik hadde jeg det før jeg begynte med cipralex)... så blir liksom det å få orgasme litt mindre viktig synes jeg. Men ja takk begge deler såklart.... Håper får det til etterhvert!!! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei Sikksakk :)

Jeg kjenner meg kjempe mye igjen i det du skriver. Jeg sliter selv mest med tvangstanker..litt med depresjon. Det som var det verste for meg var at jeg ikke turde og sove nesten, fordi jeg var så redd for at jeg skulle dø mens jeg sov.. Det kan jo selvfølgelig skje det, men når man går og tenker på det hele tiden så blir det en del kaos oppe i topp-etasjen ;) Andre ting jeg slet med var f.eks i dusjen, jeg våget ikke og lukke øynene mens jeg vasket håret, i frykt for at det skulle være noen der når jeg åpnet øynene igjen :) Hehe.. Må le når jeg tenker tilbake noen mnd..fra tiden før jeg begynte med Cipralex, for nå har jeg det så fantastisk :) Jeg er fortsatt urolig og litt nedstemt til tider, men jeg klarer og forstå at det er normalt og ikke alltid være på topp ;) Jeg er ikke redd for og være redd lengre, i hvertall ikke i den graden jeg var før..og det er veldig behagelig :) Endelig ro...hehe...

Ang. det med orgasme..så var jeg hos legen i dag til samtale, er hos han en gang i mnd. og prater om hvordan det går osv..

Han sa at det var helt vanlig og ha det som bivirkning..men han skjønte at det var plagsomt, så han tilbydde meg et annet merke antidepressiva som jeg ikke helt husker hva heter, de som Cipralex, retter også opp serotinin (eller hva det heter) nivået i hjernen, men de har ikke den bivirkningen at man ikke får orgasme av de. Vi tullet om det, og jeg sa til han at jeg hadde så mye tid til overs nå som jeg ikke onanerte, hihi..det var litt morsomt ;) Det han sa som var betryggende i hvertfall, hehehehehe, det var at det ikke var farlig og ikke onanere, hehe..og at man fikk tilbake orgasmene når man ved et senere tidspunkt evt. sluttet med behandlingen :)

Så neste mnd. når jeg er på kontroll, så tror jeg at jeg bytter til de han anbefalte i stedet for..men vi skulle diskutere det nærmere da, for han skulle undersøke litt rundt det med en kollega :) *snille legen min* :)

Kan gi tilbakemelding neste mnd. når jeg vet hva vi bestemmer oss for ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det tr utrolig lett å få disse pilene helt uten problemer. Sambo har nettopp fått disse etter depresjon når han er på jobb. Han dro til legen for å få sykemelding og kom hjem med disse. Så ikke kom å si at man må ha det skikkelig ille for å få de :kjefte:

Sambo har ingen problemer når han ikke er på jobb, og det er kunda og evt 1-2 timer før/etter jobb at han er slik. I tilleg har sambo gått på de før og han har nås tor problemer med å vise følelser i heletatt. Tilogmed å gi meg kyss eller klem ser han liten vits i. Mest trolig etter hans forklaring er det pillene sin skyld og jeg er derfor lite glad for at legen ga han disse igjen. Ille nok er det at sambo faktisk ikke vil ha de. Dessuten får han bare piller og ingen psykolog e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hei

Jeg har nettopp fått cipralex, men er fortsatt usikker på om jeg tør å begynne på de med tanke på bivirkningene.

Har lest mye her i forumet å føler egentli at jeg har mange av bivirkningene allerede før jeg har begynt på de. Vil de da forsterkes?

Jeg sliter med å sove(har fått insovningstabletter) mye kvalme, mye svimmelhet, Bråvåkner på natten akkurat som om jeg ikke får puste, piping og "trykk" i hodet.

Jeg hadde et panikkanfall for ca 3 mnd siden. Siden det har ting forandret seg mye fra uke til uke, en uke kan jeg ha pustevansker, mens neste uke er jeg så svimmel at jeg klarer ikke gjøre noenting. Men i det siste har det gått veldig mye bedre. Snakker mye med folk rundt meg om angsten å føler det har hjulpet mye.

Ting går jo litt opp og ned selvfølgelig, men i det siste så har jeg vært ganske bra. kun hatt litt hodepine, kvalme og høy piping i ørene.

Er det da noe vits i å begynne på cipralex? Eller Er det mulig at det begynner å "gå bort" nå?

Jeg vet veldig lite om dette og er vel egentli bare redd for hele situasjonen. har kun hatt dette siden jeg plutselig fikk anfall for 3 mnd siden. så setter pris på svar

takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
I dag har jeg begynt på cipralex mot depresjon og jeg vet at virkningen er forskjellig fra individ til individ.

Er det noen der ute som vil dele sin erfaring med Cipralex med meg der ute?

Ren nyskjerrighet igrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 77 mod

Jeg begynte med cipralex for ca 1år siden. det har fungert kjempebra for meg. jeg fikk angstanfall for et års tid siden,og da raste verden sammen for meg.jeg turte ikke gå å handle,gå på besøk i frykt for å få nye anfall.Jeg ble sykmeldt, men bestemte meg for å begynne på jobb igjen etter 2uker.Det va knal tøft,men sakte men sikkert gikk der bedre. det er viktig å ta tiden til hjelp,og vær stolt av deg selv for at du gjør fremskritt. så nå er jeg blitt meg selv igjen etter 1år med cipralex.

husk på det at det alltid er et lys i tunnelen,samme hvor mørkt det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...