Gjest Gjest Skrevet 15. mai 2007 #41 Skrevet 15. mai 2007 Du glemte “ikke kan bruke hormonell prevensjon”. Er det en mulighet vil p-stav ofte være aktuelt for den gruppen. Så vidt jeg vet så vil det variere mye om man i det hele tatt får hjelp. Hjelp i forbindelse med en abort vil forhåpentligvis fungere som et nett som kanskje kan fange opp noen av de som ikke ellers har noen kontakt med hjelpeapparatet.
Gjest I morgen (i dag) Skrevet 15. mai 2007 #42 Skrevet 15. mai 2007 Da var det hele over og jeg er hjemme igjen. Fikk satt inn spiral også mens jeg var i narkose. Jeg ble gravid selv om vi brukte kondom og det ironiske var at jeg hadde kjøpt spiral og hadde ordnet time til innsetting da jeg oppdaget at jeg var gravid. Jeg synes det er helt greit at Dalila skrev om sin uheldige venninne som hadde valgt den andre måten. (hva heter det forresten?) Man kan ombestemme seg når som helst før narkosen virker. Det er ikke noe man MÅ gjennomføre selv om man er helt klargjort for inngrepet.
Gjest Elastica Skrevet 15. mai 2007 #43 Skrevet 15. mai 2007 Jeg synes denne diskusjonen vitner om at mange synes det er greit å forholde seg til abort så lenge de slipper å forholde seg til de ugreie sidene ved det. Mange ganger har jeg tenkt at man enten må være for eller mot abort, men heldigvis er ikke de ekstreme tilfellene særlig vanlig. De som derimot viser seg å være nokså vanlig er at det er mange som tar flere aborter. Jeg synes det er et dårlig tegn, selvom jeg synes det er meningsløst å ikke tillate abort nr. 3. Den diskusjonen bør man ta ved abort nr. 1.
Gjest vimselot Skrevet 15. mai 2007 #44 Skrevet 15. mai 2007 Jeg kunne hatt en liten søster eller bror i dag, men mamma tok abort fordi han hun hadde vært sammen med i to år, ikke ville ha barn og det viste seg at han hadde vært utro i tillegg. Jeg vet ikke hvilke andre grunner hun hadde, men hun jobbet nesten dag og natt for å få økonomien til å gå rundt. Jeg er ikke abort-motstander, men synes alle bør bruke prevensjon selv om den kan svikte.
Dalila Skrevet 16. mai 2007 #45 Skrevet 16. mai 2007 Litt på siden av tema, men hvorfor i all verden kommer du med dette her til en som skal ta abort i morgen? Ikke misforstå meg, jeg tror ikke du gjorde det for å "skremme" hun som skulle ta abort i morgen. Men hvilke tanker tror du hun sitter igjen med etter å ha lest innlegget ditt? Og hvilken nytte har hun av det, bortsett å få henne til å grue seg skikkelig? Det er jo uansett for sent for henne å komme med noen ønsker ovenfor sykehuset nå. Kanskje en ide å tenke litt over hva man poster? ← Må bare svare. Jeg la inn det innlegget for om mulig å kunne avverge at hun måtte oppleve det samme som min bekjent. Altså: hvis hun skulle ta en medikamentell abort, så kunne hun ombestemme seg og gå for kirurgisk. Det hadde ikke vært for sent i det hele tatt. Det funker jo ikke sånn at når man er satt opp til en abort så blir man tvunget til å gjennomføre Man kan faktisk møte opp og si at man heller vil gjøre det på en annen måte. Det er traumatisk nok å skulle måtte ta en abort, man trenger ikke et traumatisk abortforløp i tillegg. I motsetning til andre her, så mener jeg at en kvinne må få velge om hun vil bære frem et barn. Barn skal ikke fødes til verden bare fordi noen er gravid. De skal ønskes. Og ønsker man ikke barn, bruker man prevensjon, som noen ganger svikter. Og det var IKKE for å skremme nei. Når det er sagt så synes jeg nesten det er mer ufint å begynne å spekulere i detaljer rundt abort, pusting osv...
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2007 #46 Skrevet 16. mai 2007 Her var det utrolig mange stygge og uomtenksomme innspill. Dette leser jenter som skal ta abort eller har tatt abort, og for de fleste er det mest dramatiske valget de har gjort. Det minner meg om da jeg var gravid og snakket med en venninne som hadde født. Hun ville overbevise meg om at jeg måtte insistere på å få epidural, og for å pushe på det utbroderte hun hvor jævlig fødselen var i detalj, hvor mye hun skrek osv... Da jeg snakker med legen om dette fikk jeg ganske enkelt vite at det kunne de ikke love meg.
Gjest Elastica Skrevet 16. mai 2007 #47 Skrevet 16. mai 2007 Her var det utrolig mange stygge og uomtenksomme innspill. Dette leser jenter som skal ta abort eller har tatt abort, og for de fleste er det mest dramatiske valget de har gjort. ← Jeg skjønner ikke helt hvilke innlegg du sikter til. Jeg spør, fordi jeg lurer på om du sikter til noen av mine, siden jeg på et vis erklærer meg som abortmotstander? Det må være mulig å diskutere dette på saklig vis uten å bli beskyldt for uomtenksomhet overfor de som potensielt sett kan komme til å måtte ta denne avgjørelsen. Dette er også ett av mine poenger; de fleste er enige om at abort er forferdelig (det tror hvertfall jeg), men de vil ikke bli minnet om det. Jeg tror derimot det er viktig å endre holdningene ved å få vekk denne fremmedgjøringen fra det abort virkelig er; nemlig å ta livet av et foster. Det kan være fryktelig ubehagelig å forholde seg til denne sannheten, men det er ikke desto mindre noen sannhet.
Gjest =tentacle= Skrevet 16. mai 2007 #48 Skrevet 16. mai 2007 Her var det utrolig mange stygge og uomtenksomme innspill. Dette leser jenter som skal ta abort eller har tatt abort, og for de fleste er det mest dramatiske valget de har gjort. ← Et kjapt blikk på førsteinnlegget, så kan hver og en bestemme om dette er en debatt de ønsker å lese eller ikke. En annen ting er at den burde ikke lagt på kropp og helse, da man der forventer mer objektiv informasjon og ikke etiske debatter.
Pail Skrevet 16. mai 2007 #49 Skrevet 16. mai 2007 Jeg tror, av egen erfaring at det er veldig lett og ha sterke meninger om akkurat dette temaet. Både den ene og andre veien. Men plutselig står du i en situasjon der du faktisk blir nødt til å snu hodet og tenke på alternativene. Jeg ble selv uønsket gravid og hadde før den tid ikke tenkt så veldig dypt rundt abortspørsmålet, annet en at de fleste som gjennomfører en abort sikkert har gode grunner for det, og at det Næssa og co gjør er ekkelt... Jeg ble nødt til å tenke på abort som et alternativ selv om jeg ALDRI trodde det skulle hende meg. Det er fort gjort og det tror jeg nok flere med meg kan sisei enig i.
Gjest =tentacle= Skrevet 16. mai 2007 #50 Skrevet 16. mai 2007 Eg er også for sjølvbestemt abort, men syns ganske mange bruker det som prevansjonsmiddel Ja, ein kondom kan sprekke, p-pillane er ikkje alltid sikre, angrepillen funker ikkje alltid og det er klart det er mange som gjer sitt livs vanskligaste valg når dei velg å ta abort. Men eg jobber sånn at eg ser mange tilfeller som ikkje gidd å bruke prevansjon og derfor velg dei å ta abort i etterkant når dei blir gravide. Dette blir feil, feil, feil i mine auge! Og enkelte(nokre få) gjer det om igjen og om igjen. Eg syns retten til sjølvbestemt abort bør forbli som den er, men at folk sine haldningar må endre seg litt. ← De trenger jo ikke forandre seg, hvis abort ikke er et etisk problem. Da er jo eneste problem at det koster penger for samfunnet og er fysisk ubehagelig.
Amalie_85 Skrevet 16. mai 2007 #51 Skrevet 16. mai 2007 Medikament abort blir ikke utført etter 9 uke. Etter det er det utskaprning. Visst det ikke har dukket opp noe nytt i det siste!
