Grønn Skrevet 23. mai 2007 #121 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er for selvbestemt abort, men jeg er da likefullt klar over at det er et liv man fjerner. Og at det ikke et er lett valg. I en ideell verden skulle jeg selvfølgelig ønske at man ikke var nødt til å gjennomføre aborter, for jeg syns ikke det er noe greit, jeg syns ikke det er positivt, men jeg syns det er nødvendig. Man må sammenligne onder her, sånn velger jeg å se på det. Hvordan vil barnet evt. få det om det blir født, vil foreldrene være i stand til å ta vare på det? Har man ressurser til det akkurat nå? Er abortmotstandere i det hele tatt opptatt av hvordan disse barna ville fått det om de overlevde? Er et liv meningsfullt bare fordi det er et liv? Gjør det dere ikke vondt om disse barna vokser opp uønsket? Det er ikke bare selve aborten man må ta hensyn til her, mener jeg. Det er ikke kun et inngrep, det er en situasjon man må gjøre det beste ut av, etter forutsetningene man har. Jeg har aldri tatt abort selv, men har ingen problemer med å skjønne hvordan man kan gjøre det. Og jeg skjønner ikke hvordan veldig mange ukritisk velger å få barn, uten at de er i stand til å ta vare på dem. Jeg syns det virker som flesteparten som tar abort, reflekterer mye mer over valget sitt, enn veldig mange som velger å få barn. Ingen er tjent med en mamma som føler seg presset til å få et barn hun ikke vil ha, eller ikke har overskudd til å ha. Har hun fire unger fra før, og er dødssliten, hvorfor skal hun utslette seg selv med enda et barn? For det er ofte realiteten her. Jeg skjønner dere som sier dere er i mot å ta et liv. Det bør ikke være en avgjørelse man tar lett på. Men en må som sagt se på mer enn selve handlingen, mener jeg. De uønskede barna i himmelsen som trådstarter snakker om, skal de heller henge rundt her på jorda og være uønsket da? Hva er verst? Jeg syns vi må skjerpe oss noe veldig på å få ut informasjon til folk, hvilke konsekvenser sex kan ha, og viktigheten av prevensjon, for å redusere antall aborter.Ja, for jeg er for å redusere antall aborter(da jeg også ser på det som et liv,og at det er etisk problematisk) selv om jeg er for selvbestemt abort, når skaden er skjedd.Og den kan skje med hvem som helst,når det passer aller dårligst. Men vi må redusere de skadene,slik at færre må ta den vanskelige avgjørelsen.
Gjest Elastica Skrevet 23. mai 2007 #122 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er for selvbestemt abort. Jeg har enda tilgode å høre et eneste holdbart argument mot det. Jeg har skrevet flere ganger at for meg er det beste og eneste argumentet mot abort at jeg ikke synes å ta liv er forenlig med mitt menneskesyn. At det ikke er holdbart som argument for deg, for så være. Du har tydeligvis gjort deg opp en mening, som ikke lar seg forandre på grunn av argumenter som fremkommer i et diskusjonsforum. Jeg er mot abort. Og jeg må si mangelen på holdbare argumenter for selvbestemt abort er påfallende. Dessuten har jeg fått bekreftet mine mistanker om at mange har et veldig ureflektert forhold til abort. Det er greit - men ikke alltid. For meg blir dette rart - et liv er uansett et liv.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2007 #123 Skrevet 23. mai 2007 Jeg er mot abort. Og jeg må si mangelen på holdbare argumenter for selvbestemt abort er påfallende. Dessuten har jeg fått bekreftet mine mistanker om at mange har et veldig ureflektert forhold til abort. Det er greit - men ikke alltid. For meg blir dette rart - et liv er uansett et liv. Jeg respekterer ditt syn fordi du - etter eget utsagn - ikke nødvendigvis må skyve det ned halsen på andre. Du og jeg vil for alltid være uenig om selve grunnlaget for diskusjonen, nemlig om dette er et liv eller ikke. Du mener ja - og jeg har hørt argumentene for det og respekterer dem - så sant denne argumentasjonen er konsekvent - dvs at dersom dette livet er blitt til ved uheldige omstendigheter som f.eks. voldtekt så er det like hellig. Man kommer dessverre også i den uheldige situasjon at man også må velge mellom livet til mor og barn enkelte ganger, hva skal man da velge, hvilket liv teller mest? For meg er dette valget i alle fall enkelt ... For meg er det et liv når det kan leves uavhengig av moren og det er derfor 12 ukers grensen for vanlige aborter er satt. Men jeg benekter bestemt og kraftig at jeg er ureflektert angående dette. Dette HAR jeg tenkt nøye igjennom i voksen alder og tatt stilling til, og lest meg opp og ned på tema. Jeg synes uansett - som jeg har sagt før - at det er valgfriheten som er den viktige. Selvbestemt - dvs. at kvinnen selv bestemmer - og dette valget er både positivt og negativt. Ingen kan tvinge henne til å ta abort heller - det er et viktig aspekt med selvbestemt.
Gjest Elastica Skrevet 23. mai 2007 #124 Skrevet 23. mai 2007 Jeg respekterer ditt syn fordi du - etter eget utsagn - ikke nødvendigvis må skyve det ned halsen på andre. Du og jeg vil for alltid være uenig om selve grunnlaget for diskusjonen, nemlig om dette er et liv eller ikke. Du mener ja - og jeg har hørt argumentene for det og respekterer dem - så sant denne argumentasjonen er konsekvent - dvs at dersom dette livet er blitt til ved uheldige omstendigheter som f.eks. voldtekt så er det like hellig. Man kommer dessverre også i den uheldige situasjon at man også må velge mellom livet til mor og barn enkelte ganger, hva skal man da velge, hvilket liv teller mest? For meg er dette valget i alle fall enkelt ... For meg er det et liv når det kan leves uavhengig av moren og det er derfor 12 ukers grensen for vanlige aborter er satt. Men jeg benekter bestemt og kraftig at jeg er ureflektert angående dette. Dette HAR jeg tenkt nøye igjennom i voksen alder og tatt stilling til, og lest meg opp og ned på tema. Jeg synes uansett - som jeg har sagt før - at det er valgfriheten som er den viktige. Selvbestemt - dvs. at kvinnen selv bestemmer - og dette valget er både positivt og negativt. Ingen kan tvinge henne til å ta abort heller - det er et viktig aspekt med selvbestemt. Så fint at man kan diskutere dette på et saklig plan, uten irrelevante beskyldninger. Det har vært en veldig "fin" diskusjon, syns jeg, om jeg kan kalle det det. Når det gjelder det du skriver om definisjonen på liv, mener jeg imidlertid bestemt at ikke denne grensen ikke er satt ved 12 uker fordi fosteret da kan klare seg utenfor mors liv. Det kan det ikke gjøre før det er 22-24 uker. Så skal du vite at jeg ikke ser på dine argumenter som ureflekterte. Takk for fin meningsutveksling.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. mai 2007 #125 Skrevet 23. mai 2007 Når det gjelder det du skriver om definisjonen på liv, mener jeg imidlertid bestemt at ikke denne grensen ikke er satt ved 12 uker fordi fosteret da kan klare seg utenfor mors liv. Det kan det ikke gjøre før det er 22-24 uker. Barnet har fått visse vitale funksjoner og går over i en annen fase etter uke 12. Jeg var litt upresis der. Er ellers enig i det med 22-24 uker - det er vel også den grensen man setter for for tidlig fødte barn man prøver å redde av redsel for sen skader
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2007 #126 Skrevet 23. mai 2007 Det er jo flott at du vet dette, men det er ikke alle som setter seg så godt inn i ting! Nei, og jeg sier også at jeg selvfølgelig ikke snakker for alle som har tatt abort. Men det kunne virke som Elastica mener at de som er for abort ikke har reflektert over de ugreie sidene ved det, og at de som er mot har gjort det. Jeg ville bare påpeke at det slett ikke er slik. (Ikke spesielt rettet mot deg Elastica, for jeg ser jo at du ikke skrev dette. Men jeg fikk litt følelsen av at det var det du egentlig mente, og måtte bare ) For øvrig synes jeg Grønn skrev et kjempegodt innlegg!
IsaCathrine Skrevet 23. mai 2007 #127 Skrevet 23. mai 2007 Om jeg ikke tar helt feil, er vel du fortsatt i en alder hvor du har blitt sponset heftig av samfunnet, men ikke enda begynt å gi særlig med klirrende mynt og verdiskapning tilbake? I likhet med meg, bare at jeg har høyere prislapp Ikke ennå nei, men er det ikke lov å tenke litt fremover da? Jeg syns vi må skjerpe oss noe veldig på å få ut informasjon til folk, hvilke konsekvenser sex kan ha, og viktigheten av prevensjon, for å redusere antall aborter.Ja, for jeg er for å redusere antall aborter(da jeg også ser på det som et liv,og at det er etisk problematisk) selv om jeg er for selvbestemt abort, når skaden er skjedd.Og den kan skje med hvem som helst,når det passer aller dårligst. Men vi må redusere de skadene,slik at færre må ta den vanskelige avgjørelsen. Er veldig enig i det du skriver Grønn, og serlig det over her. Jeg er i utgangspunktet for selvbestemt abort, og hadde 100 norske damer tatt abort årlig så hadde jeg ikke tenkt noe særlig over det. Men når det erså mange som det faktisk er som tar abort, så syns jeg det blir litt for "dumt", på en måte. Abort er å ta livet av en baby og det syns jeg ikke man burde gjøre. Jeg er ikke for å fjerne selvbestemt abort, men for å minske antallet aborter dratisk. Få folk til å tenke litt på konsekvensene av sex og lurving med prevansjon.
Rosalie Skrevet 23. mai 2007 #128 Skrevet 23. mai 2007 Ieg er i utgangspunktet for selvbestemt abort, og hadde 100 norske damer tatt abort årlig så hadde jeg ikke tenkt noe særlig over det. Men når det erså mange som det faktisk er som tar abort, så syns jeg det blir litt for "dumt", på en måte. Hva er egentlig forskjellen på om 100 eller 1000 kvinner tar abort årlig? Abort er uansett samme handling som går ut på å fjerne liv! Abort er å ta livet av en baby og det syns jeg ikke man burde gjøre. Jeg er ikke for å fjerne selvbestemt abort, men for å minske antallet aborter dratisk. Få folk til å tenke litt på konsekvensene av sex og lurving med prevansjon. Hvordan skal du minske antall aborter, da? Til opplysning er det omtrent like mange som tar abort i Norge i dag som før selvbestemt abort. Men nå kan kvinnene bestemme selv, og slipper at en gjeng menn i frakk skal ta beslutningen for dem.
IsaCathrine Skrevet 23. mai 2007 #129 Skrevet 23. mai 2007 Her blir du nødt å forklare den logiske sammenhengen for det skjønte ikke jeg. Vsn argumenterer med at om mannen ikke vil gjøre kvinnen gravid, så må han bruke kondom. Men ett kondom kan faktisk sprekke, og da må mannen fortsatt ta ansvar for det barnet.. Men om p-pillene svikter så er det helt greit at hun velger å drepe barnet hans og ikke ta noe som helst ansvar for barnet de har laget sammen. Selv om hun har like lite lyst til det som men som var anvarsfulle og brukte kondom og fortsatt gjorde kvinnen gravid. Dersom en mann ikke ønsker å ta ansvaret for et uønsket barn så får han ta det opp med myndighetene. De begge to er ansvarlig for dette barnet og det at de tok sine forholdsregler som ikke var gode nok gjør dem ikke mindre ansvarlig. Hvis man ikke har råd til å være ansvarlig for sine handlinger så får man ta enda sikrere forholdsregler. Dette er jeg forsåvidt enig i. Dette vil neppe funke i praksis, men jeg liker i alle fall teorien.
IsaCathrine Skrevet 23. mai 2007 #130 Skrevet 23. mai 2007 Hva er egentlig forskjellen på om 100 eller 1000 kvinner tar abort årlig? Abort er uansett samme handling som går ut på å fjerne liv! Det er fortsatt like ille, men de 100 hadde da mest sanynlig hatt en veldig god grunn, og har gjort det de kunne for å ikke bli gravid. Mens mange av de 1000 i dag ikke har så gode grunner (etter min mening) og ikke har gjort nok for å unngå å bli gravid når de faktisk vet at de kan bli gravide av sex. Det beste hadde jo vært om alle barn ble født og fikk leve, men som nevnt tidligere så vil ikke alle disse barna få ett godt liv. Men jeg tviler på at de mange kvinnene som i år har tatt abort har tatt abort fordi de ikke kunne gi barnet ett godt liv.. Hvordan skal du minske antall aborter, da? Til opplysning er det omtrent like mange som tar abort i Norge i dag som før selvbestemt abort. Men nå kan kvinnene bestemme selv, og slipper at en gjeng menn i frakk skal ta beslutningen for dem. Som sakt, jeg er for selvbestemt abort, og det er helt greit at de slipper at en gjeng menn i frakker tar avgjørelsen for dem. Men noen oppe i systemet ett sted burde finne på noe smart slik at vi får færre uønskede graviditeter (=aborter) her i landet.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #131 Skrevet 24. mai 2007 Jeg er for selvbestemt abort fordi jeg ikke synes noe om at jenter skal bli mødre ufrivillig!
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2007 #132 Skrevet 24. mai 2007 Som sakt, jeg er for selvbestemt abort, og det er helt greit at de slipper at en gjeng menn i frakker tar avgjørelsen for dem. Men noen oppe i systemet ett sted burde finne på noe smart slik at vi får færre uønskede graviditeter (=aborter) her i landet. De lenger opp i systemet trenger gode råd i så fall - for dette er ikke så enkelt som du tror. I mine øyne er det at noen dessverre velger abort som en "lettvint" løsning prisen vi må betale for selvbestemt abort.
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 3. september 2008 #133 Skrevet 3. september 2008 Mitt hjerte gråter ved tanken på 18000 aborter i Norge hvert år! Mitt hjerte gråter for en ung kvinne som ser på abort som eneste utvei! Ca 9000 av abortene er gjort på kvinner under 18 år. Jeg leser aldri i media om jentenes mentale problemer i etterkant. Jeg leser aldri om at små barn blir avlivet i mors liv. - Eller at leger eller sykepleiere har problemer med å utføre aborten. Kun om vår fantastiske rett til å bestemme over egen kropp. Egen kropp? Det er da ikke min kropp som blir fjernet fra livet! Et lite barn som var ment for denne verden. Hvor er dere alle sammen? For dere har vel også en sjel som oss levende? Er himmelen fylt opp av små barn som vi ikke ville ha? Jeg bare undrer... Jeg føler med deg !!! gutt på 14 år
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2009 #134 Skrevet 8. august 2009 bare så helt i starten her at man henviser til tallene på folkehelse instituttet osv ang hvor mange aborter per år osv.. der får man en total sum for 2007 som er 15165 aborter. Som igjen da nevnes som den lave sum av 13,8 aborter per 1000 kvinner.. Jeg reagerer sterkt på at det ikke noe sted nevnes at disse 13,8 abortene per 1000 kvinner også utgjør et annet tall. Nemlig ca 23% aborter per 1000 kvinner er misvisende. rundt 23% får man dersom man benytter 15165 aborter på en ca 70000 svangerskap Nesten hver fjerde graviditet avbrytes... Man kan også se prosentvis statistikk hos SSB frem til 2005, nyere tall finnes hos f.eks folkehelse instituttet.. Jeg vet at jeg som ung mann ikke har mye jeg skulle ha sagt, men at hver fjerde graviditet avbrytes er noe som bekymrer meg. Til slutt vil jeg bare si at jeg på ingen måte ønsker å sette meg til doms over dere som har måttet møte valget om å ta abort, JEG kan ikke tenke meg hvordan det må oppleves.
Relativista Skrevet 8. august 2009 #135 Skrevet 8. august 2009 (endret) Jeg føler at det riktige er å sette grensa for abort til det tidligste tidspunktet barnet kan overleve utenfor magen til mammaen. Da kan en indusere tidlig fødsel istedenfor å ta livet av barnet, dersom mammaen absolutt ønsker å bli kvitt det. Så eventuelt abortere bort. Før 24 uker er gått, liker jeg at det skal være helt opp til mammaen, hva som skjer med fosteret. Grunnen til at jeg mener det, er vel at jeg sympatiserer mer med mammaen, og ønsket om at alle mødre skal få avgjøre dette selv, enn jeg sympatiserer med fosteret. Det er vel den beste grunnen en kan gi, fordi det sannsynligvis er den riktige grunnen som ligger bak det jeg mener. Å ta liv er jeg ikke generelt imot. Det hender jeg også spiser på McDonald's. Endret 8. august 2009 av Relativist1
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 10. august 2009 #136 Skrevet 10. august 2009 Mitt hjerte gråter ved tanken på 18000 aborter i Norge hvert år! Mitt hjerte gråter for en ung kvinne som ser på abort som eneste utvei! Ca 9000 av abortene er gjort på kvinner under 18 år. Jeg leser aldri i media om jentenes mentale problemer i etterkant. Jeg leser aldri om at små barn blir avlivet i mors liv. - Eller at leger eller sykepleiere har problemer med å utføre aborten. Kun om vår fantastiske rett til å bestemme over egen kropp. Egen kropp? Det er da ikke min kropp som blir fjernet fra livet! Et lite barn som var ment for denne verden. Hvor er dere alle sammen? For dere har vel også en sjel som oss levende? Er himmelen fylt opp av små barn som vi ikke ville ha? Jeg bare undrer... Vel, siden man velger å ta abort var jo ikke barnet ment for denne verden, da hadde man jo ikke valgt å ta abort. Grunnen til at man tar abort er fordi man ble ufrivillig gravid, av ulike årsaker, ergo var ikke et barn ønsket og heller ikke ment for denne verden. Dessuten er det vel ingen vits å gjøre ting vanskeligere enn det de allerede er for de som velger denne utveien, med å fylle opp avisene om alle problemene. For å ta abort er ikke noe man gjøre med lett hjerte, men fordi man mener det er den beste løsningen både for en selv og fosteret.
Gjest Gjest_mina_* Skrevet 10. august 2009 #137 Skrevet 10. august 2009 Hva om noen plutselig finner ut at du ikke er ment for denne verden? Litt usakelig sammenligning, er det ikek? I såfall burde det være forbudt med prevensjon da, for hver gang man har sex, kunne det blitt et liv, som man hindrer eller "dreper" ved å bruke prevensjon. Det er ikke så stor forskjell på det og å ta abort tidlig i mine øyne. Det er mange ting som kan gå galt. Det å drepe et menneske seg er født, er noe helt annet. Det var ment for denne verden, det var derfor det ble født. Klarer du ikke å se denne forskjellen er det trist for deg, men ikke mitt problem.
smiley_face Skrevet 10. august 2009 #138 Skrevet 10. august 2009 Alle kan argumentere for og imot selvbestemt abort... Jeg velger å argumentere for: dette pga har opplevd det samme selv.. Kan fortelle at det er en av de vanskligste avgjørelsene jeg noen gang har tatt.. Grunnen til at jeg valgte å ta abort var fordi jeg syntes det var urettferdig av meg å sette et barn til verden uten å kunne tilby det noe som helst + at jeg ville fullføre utdanningen min.. Kommer til å huske den dagen så lenge jeg lever, min abort foregikk medisinsk det vil si 10 timer på sykehuset med intense smerter, ikke å anbefale.. I ettertid tror jeg at jeg tok det riktige valget og er fornøyd med tilværelsen min nå.. Kommer aldri til å glemme dette og når jeg tenker på det (veldig ofte) gjør det meg fremdeles veldig trist..
Gjest Gjest_Jente25_* Skrevet 4. september 2009 #139 Skrevet 4. september 2009 Mitt hjerte gråter ved tanken på 18000 aborter i Norge hvert år! Mitt hjerte gråter for en ung kvinne som ser på abort som eneste utvei! Ca 9000 av abortene er gjort på kvinner under 18 år. Jeg leser aldri i media om jentenes mentale problemer i etterkant. Jeg leser aldri om at små barn blir avlivet i mors liv. - Eller at leger eller sykepleiere har problemer med å utføre aborten. Kun om vår fantastiske rett til å bestemme over egen kropp. Egen kropp? Det er da ikke min kropp som blir fjernet fra livet! Et lite barn som var ment for denne verden. Hvor er dere alle sammen? For dere har vel også en sjel som oss levende? Er himmelen fylt opp av små barn som vi ikke ville ha? Jeg bare undrer... Jeg er helt enig med deg. Jeg synes at de fleste som ta en abort er bare egoistisk mennesker som ikke ta konsekvenser på hva de gjør, ha sex uten prevensjon og da har ikke noe problem i å ta en abort etterpå. Det ser ut for meg som livet her betyr jo ingenting for de som bare ta en abort fordi vil reise mer, fordi livet skal forandre seg men det, hadde ikke de tenkt om når de hadde sex uten prevensjon for meg det er jo helt sykt at en kan oppføre seg som. Tenk om mamma deres hadde gjørt en abort? Dere skulle ikke være her en gang. P piller- kondom, det finnes jo forskjellige metoder for å forhindre å bli gravid, abort er ikke prevensjonsmetode det er å ta av et liv - og det som er verst, ta livet av eget barn!
Snop Skrevet 4. september 2009 #140 Skrevet 4. september 2009 Jeg er helt enig med deg. Jeg synes at de fleste som ta en abort er bare egoistisk mennesker som ikke ta konsekvenser på hva de gjør, ha sex uten prevensjon og da har ikke noe problem i å ta en abort etterpå. Det ser ut for meg som livet her betyr jo ingenting for de som bare ta en abort fordi vil reise mer, fordi livet skal forandre seg men det, hadde ikke de tenkt om når de hadde sex uten prevensjon for meg det er jo helt sykt at en kan oppføre seg som. Tenk om mamma deres hadde gjørt en abort? Dere skulle ikke være her en gang. P piller- kondom, det finnes jo forskjellige metoder for å forhindre å bli gravid, abort er ikke prevensjonsmetode det er å ta av et liv - og det som er verst, ta livet av eget barn! "De fleste" er vel kanskje å ta litt hardt i? Jeg vil tro at de fleste som tar abort faktisk har problemer med å gjøre det. Og wow, å dra alle under en kam på den måten og tro at abort er en handling "de fleste" gjør for å reise mer og leve livet? Det blir så dumt at jeg vet nesten ikke helt hva jeg skal si. Ja - det er nok mange som tar for lett på abort, uten tvil. Selv har jeg til gode å møte én av dem, men javisst er det nok en del av dem der ute. Og du, det er ikke alltid prevensjon virker som den skal. Selv mener jeg faktisk at dersom man er i en situasjon hvor man vet at dersom man blir gravid må man ta abort, bør man ikke ha sex. Men jeg vet at det er enklere sagt enn gjort... men selv har jeg valgt at for min del er faktisk ikke sexen verdt den vonde opplevelsen det er å måtte ta abort (selv om sex er fantastisk, for all del). Jeg har vært seksuelt aktiv i mange år men nå har jeg åpnet øynene for konsekvensene dette kan føre til og velger å tilfredsstille mine behover på egenhånd fram til jeg er i et forhold med en mann jeg vil og kan ha barn med
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå