Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet
113 har det faktisk ganske travelt de også. En nabo av meg kastet opp mengder med blod og var delvis bevisstløs, kona ringte 113 og fikk beskjed om at de kunne komme om 1,5 time (og vi bor relativt sentralt), og at hun heller måtte få mannen inn i en taxi så fort som mulig og kjøre til, ja nettopp- legevakten.

tja, igjen så kan jeg kun svare for de legevaktene jeg kjenner til men hos de ville denne type tilfeller blitt sendt direkte til sykehus.

Uavhengig av om det finnes transportkapasitet?

Dine lokale AMK-sentraler og legevaktsentre disponerer kanskje et ubegrenset antall flygende helsetepper, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
My thoughts excactly.. Man vet ikke alltd hvor akutt det egentlig er og en telefon til legevakta kan plutselig fortelle deg at symptomene du har faktisk kan være livstruende.

Hvordan skal de som tar telefonene vite om en potensiell slagpasient sitter rett bak deg i kø..? Hvis de er opptatte med å måtte svare: "Beklager, ring igjen senere" til x antall personer som ber om oversettelser eller andre mindre problemer (for å sette det på pissen) kan køen fort bli lang.

Skjønner at din (og dines) egen helse er viktigere for deg enn andres (sånn er det vel på en måte for alle), men man må jo sette ting litt i perspektiv. Ubehagelig og livstruende er to meget forskjellige definisjoner.

det er dessverre en beklagelig bieffekt av underbemanning og feilslått økonomi i helsevesenet men hvis hver enkelt bruker skulle latt være å oppsøke hjelp fordi man er redd for å "ta plassen til noen andre i køen" så hadde legevakta fått lite å gjøre.

og de fleste som oppsøker legevakta har ikke livstruende situasjoner, de har ubehageligheter i større eller mindre grad.

Skrevet
men dette er ikke en enkelt bruker sin feil, det er mangel på økonomi og bemanning på sykehusene når de ikke har kapasitet til å ta imot pasienter som tydelig burde vært der.

Joda, selvfølgelig. Men kan man ikke gjøre sitt beste for å ikke gjøre det verre da..? Helt ærlig, ser du ikke hvorfor mange er så uenige med deg?

Gjest Gjest
Skrevet
for noen kan det faktisk oppleves slik jo (again - hypotetisk)... og hvis det som skal til er en tominutters samtale med legevakta for å få oppklart ting så er det fullt forståelig for meg.
Men da tror jeg kanskje vi kan bli enige om at de forskjellige systemene som brukes rundt i de forskjellige instansene i dette landet ikke er helt forståelig for deg.
Skrevet
Uavhengig av om det finnes transportkapasitet?

Dine lokale AMK-sentraler og legevaktsentre disponerer kanskje et ubegrenset antall flygende helsetepper, eller?

min lokale AMK har aldri vært nødt til å kjøre en pasient med akutt og udiagnostisert lammelse til et legesenter, nei.

Gjest Gjest
Skrevet
det er dessverre en beklagelig bieffekt av underbemanning og feilslått økonomi i helsevesenet men hvis hver enkelt bruker skulle latt være å oppsøke hjelp fordi man er redd for å "ta plassen til noen andre i køen" så hadde legevakta fått lite å gjøre.

og de fleste som oppsøker legevakta har ikke livstruende situasjoner, de har ubehageligheter i større eller mindre grad.

Nå har du gnåla på underbemenning i flere sider, UTEN å forstå at det er folk som deg som skaper underbemanningsproblemet. Skjønner du ikke hva folk her skriver?

Skrevet
Joda, selvfølgelig. Men kan man ikke gjøre sitt beste for å ikke gjøre det verre da..? Helt ærlig, ser du ikke hvorfor mange er så uenige med deg?

jeg ser at folk her har andre meninger en meg og tro det eller ei, jeg respekterer det faktisk.

men nei, jeg endrer ikke mening om at man kan ta en telefon til legevakta hvis man opplever denne type ting.

Gjest Gjest
Skrevet
min lokale AMK har aldri vært nødt til å kjøre en pasient med akutt og udiagnostisert lammelse til et legesenter, nei.
En ting kan vi alle her vøære enig om, også du - du aner ingenting om hvorvidt "din" lokale AMK har vært nødt til å kjøre en pasient med akutt og udiagnostisert lammelse til legesenter.

Absolutt ingenting.

Gjest Vampyra
Skrevet
for noen kan det faktisk oppleves slik jo (again - hypotetisk)... og hvis det som skal til er en tominutters samtale med legevakta for å få oppklart ting så er det fullt forståelig for meg.

JA men IGJEN må jeg da si at da har denne personen tydeligvis så store problemer at hun eller han trenger å snakke med en psykolog og ikke legevakten.

Har du virkelig så tungt for å forstå det alle andre her inne prøver å fortelle deg?

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jepp. Og derfor er mange av helsekronene bortkastet på legevakter fordi pasienter tror de er verdens navle og vil ha akutthjelp til de utroligste ting.

Hadde litt flere hatt kontroll på seg selv, kunne pengene vært brukt på en bedre måte, og da skal du se at f.eks Vampyra kunne fått komme til på sykehus uten den hårreisende forsinkelsen. Eller færre kreftpasienter hadde dødd i behandlingskø.

Skrevet
JA men IGJEN må jeg da si at da har denne personen tydeligvis så store problemer at hun eller han trenger å snakke med en psykolog og ikke legevakten.

Har du virkelig så tungt for å forstå det alle andre her inne prøver å fortelle deg?

og du vet sikker like godt som meg at å få tak i en pskylog/psykiater på kveldstid/helg er komplett umulig med mindre man går via nettopp legevakten.

Gjest Vampyra
Skrevet

Det tviler jeg faktisk på at du vet!

Eller har du nedskrevet hele din lokale AMK's utrykningshistorie? Nå latterligjør du bare deg selv.

Nå har du gnåla på underbemenning i flere sider, UTEN å forstå at det er folk som deg som skaper underbemanningsproblemet. Skjønner du ikke hva folk her skriver?

Nettopp!!

Jeg gleder meg nesten til den gangen hun selv opplever å få store problemer pga idioter som bruker opp de få ressurser som er tilgjengelig.

Gjest Gjest
Skrevet
og du vet sikker like godt som meg at å få tak i en pskylog/psykiater på kveldstid/helg er komplett umulig med mindre man går via nettopp legevakten.
med et brev??

Faen, du er ikke sann :legrine:

Skrevet
jeg ser at folk her har andre meninger en meg og tro det eller ei, jeg respekterer det faktisk.

men nei, jeg endrer ikke mening om at man kan ta en telefon til legevakta hvis man opplever denne type ting.

Selvfølgelig. Man skal respektere andres meninger. Men jeg gjerne gjenta mitt spørsmål: Bør man ikke gjøre sitt beste for å ikke gjøre ting verre?

Gjest *Mim*
Skrevet
men hvis hver enkelt bruker skulle latt være å oppsøke hjelp fordi man er redd for å "ta plassen til noen andre i køen" så hadde legevakta fått lite å gjøre.

Tror ikke du skal være redd for at ansatte på legevakta får for lite å gjøre.

Uansett hvor feil jeg synes du tar, må jeg berømme deg for at du holder en rolig tone med all den tynen som kommer mot deg.

Gjest =tentacle=
Skrevet

1. Du vet ikke alt hva din lokale AMK finner på.

2. De måtte henvise pasienten til taxitransport til nærmeste lege. AMK arrangerer uttrykninger, og det hadde de ikke kapasitet til.

Skrevet
Jepp. Og derfor er mange av helsekronene bortkastet på legevakter fordi pasienter tror de er verdens navle og vil ha akutthjelp til de utroligste ting.

Hadde litt flere hatt kontroll på seg selv, kunne pengene vært brukt på en bedre måte, og da skal du se at f.eks Vampyra kunne fått komme til på sykehus uten den hårreisende forsinkelsen. Eller færre kreftpasienter hadde dødd i behandlingskø.

men dessverre er ikke verden sånn og når et menneske blir skremt så forsvinner mye av rasjonaliteten og den logiske tankegangen og "overlevelsesinstinktet" setter inn.

Gjest Vampyra
Skrevet

Ja og jeg vet faktisk at en person som er litt bekymret eller har litt angst ikke har behov for akuttpsykiatrisk behandling

Skrevet
Tror ikke du skal være redd for at ansatte på legevakta får for lite å gjøre.

Uansett hvor feil jeg synes du tar, må jeg berømme deg for at du holder en rolig tone med all den tynen som kommer mot deg.

jeg ser på dette som en diskusjon og en meningsutveksling. jeg mente også det jeg sa om at jeg faktisk respekterer at de andre ikke mener det samme som meg.

Skrevet
Ja og jeg vet faktisk at en person som er litt bekymret eller har litt angst ikke har behov for akuttpsykiatrisk behandling

men hvordan kan vi vite det ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...