Dalila Skrevet 16. mai 2007 #52 Skrevet 16. mai 2007 Jeg tror derimot det er viktig å endre holdningene ved å få vekk denne fremmedgjøringen fra det abort virkelig er; nemlig å ta livet av et foster. Det kan være fryktelig ubehagelig å forholde seg til denne sannheten, men det er ikke desto mindre noen sannhet. ← Og hva vil du oppnå ved å endre disse holdningene? Å få dem som faktisk må nødt til å ta abort til å føle seg enda jævligere enn de allerede gjør? Jeg tror de er RIMELIG klar over at det betyr å ta livet av et foster. Du ser ikke at disse kvinnene befinner seg i en forferdelig vanskelig situasjon? Kanskje de prøver å prioritere de barna de allerede har? De som bruker abort som prevensjonsmiddel gang på gang hører til mindretallet og mangler noe vesentlig i hodet sitt. Mest sannsynlig burde ikke disse bli foreldre uansett. Det blir født nok uønskede barn her i verden. Men du mener at ethvert påbegynt liv må settes til verden uansett situasjon?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2007 #53 Skrevet 16. mai 2007 Og hva vil du oppnå ved å endre disse holdningene? Å få dem som faktisk må nødt til å ta abort til å føle seg enda jævligere enn de allerede gjør? Jeg tror de er RIMELIG klar over at det betyr å ta livet av et foster. Du ser ikke at disse kvinnene befinner seg i en forferdelig vanskelig situasjon? Kanskje de prøver å prioritere de barna de allerede har? De som bruker abort som prevensjonsmiddel gang på gang hører til mindretallet og mangler noe vesentlig i hodet sitt. Mest sannsynlig burde ikke disse bli foreldre uansett. Det blir født nok uønskede barn her i verden. Men du mener at ethvert påbegynt liv må settes til verden uansett situasjon? ← Helt enig med deg. For meg er det nok å se på historien - hva skjedde før vi hadde selvbestemt abort i dette landet og hva er de faktiske forhold i land der abort er forbudt? Er det smartere å la "kloke koner" benytte seg av strikkepinnemetoden mot svart betaling? Og som du også meget vel påpeker: De som velger å bruke abort som prevensjon er et lite mindretall. Hva slags liv ville disse barna fått? Jeg er for at vi skal ha rådgiving til alle som skal ta abort slik at man får sett de reelle valg man har. Men jeg TVILER på at det nytter å gi noen råd til disse jentene som ikke gidder å sørge for å ikke bli gravid i første omgang. Selvbestemt abort er en viktig faktor i kvinnefrigjøringen.
Gjest lillebøll Skrevet 16. mai 2007 #54 Skrevet 16. mai 2007 Ser mange skriver at abort er greit i enkelte situasjoner. Og noen ønsker lavere grense osv. Hvorfor? En abort er fjerning av et foster, uansett hvilken årsak man har vil man fortsatt fjerne et foster. Er det slik at dersom grunnen bare er god nok så er fjerning av dette fosteret bedre en fjerning av et foster der årsaken ikke er like bra? I enkelte saker er man for eller i mot. For bestemmelse over egen kropp og for bestemmelse over eget foster. Eventuelt er man i mot. Om fosteret er i uke 8 eller uke 12 har da ikke noe å si? Borte blir det uansett etter en abort. Også om fosteret var 14 uker for så vidt. Klart det er etisk penere med en tidlig abort enn en sen abort i uke 18, men konsekvensene er og blir de samme. Et foster mindre.
Gjest lillebøll Skrevet 16. mai 2007 #55 Skrevet 16. mai 2007 Selvbestemt abort er en viktig faktor i kvinnefrigjøringen. ← Når skal vi snakke om fars rettigheter? Noen ganger er kvinnefrigjøring synonymt med å sette far til side.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2007 #56 Skrevet 16. mai 2007 Klart det er etisk penere med en tidlig abort enn en sen abort i uke 18, men konsekvensene er og blir de samme. Et foster mindre. ← Et foster mindre, på en forsvarlig måtte fremfor strikkepinner opp i underlivet, kvakksalvermedisin og det som verre er for den kvinnen som ikke kan gjøre det lovlig. Fars rettigheter: Far har rett til å bruke prevensjon og dermed sørge for at han ikke påfører en annen uønsket graviditet. Fars rettigheter stopper der da det er KVINNENS kropp!
