mysan Skrevet 24. september 2007 #81 Skrevet 24. september 2007 Jeg har brukt Cipralex i fire-fem uker nå. Hadde litt hodepine de første dagene, og litt nedsatt matlyst, ellers har jeg ikke merket noe særlig til bivirkningene jeg leste om. Nå tar jeg 10mg daglig, og skal til legen til samtale og sjekk i morgen, så får jeg se. Jeg vet ikke om de har noen virkning ennå, men det er kanskje for tidlig... Til snasen: En depresjon er ikke nødvendigvis å ha det skikkelig shitty, eller at man føler seg trist... det kan simpelthen føles som om man er utslitt og ikke klarer å komme seg ut av det. At mange sliter i dag er det ingen tvil om, og det kan ha mange årsaker. Cipralex alene er ikke noen mirakelkur, man skal vel helst ha samtaler og terapi for tungsinnet i tillegg. Det har jeg bedt om i hvert fall. Har aldri sett på piller som en løsning.
Snasen Skrevet 24. september 2007 #82 Skrevet 24. september 2007 Jeg har brukt Cipralex i fire-fem uker nå. Hadde litt hodepine de første dagene, og litt nedsatt matlyst, ellers har jeg ikke merket noe særlig til bivirkningene jeg leste om. Nå tar jeg 10mg daglig, og skal til legen til samtale og sjekk i morgen, så får jeg se. Jeg vet ikke om de har noen virkning ennå, men det er kanskje for tidlig... Til snasen: En depresjon er ikke nødvendigvis å ha det skikkelig shitty, eller at man føler seg trist... det kan simpelthen føles som om man er utslitt og ikke klarer å komme seg ut av det. At mange sliter i dag er det ingen tvil om, og det kan ha mange årsaker. Cipralex alene er ikke noen mirakelkur, man skal vel helst ha samtaler og terapi for tungsinnet i tillegg. Det har jeg bedt om i hvert fall. Har aldri sett på piller som en løsning. Nei, det vet jeg. Jeg har vært i en depresjon selv og brukte da cipralex og cipramil i den perioden. Som sagt: jeg mener fortsatt at disse tablettene er en nødlsning med tanke på alle bivirkningene man får. Jeg er veldig enig i at de som er langt nede gjerne burde få disse tablettene hvis de vil, men ikke at de gis ut uten en ordentlig undersøkelse. Så klart. Har et familiemedlem gått bort eller hvis andre veldig traumatiske hendelser (uten at jeg definerer det) har forekommet forstår jeg godt at disse er til god hjelp for en periode. men, se bort i fra at man har mistet et familiemedlem f.eks eller hatt en traumatisk barndom, opplevd voldtekt kanskje, osv, så syns jeg folk, og leger (det er dem hovedansvaret på ligger) ikke burde gi ut disse så lett. Til dere som ikke vil ha svar fra oss som har dårlig erfaring av disse. TS ba om synspunkter. h*n presiserte ikke om de skulle være gode eller dårlige. Personlig kunne jeg tenke meg å saksøke legen som ga meg disse tablettene for flere år siden, da de gjorde mye vondt verre. Jeg så jo i ettertid at jeg ikke hadde behov for dem. Nå er det vanskelig å saksøke her til lands, men hadde jeg bodd i America, så...
Snasen Skrevet 24. september 2007 #83 Skrevet 24. september 2007 Er det så farlig å gå ned da? Er vel verre å gå opp? Eller? Like farlig begge to. ja, det kan faktisk være farlig å eksperimentere med disse tablettene også.
Gjest Borghild Skrevet 24. september 2007 #84 Skrevet 24. september 2007 Like farlig begge to. ja, det kan faktisk være farlig å eksperimentere med disse tablettene også. Å? hvorfor er det farlig å gå ned? Jeg har nå gått opp til 10 mg igjen da kvalmen ikke gikk over med lavere dose. Hva skjer om man eksperimenterer med disse pillene da? I mitt tilfelle gå ned. Jeg er sinnsykt kvalm og har halsbrann. Hater dette. Kommer utpå ettermiddagen, så jeg må ta sobril for å greie å sove. Hater disse pillene! Men de får meg til å gi mer faen i vonde og vanskelige ting og det er deilig.
