Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
min erfaring fra legevakta er at de som drar dit har plager som kan vente de to minuttene det tar for en person å få oppklart denne type brev på telefonen.

alvorligere tilfeller en dette blir ikke sittende på legevakta, de blir overført til sykehus direkte.

Det høres faktisk ut som du tror du er alene i verden. Hvilke tilfeller er vanligst på legevakten? spurte jeg nettopp en lege jeg snakket med. Jo, venteværelset domineres av syke barn m/foreldre og nervøse folk med brystsmerter. Skal de måtte vente med å bli ekspedert i luken fordi sykepleieren som sitter der må tyde brev per telefon fra hysteriske kjerringer som anser legevakten som et sted der man kan forvente service for den minste ting? Legevakten har begrenset kapasitet, og skal brukes til akutte tilfeller som ikke kan vente til fastlegens åpningstid. Tolkning av røntgensvar kan vente uansett. Hvis ikke er det virkelig andre problemer å ta tak i hos vedkommende.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
hvis de som er på vent på telefonen har et såpass alvorlig problem at de ikke kan vente så har de ikke noe på legevakta å gjøre, da bør de ringe 113.

I det tilfellet jeg skrev inn tidligere ang min far hadde man blitt ledd av hvis man ringte 113, men for han var minutter avgjørende for konsekvensene.

Skrevet
I all verden! Har du ikke fått med deg at folk dør fordi de blir avvist av legevakten fordi de ikke har kapasitet til å hjelpe dem?

Jeg har sittet på legevakten med personer som har småskader som kan bli alvorlige jo lengre de venter. Min far hadde et rift på øyet og satt og ventet i 2 timer før de tok han inn. I værste fall kunne han blitt blind fordi riften ble større og større for hver gang han blunket!! Men det er vel greit så lenge du får den hjelpen du trenger :murvegg:

det er faktisk ikke opp til meg som bruker å avgjøre eller vite men derimot de ansatte.

feilbehandlig skjer dessverre men det kan ikke folk som ringer til de klandres for.

Gjest Gjest
Skrevet
hvis de som er på vent på telefonen har et såpass alvorlig problem at de ikke kan vente så har de ikke noe på legevakta å gjøre, da bør de ringe 113.
Naboen min ble litt nummen i en finger, kona hans ringte til legevakta og de fikk beskjed om å komme emd en gang. Det viste seg å være slag. Skal slagpasienter måtte sitte og vente i telefonen pga. idioter som forlanger at hele verden skal være til kun for dem?
Skrevet
Det høres faktisk ut som du tror du er alene i verden. Hvilke tilfeller er vanligst på legevakten? spurte jeg nettopp en lege jeg snakket med. Jo, venteværelset domineres av syke barn m/foreldre og nervøse folk med brystsmerter. Skal de måtte vente med å bli ekspedert i luken fordi sykepleieren som sitter der må tyde brev per telefon fra hysteriske kjerringer som anser legevakten som et sted der man kan forvente service for den minste ting? Legevakten har begrenset kapasitet, og skal brukes til akutte tilfeller som ikke kan vente til fastlegens åpningstid. Tolkning av røntgensvar kan vente uansett. Hvis ikke er det virkelig andre problemer å ta tak i hos vedkommende.

nei jeg er ikke alene i verden men en enkelt bruker kan ikke klandres for at det er feilbehandling, underbemanning etc på legevakta.

og hvis det er fullt av denne type tilfeller som du skriver så har vi da IGJEN "ringe tilbake senere" som jeg har skrevet flere ganger tidligere.

Skrevet

Vel, du har jo egentlig ikke noe problem, i ordets rette forstand, du har bare et spørsmål som fint kan vente til fastlegen er på kontoret. Likevel mener du at du bør få prioritet foran de med akutt sykdom eller skade?

Ditt eneste argument er at de som venter på legevakta ikke kan være så syke, siden de er på legevakta og ikke har ringt 113. Men selv er du jo verken syk eller skadet. Ser du virkelig ikke hvor merkelig det høres ut?

Skrevet

113 har det faktisk ganske travelt de også. En nabo av meg kastet opp mengder med blod og var delvis bevisstløs, kona ringte 113 og fikk beskjed om at de kunne komme om 1,5 time (og vi bor relativt sentralt), og at hun heller måtte få mannen inn i en taxi så fort som mulig og kjøre til, ja nettopp- legevakten.

Gjest Gjest
Skrevet
nei jeg er ikke alene i verden men en enkelt bruker kan ikke klandres for at det er feilbehandling, underbemanning etc på legevakta.

og hvis det er fullt av denne type tilfeller som du skriver så har vi da IGJEN "ringe tilbake senere" som jeg har skrevet flere ganger tidligere.

Hvem skal kunne klandres for det du kaller feilbehandling og underbemanning på legevakta?

Folk som deg opptar mye tid for de ansatte på legevakta, hadde de sluppet dere, så hadde det ikke vært noe problem med bemanningen.

Skrevet
Vel, du har jo egentlig ikke noe problem, i ordets rette forstand, du har bare et spørsmål som fint kan vente til fastlegen er på kontoret. Likevel mener du at du bør få prioritet foran de med akutt sykdom eller skade?

Ditt eneste argument er at de som venter på legevakta ikke kan være så syke, siden de er på legevakta og ikke har ringt 113. Men selv er du jo verken syk eller skadet. Ser du virkelig ikke hvor merkelig det høres ut?

nei jeg ser ikke det, for jeg ville ikke dratt ned på legevakta... jeg ville tatt opp telefonen og ringt. hadde de hatt mye å gjøre så ville jeg ringt tilbake senere.

jeg vet ikke hva slags legevakter dere har vært borti men dette er faktisk vanlig praksis på de to jeg kjenner til.

null problem å ringe med denne type saker men er det mye stress der og da så får man beskjed om å ringe tilbake senere og det er helt fair.

Gjest Gjest
Skrevet
113 har det faktisk ganske travelt de også. En nabo av meg kastet opp mengder med blod og var delvis bevisstløs, kona ringte 113 og fikk beskjed om at de kunne komme om 1,5 time (og vi bor relativt sentralt), og at hun heller måtte få mannen inn i en taxi så fort som mulig og kjøre til, ja nettopp- legevakten.
De aller fleste som skal videre til sykehus -utenom de som nærmest er døden nær, skal innom legevakta.
Skrevet

tja, igjen så kan jeg kun svare for de legevaktene jeg kjenner til men hos de ville denne type tilfeller blitt sendt direkte til sykehus.

Skrevet
nei jeg ser ikke det, for jeg ville ikke dratt ned på legevakta... jeg ville tatt opp telefonen og ringt. hadde de hatt mye å gjøre så ville jeg ringt tilbake senere.

jeg vet ikke hva slags legevakter dere har vært borti men dette er faktisk vanlig praksis på de to jeg kjenner til.

null problem å ringe med denne type saker men er det mye stress der og da så får man beskjed om å ringe tilbake senere og det er helt fair.

Det vi vil fram til her at du burde ha sunn fornuft nok til å la være å ringe, det er forstyrrende og tar tid og ressurser som kunne vært brukt på syke og skadede mennesker!

Gjest Vampyra
Skrevet

For å illustrere pågangen til enkelte legevakter og sykehus:

Som 14-åring ble jeg lammet i halve kroppen og måtte vente i 40 min på ambulanse som sendte meg til nærmeste legesenter fordi sykehus og legevakt var fullstendig fulle. Heldigvis var mitt tilfelle forbigående og ikke livstruende, men det kunne de faktisk ikke vite. Legen jeg ble sendt til var kjemperedd og bekymret ettersom hun fikk tilsendt en halvsidig lammet 14-åring.

Skrevet
Det vi vil fram til her at du burde ha sunn fornuft nok til å la være å ringe, det er forstyrrende og tar tid og ressurser som kunne vært brukt på syke og skadede mennesker!

og poenget mitt er at dette kan hypotetisk føre til en helg full av angstproblematikk etc (og legg nå merke til "hypotetisk"). og et menneske som opplever dette har like stor rett på hjelp som en med fysisk skade.

Gjest Vampyra
Skrevet
og poenget mitt er at dette kan hypotetisk føre til en helg full av angstproblematikk etc (og legg nå merke til "hypotetisk"). og et menneske som opplever dette har like stor rett på hjelp som en med fysisk skade.

Når skal du forstå at angst ikke er akutt??? Man får ikke angstanfall av å ikke forstå en røntgenforklaring.

Gjest Gjest
Skrevet
Sakene r da at et menneske som opplever store angsproblemer pga et sånt brev bør ha psykiatrisk hjelp - ikke hjelp til oversettelse av et brev.
Skrevet
For å illustrere pågangen til enkelte legevakter og sykehus:

Som 14-åring ble jeg lammet i halve kroppen og måtte vente i 40 min på ambulanse som sendte meg til nærmeste legesenter fordi sykehus og legevakt var fullstendig fulle. Heldigvis var mitt tilfelle forbigående og ikke livstruende, men det kunne de faktisk ikke vite. Legen jeg ble sendt til var kjemperedd og bekymret ettersom hun fikk tilsendt en halvsidig lammet 14-åring.

men dette er ikke en enkelt bruker sin feil, det er mangel på økonomi og bemanning på sykehusene når de ikke har kapasitet til å ta imot pasienter som tydelig burde vært der.

Skrevet
Naboen min ble litt nummen i en finger, kona hans ringte til legevakta og de fikk beskjed om å komme emd en gang. Det viste seg å være slag. Skal slagpasienter måtte sitte og vente i telefonen pga. idioter som forlanger at hele verden skal være til kun for dem?

My thoughts excactly.. Man vet ikke alltd hvor akutt det egentlig er og en telefon til legevakta kan plutselig fortelle deg at symptomene du har faktisk kan være livstruende.

Hvordan skal de som tar telefonene vite om en potensiell slagpasient sitter rett bak deg i kø..? Hvis de er opptatte med å måtte svare: "Beklager, ring igjen senere" til x antall personer som ber om oversettelser eller andre mindre problemer (for å sette det på pissen) kan køen fort bli lang.

Skjønner at din (og dines) egen helse er viktigere for deg enn andres (sånn er det vel på en måte for alle), men man må jo sette ting litt i perspektiv. Ubehagelig og livstruende er to meget forskjellige definisjoner.

Skrevet
Når skal du forstå at angst ikke er akutt??? Man får ikke angstanfall av å ikke forstå en røntgenforklaring.

for noen kan det faktisk oppleves slik jo (again - hypotetisk)... og hvis det som skal til er en tominutters samtale med legevakta for å få oppklart ting så er det fullt forståelig for meg.

Gjest Gjest
Skrevet
men dette er ikke en enkelt bruker sin feil, det er mangel på økonomi og bemanning på sykehusene når de ikke har kapasitet til å ta imot pasienter som tydelig burde vært der.
Skjønner du at folk som kommer med oversettingsoppdrag til legevakten bruker av ressursene legevakten har? Skjønner du at det da kan finnes flere tilfeller med dumskap som bruker av disse ressursene?

Skjønner du at det ikke er feil bemanning av legevakten å ikke ha tid til disse tullingene - det er dere som misbruker systemet som lager problemene. det er dere som fører til ekstra kostander, og det er dere som skaper bemanningsproblemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...