minienthe Skrevet 29. juli 2007 #41 Skrevet 29. juli 2007 Nei og nei og nei!! Det tar nemlig ikke bare to minutter! Kan du ikke forstå det? det tar ikke mer en to minutter å lese opp den teksten som blir nevnt i første innlegget og få et kjapt svar på dette.
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #42 Skrevet 29. juli 2007 nei jeg er faktisk seriøs, jeg får inntrykk av at dere mener at legevakta er et slags "forstadie" som kun skal brukes hvis man trenger innleggelse og det er ikke det den er ment til. Så opplys meg.... Finn retningslinjene for legevakta da! Vis oss der det står at man skal benytte de som en tjeneste til alt mulig rart! Jeg har faktisk sett mange som har blitt avvist av legevakta fordi det ikke er akutte situasjoner. Og da særlig plager en pasient har hatt lenge. Dessuten vil jeg tvile på at en sykepleier som sitter på telefonen har lov til å oversette slikt til hvilken som helst innringer. I mine øyne er det eneste riktige å be personen kontakte sin fastlege. Man kan aldri vite at den som ringer er den han eller hun utgir seg for.
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #43 Skrevet 29. juli 2007 det tar ikke mer en to minutter å lese opp den teksten som blir nevnt i første innlegget og få et kjapt svar på dette. Se svaret jeg skrev under
minienthe Skrevet 29. juli 2007 #44 Skrevet 29. juli 2007 Så opplys meg.... Finn retningslinjene for legevakta da! Vis oss der det står at man skal benytte de som en tjeneste til alt mulig rart! Jeg har faktisk sett mange som har blitt avvist av legevakta fordi det ikke er akutte situasjoner. Og da særlig plager en pasient har hatt lenge. Dessuten vil jeg tvile på at en sykepleier som sitter på telefonen har lov til å oversette slikt til hvilken som helst innringer. I mine øyne er det eneste riktige å be personen kontakte sin fastlege. Man kan aldri vite at den som ringer er den han eller hun utgir seg for. jeg snakker kun ut i fra hvordan jeg ser legevakta her fungerer og det en av mine bedre venner som jobber på legevakt forteller. de opplever innimellom å få denne type telefoner og har de tid så gir de en kjapp oversettelse og hvis det er en stressperiode så gir de innringer beskjed om å ringe opp igjen om litt. ingen sure miner på det fra de ansatte her ihvertfall, de ser på dette som normal service fordi dessverre så hender det at pasienter får denne type brev feilsendt og hvis brevet f.eks kommer på en fredag så har de full forståelse for at ikke alle liker å gå hele helgen å lure på hva det betyr.
Rosalie Skrevet 29. juli 2007 #45 Skrevet 29. juli 2007 Til opplysning om hva man kan ringe til Legevakten om, sakset fra Legevakten i Oslos hjemmesider: Legevaktsentralen Lege og sykepleierLegevaktsentralen er en døgnåpen telefontjeneste til alle som oppholder seg i Oslo og trenger akutt legehjelp eller rådgivning. Hvis du trenger råd om et akutt problem, ring oss på telefon 22 93 22 93. Iblant er det noen minutters ventetid. Hold linjen, vi svarer så snart en av oss er ledig. * Ved fare for liv og helse, ring Medisinsk nødtelefon: tlf 113. * Saker som ikke gjelder akutt sykdom eller krise kan vi dessverre ikke hjelpe deg med. I slike tilfeller bør man kontakte fastlegen eller andre hjelpere. Vi kan gi deg råd om dette. http://www.legevakten.oslo.kommune.no/hjel...egevaktsentral/
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #46 Skrevet 29. juli 2007 Legevaktsentralen Her står det: "Saker som ikke gjelder akutt sykdom eller krise kan vi dessverre ikke hjelpe deg med. I slike tilfeller bør man kontakte fastlegen eller andre hjelpere."
minienthe Skrevet 29. juli 2007 #47 Skrevet 29. juli 2007 som Wadjet sakset inn "I slike tilfeller bør man kontakte fastlegen eller andre hjelpere. Vi kan gi deg råd om dette." den er helt fair men det forutsetter uansett at man tar den telefonen jeg snakker om
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #48 Skrevet 29. juli 2007 Du kom meg i forkjøpet Wadjet Hvis dine venner mener dette tviler jeg sterkt på at de jobber i Oslo og omegn! Det er disse områdene jeg har hørt og sett folk bli avvist av mer alvorlige tilfeller enn du snakker om.
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #49 Skrevet 29. juli 2007 som Wadjet sakset inn "I slike tilfeller bør man kontakte fastlegen eller andre hjelpere. Vi kan gi deg råd om dette." den er helt fair men det forutsetter uansett at man tar den telefonen jeg snakker om Men hvorfor skal du ringe når det står svart på hvitt at de ikke kan hjelpe deg? Hvorfor kan du ikke vente?
minienthe Skrevet 29. juli 2007 #51 Skrevet 29. juli 2007 Men hvorfor skal du ringe når det står svart på hvitt at de ikke kan hjelpe deg? Hvorfor kan du ikke vente? fordi det står rett ut at "de kan gi deg råd" noe jeg tolker som at det er greit å ta en telefon for å høre, evnt bli henvist til noe annet etc. og nei, venninnen min jobber ikke i oslo men i en annen større by.
