Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Å få gjøre det bra på skole og i andre sammen henger tror jeg er en medfødt evne. Og det er bare sånn det er, noen kan ikke får rose når ikke alle får det. Alle som gjør i det minste en innsatts på skolen bør roses for det!

Å gjøre det bra på skolen er nok en kombinasjon av evner og hardt arbeid. Jeg ser ikke noe galt i å premiere de flinke - men denne seremonien virker jo ganske klønete i utgangspunktet.

Jeg hadde reagert om det her var snakk om barn, men det er tross alt siste klassetrinn i vgs...så det er jo i prinsipp voksne vi snakker om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Thea_*
De mest populære studiene har høye karakterkrav, ergo har elevene med høyt snitt flere umiddelbare muligheter. Det kom neppe overraskende på noen... Muligens litt uheldig formulert det med at "verden ligger åpen", men jeg klarer ikke helt å se at det så ille.

På hvilken måte er dette helt greit?

Kan tenke meg til at i hvertfall en av elevene i den avgangsklassen har dysleksi og dermed har ikke denne personen samme utgangspunkt som de andre og har det MYE vanskeligere for å oppnå gode resultater.

Hvis kongen hadde hatt rosesermoni for de beste rektorer i Norge tviler jeg på denne rektoren hadde fått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få gjøre det bra på skole og i andre sammen henger tror jeg er en medfødt evne. Og det er bare sånn det er, noen kan ikke får rose når ikke alle får det.

Så man skal aldri rose noen i noen sammengheng noensinne? Ingen idrettsmesterskap, ingen konkurranser av noe slag, ingen kunstner-stipendier, ingen jobb-forfremmelser? Ingen applaudering etter konserter og teaterforestillinger -eller, strengt tatt burde vi vel ikke ha konserter i det hele tatt, det er jo å hylle enkeltmennesker?

Det må da gå an å rose noen for et godt resultat, uten at andre skal ta det som en personlig fornærmelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Rektor Lippestad burde skamme seg!

Hvorfor har ikke skolen klart å løfte alle elevene til et nivå som gjør at de fortjener å få en rose? Elebenes nivå er like mye skolen sitt ansvar som elevenes. Noen har sikkert jobbet hardt for treere og firere.

Jeg håper Lippestad stakk seg på en torn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så man skal aldri rose noen i noen sammengheng noensinne? Ingen idrettsmesterskap, ingen konkurranser av noe slag, ingen kunstner-stipendier, ingen jobb-forfremmelser? Ingen applaudering etter konserter og teaterforestillinger -eller, strengt tatt burde vi vel ikke ha konserter i det hele tatt, det er jo å hylle enkeltmennesker?

Det må da gå an å rose noen for et godt resultat, uten at andre skal ta det som en personlig fornærmelse.

Ikke vær så trangsynt da! Klart man kan roses for god innsats, men denne måten det ble gjort på her er totalt feil!

Hvorfor i huleste tror du så mange reagerer på dette og hvorfor tror du at de fleste rektorer skoler rundt omkring IKKE vil gjøre noe lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er dette helt greit?

Kan tenke meg til at i hvertfall en av elevene i den avgangsklassen har dysleksi og dermed har ikke denne personen samme utgangspunkt som de andre og har det MYE vanskeligere for å oppnå gode resultater.

Man skal helst la være å påpeke fakta, i tilfelle noen ikke liker verdens realiteter?

Alle har forskjellig utgangspunkt her i livet, og vil ha fordeler og ulemper i forskjellige sammenhenger. Det er faktisk sånn verden er, og det er ikke alt vi kan gjøre noe med. Jeg er fra naturens side for lav til å bli flyvertinne og politi, skal jeg da nekte andre å snakke om at de har lyst til å bli det, eller hvor gøy det er å jobbe som det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har ikke skolen klart å løfte alle elevene til et nivå som gjør at de fortjener å få en rose? Elebenes nivå er like mye skolen sitt ansvar som elevenes. Noen har sikkert jobbet hardt for treere og firere.

Noen vil alltid være bedre enn andre, sånn vil det alltid være i alle sammenhenger, uansett innsats. Verden er dessverre ikke et ideelt sted hvor alle er like.

Ikke vær så trangsynt da! Klart man kan roses for god innsats, men denne måten det ble gjort på her er totalt feil!

Hva vill vært den riktige måten da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så trangsynt da! Klart man kan roses for god innsats, men denne måten det ble gjort på her er totalt feil!

