Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper

Jeg synes det er kjempebra at gode karakterer og bra innsats belønnes. Jeg er også en av dem som holdt mine karakterer skjult for de andre, hvis de fikk vite hva jeg fikk så ble jeg mobbet. Lærerne på skolen min roste meg mye, hver gang jeg gjorde noe bra, men da ble jeg desto enda mer mobbet. Dette må forandres, de som er flinke skal være glad for at de er det, og de skal ikke bli sett ned på!

Det jeg reagerer på her, er rektoren på denne skolen.. Jeg synes denne roseseremonien var forkastelig. Ikke for at de drar frem en gjeng og feirer prestasjonene deres, det er jo kjempebra.. Men rektorens uttalelser synes jeg virker som at dette var en slags uthenging av de som ikke fikk rose.

Medelever ble hyllet av rektoren som sa at "verden ligger åpen og full av muligheter" for elever med gode karakterer.

Det var overhodet ikke hensikt å såre noen, avslutter rektoren sarkastisk.

Ja, bra at han feirer de som er flinke, men her synes jeg det virker som at han setter de andre i bås. De flinke fortjener å hylles, men de som har karakterersnitt under 5 er ikke nødvendigvis dårlige og mislykkede..

Det er jo det som er debatten her, ikke at flinke elever ikke fortjener å bli belønnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kristin_
et jeg mener skolen burde blitt bedre på, er å legge vekt på evnene til hvert enkelt individ. Noen har talent for matte, noen er veldig flinke i språk, andre utmerker seg i søm eller sløyd. Da kan man vektlegge mer utviklingen av det man har talent for, samtidig som man passer på at man ikke henger for mye etter i de andre fagene.

Da er det helt på sin plass å gi anerkjennelse for innsats og bra resultater, enten det er fordi man får 6 i Historie eller fordi man har bygd et nydelig dukkehus.

Helt enig, og det gjøres vel mange steder også. Jeg tror mange rådgivere mer eller mindre tvinger folk som egentlig kunne gjort det veldig bra på yrkesfaglig retning over på allmennfag, og det tror jeg også en del foreldre gjør. Det at alle "skal" ha plass på skolen gjør også at veldig mange som ikke har noe som helst på allmenn å gjøre, kommer inn der og gjør undervisningen dårligere for de andre.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bra at han feirer de som er flinke, men her synes jeg det virker som at han setter de andre i bås. De flinke fortjener å hylles, men de som har karakterersnitt under 5 er ikke nødvendigvis dårlige og mislykkede..

Men det er det da heller ingen som har hevdet. At gode karakterer åpner flere muligheter utdanningsmessig er ikke noe nytt, det får enhver skoleelev tutet ørene fulle av av både lærere, foreldre og rådgivere i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Men det er det da heller ingen som har hevdet. At gode karakterer åpner flere muligheter utdanningsmessig er ikke noe nytt, det får enhver skoleelev tutet ørene fulle av av både lærere, foreldre og rådgivere i årevis.

Jeg vet at ingen her har hevdet det, men jeg synes det virket som at rektoren ville få frem dette foran alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er det da heller ingen som har hevdet. At gode karakterer åpner flere muligheter utdanningsmessig er ikke noe nytt, det får enhver skoleelev tutet ørene fulle av av både lærere, foreldre og rådgivere i årevis.

Og akkurat derfor mener jeg at så godt som alle fortjener en rose for endt allemnfag. Det er et ork å komme seg gjennom, enten man er skolelei eller hardtarbeidende elev. Å bli påminnet det på en dadg som dette er ikke nødvendig.

Akkurat på en dag som skoleavsluttningen syntes jeg at alle elevene kunne blitt hedret på lik linje. Som jeg har sakt så er suksess veldig mye mer enn over fem i snitt, og en fantastisk skoleprestasjon er mye mer enn det også.

En diplom eller lignende til de flinke elevene, og et skolesystem som er flinkere til å fange opp de flinke elevene o gi dem ekstra utfordringer er en bedre løsning, en det som er tilfellet her. Akkurat på skoleavslutningsdagen syntes jeg der er vitktig at ikke en ENESTE prestasjon blir forbigått. En diplom kan komme sammen med vitnemålet senere til elevene med eksepsjonelle prestasjoner. Sin belønning får de også videre med bedre skolemuligheter og senere jobbmuligehter.Å bli påminnet at man selv ikke har disse mulighetene ser jeg ikke poenget med på selve avsluttningsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synest det var bra av rektor jeg, å få over fem i snitt er jo en kjempeprestasjon. :)

Ser ingen som synest det er dårlig at man premierer de beste innenfor mer praktiske ting, som hvem som løper fortest er best i fotball osv. Håper det blir mer akseptert å være en racer i andre ting enn sport her i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg ikke lest så mye i denne tråden, men da jeg leste om dette i går tenkte jeg noe som at: Så fint at de som antagelig har lagt ned mye arbeid og klart å få resultater blir fremhevet. Det skjer egentlig for sjelden i skolen tror jeg. Og det er kanskje der det burde skje oftest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill

Jeg reagerer negativt på dette å sier meg rett og slett bare enig med Mina og Gyngestol+noen gjester.

Det er fint å bli satt pris på om man har gjort noe bra, men jeg mener måten det ble gjort på var usmakelig og jeg reagerer veldig på utspillet til denne rektoren etter at disse 21 elevene fikk rosen sin.

Rektorens utspill jeg reagerer på:

"Imens satt de resterende avgangselevene sammen med foreldre og familie som tilskuere mens deres mer skoleflinke medelever ble hyllet av rektoren som sa at «verden ligger åpen og full av muligheter» for elever med gode karakterer" :overrasket:

I himmelens navn - dette forsvarer jeg virkelig ikke med respekt for de som ikke fikk rosen, og for de som fikk rose.

Karakterer har systematisk ikke noe med hvorhvidt du lykkes senere i livet!

Hva om alle bortsett fra 3 hadde 5 i snitt - veldig festlig for de 3 som ble igjen.

Hva med de som har jobbet like hardt og systematisk med leksene, men som likevel får dårligere karakterer.

Fortjente ikke disse rose også?

Selv om du ikke får en femmer i snittkarakter, betyr ikke det at du ikke har gjort ditt beste.

Skryte av de flinke elevene kunne han gjort på andre måter!

Jeg mener at det blir feil å sammenligne dette med iddrettsarangement der 1 eller 3 får premie!

I idretten vet man at man går til en konkuranse, og den beste blir premiert i full offentlighet og streberne er klar over dette!

Er det sånn det er blitt med skolene også?

Det er vanlig å få tildelt karakterer, men skal karakterene mer eller mindre offentliggjøres i plenum. (joda,sikkert at de fleste elevene vet karakterene seg imellom)

Har skolen virkelig blitt en konkuranse, på lik linje med idretten?

Joda, jeg har mere å si om dette, men istedenfor å gjenta det Mina og Gyngestol har skrevet i denne lange tråden, så sier jeg at jeg finner denne Roseseromonien meget malplasert!

Likte ikke dette noe videre nei...

Nå har jeg ikke lest så mye i denne tråden, men da jeg leste om dette i går tenkte jeg noe som at: Så fint at de som antagelig har lagt ned mye arbeid og klart å få resultater blir fremhevet. Det skjer egentlig for sjelden i skolen tror jeg. Og det er kanskje der det burde skje oftest.

Mange av de som ikke fikk denne rosa, har også helt sikkert lagt ned masse slit og pugging for å oppnå resultater!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Hva om alle bortsett fra 3 hadde 5 i snitt - veldig festlig for de 3 som ble igjen.

Dette er en noe sær problemstilling fordi det var et absolutt MINDRETALL som fikk denne bemerkelsen. Denne gangen var det spesielt fordi det var 21 stk som fikk (og i en normal avgangsklasse er det da minst 100-120 elever) og vi kan da ikke si at skolen da hengte ut ca 80% av elevmassen? Og ja, vi kan godt lage en hypotetisk konstruksjon om at i et spesielt tilfelle ville 3 stk bli hengt ut men det er så usannsynlig at det bidrar ikke til debatten på noen særlig måte.

Og med mindre du viser noe forskning som viser at karakterene man får IKKE har sammenheng med lønn etc man får videre i livet tror jeg argumentet om karakterer og at de ikke har noe å si faller på sin egen urimelighet.

Og ja, du kan godt ha gjort ditt beste, det er vel det ingen som påstår at du ikke har gjort heller, men 19åringer må tåle å høre at noen er bedre enn andre, ellers vil de få et sjokk når de en gang møter verden. Det hjelper, som nevnt tidligere i tråden, ikke å levere et dårlig resultat på jobb og bortforklare det med at du enten gjorde ditt beste eller at du jobbet veldig hardt.

En femmer i snittkarakter betyr ikke nødvendigvis at man har gjort sitt beste, men for de aller aller fleste gjør det faktisk det! Myten om at alle femmerkandidater er sulliker som surfer på talent kan vi godt avlive snart.

Men at roseseremoni er litt "ungkaren" og kanskje ikke helt taktisk, skal jeg være enig med deg i. Et fint diplom kunne heller vært delt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg det er mange som leser dette som fanden leser en viss hellig bok...

Å fremheve de få med aller best resultat (21 på en skole med næreme 650 elever (mao sannsynligvis i overkant av 200 i avgangsklassene) i følge hjemmesiden deres) er ikke å si at alle andre er dårlige eller mislykket, eller ikke har jobbet og gjort en innsats.

Å si at verden og mulighetene ligger åpne for de med gode karakterer er ikke å si at resten har voldsomt begrensete muligheter eller ikke vil lykkes i livet.

Å rose og fremheve noen vil ikke si at man rakker ned på og nedvurderer alle andre.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, akkurat det siste her har jeg faktisk litt venskelig for å tro... Med mindre universitetet hun gikk på var -veldig- lite og hadde få institutter som alle var nært beslektet. "oi, kjempegod master i historie - hun må vi jammen ta inn som doktorgradsstudent på kjemisk institutt, når hun kan historie er hun jo kjempekvalifisert til akkurat det, og vi har jo flust av midler til å gi stillinger til folk i hytt og pine" :ler: At folk fra andre institutter tilbyr stillinger uten å ha få tilsendt søknader er vel heller ikke særlig vanlig.. De fleste institutter har få ledige stipendiatstillinger. Jeg ble bedt om å bli stipendiat, men det var på mitt eget institutt hvor de kjente meg og visste resultatene mine, det er noe helt annet enn at man plutselig er beryktet utover alle instituttene på et helt universitet.

Hvis man går på et enhetsstudie, f eks medisin, tannlege eller veterinær, så er det ikke uvanlig at studenter med høye karakterer blir ønsket som doktoranter fra flere institutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
Dette er en noe sær problemstilling fordi det var et absolutt MINDRETALL som fikk denne bemerkelsen.

(........)

Og ja, du kan godt ha gjort ditt beste, det er vel det ingen som påstår at du ikke har gjort heller, men 19åringer må tåle å høre at noen er bedre enn andre, ellers vil de få et sjokk når de en gang møter verden. (...........)

Men at roseseremoni er litt "ungkaren" og kanskje ikke helt taktisk, skal jeg være enig med deg i. Et fint diplom kunne heller vært delt ut.

Joda her var det det, men det kunne ha hendt-ingen umulighet det!

Tror du virkelig at de plutselig ble strebere og ikke før har opplevd å alltid være dårligere i lekselesing og mestring i lærdom?