Lola83 Skrevet 25. september 2007 #85 Skrevet 25. september 2007 Nei, det vet jeg. Jeg har vært i en depresjon selv og brukte da cipralex og cipramil i den perioden. Som sagt: jeg mener fortsatt at disse tablettene er en nødlsning med tanke på alle bivirkningene man får. Jeg er veldig enig i at de som er langt nede gjerne burde få disse tablettene hvis de vil, men ikke at de gis ut uten en ordentlig undersøkelse. Så klart. Har et familiemedlem gått bort eller hvis andre veldig traumatiske hendelser (uten at jeg definerer det) har forekommet forstår jeg godt at disse er til god hjelp for en periode. men, se bort i fra at man har mistet et familiemedlem f.eks eller hatt en traumatisk barndom, opplevd voldtekt kanskje, osv, så syns jeg folk, og leger (det er dem hovedansvaret på ligger) ikke burde gi ut disse så lett. Til dere som ikke vil ha svar fra oss som har dårlig erfaring av disse. TS ba om synspunkter. h*n presiserte ikke om de skulle være gode eller dårlige. Personlig kunne jeg tenke meg å saksøke legen som ga meg disse tablettene for flere år siden, da de gjorde mye vondt verre. Jeg så jo i ettertid at jeg ikke hadde behov for dem. Nå er det vanskelig å saksøke her til lands, men hadde jeg bodd i America, så... Alle mennesker er forskjellige, og en ting som ikke er noe biggie for deg kan fint være det for en annen person, det er meget individuelt hva man reagerer negativt på her i livet..det er ikke alle som trenger og oppleve voldtekt, død e.l for og bli tungt deprimerte og lide av div. angstlidelser/tvangstanker/fobier. Helt feil av deg og komme med slikt når du burde visst bedre, alle må vi prøve og forstå hverandre og akseptere våre ulikheter, og NEI, det er F*** ikke lett, men man kommer ikke langt med slik snever tankegang du som fører. Det blir som og tro at man kan redde verden med og resirkulere det, hehe.. Wake up girl Det er mange her som har det både verre og bedre enn meg, men det jeg opplever med min angst o.l, det er vanskelig for MEG..så slutt og kommenter ting du oppklart ikke har peiling på. Konsentrer deg om deg selv, her i denne tråden har du egentlig ingenting og gjøre.
mysan Skrevet 25. september 2007 #86 Skrevet 25. september 2007 Det er veldig mange som har problemer med å se at forskjellige mennesker har forskjellige terskler for hva de klarer å takle. Jeg for min del har en ganske høy terskel, og anses derfor som sterk. jeg er ikke sterk, jeg er bare ikke så følsom. Det er ikke min skyld, eller min fortjeneste, sånn er jeg bare, og jeg klarer også å se at andre sliter mer enn meg pga ting jeg selv kanskje anser som "ikke noe å syte over". Sånn er det jo bare. Men Snasen(ene) har litt problemer med det der.. Uten at vi behøver å spore av tråden med det. Back to topic!