Hvorfor i huleste tror du så mange reagerer på dette og hvorfor tror du at de fleste rektorer skoler rundt omkring IKKE vil gjøre noe lignende

Folk reagerer fordi skoleferdigheter er det eneste man ikke kan hylle her i Gnore. Jeg tipper de samme foreldrene som reagerte på dette, sitter og koser seg over at den lokale 19-åringen har kommet med i a-stallen til en eller annen tippeligaklubb. På tross av at 99.99% av gutta på samme alder aldri vil klare å oppnå det. Go figure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*
Man skal helst la være å påpeke fakta, i tilfelle noen ikke liker verdens realiteter?

Alle har forskjellig utgangspunkt her i livet, og vil ha fordeler og ulemper i forskjellige sammenhenger.

Problemet med slik "forskjellsbehandling" er at hele det norske skolesystemet er lagt opp til at folk IKKE skal forskjellsbehandles. Uansett hvilke problemer man har, enten pensum ligger langt under eller over ens egen evne, skal alle puttes inn i ett klasserom. Da blir en slik roseseremoni noe malplassert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kristian_*

Hva med de elevene som f.eks. har jobbet seg fra en 2'er og opp til en 4'er da?? De fortjener også oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk reagerer fordi skoleferdigheter er det eneste man ikke kan hylle her i Gnore. Jeg tipper de samme foreldrene som reagerte på dette, sitter og koser seg over at den lokale 19-åringen har kommet med i a-stallen til en eller annen tippeligaklubb. På tross av at 99.99% av gutta på samme alder aldri vil klare å oppnå det. Go figure.

Nettopp. Får man gode karakterer, skal det helst bortforklares med en av to mulige unskyldninger -"H*n er jo naturlig skoleflink/har lett for det" (underforstått: det ligge lite jobbing bak, ergo er karakteren egentlig ufortjent), eller, hvis det dreier seg om en elev som legger mye arbeid i det "Klart h*n får gode karakterer, h*n gjør jo ikke annet enn å lese" (underforstått: "Jeg kunne også fått så gode katakterer, men jeg er ikke nerd, jeg har viktigere ting å brule tiden på"). Et fotballtalent som trener i timesvis hver dag er "dedikert og målbevisst", en som jpbber med skolearbeidet og får gode karakterer er "nerd" og "streber". Jobber man derimot en del med skolearbeidet uten å få gode karakterer, da er man innsatsvillig og fortjener stor ros for innsatsen.

Man skulle jo tro på enkelte av reaksjonene her at det å få over gjennomsnittet gode karakterer er en fornærmelse mot resteb\n av elevene og noe som burde forties (og ja, jeg setter ting på spisse nå).

Problemet med slik "forskjellsbehandling" er at hele det norske skolesystemet er lagt opp til at folk IKKE skal forskjellsbehandles. Uansett hvilke problemer man har, enten pensum ligger langt under eller over ens egen evne, skal alle puttes inn i ett klasserom. Da blir en slik roseseremoni noe malplassert...

Karaktersystemet, som var utganspunktet for denne "seremonien", er absolutt en integret del av det norske skolesystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva med de elevene som f.eks. har jobbet seg fra en 2'er og opp til en 4'er da?? De fortjener også oppmerksomhet

Selv om man har gått fra 2 til 4 så trenger det ikke bety at man har gjort en god innsats... Det kan hende man gjorde en skikkelig rævva innsats og fikk en 2'er, og så gjorde en litt minder rævva innsats og fikk en 4, uten at man jobbet så hardt at det gjorde noe av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Selv om man har gått fra 2 til 4 så trenger det ikke bety at man har gjort en god innsats... Det kan hende man gjorde en skikkelig rævva innsats og fikk en 2'er, og så gjorde en litt minder rævva innsats og fikk en 4, uten at man jobbet så hardt at det gjorde noe av den grunn.

Hva om man hadde jobbet ræva av seg da for å gå fra 2 til 4?

Inkluderende arbeidsliv er jo et så innmari populært begrep.

Synd at en rektor med totalt manglende pedagogisk gangsyn ikke ser dette...

Hva med å gi en kaktus til de som fikk under fem i snitt?

Slike rektorer trenger vi rett og slett ikke.

Det burde være premiering nok at de fikk over fem i snitt.

Man trenger ikke å presisere over for alle de andre at de ikke lykkes.

Selv har jeg en sønn som har over 4,5 i snitt, og bare på det siste året har han jobbet seg bra opp. Og forbedret karaktersnittet med 0.3.