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #52 Skrevet 29. juli 2007 fordi det står rett ut at "de kan gi deg råd" noe jeg tolker som at det er greit å ta en telefon for å høre, evnt bli henvist til noe annet etc. og nei, venninnen min jobber ikke i oslo men i en annen større by. Og hvis alle tenker som deg? Tror du ikke det skaper lang kø da? De skriver også at det kan være kø på telefonen. Hvorfor skal de bruke tid på sånne ting når det kan vente viktigere telefoner?
minienthe Skrevet 29. juli 2007 #53 Skrevet 29. juli 2007 Og hvis alle tenker som deg? Tror du ikke det skaper lang kø da? De skriver også at det kan være kø på telefonen. Hvorfor skal de bruke tid på sånne ting når det kan vente viktigere telefoner? der kommer definisjonen viktig inn i bildet igjen, hva som er viktig for hver enkelt er umulig å svare på men hadde jeg personlig fått denne type brev i posten på en fredag og jeg ble engstelig fordi jeg ikke forsto, noe som igjen førte til at hele helgen min ble ødelagt fordi jeg konstant grublet på hva dette kunne være... noe som igjen kunne ført til at jeg begynte å spinne videre på "kan dette ødelegge for jobben min" etc. vel, jeg hadde tatt den telefonen fordi det ville gavnet meg... kall meg gjerne egoistisk men jeg prioriterer min helse og min trygghet fremfor andres. dessuten, er det en reell akuttsituasjon som ikke kan vente i evnt to minutter med kø så ringer man ikke legevakten, man ringer 113.
Gjest =tentacle= Skrevet 29. juli 2007 #54 Skrevet 29. juli 2007 ut av nysgjerrighet, hva mener dere er godkjente grunner til å ringe legevakta ? At man er i alvorlig psykisk ubalanse, har blitt fysisk syk eller skadet og trenger å få sin tilstand vurdert utenom kontortid. En skade som skjedde for 2,5 mnd siden kan vente til kontoret til fastlegen åpner.
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #55 Skrevet 29. juli 2007 der kommer definisjonen viktig inn i bildet igjen, hva som er viktig for hver enkelt er umulig å svare på men hadde jeg personlig fått denne type brev i posten på en fredag og jeg ble engstelig fordi jeg ikke forsto, noe som igjen førte til at hele helgen min ble ødelagt fordi jeg konstant grublet på hva dette kunne være... noe som igjen kunne ført til at jeg begynte å spinne videre på "kan dette ødelegge for jobben min" etc. vel, jeg hadde tatt den telefonen fordi det ville gavnet meg... kall meg gjerne egoistisk men jeg prioriterer min helse og min trygghet fremfor andres. dessuten, er det en reell akuttsituasjon som ikke kan vente i evnt to minutter med kø så ringer man ikke legevakten, man ringer 113. Hysteri kaller jeg det.... Skjønner du ikke at det ikke blir bare 2 min? Er det så vanskelig å se at det finnes hundrevis som misbruker systemet på denne måten? Tror du virkelig at det til enhver tid er nødvendig at det er 2-5 timers ventetid på legevakten?
Gjest Vampyra Skrevet 29. juli 2007 #56 Skrevet 29. juli 2007 hmm hva hadde du gjort dersom det viste seg at de hadde funnet noe livstruende og alvorlig på røntgenbildene da? Ville helgen din blitt bedre av å vite det?
minienthe Skrevet 29. juli 2007 #57 Skrevet 29. juli 2007 At man er i alvorlig psykisk ubalanse, har blitt fysisk syk eller skadet og trenger å få sin tilstand vurdert utenom kontortid. En skade som skjedde for 2,5 mnd siden kan vente til kontoret til fastlegen åpner. selv om de skriver rett ut at de kan veilede deg til evnt andre instanser ?
minienthe Skrevet 29. juli 2007 #58 Skrevet 29. juli 2007 Hysteri kaller jeg det.... Skjønner du ikke at det ikke blir bare 2 min? Er det så vanskelig å se at det finnes hundrevis som misbruker systemet på denne måten? Tror du virkelig at det til enhver tid er nødvendig at det er 2-5 timers ventetid på legevakten? for meg som bruker ville det ikke tatt mange minuttene nei, men som jeg skrev i sta, kall meg gjerne egoistisk.
minienthe Skrevet 29. juli 2007 #59 Skrevet 29. juli 2007 hmm hva hadde du gjort dersom det viste seg at de hadde funnet noe livstruende og alvorlig på røntgenbildene da? Ville helgen din blitt bedre av å vite det? såvidt jeg har skjønt på min venninne, hvis det står noe av denne typen i brevet så får innringeren beskjed om å komme inn for en prat.
Drua Skrevet 29. juli 2007 #60 Skrevet 29. juli 2007 såvidt jeg har skjønt på min venninne, hvis det står noe av denne typen i brevet så får innringeren beskjed om å komme inn for en prat. Med fastlegen ja, ikke legevakta.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå