Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
OG JEG SNAKKER IKKE OM HJERNSKADEDE PERSONER, MEN SNAKKER OM MANGE BARN GENERELT SOM AV EN ELLER ANNEN GRUNN ER LITT SENE.

De bare er født sånn!

Hvorfor skal disse gang på gang bli påminnet om at de ikke er "bra nok"

HVORFOR?

Her blir sånn ca 10% av avgangskullet kalt opp og gitt litt ekstra oppmerksomhet (i form av en rose!) for ekstra gode resultater, og så tenker resten at de ikke er bra nok?!?! At 19-åringer ikke tåler såpass synes jeg er sjokkerende og på grensen til det latterlige. Snakk om å være hårsår og tolke alt i verste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Her blir sånn ca 10% av avgangskullet kalt opp og gitt litt ekstra oppmerksomhet (i form av en rose!) for ekstra gode resultater, og så tenker resten at de ikke er bra nok?!?! At 19-åringer ikke tåler såpass synes jeg er sjokkerende og på grensen til det latterlige. Snakk om å være hårsår og tolke alt i verste mening.

Det finns dem som faktisk har det veldig vondt fordi dem aldri har fått eller får anerkjennelse for det dem presterer, uansett om dem nå er 19 år eller dengan da de var 7 år-

Hvordan tror du dem føler seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk ut av videregående, ble det også utdelt premier i form av stipender til elevene med høyest snitt på en tilsvarende seremoni med alle avgangselever tilstede. Eleven med høyest snitt fikk den største summen osv, og kvitterte med å holde en tale, såvidt jeg husker. Noen fikk også bøker etc. Og resultatene til alle som ble påskjønnet ble annonsert i plenum.

Jeg var virkelig ikke klar over at dette var så uvanlig, og at det kunne avstedkomme så sterke reaksjoner. :overrasket:

At skolens beste elev med et snitt like oppunder 6 fikk ekstra oppmerksomhet, syntes jeg var bare hyggelig - husker jeg var imponert, og glad og stolt på vedkommendes vegne.

Da jeg først så tittelen på tråden med utropstegn, trodde jeg det måtte dreie seg om en tilsvarende seremoni i grunnskolen. Det hadde selvsagt vært en helt annen sak - og negative reaksjoner hadde vært på sin plass.

Noen har hevdet at dette gjøres i USA! Jovisst gjør dem dette der, men det er på Universitetsnivået, er det ikke?

Jf mitt tidligere innlegg: Dette var vanlig praksis på videregående der jeg gikk - i Norge. Ingen av oss varslet VG av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at det er jantelov som utløser det blir selvfølgelig ren synsing fra min side. Men at det ikke er sett på som noe særlig å være flink på skolen er vel en dårlig skjult hemmelighet (hvis du ikke mener det, ta en titt rundt i tråden). Man skal ikke skille seg ut skolemessig, men på "godkjente" arenaer som kunst, idrett, musikk ++. At det å bli kalt frem som en gruppe som har gjort det veldig bra på skolen vil gjerne føles pinlig, når vi gjennom hele skolegangen blir tvangsforet med at det å være skoleflink, det er ikke verdt noe i det hele tatt! I et land der det ikke er lov å være bedre enn noen, vil alltid en slik situasjon føles beklemt.

Ang. å bli mest like USA, i USA er det i hvertfall (om ikke annet) en viss status forbundet med å være flink på skolen, her til lands har det ingen verdi whatsoever, og mest sannsynlig er du et sosialt utskudd som smisker og pugger og har lett for det.

Jeg kan være enig i at det er mindre godtatt å skryte av at man er god i f.eks. fotball enn å si at man er flink på skolen. Kanskje fordi at det å være generelt flink på skolen går over flere områder, man er altså flink i "alt". Men det er bare tull at det ikke er verdt noe/blir sett ned på å være flink på skolen! Det blir sett på som positivt av de fleste, i alle fall har det blitt det på de skolene jeg har gått på. Og ikke glem at vitnemålet er en belønning i seg selv.

Mener du virkelig at det var riktig av rektor å si "for disse 21 ligger verden åpen og full av muligheter"? Han sier jo indirekte at verden ikke ligger like åpen for resten av gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det finns dem som faktisk har det veldig vondt fordi dem aldri har fått eller får anerkjennelse for det dem presterer, uansett om dem nå er 19 år eller dengan da de var 7 år-

Hvordan tror du dem føler seg?

De fleste av oss er i den situasjon at vi aldri får anerkjennelse på den måten som er beskrevet her. De fleste av oss er gjennomsnittlige;)

Ja, det kan gjøre vondt, men jeg vil tro at for de ytterst få som reagerer så sterkt så er det andre, mer alvorlige ting som ligger bak. Det er umulig å gardere seg mot slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

De bedre er i flertall så dem må vi hylle.

Hvem minner dette meg om igjen....jo Nazi Tyskland!

Den Ariske rase er i flertall, vi er best,vi er dem som fortjener "en rose" De andre kan stå å se på at vi spiser av Kongens bord!

Det er forskjell på fattig og rik.

Det er forskjell på de flinke og de som prøver å være flinke.

La oss hylle de flinkeste, for "taperne"fortjener ikke no bedre.

Sånn vil vi ha det! Rase og klasseskille er vi liksom i mot, men se på denne tråden hvor mange som har svart for :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Jeg kan være enig i at det er mindre godtatt å skryte av at man er god i f.eks. fotball enn å si at man er flink på skolen. Kanskje fordi at det å være generelt flink på skolen går over flere områder, man er altså flink i "alt". Men det er bare tull at det ikke er verdt noe/blir sett ned på å være flink på skolen! Det blir sett på som positivt av de fleste, i alle fall har det blitt det på de skolene jeg har gått på. Og ikke glem at vitnemålet er en belønning i seg selv.

Mener du virkelig at det var riktig av rektor å si "for disse 21 ligger verden åpen og full av muligheter"? Han sier jo indirekte at verden ikke ligger like åpen for resten av gjengen.

Ja, kanskje ikke helt heldig ordvalg av rektor nei, det er jeg helt enig med deg i. Men generelt, det burde da være mulig å kunne gi positiv oppmerksomhet til folk uten at det inneforstått betyr at man rakker ned på alle de andre...? Jeg skjønner ikke den opplagte automatikken i å skryte av andre betyr å rakke ned på resten.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
De bedre er i flertall så dem må vi hylle.

Hvem minner dette meg om igjen....jo Nazi Tyskland!

Den Ariske rase er i flertall, vi er best,vi er dem som fortjener "en rose" De andre kan stå å se på at vi spiser av Kongens bord!

Det er forskjell på fattig og rik.

Det er forskjell på de flinke og de som prøver å være flinke.

La oss hylle de flinkeste, for "taperne"fortjener ikke no bedre.

Sånn vil vi ha det! Rase og klasseskille er vi liksom i mot, men se på denne tråden hvor mange som har svart for :forvirret:

Her tar du vel litt i!

Så ille er vel ikke dette at det du skriver kan sammenlignes!

---

Står uansett for hva jeg har skrevet tidligere fordet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje ikke helt heldig ordvalg av rektor nei, det er jeg helt enig med deg i. Men generelt, det burde da være mulig å kunne gi positiv oppmerksomhet til folk uten at det inneforstått betyr at man rakker ned på alle de andre...? Jeg skjønner ikke den opplagte automatikken i å skryte av andre betyr å rakke ned på resten.

Positiv oppmerksomhet er helt greit, og jeg synes en del her overdriver ang. hvor utrolig såret de som ikke fikk rose liksom ble. Jeg tror ikke det var noen følelsesmessig krise for noen av dem, men jeg tror det ble en negativt ladd seremoni (selv om det ikke var tenkt slik av rektor) fordi elevene ikke ville ha det slik. Det er vel bedre at læreren roser og oppmuntrer elever f.eks under elevsamtaler enn at de blir dradd fram offentlig? Det var jo på en skoleavslutning med foreldre og venner tilstede, og da synes jeg ikke man skal lage noe skille mellom elevene.. alle fikk jo vitnemål og kunne være stolte av det! Hvorfor ikke gi alle en rose?

Det er faktisk ikke alle som vil at andre skal vite hvor høyt snitt man har. Det skal være frivillig om man vil dele sånt.. Det i seg selv er grunn nok til ikke å ha slike seremonier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg har forstått dette riktig, syns dere som er positive at dette var en god ide av en av to grunner. Enten fordi det er viktig å gi påskjønnelser for hardt arbeid, eller fordi det er viktig å hedre folk rett og slett fordi de er de beste.

Har vi blitt enig om at hardt arbeid ikke nødvendigvis betyr gode karrakterer? Ikke at ikke alle har samme forutsetninger for å hevde seg? At enkelte ting er mer vanskelig for noen enn for andre? Er vi enig om at det ikke er heldig å bare trekke fram disse, når det fins så mange som har lagt ned like mye arbeid, men ikke kan vise til de samme resultatene? Isåfall står vi bare igjen med det siste.

Det er bra at det mange som er flinke på skolen! Norge trenger sivilingenører og leger, men vi trenger alle andre også. Vi går på skolen for å bli ressurser i samfunnet, og den ressursen som en elev som har mindre enn 5 i snitt utgjør, er like viktig som det den skoleflinke kommer til å bidra med i fremtiden. Derfor er ikke skoleflinke elever mer verdt enn resten av elevflokken, og bør heller ikke premieres.

Det spiller ingen rolle om det "bare" var en rose, eller om det hadde vært en pengepremie på 10 000 kr. Det er prinsippet som teller.

Edit: skrivefeil

Endret av Elanor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tHEA_*
Ja, kanskje ikke helt heldig ordvalg av rektor nei, det er jeg helt enig med deg i. Men generelt, det burde da være mulig å kunne gi positiv oppmerksomhet til folk uten at det inneforstått betyr at man rakker ned på alle de andre...? Jeg skjønner ikke den opplagte automatikken i å skryte av andre betyr å rakke ned på resten.

Jammen hvorfor må man det når det kan unngås å alle er glade?

Kan du forklare meg det? Elevene med 5 i snitt vet det jo så hvorfor dette ekstra, når andre risikerer å bli lei seg?

HVORFOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_

Jeg synes ikke det var så horribelt at rektor gjorde dette, av den grunnen at jeg synes det er latterlig at det å være skoleflink er den eneste evnen som aldri skal anerkjennes eller trekkes frem som noe positivt, uten at det blir ramaskrik.

Jeg mener IKKE at det betyr at de som fikk rosene er bedre enn andre. Alle er like mye verdt, men det har vært en holdning i skolen som derimot har favorisert de middelmådige og svake elevene, og latt de flinke seile sin egen sjø. Og ja, jeg vet at karakterer ikke er ensbetydende verken med arbeidsinnsats eller kunnskapsnivå.

Jeg føler at om det hadde blitt mer spiselig å også kunne premiere flinke elever, kunne kanskje også en del av stigmatiseringen flinke elever opplever forsvinne, og det ikke lenger ble sett på som like pinlig å være skoleflink.

Til etterretning kan jeg jo si at NHH-rektor ved immatrikuleringen av studentene et år så ut over salen og så 70% gutter, 30% jenter, en stort sett blendahvit forsamling med høyt karaktersnitt og sa følgende "Dere er kremen av norsk ungdom". Slike utsagn er det kanskje mer dekning for å ta tak i ;)

Jammen hvorfor må man det når det kan unngås å alle er glade?

Kan du forklare meg det? Elevene med 5 i snitt vet det jo så hvorfor dette ekstra, når andre risikerer å bli lei seg?

HVORFOR?

Jeg var ikke glad da jeg gikk på skolen, for jeg følte at jeg jobbet vettet av meg uten å få noen som helst form for anerkjennelse annet enn karakterer ingen så, og som tidligere nevnt en hyggelig bemerkning da det ble kopiert. Derimot ble alle andre slags mulige talent fremhevet i skolesammenheng.

Endret av Kristin_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg var ikke glad da jeg gikk på skolen, for jeg følte at jeg jobbet vettet av meg uten å få noen som helst form for anerkjennelse annet enn karakterer ingen så, og som tidligere nevnt en hyggelig bemerkning da det ble kopiert. Derimot ble alle andre slags mulige talent fremhevet i skolesammenheng.

Hadde du ment at en rose til de "flinke" dvs. de med karaktersnitt på 5 fortjente en rose på avslutningen og ikke DU, selvom du hadde jobbet like intenst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Hadde du ment at en rose til de "flinke" dvs. de med karaktersnitt på 5 fortjente en rose på avslutningen og ikke DU, selvom du hadde jobbet like intenst?

Tror jeg uttrykte meg litt uklart. Jo, jeg jobbet knallhardt på skolen, og jeg fikk gode karakterer (snitt over 5) men det ble aldri anerkjent noen steder. Man sier at karakterene skal være belønning nok, jeg er bare delvis enig. Det hadde ikke skadet skolene å prøve å strekke seg litt for å trekke frem (positivt) de flinke elevene også. I akkurat dette tilfellet kan det ha virket litt mot sin hensikt, men det spørs på vinklingen av artikkelen føler jeg. Jeg tror ikke alle de 21 elevene synes det var så kjipt å få en positiv oppmerksomhet for de gode karakterene de hadde fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg mener det er viktig å hedre de flinkeste og la de mindre sitte igjen bak som noen tomsinger!

Dette er ikke mobbing men bare en anerkjennelse til dem som er flinke, og en påminnelse til dem som ikke fikk samme hjernekapasitet tildelt. De bør skamme seg :sur:

Heia Rektoren som gjorde dette geniale stuntet :sprettoy:

BLÆ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var ikke glad da jeg gikk på skolen, for jeg følte at jeg jobbet vettet av meg uten å få noen som helst form for anerkjennelse annet enn karakterer ingen så, og som tidligere nevnt en hyggelig bemerkning da det ble kopiert. Derimot ble alle andre slags mulige talent fremhevet i skolesammenheng.

Det er jo veldig synd at du følte det slik, da. Lærerene dine burde vært flinkere til å rose deg. Vi har vel bare forskjellige utgangspunkt for å mene det vi gjør.. du skulle kanskje ønske at du hadde fått en rose for karakterene dine, mens jeg var veldig fornøyd med å få litt ros her og der fra klassekamerater, lærere og familie. Jeg er ikke særlig glad i å få mye ros egentlig. Sånne småkommentarer du nevner, som du fikk fra hun som kopierte vitnemålet ditt, synes jeg er mer enn nok. Det er ikke fordi jeg er redd for å skille meg ut eller bli sett på som nerd eller lesehest, men jeg vil bare ikke at noen skal ha det inntrykket at skoleflinke er mer verdt enn andre. Og det er vi jo enige om.

Det er også grunnen til at jeg er redd for at utviklingen skal gjøre oss mer lik USA. Slik jeg ser det er forskjellen (og forskjellsbehandlingen) på folk veldig stor der, og det begynner allerede tidlig i skolegangen til barna. De som ikke får gode karakterer kan ikke gå på college, de blir sett på som dumme eller mindreverdige (og for dra det veldig langt så blir de kriminelle til slutt). I Norge er det heldigvis ikke sånn at de som får dårlige karakterer blir skilt vekk fra resten og satt i bås (i alle fall ikke i like stor grad). Men dette er jo en helt annen diskusjon, beklager avsporingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin_
Det er jo veldig synd at du følte det slik, da. Lærerene dine burde vært flinkere til å rose deg. Vi har vel bare forskjellige utgangspunkt for å mene det vi gjør.. du skulle kanskje ønske at du hadde fått en rose for karakterene dine, mens jeg var veldig fornøyd med å få litt ros her og der fra klassekamerater, lærere og familie. Jeg er ikke særlig glad i å få mye ros egentlig. Sånne småkommentarer du nevner, som du fikk fra hun som kopierte vitnemålet ditt, synes jeg er mer enn nok. Det er ikke fordi jeg er redd for å skille meg ut eller bli sett på som nerd eller lesehest, men jeg vil bare ikke at noen skal ha det inntrykket at skoleflinke er mer verdt enn andre. Og det er vi jo enige om.

Nettopp. Jeg fikk stort sett aldri høre noe fra lærere, annet enn at jeg ble brukt som reservelærerer og plassert rundt i klasserommet for å dempe bråk (ingen gadd å snakke når jeg ble plassert der, så det funket jo igrunn...) Klassekameratene mine så aldri på det som noe positivt at jeg var flink på skolen, for dem var det stort sett bare et incentiv til å frosse meg ut. Det gikk litt bedre på VGS, men det var likevel sjelden at folk gadd å snakke noe annet enn karakterer med meg, selv om jeg hadde mange andre interesser også.

Å få et par positive tilbakemeldinger på innsatsen jeg la ned i skolearbeidet underveis, ville gjort at jeg følte at det var mer "verdt det", hvis du skjønner. Ikke nødvendigvis en rose, men en oppmerksomhet av noe slag, for de som kanskje ikke vant premier i så mye annet. Det kan godt være at min innstilling til dette ville vært en annen om jeg hadde gått på en annen/bedre skole, det vet jeg ikke, jeg kan bare snakke ut fra mine egne erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Jeg fikk stort sett aldri høre noe fra lærere, annet enn at jeg ble brukt som reservelærerer og plassert rundt i klasserommet for å dempe bråk (ingen gadd å snakke når jeg ble plassert der, så det funket jo igrunn...) Klassekameratene mine så aldri på det som noe positivt at jeg var flink på skolen, for dem var det stort sett bare et incentiv til å frosse meg ut. Det gikk litt bedre på VGS, men det var likevel sjelden at folk gadd å snakke noe annet enn karakterer med meg, selv om jeg hadde mange andre interesser også.

Å få et par positive tilbakemeldinger på innsatsen jeg la ned i skolearbeidet underveis, ville gjort at jeg følte at det var mer "verdt det", hvis du skjønner. Ikke nødvendigvis en rose, men en oppmerksomhet av noe slag, for de som kanskje ikke vant premier i så mye annet. Det kan godt være at min innstilling til dette ville vært en annen om jeg hadde gått på en annen/bedre skole, det vet jeg ikke, jeg kan bare snakke ut fra mine egne erfaringer :)

Poenget er vel at det er ulike måter å gi ros på. Jeg tror faktisk en slik seremoni som denne saken handler om er med på å skape misunnelse og misnøye ovenfor de som er flinke på skolen, at det får motsatt effekt av det du ønsker (nemlig at det å være flink på skolen skal bli sett på som positivt av andre). Som jeg har sagt før mener jeg at vanlig ros er bra, men når man drar fram elever på en skoleavslutning blir fokuset feil. Det blir ikke behagelig for noen av partene.

Generelt er jeg veldig imot premiering av karakterer (f.eks foreldre som gir penger for 5'ere og 6'ere), men mener at alle elever bør bli oppmuntret og få skryt for godt arbeid og god arbeidsinnsats.

Nå har du skrevet 33 innlegg her Kristin, hvordan har du tid til dette du som har snittkarakter på 5 må vel ha en krevende jobb?

Slående argument :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristin_: Hvis jeg har forstått deg riktig, syns du at en slik roseseremoni er positivt, ikke fordi elevene nødvendigvis har jobbet hardere enn sine medelever, og ikke fordi de er mer verdt enn dem. Det er rett og slett for å kompensere for manglende oppmuntring gjennnom skolegangen. Isåfall er jeg helt uenig med deg. Alle fortjener å bli sett, og alle fortjener ros når de har gjort en god jobb. Du skule ha fått mange gode tilbakemeldinger i løpet av skolegangen sin - akkurat som alle andre. og når siste skoledag er omme, fortjener alle elevene en rose.

Jeg kan trekke en parallell til arbeidslivet. Min sjef passer på å fortelle meg det når jeg har gjort en god jobb. Rundt juletider, får alle ansatte i tillegg hvert sitt personlige julekort, der hun gir utrykk for at vi har gjort en god jobb gjennom året. Det skulle tatt seg ut om det aldri var noe positivt å høre gjennom hele året, og at hun kun valgte å skrive et slikt julekort til sine beste medarbeidere. Det ville ikke jeg kalt en god sjef!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...