Han ville her blitt fortalt at han ikke var bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Selv har jeg en sønn som har over 4,5 i snitt, og bare på det siste året har han jobbet seg bra opp. Og forbedret karaktersnittet med 0.3.

Han ville her blitt fortalt at han ikke var bra nok.

Nei, han ville blitt fortalt at det fins noen som har bedre karakterer enn ham. Og det visste han sikkert fra før.

Vi burde forby soprtsendinger, de viser oss jo at noen er sprekere enn oss, og det får alle vi andre komplekser av.

Og vekk med missekåringer og fotomodeller. de viser oss at noen er penere og mer skranglete enn oss, og det får vi komplekser av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv har jeg en sønn som har over 4,5 i snitt, og bare på det siste året har han jobbet seg bra opp. Og forbedret karaktersnittet med 0.3.

Han ville her blitt fortalt at han ikke var bra nok.

Nei. Han har bare ikke vært veldig dyktig. Han bør vel kunne si seg fornøyd med 4.5. Det er vel over snittet, men altså ikke blant de aller beste.

Det er bra å komme på femteplass i et idrettsarrangement, men det betyr ikke at du får medalje av den grunn.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke å presisere over for alle de andre at de ikke lykkes.

At man roser de aller beste, betyr da ikke at man sier til alle andre at de ikke har lyktes. Man trenger ikke ta all ros av andre som personlig kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva om man hadde jobbet ræva av seg da for å gå fra 2 til 4?

Inkluderende arbeidsliv er jo et så innmari populært begrep.

Synd at en rektor med totalt manglende pedagogisk gangsyn ikke ser dette...

Hva med å gi en kaktus til de som fikk under fem i snitt?

Slike rektorer trenger vi rett og slett ikke.

Det burde være premiering nok at de fikk over fem i snitt.

Man trenger ikke å presisere over for alle de andre at de ikke lykkes.

Selv har jeg en sønn som har over 4,5 i snitt, og bare på det siste året har han jobbet seg bra opp. Og forbedret karaktersnittet med 0.3.

Han ville her blitt fortalt at han ikke var bra nok.

Hvordan skal rektor kunne vite hvem som har jobbet hardt for å komme seg fra 2 til 4 og hvem som knapt har giddet å løfte en finger og oppnådd det samme? Han må jo da nesten gratulere samtlige elever, de som har jobbet knallhardt uten å oppnå synlige forbedringer må jo også få ros for god innsats.. Og vips, gratulerer til alle uansett om de har gjort en god jobb eller ikke, og hele poenget med ros er vekke...

Å gi noen få med gode resultater er -ikke- det samme som å si til de som ikke får ros at de ikke er gode nok. Hvis noen sier til min søster at hun er veldig pen, er ikke det det samme som å si til meg at jeg er skikkelig stygg. Det er helt utrolig hvor vondt noen har for å svelge at andre enn dem selv har fått et bra resultat og kan få en liten rose som oppmuntring til å holde resultatene oppe. Nei, å få gode karakterer er ikke "Premiering" nok. Hva med de som skal inn på åpne studier? De trenger overhodet ikke de gode karakterene sine fra videregående. De kunne i teorien slomset seg gjennom hele greien, med det resultatet at nivået på ingeniørene her til lands hadde gått ned.

Du får skryte av ham, da, og forklare at det at noen har gjort det bedre enn ham og får ros for det ikke betyr at han er en taper eller at hans resultater ikke er beundringsverdige selv om de ikke er like bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lærer_*

Som lærer må jeg si at jeg blir regelrett flau på skolen sine vegne.

Følelsen av å sitte igjen i salen med foreldre og besteforeldre og iakta en slik sermomi må være lite hyggelig for dem det gjelder.

Dersom elever oppnår karakterer med et snitt på mellom 4 og 5 er der selvfølgelig også veldig bra. Vi må også huske at mange sliter og jobber godt gjennom hele grunnskolen uten å oppnå så høye resultater.

Av den grunn har mange av dem innarbeidet særs gode arbeidsvaner som gjør dem veldig godt egnet til videre skolegang og arbeidsliv.

Skolesystemet vi har idag forskjellsbehandler voldsomt i.o.m at den har blitt altfor teoretisk.

Resultatene ville blitt noe helt annet dersom vi kunne innføre mer praktisk orienterte fag som f.eks motorlære.

Når man jobber i dette systemet vet man at en slik rosesermoni som her bli beskrevet er helt på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...