Gjest lillebøll Skrevet 16. mai 2007 #57 Skrevet 16. mai 2007 Et foster mindre, på en forsvarlig måtte fremfor strikkepinner opp i underlivet, kvakksalvermedisin og det som verre er for den kvinnen som ikke kan gjøre det lovlig. Fars rettigheter: Far har rett til å bruke prevensjon og dermed sørge for at han ikke påfører en annen uønsket graviditet. Fars rettigheter stopper der da det er KVINNENS kropp! ← Er barnet en del av kvinnens kropp? Når er da barnet en del av far?
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2007 #58 Skrevet 16. mai 2007 Er barnet en del av kvinnens kropp? Når er da barnet en del av far? ← Det er kvinnens kropp som bærer frem barnet og det er kvinnen som må og skal ta dette valget, uten tvang eller sanksjoner fra far.
Gjest Elastica Skrevet 16. mai 2007 #59 Skrevet 16. mai 2007 Og hva vil du oppnå ved å endre disse holdningene? Å få dem som faktisk må nødt til å ta abort til å føle seg enda jævligere enn de allerede gjør? Jeg tror de er RIMELIG klar over at det betyr å ta livet av et foster. Du ser ikke at disse kvinnene befinner seg i en forferdelig vanskelig situasjon? Kanskje de prøver å prioritere de barna de allerede har? ← Min holdning er at et foster er et liv, selv om det befinner seg i mors liv. Det strider mot mitt menneskesyn å ta livet av et foster. Jeg synes det er et paradoks at det virker som mange forholder seg likegyldig til det abort egentlig er, fordi de ikke orker å tenke på konsekvensene av det. Jeg tror dette har utviklet seg slik på grunn av at i kampen om selvbestemt abort er et foster degradert til en celleklump før 12 uker. Dette er noe vi klarer å forholde oss til. I mine øyne er det ikke det, i mine øyne er det et liv. Og jeg er også av den oppfatning at ingen idag er nødt til å ta abort. Det er hverken sosialt stigmatiserende, slik det var tidligere tider, eller fører til økonomisk ruin. Jeg mener at abort ofte blir gjennomført på bakgrunn av bekvemmelighetshensyn, enten årsaken er at man ikke er sammen med barnefaren, at man har barn fra før eller at det ikke passer i livssituasjonen. Derimot er jeg ikke forkjemper for at man skal gjennomføre et svangerskap dersom det er til skade for mors liv eller helbred.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2007 #60 Skrevet 16. mai 2007 Derimot er jeg ikke forkjemper for at man skal gjennomføre et svangerskap dersom det er til skade for mors liv eller helbred. ← Hvem mener du er det som skal definere HVA som er til skade for mors liv eller helbred da? Og slutter dette 12 uker gamle fosteret å være et liv dersom det er til skade for mors helbred å bære det frem? Jeg kan akseptere at man føler at et foster er et liv uansett alder på fosteret og derfor ikke vil ta abort selv. Men å definere at det er greit å gjøre det i "visse" tilfeller fordi det da er mer aktverdige grunner enn andre synes jeg er en smule hyklersk. Jeg er for 100% selvbestemt abort frem til uke 12 slik det er i dag. Alternativet til dette er strikkepinner, kloke koner og kvakksalvere samt nemder som alt ettersom de sitter i bibelbeltet eller på østlandet hhv nekter eller godkjenner abort. Sånn kan vi ikke ha det mener jeg. For meg er et foster på 12 uker et liv som ikke kan leve uten mors kropp. Det er ikke dermed sagt at det ikke fortjener å leve eller at det er et mindreverdig liv enn andres. Hadde vi hatt aborter til uke 24 i dette landet hadde jeg protestert kraftig og krevd nedsetting av tidsfristen. Slik jeg ser det - og det er også tydelig ut fra den debatten som gikk i fjor - at 12 ukers grensen er naturlig og riktig. Men jeg bebreider ikke at andre har et annet syn når det gjelder DEM SELV. De er det SELVBESTEMT abort betyr: at vi kan bestemme selv over vår egen kropp.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå