Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Men man ikke vente helt til universitetsnivå før man synes det er greit å hedre og anerkjenne noen offentlig - da er det allerede for sent. Det å venne seg til å lære, og å få anerkjennelse for innsats, er egentlig noe man burde lære før man i det hele tatt begynner på grunnskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pikkfaen

Slutt nå opp med denne sammenligningen med sportsfantomer!

Skolen er ikke en sport, skolen er ingen konkuranse.

Dette her er så utrolig teit, og det er enda teitere at dere sammenligner dette med sport og premieutdeling!

Skolen er en nødvendighet og vi skal rose alle for den innsatsen dem gjør og ikke bare enkelte elever som gjør det bedre enn andre!

Visst er det forskjell her i verden, men må vi virkelig på død å liv gjøre dette værre for noen enn dem kanskje allerede har det?

MÅ vi virkelig det? Èr det nødvendig? De som fikk en snittkarakter på 5, vet ikke dem at de fikk dette uten å få en rose i tilegg?

*til orientering*

Her er det så mye svadaprat bortsett fra enkeltbrukere og da mener jeg IKKÈ ufornuftig og uvettig snakk fra Kristin og Daria mest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å sy puter under armene på noen, og å ikke la alle, uavhengig av karakterer, få lov å føle like mye heder på avslutningsdagen. Når man utdanner seg videre velger man jo kalrt arbeid som man er egnet til, og det blir noe helt annet enn det du skisserer her.

Jeg snakker om denne ene dagen, ikke resten av skoletiden. Jeg sier også at det i den videre utdanningen blir noe helt annet, fordi man da velger en spesialisering og ikke en så generell utdanning som allmenfag. Her må man forvente å være like konkurranseinstillt som alle andre og prestere like mye. Noe som gjør at de fleste med disse problemene ikke velger høyere utdanning i det hele tatt...

Hvis man ikke i en alder av 19 år klarer å innse at noen er bedre enn andre, så får man iallfall sitt livs sjokk hvis man begynner på et universitetsstudium....

De aller fleste som velger almenne fag på vgs gjør jo det for å få generell studiekompetanse. Hvis vedkommende har så store faglige problemer på tross av iherdig innsats, så var det kanskje et dårlig valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt nå opp med denne sammenligningen med sportsfantomer!

Skolen er ikke en sport, skolen er ingen konkuranse.

Dette her er så utrolig teit, og det er enda teitere at dere sammenligner dette med sport og premieutdeling!

Skolen er en nødvendighet og vi skal rose alle for den innsatsen dem gjør og ikke bare enkelte elever som gjør det bedre enn andre!

Visst er det forskjell her i verden, men må vi virkelig på død å liv gjøre dette værre for noen enn dem kanskje allerede har det?

MÅ vi virkelig det? Èr det nødvendig? De som fikk en snittkarakter på 5, vet ikke dem at de fikk dette uten å få en rose i tilegg?

*til orientering*

Her er det så mye svadaprat bortsett fra enkeltbrukere og da mener jeg IKKÈ ufornuftig og uvettig snakk fra Kristin og Daria mest!

Ja da, skolen er en nødvendighet. Men, når man velger almenne fag på vgs så gjør de aller fleste dette med tanke på en videre utdannelse på høgskole eller universitetsnivå. Og, hvis du ikke tror det er konkurranse på almenne fag så kan du ikke ha fulgt særlig godt med i timene..... I min klasse var det iallfall konkurranse om å få de beste karakterene....

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man ikke vente helt til universitetsnivå før man synes det er greit å hedre og anerkjenne noen offentlig - da er det allerede for sent. Det å venne seg til å lære, og å få anerkjennelse for innsats, er egentlig noe man burde lære før man i det hele tatt begynner på grunnskolen.

Som er akkurat det jeg også sier. Men dersom universitetsnivå er for seint er vel også en rosesermoni ved slutten av videregående for seint, da er det jo bare en sommer mellom de fleste begynner.

Jeg argumenterer jo for akkurat det. At en slik sermoni ikke virker etter sin hensikt. Man må ha et system som tillater spesialundervisning for de skoleflinke også, og på den måten bygge opp holdnignene fra bunn av.

Jeg sier at detet bør bli en del av skolesystemet, men at alle skal æers like mye ved selve avsluttningsdagen for det. Det er kalrt det er noen slakkaser som ikke fortjener æren, men heller det en å å utelate noen som fortjener den mener nå jeg.

Men jeg er likevel ikke for en konkurranseskole, det er langt mellom spesialundervisning og ros og dirrekte konkurranse med medaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg argumenterer jo for akkurat det. At en slik sermoni ikke virker etter sin hensikt.

Jeg tror du har misforstått hensikten, jeg. Jeg tviler på at studentene ville bli mer motiverte av å vite at de fikk utdelt en rose på slutten av videregående skole. Det var en hyggelig gest, en påskjønnelse til de som hadde utmerket seg spesielt faglig sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man ikke i en alder av 19 år klarer å innse at noen er bedre enn andre, så får man iallfall sitt livs sjokk hvis man begynner på et universitetsstudium....

De aller fleste som velger almenne fag på vgs gjør jo det for å få generell studiekompetanse. Hvis vedkommende har så store faglige problemer på tross av iherdig innsats, så var det kanskje et dårlig valg?

Jeg ser likevel ikke poenget med å ikke la alle få lov til å føle like mye heder denne ene dagen. Det handler på ingen måte om å innse at alle ikke er like gode. Alle er klar over sine egne evner, jeg ser ikke poenget med å poengere det denne ene dagen.

Det finnes mange høyskolestudium, og en del universtitetsstudium man kommer seg fint igjennom uten store spesielle evner, og en del er også villig til å legge ner abridet for å få den utdanningen de vil, om så til bare middels karakterer. Det å oppmuntre til dette ser jeg ikke problemet i.

Det er fullt mulig å ha middels karakterer på videregående men gode karakterer når man får velge ut det ene fagemnet man er interesesrt i videre i studiene. J

Jeg mener at de som er villlige til å arbeide, til tross for sine begrensninger også fortjener en rose på avslutningsdagen. Om du er uenig er det helt greit.

Som sakt hadde jeg bare skulle godtatt at andre er bedre enn meg som du sier, så hadde jeg ikke hatt mot til å starte på utdanningen som jeg nå er en av de beste på mitt kull innen. Jeg syntes denne motivasjonen er viktig å fostre på lik linje med motivasjonen til dem som har toppkarakterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som er akkurat det jeg også sier. Men dersom universitetsnivå er for seint er vel også en rosesermoni ved slutten av videregående for seint, da er det jo bare en sommer mellom de fleste begynner.

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre her. Du skrev først at du mente det var greit når man kom på universitetsnivå - men jeg mener det da nesten er for sent. Man må kunne tåle at andre får anerkjennelse for sin innsats lenge før den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha middels karakterer på videregående men gode karakterer når man får velge ut det ene fagemnet man er interesesrt i videre i studiene.

Jepp, det hadde jeg. Middels karakterer på vgs fordi jeg var møkklei studering, og nå går det så det suser på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre her. Du skrev først at du mente det var greit når man kom på universitetsnivå - men jeg mener det da nesten er for sent. Man må kunne tåle at andre får anerkjennelse for sin innsats lenge før den tid.

Jeg mener det er greit med mer dirrekte konkurranse på universitetsnivå, fordi man da velger sitt eget spesialiseringsfellt til froskjell fra de tidligere årene. Videre mener jeg at å tilrettelegge for de flinke elevene i skolen kan starte tidlig, men ikke i form av belønninger som fører til en konkurranse på samme måte. Jeg mener det må kunne finnes bedre løsninger.

Hmmm snakker vi mindre forbi hverandre nå? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg nødvendigvis synes det er så konkurranserettet om man får en offentlig anerkjennelse, jeg. Det er jo ikke snakk om at man "vinner" fordi man er bedre enn andre - det er snakk om hva man presterer i forhold til seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de som er villlige til å arbeide, til tross for sine begrensninger også fortjener en rose på avslutningsdagen. Om du er uenig er det helt greit.

Som sakt hadde jeg bare skulle godtatt at andre er bedre enn meg som du sier, så hadde jeg ikke hatt mot til å starte på utdanningen som jeg nå er en av de beste på mitt kull innen. Jeg syntes denne motivasjonen er viktig å fostre på lik linje med motivasjonen til dem som har toppkarakterer.

Det at noen var bedre enn deg på vgs betyr vel ikke at du ikke kan oppnå det du ønsker? Kjempeflott at du klarer deg så bra på uni, all ære til deg for det:)

Poenget mitt er egentlig bare at isteden for å hele tiden fokusere på de som sliter på skolen, og at det er mangel på spesialundervisning osv (dette er slett ikke rettet personlig til deg :) ), så er det vel ok å belønne elever som har utmerket seg på en slik dag uten at man behøver å nedverdige de som ikke har oppnådd lignende resultater.

Endret av rangi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg skjønner ikke hvorfor det er feil å gi en ekstra oppmerksomhet til de som har utmerket seg utenom det vanlige, som jeg vil si et snitt over 5.0 betyr. Jeg går ut i fra at det var en seremoni for alle elevene denne dagen, med taler og utdeling av vitnemål og alt som hører med, og så kom denne lille seremonien som en ekstra bonus. Hvorfor er det så feil og vanskelig å godta?

De som har problemer med å tåle dette må jobbe litt med seg selv mener jeg, for de vil få det tøft ellers i livet. For min egen del vet jeg at jeg ikke ville reagert på dette dersom det hadde skjedd på min avslutning, og jeg hadde ikke over 5.0 i snitt selv. Jeg ville tenkt at det var vel fortjent med litt ekstra oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor det er feil å gi en ekstra oppmerksomhet til de som har utmerket seg utenom det vanlige, som jeg vil si et snitt over 5.0 betyr. Jeg går ut i fra at det var en seremoni for alle elevene denne dagen, med taler og utdeling av vitnemål og alt som hører med, og så kom denne lille seremonien som en ekstra bonus. Hvorfor er det så feil og vanskelig å godta?

De som har problemer med å tåle dette må jobbe litt med seg selv mener jeg, for de vil få det tøft ellers i livet. For min egen del vet jeg at jeg ikke ville reagert på dette dersom det hadde skjedd på min avslutning, og jeg hadde ikke over 5.0 i snitt selv. Jeg ville tenkt at det var vel fortjent med litt ekstra oppmerksomhet.

Helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke i en alder av 19 år klarer å innse at noen er bedre enn andre, så får man iallfall sitt livs sjokk hvis man begynner på et universitetsstudium....

Sier du dette nå igjen, eller du også nærmere bestemt. Da svarer jeg det samme som Silmarill svarte på da en annen bruker stilte presis det samme spørsmålet!

Tror du virkelig at de plutselig ble strebere og ikke før har opplevd å alltid være dårligere i lekselesing og mestring i lærdom?

Det slår deg ikke at noen av disse du snakker om faktisk ofte har møtt veggen!?

Tror du at disse PLUTSELIG NÅ så ser at livet ikke alltid er like rettferdig å enkelt? Tror ikke det gitt! Her har dem vært før og sikkert ofte blitt mint om det, som i slike tilfeller som denne roseutdelingen. Ikke god nok igjen.....HURRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at andre er bedre enn deg på skolen er vel ikke avgjørende for om du klarer å gjennomføre den utdannelsen du ønsker? Det at noen var bedre enn deg på vgs betyr vel ikke at du ikke kan oppnå det du ønsker?

Poenget mitt er egentlig bare at isteden for å hele tiden fokusere på de som sliter på skolen, og at det er mangel på spesialundervisning osv (dette er slett ikke rettet personlig til deg :) ), så er det vel ok å belønne elever som har utmerket seg på en slik dag uten at man behøver å nedverdige de som ikke har oppnådd lignende resultater.

Jeg tror det kommer mye ann på de som sitter og ikke mottar. Jeg klarer ikke å sette meg inn i hvodan jeg hadde reagert på dette, for det er lenge siden jeg var 19. Det er prinsippet jeg ikke liker.

Men; selv om hensikten så klart ikke er å nedvergige noen, og jeg tror egentlig ikke man nedverdiger noen heller, så kan dette oppfattes som sårende for dem som faktisk har strevt av mange forskjellige grunner. Så lenge man ikke har vært på den siden selv, og kjennt hele livet på følelsen av å ikke være tilstrekkelig, er det kanskje ikke så lett å sette seg inn i hvodan dette kan oppleves. Dette kan oppleves som en ekstra påminnelse, som jeg mener er unødvendig på akkurat den ENE dagen. Infunnet seg med livets realiteter har man gjort lenge før.

En dag vil så klart ikke ta fra noen motivasjonen til videre studier, men på den andre siden hvorfor betyr da denne ene dagen så mye for dem som mottar rosen? Er det ikke en dag også bare for dem? Jeg ser ikke poenget med å ha en sermoni som utelater noen på akkurat denne ene dagen, for jeg mener alle har fortjent den(om så noen mer enn andre)

På den andre siden mener jeg at suksess ikke måles i karakterer, og derfor prinsipiellt blir mot dette. Karakterene har man på vitnemålet, og de taler for seg selv, en slik bemerkning vil ikke kunne forandre det.

Poenget bunner vel ut i at man har forskjellige mål på suksess, og at man ser på en slik sermoni med forskjellige øyne og tillegger den forskjellig betydning. Jeg sier bare hva jeg mener, og at andre ikke ser det på samme måte er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Det er en grunn til at dette ikke er vanlig praksis blandt rektorer.

Ser ikke dette som noe særlig annet enn en pinlig offentlig ydmygelse av de som ikke klarte å oppnå høye nok karakterer til å få en rose de fleste burde føle seg beklemt over å motta.

Hilsen skoleflink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Sier du dette nå igjen, eller du også nærmere bestemt. Da svarer jeg det samme som Silmarill svarte på da en annen bruker stilte presis det samme spørsmålet!

Poenget er vel måten man reagerer på at andre får ros. Det betyr ikke at man selv er mislykket, som mange her inne ser ut til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er vel måten man reagerer på at andre får ros. Det betyr ikke at man selv er mislykket, som mange her inne ser ut til å tro.

Akkurat :tommel::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare ikke av den oppfatning at elever på almenne fag på vgs er en flokk med skoleflinke strebere på den ene siden, og en flokk med stakkarer som ikke får gode karakterer uansett hvor stor innsats de legger ned i skolearbeidet på den andre siden!

De aller aller fleste er vel helt alm elever med gjennomsnittlige karakterer som ikke tar noe som helst skade av at de elevene som har fått bedre karakterer enn dem får en rose av rektor på skolens avslutning.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...