Gå til innhold

Bare de beste elevene fikk rose fra rektor!


Gjest tomat Mina

Anbefalte innlegg

Gjest Silmarill

HVEM ble glad for dette egentlig?

De som fikk rose eller de som ikke fikk rose?

Var det alle foreldrene og familiene rundt om i salen som ble glad for dette?

Var det egentlig sammfunnet generelt som ble glad for dette?

Var det Øystein Djupedal som velsignet dette og ble strålende fornøyd med denne ordningen med roseutdelingen?

Var det lærerlaget som satte pris på dette?

Var det rektorer rundt omkring som mener dette var en knakendes god ide?

Er dette noe alle skoler kommer til å innføre etter dette?

Kommer dem ikke til å innføre dette fordi det ble mye bråk ut av det, eller fordi dem syns det er en meget uheldig og dårlig ide å gjøre dette?

Var dette en vellykket grei?

Eller var det bare rektor på denne skolen som mener at dette var storslått for å fremme seg selv og skolen?

Jeg mener..de som fikk rose på denne skolen mener jo selv at dette var urettferdig overfor de som ikke fikk!

HVA GODT KOM UT AV DETTE EGENTLIG?

Jeg mener at det blir litt skjevt å teit å si at: "JO, fordi at ALLE som er kjempeflinke å presterer en god karakter fortjener en pris "

- joda, men ikke til enhver pris uansett om det dreier seg om en rose eller en million kroner.

Jeg snakker littt om prinsippet!

Noen har hevdet at dette gjøres i USA! Jovisst gjør dem dette der, men det er på Universitetsnivået, er det ikke?

Var dette egentlig nødvendig, eller kunne det ha holdt med at de som fikk 5 i snitt fikk dette på papiret sitt og gledet seg over det!?

Jeg har svart tidligere på hva jeg mener om sammenligning med idrett i denne sammenhengen!

Jeg har også svart på dette med å møte "den virkelige" hverdagen!

Sier igjen at jeg mener dette er usmakelig oppførsel ovenfor elevene!

EDIT:Skrivefeil med 5 i snitt uten rose ;)

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir flau over den norske janteloven. Livet er faen meg en kamp med vinnere og tapere punktum! Alle aspekter ved livet her på jorden er slik. Det er sånn evolusjonen gjennom millioner av år har båret frem deg og meg. De flinkeste/beste/smarteste vinner.

Uansett da folkens.. Hva er dette for en forbanna sutrete barnehage! "buhu jeg fikk ikke en rose!"??? ..Lykke til videre i livet med de forventningene!

Noen ganger er jeg glad jeg er en kynisk drittsekk så jeg slipper å kaste bort medlidenhet på slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette samfunnet hadde vært litt mer orientert mot kunnskap enn underholdning, hvis det hadde vært litt mer tillatt å kreve noe av folk i stedet for å kreve selv, og hvis det hadde vært litt mindre offermentalitet - så hadde gleden vært der den var ment å være: hos elevene det gjaldt fordi de fikk anerkjennelse for sin innsats, og hos de andre fordi de følte glede på andres vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilja_*
Hvis dette samfunnet hadde vært litt mer orientert mot kunnskap enn underholdning, hvis det hadde vært litt mer tillatt å kreve noe av folk i stedet for å kreve selv, og hvis det hadde vært litt mindre offermentalitet - så hadde gleden vært der den var ment å være: hos elevene det gjaldt fordi de fikk anerkjennelse for sin innsats, og hos de andre fordi de følte glede på andres vegne.

Ja netopp det Tabris. Hvorfor skal kunnskap bli underholdning på godt og vondt!

Hvorfor kan vi ikke hylle alle som prøver så godt dem kan, istedenfor å hylle den flinkeste i barnehage, skolen, jobben, ol.

Hvorfor må noen på død å liv få belønning etter karakter og ikke innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette samfunnet hadde vært litt mer orientert mot kunnskap enn underholdning, hvis det hadde vært litt mer tillatt å kreve noe av folk i stedet for å kreve selv, og hvis det hadde vært litt mindre offermentalitet - så hadde gleden vært der den var ment å være: hos elevene det gjaldt fordi de fikk anerkjennelse for sin innsats, og hos de andre fordi de følte glede på andres vegne.

:tommel::klappe::tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja netopp det Tabris. Hvorfor skal kunnskap bli underholdning på godt og vondt!

Hvorfor kan vi ikke hylle alle som prøver så godt dem kan, istedenfor å hylle den flinkeste i barnehage, skolen, jobben, ol.

Hvorfor må noen på død å liv få belønning etter karakter og ikke innsats?

Ganske enkelt fordi noen ganger hjelper det ikke med all verdens innsats, når man ikke oppnår de resultater som forventes.

Som jeg har gjentatt mange ganger, det bør man ha oppfattet i en alder av 19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg blir flau over den norske janteloven. Livet er faen meg en kamp med vinnere og tapere punktum! Alle aspekter ved livet her på jorden er slik. Det er sånn evolusjonen gjennom millioner av år har båret frem deg og meg. De flinkeste/beste/smarteste vinner.

Uansett da folkens.. Hva er dette for en forbanna sutrete barnehage! "buhu jeg fikk ikke en rose!"??? ..Lykke til videre i livet med de forventningene!

Noen ganger er jeg glad jeg er en kynisk drittsekk så jeg slipper å kaste bort medlidenhet på slike.

Det er ikke det vi snakker om, men de som alltid strever og strever men ikke kommer noen særlig vei uansett hva dem prøver.

Det er som du sier at de kyniske ikke klarer å tenke seg inn i andres elendighet. Det er det det vil si å være kynisk.

Godt ikke alle er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan vi ikke hylle alle som prøver så godt dem kan, istedenfor å hylle den flinkeste i barnehage, skolen, jobben, ol.

Hvordan kan vi vite hvem som får 4 fordi de har gjort så godt de kan, eller fordi de "har lett for det" og knapt har åpnet en bok?

Karaktersystemet er - såvidt jeg forstår - beregnet etter hva man gjennomsnittelig kan forvente av studentene i det trinnet man er på. Dvs. at på videregående vil de fleste kunne få 3/4, de med en ekstra innsats og forståelse 5 osv. Dermed blir 3/4 gjennomsnittet, og det over blir en ekstra prestasjon. Det er beregnet utfra hva folk flest med en gjennomsnittelig IQ og normale evner kan prestere - dvs. de aller fleste.

Ja, noen faller utenfor - dysleksi, hjertefeil, angst osv. Men man kan ikke basere et helt samfunnssystem på unntakene. Unntakene kan da få eget opplegg hvor de får anerkjennelse for det som er en prestasjon på deres trinn.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; hvor står det at de 21 elevene har gått allmennfag? Den videregående skolen det gjelder har jo mange forskjellige linjer.. Det vil si at de som fikk rose like gjerne kan ha gått Helse og sosial. Det har jo ingenting med saken å gjøre hvilken linje elevene har gått.

Det mange av dere glemmer er elevenes egne reaksjoner på ”roseseremonien”. De som fikk rose likte heller ikke opplegget. Dere kan si at det er på grunn av janteloven, men det en av de selv sa (i et radiointervju) var at han så ned på vennene sine som satt igjen og tenkte at flere av dem hadde jobbet like hardt som ham. Hvis både de som får rose og de som ikke får det synes det er en dårlig idé, ser jeg virkelig ikke poenget med denne seremonien.

Det er jo ikke snakk om å la være å rose elevene! Jeg fikk gode karakterer på skolen, og fikk ros for det av både lærere og andre. Men jeg er virkelig glad for at jeg ikke ble dradd fram Og foran hele skolen for å få en offisiell belønning for mitt snitt på over 5. Ros er bra, både for gode karakterer, god innsats, lite fravær og det å hjelpe andre i timene. Ekstra utfordringer for de som vil ha det er flott. Men å offisielt lage en skillelinje mellom de flinkeste og de ikke så flinke synes jeg blir feil.

Jeg er enig i at man ikke skal si at elever med gode karakterer bare har lett for det, for de jobber selvfølgelig for resultatene de også! De som ikke gjør noe og fortsatt får seksere må tilhøre en svært liten del av befolkningen, for det skal mye til for å få toppkarakter uten særlig innsats.

Selv om videregående i prinsippet er ”frivillig”, er det ikke det i praksis. Det kan ikke sammenlignes med idrett, for vgs er noe man trenger for å studere videre og få seg en jobb. Idrett er faktisk frivillig på alle måter. Og gym-argumentet holder dårlig. Det er ikke som om de beste i gym får noen spesiell belønning heller? De får ros i timene, og det gjør de flinke i andre fag også. Svarer man rett på et spørsmål får man gjerne et ”riktig, bra” e.l. Ros er bra, det er vel ingen her som har sagt noe annet.

Og for dere som nevner at de gjør noe lignende i amerika; er det virkelig om å gjøre å bli mest mulig like USA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jytte
Det er ikke det vi snakker om, men de som alltid strever og strever men ikke kommer noen særlig vei uansett hva dem prøver.

Det er som du sier at de kyniske ikke klarer å tenke seg inn i andres elendighet. Det er det det vil si å være kynisk.

Godt ikke alle er det.

Men så innse at alle kan ikke være gode i alt .. men alle er gode til noe ..

Vi må begynne å glede oss på andres vegne istedet for å lyse misunnelse ... Ærlig talt - jeg ble sjokkert når jeg leste at foreldre til ungdommer som ikke fikk rose reiste seg å gikk i protest. Hva lærer du de unge ved en sånn oppførsel?

Jeg synes det er kjempeviktig å rose enerne - de fortjener det virkelig for i hverdagen så er det de svake som ofte styrer hverdagen - mens de flinke må seile sin egen sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Silmarill
For det første; hvor står det at de 21 elevene har gått allmennfag? Den videregående skolen det gjelder har jo mange forskjellige linjer.. Det vil si at de som fikk rose like gjerne kan ha gått Helse og sosial. Det har jo ingenting med saken å gjøre hvilken linje elevene har gått.

Det mange av dere glemmer er elevenes egne reaksjoner på ”roseseremonien”. De som fikk rose likte heller ikke opplegget. Dere kan si at det er på grunn av janteloven, men det en av de selv sa (i et radiointervju) var at han så ned på vennene sine som satt igjen og tenkte at flere av dem hadde jobbet like hardt som ham. Hvis både de som får rose og de som ikke får det synes det er en dårlig idé, ser jeg virkelig ikke poenget med denne seremonien.

Det er jo ikke snakk om å la være å rose elevene! Jeg fikk gode karakterer på skolen, og fikk ros for det av både lærere og andre. Men jeg er virkelig glad for at jeg ikke ble dradd fram Og foran hele skolen for å få en offisiell belønning for mitt snitt på over 5. Ros er bra, både for gode karakterer, god innsats, lite fravær og det å hjelpe andre i timene. Ekstra utfordringer for de som vil ha det er flott. Men å offisielt lage en skillelinje mellom de flinkeste og de ikke så flinke synes jeg blir feil.

Jeg er enig i at man ikke skal si at elever med gode karakterer bare har lett for det, for de jobber selvfølgelig for resultatene de også! De som ikke gjør noe og fortsatt får seksere må tilhøre en svært liten del av befolkningen, for det skal mye til for å få toppkarakter uten særlig innsats.

Selv om videregående i prinsippet er ”frivillig”, er det ikke det i praksis. Det kan ikke sammenlignes med idrett, for vgs er noe man trenger for å studere videre og få seg en jobb. Idrett er faktisk frivillig på alle måter. Og gym-argumentet holder dårlig. Det er ikke som om de beste i gym får noen spesiell belønning heller? De får ros i timene, og det gjør de flinke i andre fag også. Svarer man rett på et spørsmål får man gjerne et ”riktig, bra” e.l. Ros er bra, det er vel ingen her som har sagt noe annet.

Og for dere som nevner at de gjør noe lignende i amerika; er det virkelig om å gjøre å bli mest mulig like USA?

Veldig bra innlegg av deg Milly:)

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men så innse at alle kan ikke være gode i alt .. men alle er gode til noe ..

Vi må begynne å glede oss på andres vegne istedet for å lyse misunnelse ... Ærlig talt - jeg ble sjokkert når jeg leste at foreldre til ungdommer som ikke fikk rose reiste seg å gikk i protest. Hva lærer du de unge ved en sånn oppførsel?

Jeg synes det er kjempeviktig å rose enerne - de fortjener det virkelig for i hverdagen så er det de svake som ofte styrer hverdagen - mens de flinke må seile sin egen sjø.

Men du må huske på det at det fins verdens herligste og snilleste barn rundt omkring som vokser opp med mindre mottagelig evne for lærdom!

Hva om det var ditt barn da!

Ditt barn som vile, ville, ville, men ikke fikk det like lett til.

Barnet ditt fikser dette med alverdens hjelp og strev fra hennes egen side.

Så kommer hun på denne skolen og strever og strever å gjør det forholdsvis bra!

Dagen med skoleavslutning er der!

Rektor deler ut roser, men hun får ingen!

Hva da! Hva sier du? Hva føler du og hva tror du barnet ditt føler?

Det er dette vi mp tenke på. Det er dette som er så urettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

OG JEG SNAKKER IKKE OM HJERNSKADEDE PERSONER, MEN SNAKKER OM MANGE BARN GENERELT SOM AV EN ELLER ANNEN GRUNN ER LITT SENE.

De bare er født sånn!

Hvorfor skal disse gang på gang bli påminnet om at de ikke er "bra nok"

HVORFOR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kristin_
Det mange av dere glemmer er elevenes egne reaksjoner på ”roseseremonien”. De som fikk rose likte heller ikke opplegget. Dere kan si at det er på grunn av janteloven, men det en av de selv sa (i et radiointervju) var at han så ned på vennene sine som satt igjen og tenkte at flere av dem hadde jobbet like hardt som ham. Hvis både de som får rose og de som ikke får det synes det er en dårlig idé, ser jeg virkelig ikke poenget med denne seremonien.

Å si at det er jantelov som utløser det blir selvfølgelig ren synsing fra min side. Men at det ikke er sett på som noe særlig å være flink på skolen er vel en dårlig skjult hemmelighet (hvis du ikke mener det, ta en titt rundt i tråden). Man skal ikke skille seg ut skolemessig, men på "godkjente" arenaer som kunst, idrett, musikk ++. At det å bli kalt frem som en gruppe som har gjort det veldig bra på skolen vil gjerne føles pinlig, når vi gjennom hele skolegangen blir tvangsforet med at det å være skoleflink, det er ikke verdt noe i det hele tatt! I et land der det ikke er lov å være bedre enn noen, vil alltid en slik situasjon føles beklemt.

Ang. å bli mest like USA, i USA er det i hvertfall (om ikke annet) en viss status forbundet med å være flink på skolen, her til lands har det ingen verdi whatsoever, og mest sannsynlig er du et sosialt utskudd som smisker og pugger og har lett for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til Blokksberg med hele rosetullet, er det virkelig så mange som ikke forstår hvor sårende dette kan være?for noen av dem som blir rammet av det.Sikkert ikke alle, men veldig mange såre sjeler blir det!

SKJERP DERE SOM SIER NOE ANNET.

Flinke folk skal belønnes, men ikke på en skole der belønningen allerede eksisterer med KARAKTERER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG JEG SNAKKER IKKE OM HJERNSKADEDE PERSONER, MEN SNAKKER OM MANGE BARN GENERELT SOM AV EN ELLER ANNEN GRUNN ER LITT SENE.

De bare er født sånn!

Hvorfor skal disse gang på gang bli påminnet om at de ikke er "bra nok"

HVORFOR?

Dette er ikke snakk om barn, det er snakk om voksne folk på 18-19 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, men det er så utpreget i det norske skolesystemet at man ikke skal fremheve de som er bedre enn gjennomsnittet at det er nesten forferdelig!

Som jeg skrev tidligere så er det jo ikke de gode elevene det skal gå utover heller, når det er noen som rett og slett mangler evnene til å få et snitt på over 5 som det er snakk om her!

Verden er urettferdig, dessverre. Som foreldre må man bare lære sine barn at uansett hvor mye innsats man legger i noe så kan det hende at noen gjøre det bedre enn deg likevel. Dette gjør ikke ditt barns prestasjon mindre rosverdig, eller at noen skal føle seg tilsidesatt eller mindreverdige av den grunn! Som noen skrev her inne før, noen graver grøfter og noen styrer store selskaper. Verden ville ikke gått rundt uten noen av dem:)

Vi blir altså nødt til å slutte å stakkarsliggjøre dem som ikke har evner til å oppå¨resultater på lik linje med de aller flinkeste!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SKJERP DERE SOM SIER NOE ANNET.

Hvorfor det? Vi kan vel mene ulike ting uten at noen av oss skal "skjerpe oss" av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steve
Å si at det er jantelov som utløser det blir selvfølgelig ren synsing fra min side. Men at det ikke er sett på som noe særlig å være flink på skolen er vel en dårlig skjult hemmelighet (hvis du ikke mener det, ta en titt rundt i tråden). Man skal ikke skille seg ut skolemessig, men på "godkjente" arenaer som kunst, idrett, musikk ++. At det å bli kalt frem som en gruppe som har gjort det veldig bra på skolen vil gjerne føles pinlig, når vi gjennom hele skolegangen blir tvangsforet med at det å være skoleflink, det er ikke verdt noe i det hele tatt! I et land der det ikke er lov å være bedre enn noen, vil alltid en slik situasjon føles beklemt.

Ang. å bli mest like USA, i USA er det i hvertfall (om ikke annet) en viss status forbundet med å være flink på skolen, her til lands har det ingen verdi whatsoever, og mest sannsynlig er du et sosialt utskudd som smisker og pugger og har lett for det.

Kan du snart komme med noe nytt du ikke allerede har sagt minst 7 ganger i løpet av hele dagen? Kom med noe nytt og nyttig!

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hvorfor det? Vi kan vel mene ulike ting uten at noen av oss skal "skjerpe oss" av den grunn?

Hva skrev jeg før det du siterte?

TRa med det er du en engel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...