Gjest lillebøll Skrevet 19. mai 2007 #81 Skrevet 19. mai 2007 Unnskyld, men er du ekte? Likestilling er at en mann ikke kan bestemme når og hvor mange babyer en kvinnekropp skal produsere. Kvinnen kan heller ikke bestemme når, med hvem og hvor ofte en mann skal ha sex, men når en graviditet har oppstått, så har han altså bestemt seg for å ta risken på graviditet. Det betyr ikke at han eier kvinnens kropp de neste 9 månedene. Menn blir rett og slett ikke gravide, og kan derfor ikke bestemme over graviditetsprosessen i et annet menneskes kropp. Ja jeg er ekte. Så det du sier er at når en mann har sex med en kvinne må han ta med i beregningen at dersom kvinnen blir gravid kan hun velge å ta abort. Han må og ta med i beregningen at kvinnen kan nekte han å se barnet han har vært med på å lage. Osv. Så likestilling er altså at kvinnen har alle rettigheter, mens menn skal si ja og ha til det kvinner velger å gjøre fordi de hadde sex.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. mai 2007 #82 Skrevet 19. mai 2007 Jeg kjenner til mer enn ett tilfelle hvor far oppdager at mor har tatt abort og det endte med selvmord for fars del. Far kan nemlig være i overkant deprimert på forhånd, og den overraskende aborten kan være dråpen for hans del, til tross for at han ikkeh ar så mange av de hormoene du prater så varmt om Du, psykiske lidelser behandles av psykisk helsevern. Ikke ved å tvinge kvinner til å lage baby for å gjøre far glad. Å ikke ville gjennomføre en graviditet er ikke å drepe far. Å velge å leve er enhver voksens ansvar. Jeg vet det er lite gjennomførbart - men at far er prisgitt mors avgjørelse om de skal ha barn eller ikke er ganske hårreisende. Et barn er et produkt av mor og far, uten sædcellen hadde det ikke blitt noe barn, ei uten egget. Med en gang et barn er født beskyttes det av både foreldre, øvrig familie og myndigheter, men hvem beskytter det ufødte barn når en risikerer at ikke engang mor og muyndighetene gjør det? Far har jo ikke noe han skulle ha sagt... Dersom et barn skal adopteres bort og det står oppført to foreldre, må begge signere. Slik er det ikke så lenge barnet ligger i magen... Nei, det er ikke hårreisende i det hele tatt. Stikker man penis inn i noen og planter sitt arvestoff der, så har man overgitt arvestoffet til tilfeldigheter og kvinnens premisser, så lenge det befinner seg i hennes kropp. Hun kan ta abort, hun kan ta fosterskadelige medisiner, hun kan røyke, hun kan ta livet sitt, hun kan drikke alkohol, hun kan bli utsatt for en ulykke. Selv om dette kan være tøft og vondt for mannen om hennes valg går på tvers av hva han ønsker, og man kan ha sympati for ham for det, så ville alternativet, at hans vilje skulle overkjøre hennes, være det som var hårreisende.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. mai 2007 #83 Skrevet 19. mai 2007 Ja jeg er ekte. Så det du sier er at når en mann har sex med en kvinne må han ta med i beregningen at dersom kvinnen blir gravid kan hun velge å ta abort. Ja. Det er en selvfølge i et land som har fri abort, og hvis han ikke liker det, må han jobbe for å endre lovverket, være seksuelt avholdende, eller flytte til et land hvor kvinner er menns og religionens eiendom. Han må og ta med i beregningen at kvinnen kan nekte han å se barnet han har vært med på å lage. Nei, det må han ikke. Rett til samvær mellom foreldre og barn er lovfestet. Osv. Så likestilling er altså at kvinnen har alle rettigheter, mens menn skal si ja og ha til det kvinner velger å gjøre fordi de hadde sex. Nei. Men de får altså ikke noen rettigheter over kvinnens liv av å ha sex med henne, og det sjokkerer meg at noen kan mene at de skal det.
Gjest lillebøll Skrevet 19. mai 2007 #84 Skrevet 19. mai 2007 Ja. Det er en selvfølge i et land som har fri abort, og hvis han ikke liker det, må han jobbe for å endre lovverket, være seksuelt avholdende, eller flytte til et land hvor kvinner er menns og religionens eiendom. For alternativet til at kvinner kan ta en kjappis innom legen er at kvinner skal være mannen og religionens eiendom? Dersom kvinnen har sex uten å beskytte seg må hun være klar over at hun kan bli gravid og det ansvaret det medfører. I en litt annerledes verden måtte da både mor og far være med på en avgjørelse som da gjelder dem begge. Men slik det er nå er likestilling at kvinnen bestemmer.
Gjest =tentacle= Skrevet 19. mai 2007 #85 Skrevet 19. mai 2007 For alternativet til at kvinner kan ta en kjappis innom legen er at kvinner skal være mannen og religionens eiendom? Ja. Dersom kvinnen har sex uten å beskytte seg må hun være klar over at hun kan bli gravid og det ansvaret det medfører. I en litt annerledes verden måtte da både mor og far være med på en avgjørelse som da gjelder dem begge. Men slik det er nå er likestilling at kvinnen bestemmer. Uansett hvor mye kvinnen beskytter seg, kan hun bli gravid. Til og med etter sterilisering. Det går ikke an at to som er uenige om et svangerskapsutfall begge skal få viljen sin.
Gjest Blondie65 Skrevet 19. mai 2007 #86 Skrevet 19. mai 2007 Det går ikke an at to som er uenige om et svangerskapsutfall begge skal få viljen sin. Og det er vel her det essensielle kommer frem. Hvem skal ha rett til å "tvinge" sin vilje igjennom? Det siste ordet må tilfalle den som skal bære frem barnet. Noe annet blir helt umulig. Dersom en mann er blitt uønsket far og ikke vil at det skal bæres frem, men det er det hun vil, skal han da kunne tvinge henne til å ta abort? Mannen HAR mulighet til å bruke prevensjon ... Dersom en mann skal bli far og svært gjerne ønsker seg barnet - noe ikke hun vil, bør han ikke da gå i dialog med kvinnen slik at han kan overta omsorgen når barnet er født? Hvis ikke det er interessant for han HVORFOR skal kvinnen da bære frem et barn hun ikke ønsker? Begge parter HAR ansvar for å beskytte seg mot uønskede svangerskap. Risikoen for at det skjer er det fortsatt begge som må bære, og det betyr også diskusjonen om hva som skal skje videre ved en eventuell graviditet. Men ingen mann kan pålegge en kvinne å bære frem eller å avbryte et svangerskap - det MÅ bli kvinnen som har siste ordet der. Og Frysepulver, hvordan kan en mann som tar livet av seg fordi hans ufødte barn ble abortert være en god far for barnet? Jeg mener ikke å gjøre narr her, men hvis man er SÅ psykisk ute å kjøre, er man i allefall ikke klar for farsrollen!
Gjest Frysepulver Skrevet 19. mai 2007 #87 Skrevet 19. mai 2007 (endret) Og Frysepulver, hvordan kan en mann som tar livet av seg fordi hans ufødte barn ble abortert være en god far for barnet? Jeg mener ikke å gjøre narr her, men hvis man er SÅ psykisk ute å kjøre, er man i allefall ikke klar for farsrollen! Nå er det nå engang slik at for å lage et barn trengs det verken IQ-test eller sjekk av den fysiske og psykiske helsetilstanden. Det finnes mange foreldre med alvorlige psykiske lidelser der ute Endret 19. mai 2007 av Frysepulver
IsaCathrine Skrevet 19. mai 2007 #88 Skrevet 19. mai 2007 Jeg er for selvbestemt abort i utgangspunktet. Men når jeg hører om folk på min alder så blir jeg nesten imot selvbestmt abort. Husker godt en gang vi satt på skolekjøkkenet (VK1) og snakket alle jentene. "Linn har tatt abort". "Mari også". "Tina er gravid, tar sikkert abort hun og". Abort snakkes om som det er like normalt som å ha sex, og det tror jeg er skummelt. Som TS så har jeg sjeldent lest om ettervirkninger av abort i media, men jeg har skjønt at det er mange og vonde ettervirkninger etter å ha lest en del tråder som denne. Dette tror jeg mange unge jenter i dag er så og si totalt uvitende om, og for mange av dem er abort en enkel løsning (i alle fall inntil de har utført aborten) når uhellet først har skjedd. 12 uker på vei er fosteret ett barn, ikke en celleklump. Skulle gjerne sett at dette kom mer frem i seksualundervisning og media. Ikke for at unge jenter skal la vær å ta abort, men for at unge jenter (og gutter) skal bli flinkere til å beskytte seg mot graviditeter de ikke ønsker. Det samme med ettervirkningene av en abort.
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 21. mai 2007 #89 Skrevet 21. mai 2007 Mitt hjerte gråter ved tanken på 18000 aborter i Norge hvert år! Mitt hjerte gråter for en ung kvinne som ser på abort som eneste utvei! Ca 9000 av abortene er gjort på kvinner under 18 år. Jeg leser aldri i media om jentenes mentale problemer i etterkant. Jeg leser aldri om at små barn blir avlivet i mors liv. - Eller at leger eller sykepleiere har problemer med å utføre aborten. Kun om vår fantastiske rett til å bestemme over egen kropp. Egen kropp? Det er da ikke min kropp som blir fjernet fra livet! Et lite barn som var ment for denne verden. Hvor er dere alle sammen? For dere har vel også en sjel som oss levende? Er himmelen fylt opp av små barn som vi ikke ville ha? Jeg bare undrer...
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 21. mai 2007 #90 Skrevet 21. mai 2007 Ditt hjerte gråter når du hører om jenter som ikke ser noen annen utvei enn å ta abort? Har du vært i den situasjonen selv kanskje? virker ikke sånn... Jeg er enig i at det blir utført altfor mange aborter her til lands, men du/ dere som er imot abort kan ikke ta alle under en kam... Jeg har hørt om de som mer eller mindre bruker abort som prevansjons middel, de som ikke tar ansvar selv og som tar det som en selvfølge å ta abort. Det er forkastelig! Men så har du faktisk de som er satt i en slik situasjon at abort er eneste utvei, skal disse da lide fordi noen ikke klarer å være modne nok og ta ansvar for sitt eget sexliv og handlinger?? En annen ting er vel det at, ja, vi bestemmer over vår egen kropp og hva vi vil gjøre med den.. Da burde vel kanskje andre ikke blande seg inn og kritisere noen når de ikke vet grunnlaget for det en velger å gjøre? Hvis du hadde sjekka fakta så hadde du visst at et såkalt "barn" i mors mage som er fra 6-12 uker gammelt IKKE er noen kropp, og at det ikke engang kan kalles et menneske... For å være helt ærlig så syns jeg heller ikke en slik debatt skal inneholde noe som kan ha med en type religion å gjøre... Himmelen blir ikke fylt med uønskede barn. Vær realistisk, og kanskje se litt på forholdene rundt mange av de som velger å ta abort før du legger ut om at hjertet ditt gråter osv osv...
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #91 Skrevet 21. mai 2007 Jeg er helt enig i synet til hovedinnlegger. Abort er en forferdelig handling,de som ufrivillig blir gravide kan vel heller gi ifra seg babyen.Det er ikke overveldene positivt det heller men det er ihvertfall bedre enn å ta livet av det stakkars fosteret. Jeg synes at abort er en egoistisk handling. Graviditet er noe man må regne med ved et frivillig samleie.
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 21. mai 2007 #92 Skrevet 21. mai 2007 Jeg er helt enig i synet til hovedinnlegger. Abort er en forferdelig handling,de som ufrivillig blir gravide kan vel heller gi ifra seg babyen.Det er ikke overveldene positivt det heller men det er ihvertfall bedre enn å ta livet av det stakkars fosteret. Jeg synes at abort er en egoistisk handling. Graviditet er noe man må regne med ved et frivillig samleie.
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 21. mai 2007 #93 Skrevet 21. mai 2007 Hvis man faktisk beskytter seg selv og gjør det en kan for å ikke bli gravid så skal man ikke måtte regne med å ta abort! Hva er det for no? skal man unngå å ha samleie hvis du vet med deg selv at man ikke vil kunne ha ressurser nok til å ta vare på et barn? Jeg syns det er mer egoistisk å sette ett barn til verden som man kanskje ikke har ressurser nok til å følge opp og forsørge når du visste at dette var tilfelle på forhånd, syns også det blir feil at unge jenter som av mange ulike grunner har blitt gravide skal måtte gjennomføre ett svangerskap og så måtte gi det fra seg barnet fordi så mange mener det er drap, mord osv... De fleste som kritiserer de som har valgt å ta abort i løpet av sitt liv veit jo egentlig aldri hva som har skjedd og hva som ligger til grunn... Mange nevner, også som hovedinnlegger skrev, at det aldri står noe om de psykiske konsekvensene jentene får etter en abort... De som sliter mye etter en abort får det ikke så veldig mye bedre når de kommer over eventuelle innlegg der det står at vi er egoistiske, forferdelige, noen kaller oss mordere og drapsmenn! Ikke døm noen etter deres handlinger og beslutninger når dere ikke vet hva som er bakgrunnen og historien rundt...
Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2007 #94 Skrevet 21. mai 2007 Det skal ikke være nødvendig å ta abort hvis man tar p-pillerne helt riktig! På pakningsvedlegget som kom med Trionetta-pillene mine står det svart på hvitt "Tablettene er praktisk talt 100% sikre hvis de taes riktig"...
Gjest =tentacle= Skrevet 21. mai 2007 #95 Skrevet 21. mai 2007 Jeg har hørt om de som mer eller mindre bruker abort som prevansjons middel, de som ikke tar ansvar selv og som tar det som en selvfølge å ta abort. Det er forkastelig! Hvis du hadde sjekka fakta så hadde du visst at et såkalt "barn" i mors mage som er fra 6-12 uker gammelt IKKE er noen kropp, og at det ikke engang kan kalles et menneske... Hva er forkastelig med å ta abort hvis det ikke er noe menneskelig på det stadiet?
Gjest vsn Skrevet 21. mai 2007 #96 Skrevet 21. mai 2007 Skal mannen måtte betale i 18 år for et barn han ikke ønsker? Ja, det skal han. Hvis han vil unngå det, kan han bruke kondom.
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 21. mai 2007 #97 Skrevet 21. mai 2007 Ja, det skal han. Hvis han vil unngå det, kan han bruke kondom.
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 21. mai 2007 #98 Skrevet 21. mai 2007 Selv om man tar p-pillene riktig så kan man bli gravid, tro det eller ei... det skjedde med meg, og jeg slurva ikke med de pillene til deg som hadde lest resepten din... Selv om man bruker kondom så kan man bli gravid, så det er vel ikke no vits i å fortelle folk at de skal dra på en dong for å slippe å ende opp med graviditet.. tror de fleste veit det.. Og til deg som lurte på hvorfor jeg syns det er forkastelig at folk bruker abort som prevansjonsmiddel selv om det ikke er noe liv... Helt greit at du setter spørsmålstegn ved det, men de misbruker faktisk et tilbud som ikke er ment som en prevansjonsmetode... Tror jeg forklarte meg litt dårlig! Ja, jeg mener det ikke er noe liv og de har all rett til å ta abort de som de som har havna i uføre ufrivillig... Abort er ikke noe prevansjonsmiddel og det er det jeg syns er forkastelig når folk tar det som en selvfølge og bruker det som det... Jeg har gått igjennom en abort selv og anser ikke som det jeg hadde i livmora mi da som et liv, så derfor anser jeg meg heller ikke som en som har drept barnet mitt osv, men det er allikevel ikke noe som er hyggelig å gå igjennom, derfor misliker jeg sterkt jenter som bruker det som en helt hverdagslig metode for å forhindre en evt unge.. Jeg kjenner henne ikke, men jeg vet om ei som faktisk har gjennomgått 6 aborter... Selv for en som ikke anser det som noe liv når man tar abort så tror jeg ett slikt tilfelle ville bringe fram irritasjon og sinne! 6 aborter, det er unødvendig... Det er snakk om å ta ansvar for sine egne handlinger, men shit happens og da syns jeg at det er utrolig fint at tilbudet om abort er der!
Gjest =tentacle= Skrevet 21. mai 2007 #99 Skrevet 21. mai 2007 (endret) Og til deg som lurte på hvorfor jeg syns det er forkastelig at folk bruker abort som prevansjonsmiddel selv om det ikke er noe liv... Helt greit at du setter spørsmålstegn ved det, men de misbruker faktisk et tilbud som ikke er ment som en prevansjonsmetode... Tror jeg forklarte meg litt dårlig! Ja, jeg mener det ikke er noe liv og de har all rett til å ta abort de som de som har havna i uføre ufrivillig... Abort er ikke noe prevansjonsmiddel og det er det jeg syns er forkastelig når folk tar det som en selvfølge og bruker det som det... Du er klar over at man ikke har noen forpliktelse til å bruke prevensjon? Abort er mye billigere enn svangerskapskontroll, fødsel, alle støtteordningene, tapt inntekt osv. men det er allikevel ikke noe som er hyggelig å gå igjennom, derfor misliker jeg sterkt jenter som bruker det som en helt hverdagslig metode for å forhindre en evt unge.. Jeg kjenner henne ikke, men jeg vet om ei som faktisk har gjennomgått 6 aborter... Hvorfor i all verden skal du mislike at de utsetter seg for flere aborter, bare fordi du selv synes det var ubehagelig med din egen abort? Fødsel er også vondt og traumatisk for mange, men man går ikke rundt og synes det forkastelig at andre føder flere ganger likevel. Endret 21. mai 2007 av =tentacle=
Gjest Gjest_Linn_* Skrevet 21. mai 2007 #100 Skrevet 21. mai 2007 Jeg sliter ikke etter min abort, for meg var det det eneste riktige... Men er da riktig at det skal bli allmennt akseptert at abort skal brukes som en slags "angre" metode bare fordi det er billigere enn de midlene som faktisk er ment som prevansjon? Da er det no galt.. jeg er helt og holdent for abort og nei, jeg syns ikke det er forkastelig med folk som har født mange unger... Jeg syns det er beundringsverdi med de som klarer å fostre opp flere unger på en gang, det syns jeg det står respekt av, selv om det i mange tilfeller kanskje ender med adopsjon.. men i bunn og grunn så skal ikke abort brukes som prevansjonsmiddel, tror ikke de fleste leger ville ha anbefalt det, og hvis du mener folk burde få ta så mange aborter de vil så greit for meg, men det sier vel litt om hvor umodne folk er og hvor lite ansvar de tar for seg selv og de rundt seg! Min mening er at abort, helt greit, utrolig bra tilbud, men det er IKKE et prevansjonsmiddel! DET er min mening!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå