Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Kan man sammenligne skole og idrett?

Det er vel frivillig å delta i konkuranse, i skolen konkurerer du kun med deg selv.

Daria, Wadjet, Kristin :overrasket::overrasket::overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fullt mulig å leve et godt liv uten mediadekning og folkets hyllest. De fleste av oss gjør faktisk det, men det er det ikke lett for en tenåring å godta så lenge omverdenen kun verdsetter enere.

Men det er ikke snakk om sårbare 13-14-åringer her, det er snakk om 19-åringer som bør har lært seg litt om verden faktisk fungerer. Hvor lenge skal de pakkes inn i bomull og beskyttes mot realitetene?

Hva med å gi en rose til de som har minst fravær

Det vil jo være minst like urettferdig ovenfor en med en kronisk lidelse, som det er framheve gode karakterer tydligvis er ovenfor en med dysleksi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Hva med å gi en rose til de som har minst fravær eller har har økt gjennomsnittskarakteren sin en eller flere ganger, uansett om det er fra 2 til 3, eller fra 5 til 6. Og forbedre seg står det nemlig respekt av og bør fremheves.

Hvis det hadde vært til dem som hadde minst fravær ville det mest sannsynlig blitt bråk fordi skolen hadde blitt anklaget for å diskriminere dem med sykdommer. Og forbedre seg er helt greit, men går man fra 2 til 3 i et fag er det faktisk ikke samme prestasjon som å gå fra fem til seks. I arbeidsinnsats ville dette for meg bety å ikke lese i det hele tatt til å kanskje bla i boken en gang eller to.

Vi må slutte å stemple alle med dårlige karakterer som folk som jobber og jobber men som ikke får det til likevel på grunn av forutsetninger. Jeg gikk i klasse med folk som jobbet mellom 50 og 75% stillinger ved siden av skole for å kunne ha råd til mest mulig dyre merkeklær til enhver tid. Andre gadd aldri å ta i boken, gjøre oppgaver eller lese til prøver. Mange i den kategorien kunne gått fra 2 til 3 i mange fag uten problemer, men det tilsvarer ikke innsatsen fra å gå fra 5 til 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_S_*

I det ene øyeblikk skal det ikke gis karakterer, - i det neste skal det fremheves hvor stor forskjell det er mellom enkeltelevene.

Det kan ligge langt mer arbeid bak en lavere karakter som i seg selv kan være en langt høyere prestasjon! At en del elever klarer høyere karaktertall er vel og bra og sikkert er det lagt mye arbeid i det. Men det er lenge siden man skulle "skille ut taperen" i en slik sammenheng!!

Taperen, - hvem sa det? Jo, slik må de jo oppfatte en slik forestilling.

Var det noen som snakket om pedagogikk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Det var da de flinkest man skilte ut, og resten av skolen var en blading av alle dem som hadde lavere enn 5 i snitt. Det er virkelig ikke å skille ut taperne, for mange av disse har da vitterlig meget gode karakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_regine_*
Vi må slutte å stemple alle med dårlige karakterer som folk som jobber og jobber men som ikke får det til likevel på grunn av forutsetninger. Jeg gikk i klasse med folk som jobbet mellom 50 og 75% stillinger ved siden av skole for å kunne ha råd til mest mulig dyre merkeklær til enhver tid. Andre gadd aldri å ta i boken, gjøre oppgaver eller lese til prøver. Mange i den kategorien kunne gått fra 2 til 3 i mange fag uten problemer, men det tilsvarer ikke innsatsen fra å gå fra 5 til 6.

Dette er vel ett av de STORE problemene i norsk videregående skole i dag (og har vært det en god del år). Skolen, eller innsats på skolen, vurderes som så lite verdt at man KAN jobbe denne typen stillingsprosent ved siden av.

Jeg har erfaring fra en del andre land, og der er det nærmest uhørt at skoleelever i alderen 16-18 jobber ved siden av gymnaset. Sommerjobb - det har man, men i skoleåret så er det SKOLEN som er JOBBEN og det som både må og skal premieres.

Jeg kjenner flere lærere i videregående i Norge, og det er ikke få ganger de har fått høre "jamen, jeg rakk ikke leksene fordi jeg måtte jobbe"...... Og DET skal liksom være begrunnelse for å slippe unna innleveringer? I tillegg til at de da skal "premieres" for innsats (iflg. en del i denne tråden) om de klarer å gjøre såpass på skolen at de får en treer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kan ikke alltid basere alt vi gjør på unntakene.

"Vi må kjøre mer kollektivt"

"Ja, men hva de som bor slik til at de ikke kan ta buss?"

"Vi må bli mer fysisk aktive"

"Hva med de som sitter i rullestol eller er kronisk syke?"

"Vi må vise toleranse ovenfor de som har andre verdier enn oss"

"Hva med pedofile og kvinneundertrykkere, da?"

Det er alltid unntak. Det finnes alltid folk med dysleksi, psykiske lidelser, kronisk sykdom osv osv. Selv om vi selvsagt skal inkludere dem så godt vi kan, og gjøre det vi kan for at de skal ha et bra liv, så kan vi ikke legge hele samfunnet opp etter dem. Man kan ikke la være å satse kollektivt fordi noen ikke kan ta buss, eller la være å rose de som gjør en skikkelig god innsats og får gode karakterer fordi noen med dysleksi kanskje føler seg snurt.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

...På akkurat samme måte som det kan ligge mye mer arbeid bak et dårlig prosjekt i jobbsammenheng enn et langt bedre. Det betyr faktisk ikke at den med det dårlige prosjektet får lønnsforhøyelse fordi vedkommende hadde "jobbet så hardt". Og for å være helt ærlig, jeg synes ikke noen med et snitt på 4.9 er en taper på VGS.

Hva skal man si da? Kjefte på bedrifter som kun kaller inn dem med så og så mange A´er på jobbintervju? Si de er upedagogiske? Dette er ikke små barn, det er nesten voksne mennesker (evt helt voksne mennesker). Hvis de ikke kan klare å svelge at gode resultater premieres trenger de en seriøs realitycheck.

Evt. skriver jeg nederst på neste eksamen. "Ja jeg vet at det meste her er feil, men jeg har jobbet veldig hardt, så jeg synes jeg skal få A likevel". Og satse på at det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan man sammenligne skole og idrett?

Det er vel frivillig å delta i konkuranse, i skolen konkurerer du kun med deg selv.

Daria, Wadjet, Kristin :overrasket::overrasket::overrasket:

Videregående skole er frivillig!! Hvor mange ganger må det poengteres? Det er -ikke- obligatorisk å velge allmennfag heller.

Også i lavere skoletrinn som er obligatoriske har man fag som gym, musikk, forming, osv, hvor de som er flike blir skrytt opp i skyene. På min skole ble de som var flinke til å synge eller til å spille et instrument bedt om å opptre på skoleavslutningen. Jeg var ikke blant dem. Tolket jeg det som om jeg var mindreverdig og søg noe helt forferdelig? Nei. I formingen ble de fineste tegningene hengt opp på en tavle i korridoren. Mine tegninger var ikke å se der. Løp jeg grinende hjem til mamma? Nei. Jeg var skolens mattegeni. Fikk jeg noen slags form for oppmuntring og ros for det? Ble jeg bedt om å ta regnestykker forann hele skolen på avslutningen? Ble prøvene mine rammet inn og hengt på veggen? Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Ja, fordi: en sekser er fremdeles en sekser, og er uansett hvordan den er oppnådd bedre enn en firer eller en treer. Vil du heller at vi skal slutte å premiere naturlig smarte folk fordi de har det så lettvint?

Hva med den personen som virkelig har prøvd og øvet masse. Det er ikke alle som er "6-materiale". Hva med å premiere dem som også har forbedret seg veldig og som har jobbet seg oppover selv om det ikke er en 6\er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kan man sammenligne skole og idrett?

Det er vel frivillig å delta i konkuranse, i skolen konkurerer du kun med deg selv.

Gym i skolen er IKKE frivillig.

Å gå på videregående skole derimot er fullstendig frivillig!

Jeg syned virkelig at det er viktigere å ikke "henge ut folk" mhp gym i tidlige skolaldre, enn mhp karakterer for voksne mennesker.

Dessuten er ikke det å ikke være best det samme som å "bli hengt ut"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke "heng ut". Det hadde vært noe helt annet om rektor tok de dårligste opp på podiet - DET hadde vært å henge dem ut.

Jeg lå alltid sist i alle former for gymnastikk pga hjertefeil, både på grunnskolen og på videregående - jeg ble da ikke dypt såret og fornærmet av de som fikk god score på diverse tester. De hadde en god kondisjon og gjorde en god innsats - selvsagt skal de få anerkjennelse for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man sammenligne skole og idrett?

Det er vel frivillig å delta i konkuranse, i skolen konkurerer du kun med deg selv.

Jeg og andre har flere ganger trukket fram sammenhenger hvor idretten har vært skolerelatert og obligatorisk, og hvor forskjellen mellom de beste og de dårligste har vært åpenbar. Jeg kan godt komme med flere eksempler hvor måten det har blitt håndtert på har vært adskillig mer ydmykende og med mye yngre elever involvert, om det er ønske om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Jeg synes det er helt ok med premiering, men heller til de som hadde bare 6ere.

Tja, det er ekstremt sjelden at folk er sekserkandidater i ALLE fag. Med et snitt på 5 kan man f.eks. være flink i enten realfag eller samfunnsfag, men samtidig premieres selv om de ikke nødvendigvis har sekser i alle tenkelige fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Videregående skole er frivillig!! Hvor mange ganger må det poengteres? Det er -ikke- obligatorisk å velge allmennfag heller.

Gym i skolen er IKKE frivillig.

Å gå på videregående skole derimot er fullstendig frivillig!

Jeg syned virkelig at det er viktigere å ikke "henge ut folk" mhp gym i tidlige skolaldre, enn mhp karakterer for voksne mennesker.

Dessuten er ikke det å ikke være best det samme som å "bli hengt ut"!!

Idrett er frivillig.

Videregående er frivillig men veldig nødvendig for å komme videre i livet med jobb o.l.

Derfor kan du ikke sammenligne skole og idrett UANSETT hvor frivillig skolen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Tja, det er ekstremt sjelden at folk er sekserkandidater i ALLE fag. Med et snitt på 5 kan man f.eks. være flink i enten realfag eller samfunnsfag, men samtidig premieres selv om de ikke nødvendigvis har sekser i alle tenkelige fag.

Ja, de få i landet som har kun 6er kommer gjerne i Aftenposten ol.

Det må være lov å påskjønne gode resultater også, ikke bare sensasjonelle.

For mange av oss ødela f.eks gymkarakteren en ellers strålende rekke.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg og andre har flere ganger trukket fram sammenhenger hvor idretten har vært skolerelatert og obligatorisk, og hvor forskjellen mellom de beste og de dårligste har vært åpenbar. Jeg kan godt komme med flere eksempler hvor måten det har blitt håndtert på har vært adskillig mer ydmykende og med mye yngre elever involvert, om det er ønske om det...

Det vet jeg og derfor skrev jeg inlegget over her for dere er på bærtur med sammenligningen deres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ungdomsskolens svømmelag og volleyballlag når vi konkurrerte med andre skoler. Og resultatene og lagoppstilling stod i lokalavisen.

FYSJAMEG!!! Stakkars stakkars de som aldri ble plukket ut til slikt, de må ha følt seg utrolig uthengt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lina_*
Idrett er frivillig.

Videregående er frivillig men veldig nødvendig for å komme videre i livet med jobb o.l.

Derfor kan du ikke sammenligne skole og idrett UANSETT hvor frivillig skolen er.

:klappe: Men tviler på at de klarer å forstå det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...