Det slår deg ikke at noen av disse du snakker om faktisk ofte har møtt veggen!?

Tror du at disse PLUTSELIG NÅ så ser at livet ikke alltid er like rettferdig å enkelt? Tror ikke det gitt! Her har dem vært før og sikkert ofte blitt mint om det, som i slike tilfeller som denne roseutdelingen. Ikke god nok igjen.....HURRA

Jeg har lest hva du har skrevet og jeg er ikke enig med deg i at dette var greit gjort!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Tror du virkelig at de plutselig ble strebere og ikke før har opplevd å alltid være dårligere i lekselesing og mestring i lærdom?

Det slår deg ikke at noen av disse du snakker om faktisk ofte har møtt veggen!?

Tror du at disse PLUTSELIG NÅ så ser at livet ikke alltid er like rettferdig å enkelt? Trr okke det gitt!

Jeg har lest hva du har skrevet og jeg er ikke enig med deg i at dette var greit gjort!

Det er selvfølgelig helt lov å være uenige :) Men som Daria viste med tallene fra skolen, det er da ca 90% som ikke fikk denne utmerkelsen. Tror du da at alle disse elevene tok det kjempeille opp? For at ditt scenario skulle slått til måtte 197 av 200 avgangselever fått 5 i snitt eller bedre, og da sier det seg selv at det har gått så inflasjon i karakterene at det ikke er et realistisk scenario.

Jeg sier ikke at alle disse ungdommene aldri har møtt på livets realiteter før de går ut fra skolen. Og ja, det vil finnes dem med lærevansker, på akkurat samme måte som andre har problemer på andre måter som hindrer dem i å utfylle hele sitt potensial. Hvis vi skal tilpasse alle ting i hele verden til få unntak, vil vi aldri få gjort noe som helst.

Jeg synes det må bli mer spiselig å belønne bra resultater (Resultater ja, ikke noe så trynefaktorbasert som innsats) i skolen. Dette gjøres i mange andre land, men er der helt uproblematisk, men her i Jantelovens paradis er det ikke lov å skille seg ut på noen måte, i hvertfall om man er flink.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda her var det det, men det kunne ha hendt-ingen umulighet det!

Det er vel ikke umulig at om det hadde vært tilfelle så hadde skolen gjort en annen vurdering, det hadde vært en helt annen situasjon. Det er stor forskjell på å framheve et lite mindretall og å la være å fremheve noen få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på skolegang som forberedelse til arbeidslivet, og da har alle elever like stor verdi - ikke bare de aller flinkeste. Jeg gjorde mitt beste på skolen, det sier jeg med hånden på hjertet, men jeg oppnådde bare middels resulater. Nå er jeg i en jobb som jeg behersker svært godt, jeg betaler skatt og er en samfunnsnyttig borger. Det betyr at jeg er til like stor nytte for samfunnet, som de som var skoleflinke.

Sammenligning med idrett blir feil, i idretten er det vinneren som er viktig. I samfunnet derimot, er vi alle viktige. Derfor mener jeg at det er feil å belønne de flinkeste elevene på den måten. Disse elevene får uansett en premie: mulighet til å velge på øverste hylle når det gjelder høyere utdanning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Silmarill
Det er vel ikke umulig at om det hadde vært tilfelle så hadde skolen gjort en annen vurdering, det hadde vært en helt annen situasjon. Det er stor forskjell på å framheve et lite mindretall og å la være å fremheve noen få.

La oss for guds skyld håpe det ja!

Jeg har alltid sett på skolegang som forberedelse til arbeidslivet, og da har alle elever like stor verdi - ikke bare de aller flinkeste. Jeg gjorde mitt beste på skolen, det sier jeg med hånden på hjertet, men jeg oppnådde bare middels resulater. Nå er jeg i en jobb som jeg behersker svært godt, jeg betaler skatt og er en samfunnsnyttig borger. Det betyr at jeg er til like stor nytte for samfunnet, som de som var skoleflinke.

Sammenligning med idrett blir feil, i idretten er det vinneren som er viktig. I samfunnet derimot, er vi alle viktige. Derfor mener jeg at det er feil å belønne de flinkeste elevene på den måten. Disse elevene får uansett en premie: mulighet til å velge på øverste hylle når det gjelder høyere utdanning!

Og sier meg enig med det du skriver her :)

Vi er alle nyttige i samfunnet uansett om vi blir direktører eller gatefeiere!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det var bra av rektor jeg, å få over fem i snitt er jo en kjempeprestasjon. :)

Ser ingen som synest det er dårlig at man premierer de beste innenfor mer praktiske ting, som hvem som løper fortest er best i fotball osv. Håper det blir mer akseptert å være en racer i andre ting enn sport her i norge.

Orket ikke lese 13 sider, men jeg er enig med gjesten her.

Jeg synes for det første at en roseseremoni er ganske så uskyldig, det er jo bare en ekstra oppmerksomhet og heder, som jeg synes man så absolutt fortjener når man har et snitt over 5. Jeg skjønner at det kan føles litt leit for de som ikke får rose, men det kan godt hende de hadde klart å få snitt over 5 hvis de hadde jobbet mer med skolen, tatt initiativ til ekstraundervisning eller tilrettelagt opplæring. Og igjen, det er bare en liten roseseremoni. Jeg tror alle skjønner at det også er veldig bra å ha 4 i snitt for eksempel, og at man ikke skal skamme seg over det. Samtidig blir ikke den som får 3 eller 4 i snitt overrasket over at man ikke kan velge og vrake i alle studieplasser, sånn er livet.

Jada, noen har lettere for det enn andre, men man får ikke så høyt snitt uten å legge mye arbeid i skolen. Jeg tror det er gunstig med litt konkurranse i skolen, det får mange til å skjerpe seg og strekke seg litt lenger. Dessuten, vi snakker videregående skole her, ikke barneskolen. Dét er en stor forskjell, små barn skal ikke konkurrere selvfølgelig, men når man går på videregående er man så godt som voksen og skal snart ut i virkeligheten og konkurrere om studieplasser og arbeidsplasser. Det har virkelig ingenting med om noen er gatefeiere eller direktør, men går man på allmennfag er det antakeligvis en høyere utdanning man sikter etter i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir K

Det er bare en liten roseseromoni :forvirret: LITEN!

For hvem da? Det finns mennesker som ikke mener at dette var en LITEN seromoni av de som gikk på denne skolen.

De som virkelig fortjener en rose her er de som kom til skolen med en dårlig karakter men som har utmerket seg med godere karaktere opp gjennom årene!

De hadde nok satt veldig stor pris på denne utmerkelsen!

Hørte om ei jente som fikk en slik rose, at hun hadde lyst til å ta rosen å gå ned til en som virkelig har utmerket seg opp gjennom årene å gi denne til h*n.

Det er ikke lett å alltid være nr.2 ALLTID nr.2 eller nr. 18 eller nr. 67.

Uansett hvor mye man jobber så blir man ikke NR.1 men det er greit det, så lenge ikke all offentlighet skal få vite at DU ikke fikk det bra til denne gangen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som virkelig fortjener en rose her er de som kom til skolen med en dårlig karakter men som har utmerket seg med godere karaktere opp gjennom årene!

Så de som utmerker seg med svært gode karakterer fordi de har jobbet hardt for det er ikke inkludert i de du mener "virkelig fortjener" en rose?

Det er en logikk jeg ikke forstår. Man fortjener anerkjennelse hvis man jobber hardt og får en 4'er, men man fortjener det ikke om man jobber hardt og får en 6'er. Da er man en "streber", en "nerd" eller "har lett for det".

De aller fleste som får svært gode karakterer sier det samme: Det som ligger bak er jobbing. Det er ytterst, ytterst få mennesker som har fotografisk hukommelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...