Snasen Skrevet 25. september 2007 #87 Skrevet 25. september 2007 (endret) Jeg jobber med dette her, jeg har brukt det her selv. Og jeg uttaler meg om noe jeg ikke har greie på? Fordi mine meninger ikke tilsvarer deres ønskelige svar? Jeg har heller aldri sagt at det bare er voldtekt eller dødsfall som gjør at man blir deprimert (selvfølgelig ikke, å herregud). Som dere mener jeg at det får en person deifnere selv i samråd med lege OG psykolog + behandling. Og det går ikke inn hos dere. Jeg tror ikke dere forstår rett og slett, og teskjea fungerer ikke denne gangen tyder det på. Det er ikke å spore av tråden fordi man kommer med et helt annet synspunkt enn dere. Det er jo dere som fortsetter å spore den av så lenge dere argumenterer i mot meg og peser på det. Dere vil ha sukkersøte råd som kun forteller om de gode sidene ved anti depressiva. Dere tåler rett og slett ikke å høre den dårlige siden med det, dere, eller hva? Og dere som klikker over dere selv fordi jeg har et annet synspunkt enn dere: Slik dere reagerer så er jeg ikke det minste sjokkerte over at dere bruker dette preparatet (og hva søren gjør dere på et forum?). Skjerp dere. Borghild: Man kan f.eks få selvmordstanker av å trappe ned brått. Jeg har ikke erfart det selv, men for å nevne noe. Jeg hatet dem også, for dem gjorde mer vondt enn godt for min del, men jeg oppdaget det ikke før veldig sent. Derfor fant jeg andre veier å gå når det kom til plagen jeg den gang hadde. Fra felleskatalogen: Det er en generell klinisk erfaring ved behandling med alle antidepressiva at risikoen for selvmord kan øke i tidlig behandlingsfase. Endret 25. september 2007 av Snasen
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #88 Skrevet 25. september 2007 Vet jeg vel. Jeg sier at legene gir ut dette ALT FOR LETT. Og såpass vet jeg. Jeg vet da godt HVORFOR man får disse, men ikke kom her og fortell meg at dere foretar en "hjernetest" (jada, hormonprøve) av noe slags som påviser serotinnivået i hjernen. Hvor mange kan med hånda på hjertet fortelle om serotinnivået i hjernen sin? Ja, hvor mange her får tall på hormonnivået? Mange leger gidder ikke å undersøke dette. At dette har skjedd deg, sier jeg ikke, men jeg sier at det skjer OFTE. Dersom man ikke har lave nivåer av serotonin vil ikke disse tablettene ha noen effekt ganske enkelt. Dette er ikke piller som gjør annet enn å heve nviået tilabke til normalt nivå, og for håpentligvis gjøre slik at dette nviået stabilierser seg tilbake og holder seg der videre etter at man slutter. Nei man tar nok ikke prøver, men tester medisinene og ser om de fungerer. Dermed vet man om serotoninnivået var lavt eller ikke, for var det ikke det ville ikke medisinene fungert. Jeg er også enig i at det deles ut for lett, og at de ikke burde blit delt ut uten at det samtidig ble ordnet med terapi. Jeg tror likevel ikke at noen som går på disse medikamentene gjør det fordi de ønsker det, de fleste hadde nok ønsket å klare seg uten. Mange vil heller ikke ha overskudd til å makte terapi uten medikamenter først, fordi de har så lite energi til å arbeide med ting, klarer ikke å komme seg opp av senga til terapitimen osv, har for uklar tankegang til å klare å ta tak i ting etc. En kombinasjon er også det som har vist seg å ha best effekt. Bare medisiner alene har likevel lavere effekt enn bare terapi alene, noe kanskje mange ikke er klar over.
mysan Skrevet 25. september 2007 #89 Skrevet 25. september 2007 Mange vil heller ikke ha overskudd til å makte terapi uten medikamenter først, fordi de har så lite energi til å arbeide med ting, klarer ikke å komme seg opp av senga til terapitimen osv, har for uklar tankegang til å klare å ta tak i ting etc. Her er du vel inne på noe vesentlig som beskriver en depresjon ganske klart.
Gjest Borghild Skrevet 26. september 2007 #90 Skrevet 26. september 2007 Jeg hater disse pillene! Igår tok jeg dem ikke før på kvelden og var helt fin. Våknet kvalmere enn noensinne imorges og har blitt verre utover dagen. Har spydd og greier. Jeg vil slutte på dem. Vil trappe ned til en halv en om dagen også slutte. Orker ikke være kvalm hele tiden. Kan man få selvmordstanker om man slutter brått når man kun har gått på de i 5 uker? Og hva er brå slutt?
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 26. september 2007 #91 Skrevet 26. september 2007 Borghild, jeg anbefaler at du tar kontakt med legen din, ring f.eks, nå, med en gang. Det er ganske tydelig at disse pillene ikke er riktige for deg, og det skal finnes mange flere typer som hjelper mot det samme men som kan passe bedre for akkurat deg.
Crash Skrevet 26. september 2007 #92 Skrevet 26. september 2007 (endret) . Endret 18. mai 2018 av Crash
Gjest Borghild Skrevet 26. september 2007 #93 Skrevet 26. september 2007 Men jeg er så sinnsykt kvalm. Er det så farlig å gå ned da? Er det noen andre piller jeg kan prøve? Hvilke er "best"? Vil helst ikke gå på noe jeg da... Hvorfor ble jeg dødskvalm nå og ikke i starten? var bare litt kvalm da men spøy ikke.
Gjest Silmarill Skrevet 26. september 2007 #94 Skrevet 26. september 2007 Men jeg er så sinnsykt kvalm. Er det så farlig å gå ned da? Er det noen andre piller jeg kan prøve? Hvilke er "best"? Vil helst ikke gå på noe jeg da... Hvorfor ble jeg dødskvalm nå og ikke i starten? var bare litt kvalm da men spøy ikke. Er det så farlig å gå ned da? Er vel verre å gå opp? Eller? Ja det er farlig å trappe brått opp og farlig å trappe brått ned! Det må du ikke gjøre! Både nedtrapping og opptrapping må skje veldig gradvis i samråd med legen! Husk at pillene bidrar til å normalisere mengden serotonin i hjernen og når hjernen brått får lite eller brått får for mye av dette blir hjernen rar -og du likeså! Du kan risikere å bli enda kvalmere samt veldig dårlig (svimmel, ut av deg selv opplevelse) om du ikke tar medisinen sånn du skal. Du bør uansett kontakte legen din, og kanskje disse pillene ikke er så gunstig for deg! Hold ut til da PS!Du må lese pakningsvedlegget nøye!
Gjest Borghild Skrevet 26. september 2007 #95 Skrevet 26. september 2007 Takk for svar. Jeg har lest pakningsvedlegget nøye. Tar dere disse pillene om morran eller kvelden?
mysan Skrevet 26. september 2007 #96 Skrevet 26. september 2007 Jeg tar min om kvelden. Har ingen bivirkninger jeg, men vet ikke om de hjelper heller, så kanskje dosen er for lav ennå.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #97 Skrevet 26. september 2007 Hold ut, og kom deg til lege om du har mulighet. Finnes sikkert seponeringsplaner på nett, men det er galskp å gjøre det om du har mulighet til å få hjelp. (Har ikke vært borti cipralex selv, endte opp med johanesurt. Tar de konsekvent på kvelden. Ille nok i starten, men de virker)
Gjest Gjest_Thea_* Skrevet 26. september 2007 #98 Skrevet 26. september 2007 Takk for svar. Jeg har lest pakningsvedlegget nøye. Tar dere disse pillene om morran eller kvelden? Jeg tar 2X10 mg. på morgenen! Jeg har tatt cipralex i lang tid og mine bivirkner var ekstreme.Jeg ble sykmeldt.På meg tok det nesten 2 mnd. før effekten var total så det kan variere veldig fra person til person! (Har ikke vært borti cipralex selv, endte opp med johanesurt. Tar de konsekvent på kvelden. Ille nok i starten, men de virker) NB! Til dere som går på Cipralex må dere ikke bruke Johanesurt i tilegg! Dette står det også om på pakningvedlegget!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #99 Skrevet 26. september 2007 NB! Til dere som går på Cipralex må dere ikke bruke Johanesurt i tilegg! Dette står det også om på pakningvedlegget! Stemmer. Godt noen passer på meg her. Johannesurt kolliderer med svært mange medisiner, SSRI, hormonprevensjon, og mye annet. Les først, vurder, og tenk. (Brukte nærmere 2 år med grundig lesing om ulike sider for og mot før jeg endelig våget. For meg var det verdt det pga at jeg kom meg ut av en 10årig tung depresjon, men det er ikke snakk om sukkertøy dette heller)
Gjest Lykkeliky Skrevet 26. september 2007 #100 Skrevet 26. september 2007 (endret) Jeg tar 10 mg. på kvelden. Har brukt de i snart 2 uker og er ikke så kvalm nå som jeg var i forrige uke. Føler meg litt bedre, griner ikke så mye og får ikke panikk slik som før jeg begynte på de. Vil forresten mye heller være dritkvalm enn å være så nede som jeg var...... Endret 26. september 2007 av Lykkeliky
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå