Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg sliter ikke etter min abort, for meg var det det eneste riktige... Men er da riktig at det skal bli allmennt akseptert at abort skal brukes som en slags "angre" metode bare fordi det er billigere enn de midlene som faktisk er ment som prevansjon? Da er det no galt.. jeg er helt og holdent for abort og nei, jeg syns ikke det er forkastelig med folk som har født mange unger... Jeg syns det er beundringsverdi med de som klarer å fostre opp flere unger på en gang, det syns jeg det står respekt av, selv om det i mange tilfeller kanskje ender med adopsjon.. men i bunn og grunn så skal ikke abort brukes som prevansjonsmiddel, tror ikke de fleste leger ville ha anbefalt det, og hvis du mener folk burde få ta så mange aborter de vil så greit for meg, men det sier vel litt om hvor umodne folk er og hvor lite ansvar de tar for seg selv og de rundt seg! Min mening er at abort, helt greit, utrolig bra tilbud, men det er IKKE et prevansjonsmiddel! DET er min mening!

I nesten ingen tilfeller ender det med adopsjon, norske barn frigis i veldig liten grad til adopsjon.

Så dine motforestillinger er at folk ikke selv skal få bestemme om de vil utsette kroppen sin for flere aborter, og at abort koster samfunnet penger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Linn_*
Skrevet

Nei det er sant det, adopsjon bli ikke så ofte innvilget i norge, men når det først kommer til det så blir heller barna satt i ulike foster hjem... For det er jo så mye bedre? Jeg har sett så utrolig mange tilfeller med det der, nå veit ikke jeg på hvilket grunnlag du skriver, men jeg har ihvertfall mine opplevelser på det tørre...

Veit du hva... Du syns tydeligvis at det er greit at jenter fra 18 års alderen og oppover velger å skippe prevansjon og bruke abort som angre metode... Som sagt, det er greit for meg.. Hvis du hadde lest det jeg skrev så hadde du fått med deg det! Jeg er ikke imot abort, en kvinne kan få gjøre akkurat hva hun vil med kroppen sin, hun kan gjennomgå så mange aborter hun vil for min del... Det jeg syns er feil, er at man skal heller velge å ikke betale 100 kr hver tredje mnd for p-piller for eksempel fordi man velger å ta abort når man "tilfeldigvis" skulle bli gravid! Abort er et tilbud for som har gjennomgått noe dramatisk eller som faktisk har vært ansvarsfulle nok til å beskytte seg, men som likevel har vært uheldige! Den dagen abort blir oppført som prevansjonsmiddel så kan folk godt stå i kø utenfor sykehuset for min del, det kan de vel nå også, men herregud, det er lov til å vise ansvar er det ikke?? Syns du det bærer preg av ansvar når en jente/kvinne velger å ta abort 6 ganger? Jeg syns bare det er frustrerende når voksne damer velger abort som et prevansjonsmiddel... Det syns jeg viser bare mangel på kunnskap, eller null evne til å bruke den...

Og nei, jeg bryr meg ikke om hvor mye staten må bruke på aborter i året! For meg er det totalt likegyldig...

Gjest =tentacle=
Skrevet
Nei det er sant det, adopsjon bli ikke så ofte innvilget i norge, men når det først kommer til det så blir heller barna satt i ulike foster hjem... For det er jo så mye bedre? Jeg har sett så utrolig mange tilfeller med det der, nå veit ikke jeg på hvilket grunnlag du skriver, men jeg har ihvertfall mine opplevelser på det tørre...

Veit du hva... Du syns tydeligvis at det er greit at jenter fra 18 års alderen og oppover velger å skippe prevansjon og bruke abort som angre metode...

Hvor skriver jeg det? Jeg ser ingen prinsipiell forskjell på å ta 1 abort og å ta 5, kun en kvantitativ forskjell.

Abort er et tilbud for som har gjennomgått noe dramatisk eller som faktisk har vært ansvarsfulle nok til å beskytte seg, men som likevel har vært uheldige!

Nei. Abort er et tilbud for alle som er gravide og ønsker å avslutte svangerskapet, helt uten at andre har noe med hvorfor eller om de har tatt abort før. Det er det som ligger i at vi har selvbestemt abort.

Det syns jeg viser bare mangel på kunnskap, eller null evne til å bruke den...

Verden er slik at mange ikke har kunnskap, eller har den, men overlater livet sitt til tilfeldigheter, eller tar bevisste valg om å utsette seg for risikoer eller plager. Derfor røyker f.eks noen tideler av den voksne befolkningen, selv om de mister 12 år av livene sine i gjennomsnitt.

Skrevet

Mitt hjerte gråter ved tanken på 18000 aborter i Norge hvert år! Mitt hjerte gråter for en ung kvinne som ser på abort som eneste utvei! Ca 9000 av abortene er gjort på kvinner under 18 år. Jeg leser aldri i media om jentenes mentale problemer i etterkant. Jeg leser aldri om at små barn blir avlivet i mors liv. - Eller at leger eller sykepleiere har problemer med å utføre aborten. Kun om vår fantastiske rett til å bestemme over egen kropp. Egen kropp? Det er da ikke min kropp som blir fjernet fra livet! Et lite barn som var ment for denne verden. Hvor er dere alle sammen? For dere har vel også en sjel som oss levende? Er himmelen fylt opp av små barn som vi ikke ville ha? Jeg bare undrer...

Vel, siden det ble tatt abort, var ikke barnet ment for denne verden, slik du sier. Var barnet ment for verden ville man ikke tatt abort. Grunnen til at man tar abort er fordi det skjedde en feil, fordi barnet ikke var ment for denne verden.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Vel, siden det ble tatt abort, var ikke barnet ment for denne verden, slik du sier. Var barnet ment for verden ville man ikke tatt abort. Grunnen til at man tar abort er fordi det skjedde en feil, fordi barnet ikke var ment for denne verden.

Hva om noen plutselig finner ut at du ikke er ment for denne verden?

Skrevet

det er faktisk noen som gjør så godt de kan for å bruke prevansjon.

Men ikke alltid det går som man hadde tenkt seg.

Jeg la inn ett lite innlegg som en av de første på denna diskosjonen.

Sånn som når kondomen sprakk, angrepilla fungerte ikke og mensen uteble. Da skjønte jeg at det var på tide å kontakte legen.

Det høres jo ut som noen her sitter å sier at det er alle de unge tankeløse som tar abort...

Selv har jeg ei jente som er født føre selve aborten som jeg tok og ett tvillingpar som er yngre... (da sprakk også kondomen men de var på en måte planlagt, Var ment med å vente ett pr uker føre befruktning)

somregel har disse jentene en god grunn for å ta abort..

Men selvølgelig finnes det unntak.Det vil vi finne overalt!!!

Gjest jeg som skrev innlegg #8
Skrevet
Jeg synes denne diskusjonen vitner om at mange synes det er greit å forholde seg til abort så lenge de slipper å forholde seg til de ugreie sidene ved det.

Dette utsagnet provoserer meg. Jeg forholdt meg i aller høyeste grad til de ugreie sidene ved aborten. Jeg leste om fosterets utvikling, snakket med legen om selve prosedyren og hva som faktisk fysisk skjedde. At jeg valgte kirurgisk abort handlet ikke om at jeg skulle sove meg gjennom valget jeg tok fordi det var "enklest". Det var fordi valget mitt ikke skulle ødelegge meg fullstendig som menneske. Ble sterkt tilrådet kirurgisk av legen på grunn av min psykiske tilstand, og valgte å høre på henne.

Nå snakker jeg selvfølgelig ikke for alle jenter som tar abort. Men som poenget mitt var i første innlegget; ingen som ikke har vært igjennom dette selv vet hvor grusomt det er. Å komme med slike generaliseringer sårer oss som ikke hører til i båsene som lages.

Gjest Elastica
Skrevet
Dette utsagnet provoserer meg. Jeg forholdt meg i aller høyeste grad til de ugreie sidene ved aborten. Jeg leste om fosterets utvikling, snakket med legen om selve prosedyren og hva som faktisk fysisk skjedde. At jeg valgte kirurgisk abort handlet ikke om at jeg skulle sove meg gjennom valget jeg tok fordi det var "enklest". Det var fordi valget mitt ikke skulle ødelegge meg fullstendig som menneske. Ble sterkt tilrådet kirurgisk av legen på grunn av min psykiske tilstand, og valgte å høre på henne.

Nå snakker jeg selvfølgelig ikke for alle jenter som tar abort. Men som poenget mitt var i første innlegget; ingen som ikke har vært igjennom dette selv vet hvor grusomt det er. Å komme med slike generaliseringer sårer oss som ikke hører til i båsene som lages.

Jeg generaliserer ikke, jeg er bare motstander av abort. For meg kan man ha traumer, man kan gi blaffen, man kan ta abort en gang eller mange ganger. For meg finnes det ingen "etisk" abort, ingen abort er for meg "bedre" enn noen annen, og det måles hvertfall ikke ut fra traumene kvinnen går gjennom i ettertid. Tentacle påpeker det samme, slik jeg ser det, (men jeg er ikke sikker på om hun mener det samme som meg i bunn og grunn) nemlig det at dersom man aksepterer innholdet i det å ta abort, som jeg mener er å ta liv, aksepterer man dette uavhengig av alle andre omstendigheter som antall ganger, årsak hos den gravide o.l.

Jeg er ikke særlig fordømmende av meg i utgangspunktet, og abortmotstander er jeg i det stille. Jeg har dermed ingen hensikt i å provosere noen. Mitt syn er kun at abort er uforenlig med mitt menneskesyn, men det forundrer meg at mange synes å mene litt av det samme, så lenge aborten er godt nok forankret i gode årsaker, at det ikke brukes som prevensjon eller lignende.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ser poenget ditt, og er til dels enig. Det er det samme som skjer uansett, men jeg synes faktisk det er verre med folk som gjør det gang på gang uten å reflektere hva de gjør. Jeg vurderte det hele opp og ned og i mente, og hadde (har) det forferdelig med valget jeg tok. Men det var det som var riktig.

Rasjonalisering er en forsvarsmekanisme. I akkurat dette tilfellet er det for meg en overlevelsesmekanisme.

Skrevet (endret)
Og så har man argumentet om abort som prevensjonsmiddel. Det er vel noen ytterst få jenter som tar abort etter abort etter abort.

Man skal ta konsekvensene av å ha sex. Jada. Problemet er at samme hvor godt man beskytter seg, finnes det ingen metoder som er 100% sikre.

Jeg har ikke hørt om konkrete eksepler hvor en jente har tatt flere aborter, men mange jenter som har tatt abort en eller annen gang (de siste få årene da de fleste av disse jentene ikke er mer enn 16-20 år).

Hadde ikke abort vært ett sån "lettvint" alternativ, noe man faktisk får intrykk av at det er, om man ikke har hørt historiene til de som faktisk har hatt komplikasjoner eller andre reaksjoner i ettertid, og de får man ikke høre om under seksualundervisninga eller når man prater med jentene i klassen om abort. Altså, hvis det ikke hadde vært ett så "lettvint" alternativ så hadde nok mange av disse jentene vært MYE flinkere til å bruke prevansjon. Men nå er det ikke SÅÅ farlig, for det finnes jo en siste utvei..

Såklart kan det skje uhell selv med bruk av prevansjon, men alle disse jentene jeg har hørt om har ikke blitt gravid av slike uhell.

Endret av IsaCathrine
Skrevet
Her var det utrolig mange stygge og uomtenksomme innspill. Dette leser jenter som skal ta abort eller har tatt abort, og for de fleste er det mest dramatiske valget de har gjort.

Er det ikke bra da? At man tar opp slike saker innimellom. Diskuterer dem. Får frem nye sider. Slik er faktisk virkeligheten. Brutal.

Skrevet
De trenger jo ikke forandre seg, hvis abort ikke er et etisk problem. Da er jo eneste problem at det koster penger for samfunnet og er fysisk ubehagelig.

Det er også sant. Hvorfor skal jeg være med å betale aborten til jenter som ikke gidder å bruke prevansjon?

Skrevet
Og hva vil du oppnå ved å endre disse holdningene? Å få dem som faktisk må nødt til å ta abort til å føle seg enda jævligere enn de allerede gjør? Jeg tror de er RIMELIG klar over at det betyr å ta livet av et foster. Du ser ikke at disse kvinnene befinner seg i en forferdelig vanskelig situasjon? Kanskje de prøver å prioritere de barna de allerede har?

Jeg tror det er greit å endre holdningene. De som faktisk har tenke igjennom dette vet det fra før av og de som ikke har tenkt så mye på saken (unge jenter som ennå ikke har vært gravid og som abolutt ikke har det i tankene når de har sex) har nok ikke vondt av å få vite hva abort faktisk er, slik at abort ikke blir en så enkel løsning som det for mange er i dag.

Skrevet
Jeg vet det er lite gjennomførbart - men at far er prisgitt mors avgjørelse om de skal ha barn eller ikke er ganske hårreisende. Et barn er et produkt av mor og far, uten sædcellen hadde det ikke blitt noe barn, ei uten egget. Med en gang et barn er født beskyttes det av både foreldre, øvrig familie og myndigheter, men hvem beskytter det ufødte barn når en risikerer at ikke engang mor og muyndighetene gjør det? Far har jo ikke noe han skulle ha sagt...

Veldig enig i det du skrev i det inlegget.

Burde nesten vært sånn at både mor og far måtte underskrive for at en abort skulle bli godkjent. Hvis en nekter så får de BEGGE ta ansvaret for det DE har gjort SAMMEN og barnet må få leve. Hvis det er far som ønsker barnet så kanskje han kan få hovedomsorgen for barnet når det er født da..

Eventuelt må mannen kunne si ifra seg alt ansvar for det barnet han ikke vil ha, på lik linje med at kvinner kan si ifra seg dette ansvaret ved en abort far er imot.

Å si at det er fars skyld at mor blir gravid blir bare dumt. Finns mange skrullete damer her i vernden!

Skrevet
Ja, det skal han. Hvis han vil unngå det, kan han bruke kondom.

Og hva om han bruker kondom og det sprekker? Skal han fortsatt måtte betale i 18 år? Men om kvinnen bruker p-piller og de ikke holder så skal hun kunne velge å fjerne barnet?

Mange her sier at kvinner bør få bestemme over egen kropp og derfor ta abort. Men burde det ikke da være like greit å ta abort ved 20 uker? eller 30 uker? Barnet er jo fortsatt en del av moren.. navlestrenger er ikke kutte..

At det ikke passer for kvinnen å få barn, nei vel, men hun har gjort ett valg og hatt sex. Kanskje hun burde tenkt på det litt før. De aller felste vil i dag kunne klare seg greit selv om de får barn uten å være sammen med barnefaren, midt i studietiden eller i en eller annen anna vanskelig livssituasjon.

Igjen, man må stå for det man har gjort! Det gjelder også kvinnen, ikke bare mannen som man kan få intrykk av når man leser her. Man har vært to om å lage barnet, og da bør man være to om å fjerne barnet også.

Skrevet
Dette utsagnet provoserer meg. Jeg forholdt meg i aller høyeste grad til de ugreie sidene ved aborten. Jeg leste om fosterets utvikling, snakket med legen om selve prosedyren og hva som faktisk fysisk skjedde.

Det er jo flott at du vet dette, men det er ikke alle som setter seg så godt inn i ting!

Skrevet
Du syns tydeligvis at det er greit at jenter fra 18 års alderen og oppover velger å skippe prevansjon og bruke abort som angre metode...

Bytt 8 tallet med 4, 5 eller 6 du!

Jenter har sex tidligere og tidligere og jeg tror ikke sexualundervisningen klarer å holde følge. Altså, den kommer tidlig nok, men er ikke bra nok. (Hos oss handlet store deler av SEXualundervisningen om alkohol og narkotika... Abort tror jeg bare ble nevt som noe man kan ta om man ikke vil ha barnet som ble til.. )

Skrevet

For å være ærlig.. Diskuter opp og ned om dette..

jeg tok mitt vanskeligste valg igår... Fen ass...

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er også sant. Hvorfor skal jeg være med å betale aborten til jenter som ikke gidder å bruke prevansjon?

Om jeg ikke tar helt feil, er vel du fortsatt i en alder hvor du har blitt sponset heftig av samfunnet, men ikke enda begynt å gi særlig med klirrende mynt og verdiskapning tilbake? I likhet med meg, bare at jeg har høyere prislapp ;)

Gjest Blondie65
Skrevet
Og hva om han bruker kondom og det sprekker? Skal han fortsatt måtte betale i 18 år? Men om kvinnen bruker p-piller og de ikke holder så skal hun kunne velge å fjerne barnet?

Her blir du nødt å forklare den logiske sammenhengen for det skjønte ikke jeg.

Dersom en mann ikke ønsker å ta ansvaret for et uønsket barn så får han ta det opp med myndighetene. De begge to er ansvarlig for dette barnet og det at de tok sine forholdsregler som ikke var gode nok gjør dem ikke mindre ansvarlig. Hvis man ikke har råd til å være ansvarlig for sine handlinger så får man ta enda sikrere forholdsregler.

Pr dagens dato KAN en kvinne påføre en mann barnebidragskostnader ved å beholde et barn mot mannens vilje. Kan du forklare meg hvordan man på en fornuftig måte kan unngå dette? Skal en mann kunne pålegge en kvinne abort fordi han ikke har råd? En graviditet er MER enn et barn - det er også en forholdsvis stor risiko for kvinnen. Skal virkelig noen andre kunne pålegge kvinnen hvordan hun skal forholde seg til denne risikoen?

Jeg er for selvbestemt abort. Jeg har enda tilgode å høre et eneste holdbart argument mot det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...