Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt matt av at vi skal være så forbanna LIKE i dette landet at selv noe så enkelt og vakkert som en liten roseseremoni for å påskjønne gode karakterer blir sett på med sinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Så du synes at foreldrene til tapende fotball-lag og foreldrene til de som ikke kommer på pallen i en langrennskonkurranse osv også bør trampe vekk i protest dersom noen av de som vinner får en premie?

Si meg en ting: ser du ikke forskjellen på en frivillig aktivitet som du kan velge å være med på hvis du er god til det og det å fremheve noen elver ut fra et gitt kriterium som bare forteller at man har fått en bestemt karakter et skoleår?

Eller kanskje man skulle gjort det sånn at man trakk frem forskjellige grupper elever i forskjellige kategorier: høyeste karakter, beste forbedring, beste idrettsprestasjon, etc.

Kanskje det hadde vært bedre dersom alle følte at de kunne være god i NOE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg blir helt matt av at vi skal være så forbanna LIKE i dette landet at selv noe så enkelt og vakkert som en liten roseseremoni for å påskjønne gode karakterer blir sett på med sinne.

Enig. Det er omtrent tabu å være skoleflink. Det som f.eks. premieres på idrettsbanen eller i musikkverdenen er en blanding av innsats, talent og flaks. Hvorfor skal det være noe annet i skoleverdenen. Greit nok at andre også har jobbet hardt for sine 2-ere og 3-ere, men skal ikke sluttresultatet telle noe som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Thea_*

Belønningen trenger vel ikke være en sånn utmerkelse i alles påhør uansett mener jeg. :sur:

De flinkeste eleven har belønning nok i at de har et fint vitnemål som gjør at de kommer lettere inn på andre skoler enn de elevene som har strevd mye ved å oppnå ett snitt på 3.

Dette er bare en flau sak :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Kanskje det hadde vært bedre dersom alle følte at de kunne være god i NOE?

Slik verden er i dag, tror jeg ikke det er mangelen på ros og oppmuntring det står på. Det kan virke som det er meningen at den skal gis ukritisk og ubetinget for at barna skal få god selvtillit.

Det som mangler, mener jeg, er at det stilles krav til barna. Verden er ikke en rosa, myk sky der alle er like flinke til alt. På et eller annet tidspunkt må de tåle å ikke være best, og ikke stå i sentrum for all oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Belønningen trenger vel ikke være en sånn utmerkelse i alles påhør uansett mener jeg. :sur:

Enig. Dessuten bør vi slutte å gi karakterer også, for elevene kunne jo komme til å sammenligne. Og alt av konkurranseidrett, dans, musikk, politikk og aktiviteter der man risikerer at noen er bedre enn andre må forbys.

Ja, for jeg blir jo så lei meg når jeg blir påminnet at jeg ikke er best i alt :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Nå er det en stund siden jeg har gått på skole og jeg håper virkelig at verden har gått fremover siden den gang slik at det du skriver her er riktig. Vi som var skoleflinke fikk all den hjelpen vi ville ha for vi turde å spørre. Noen av oss hadde til og med såpass med sosial intelligens i tillegg at vi så oss rundt i klassen for å oppdage de med spørsmåltegn i ansiktet som IKKE turde spørre en gang til og så gjorde vi det for dem.

De med lærevansker får ikke den hjelpen de skal ha, og det er et faktum nå som det var den gangen.

De som er aller mest skoleflinke sliter nok med utfordringer i skolen siden de ligger langt foran og stort sett kjeder seg, DET kan jeg være enig i. Men at de ikke skulle få hjelp på sin vei mot "over 5 i snitt" er bare tull. Alle lærere ønsker å hjelpe et begavet barn, det er de med større problemer med formuleringsevnen og læreviljen som har størst problemer med å få lærerens oppmerksomhet og som derfor av og til tyr til bråk for å få det.

Her sitter jeg med motsatt erfaring enn deg. Riktignok var det ganske mange "svake" elever i min klasse, men dog. Lærerne var stort sett opptatt med å gi spesialundervisning til disse, de som var flinke fikk beskjed om at "dere finner nok ut av det selv om dere bare prøver litt hardere". Vi ble dessuten brukt som hjelpelærere for resten av klassen, mot vår vilje. Jeg husker en mattetime rett før eksamen hvor jeg fikk gjort to stakkarslige små oppgaver på en dobbelttime, resten av tiden gikk med til å hjelpe de andre elevene i klassen med ting som å regne ut arealet av et kvadrat (på videregående!) og lignende saker. Ymtet man frempå om at man trengte litt tid til å gjøre oppgaver selv siden det tross alt nærmet seg eksamen, var man den store stygge ulven som ikke ville hjelpe andre - det var da virkelig ikke min jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Enig. Dessuten bør vi slutte å gi karakterer også, for elevene kunne jo komme til å sammenligne. Og alt av konkurranseidrett, dans, musikk, politikk og aktiviteter der man risikerer at noen er bedre enn andre må forbys.

Ja, for jeg blir jo så lei meg når jeg blir påminnet at jeg ikke er best i alt :tristbla:

Det er forskjell på skole å frivillig konkurranseidrett. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Si meg en ting: ser du ikke forskjellen på en frivillig aktivitet som du kan velge å være med på hvis du er god til det og det å fremheve noen elver ut fra et gitt kriterium som bare forteller at man har fått en bestemt karakter et skoleår?

Eller kanskje man skulle gjort det sånn at man trakk frem forskjellige grupper elever i forskjellige kategorier: høyeste karakter, beste forbedring, beste idrettsprestasjon, etc.

Kanskje det hadde vært bedre dersom alle følte at de kunne være god i NOE?

Nå vet jeg ikke hvordan gymtimene var da du gikk på skolen, men på min skole var det det samme i gymtimene som i frivillig idrett - de som var flinke ble hyllet og dyrket og rost opp i skyene. Uten at vi andre begynte å grine og sutre av den grunn. Man -må- være i stand til å godta at man ikke er flinkest hele tiden.

At det går an å bemerke at elever har gjort en markant forbedring, fra f.eks. 2 til 4 er jeg enig i, men det gjorde da lærerne på min skole også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er forskjell på skole å frivillig konkurranseidrett. :sprettoy:

Ja, men vi blir like fullt minnet på det hver dag, vi som trener og trener men likevel bare er middels gode fotballspillere. Trist er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg en ting: ser du ikke forskjellen på en frivillig aktivitet som du kan velge å være med på hvis du er god til det og det å fremheve noen elver ut fra et gitt kriterium som bare forteller at man har fått en bestemt karakter et skoleår?

Eller kanskje man skulle gjort det sånn at man trakk frem forskjellige grupper elever i forskjellige kategorier: høyeste karakter, beste forbedring, beste idrettsprestasjon, etc.

Kanskje det hadde vært bedre dersom alle følte at de kunne være god i NOE?

- Vi snakker om voksne mennesker her

- Det er helt frivillig å gå allmennfag. Desverre er det altfor mange som hadde hatt det mye bedre på yrkesfag som heller sliter seg igjennom allmennfag. Kanskje dette kan være en vekker for noen av dem og ikke minst deres foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Nå vet jeg ikke hvordan gymtimene var da du gikk på skolen, men på min skole var det det samme i gymtimene som i frivillig idrett - de som var flinke ble hyllet og dyrket og rost opp i skyene. Uten at vi andre begynte å grine og sutre av den grunn. Man -må- være i stand til å godta at man ikke er flinkest hele tiden.

At det går an å bemerke at elever har gjort en markant forbedring, fra f.eks. 2 til 4 er jeg enig i, men det gjorde da lærerne på min skole også.

Det jeg mener er at vi har et prinsipp om enhetsskole og det må vi ta konsekvensen av. Det betyr at man enten får la det være med å fremheve EN type gode resultater eller så får man faktisk gjøre det mulig å bli fremhevet i ulike kategorier slik at ALLE (også de som ikke er naturlige mattegenier, stilskrivere eller lignende) har en mulighet til å bli fremhevet.

Det handler ikke om at man ikke skal tåle å ikke være best hele tiden, men det handler om å unngå et samfunn der det eneste som teller er snittkarakterer over 5 når det i den virkelige verden er slik at disse karakterene faktisk kun og blott viser at du var i stand til å forstå hva læreren sa.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Vi snakker om voksne mennesker her

- Det er helt frivillig å gå allmennfag. Desverre er det altfor mange som hadde hatt det mye bedre på yrkesfag som heller sliter seg igjennom allmennfag. Kanskje dette kan være en vekker for noen av dem og ikke minst deres foreldre?

Vil det si at de med lavere snitt enn fem, ikke bør velge allmennfag?

Og mener du virkelig at foreldrene skal styre valget til barna sine? Det kunne ikke falle meg inn å være med å bestemme hva mine barn skal velge for skole, for det valget får de fint klare selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
- Vi snakker om voksne mennesker her

- Det er helt frivillig å gå allmennfag. Desverre er det altfor mange som hadde hatt det mye bedre på yrkesfag som heller sliter seg igjennom allmennfag. Kanskje dette kan være en vekker for noen av dem og ikke minst deres foreldre?

Det med foreldrene er et vesentlig poeng her. "Bare 6'ere er godt nok for vårt barn" sa foreldrene til en venninne av meg. Så datteren fusket og slet seg til karakterer med søvn og nerveproblemer som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det handler ikke om at man ikke skal tåle å ikke være best hele tiden, men det handler om å unngå et samfunn der det eneste som teller er snittkarakterer over 5 når det i den virkelige verden er slik at disse karakterene faktisk kun og blott viser at du var i stand til å forstå hva læreren sa.

Fy søren så frekk du er :overrasket:

Jeg kjenner mange som jobbet ræva av seg for å få gode karakterer, det var ikke noe som kom av seg selv pga naturtalent - selv om det er slik for noen få.

På deg kan det virke som alle med treere har jobbet seg halvt i hjel mens de med femmere og seksere bare har surfet inn på talent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her var det mye teite svar :forvirret:

Jeg er helt enig med Mina og Blondie65 :klappe:

og noen gjester.

Makan til forskjellsbehandling og ydmyking.

Noen strever veldig hardt, andre leser en gang å det sitter.

Noen gidder ikke, noen leser hardt å gjør det bra.

Belønningen burde være at alle fikk rose eller ingen fikk rose.

Wadjet:Når du sier at dette kanskje kan være en vekker for noen, betyr det egentlig at du mener dette var usmakelig.

Du sier rett ut at de dårlige som gjerne vil klare det, men ikke får det til, kan velge yrkesfag.

Hvorfor det? Pga ydmykelsen om å ikke få en rose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Vil det si at de med lavere snitt enn fem, ikke bør velge allmennfag?

Og mener du virkelig at foreldrene skal styre valget til barna sine? Det kunne ikke falle meg inn å være med å bestemme hva mine barn skal velge for skole, for det valget får de fint klare selv.

Det er vel nærmest motsatt, de fleste jeg vet om som opplevde at foreldrene prøvde å styre dem opplevde at foreldrene prøvde presse dem -til å ta- allmenfag.. Foreldre som klamret seg til tanken om poden som fremtidig lege eller advokat, i stedet for en rørlegger eller mekaniker. Ideen er å få foreldre -fra- å presse podene inn på allmenfag når de klart ikke er kvalifisert til høyere studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fiffi_*
Vil det si at de med lavere snitt enn fem, ikke bør velge allmennfag?

Og mener du virkelig at foreldrene skal styre valget til barna sine? Det kunne ikke falle meg inn å være med å bestemme hva mine barn skal velge for skole, for det valget får de fint klare selv.

Tror nok ikke det var det Wadjet mente. Hun mente nok at det er viktig å velge riktig. Altfor mange som tar allmenn gjør det fordi alle andre gjør det, og de ikke vet akkurat hva de har lyst til. Og manglende interesse viser seg ofte i dårlige karakterer. For tro meg, vil man virkelig ha gode karakterer er det ikke noe problem å få de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den seremonien der var særlig behagelig verken for de 21 "flinke" eller resten av avgangselevene. Vitnemålet er vel en belønning i seg selv? Det at de har flere valgmuligheter når det gjelder videre studier?

Selvfølgelig har de 21 elevene jobbet for resultatene, men jeg tror faktisk at like mange av de med et lavere snitt har jobbet like mye. Og det skal faktisk være valgfritt om man vil fortelle hvilket snitt man har! Rektor trenger vel ikke å spre dette til alle uten tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg foreslår at vi slutter å gi karakterer.

For tror dere virkelig at disse elevenes karakterer var noen hemmelighet for de andre på skolen. Sannsynligvis har de siste tre årene i samme klasse som disse "geniene" vært en større belastning på selvtilliten enn en enkelt skoleavslutning med roseutdeling.

Tenk på alle prøvene som ble levert tilbake med karakterene skrevet godt synlig med rød penn, alle spørsmålene bare disse barna visste svaret på (og alle andre følte seg dumme), diskusjonene om karakterer der det kom tydelig fram hvem som lå an til toppkarakter (og motsatt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...