Gå til innhold

Dialektuttrykk fra Sunnmøre...


ashera

Anbefalte innlegg

Gjest Reven

Maule har vi merkelig nok glemt. :overrasket:

Maule da, har noen skrevet det?

Jeg digger ordet maule.

Hmmm lurer på om jeg finner noe å maule i kjøleskapet :sjarmor:

Onomatopoetikon: Ja Ålesundere liker å mobbe hverandre. Spesielt de som bor i Åse/Moa/Vika området er jo overlegen de fleste andre steder ;) Men for all del, ikke si at noen fra Åse er fra Vika :ler:

OG, Sula er jo landet, det vet alle. Men jeg har faktisk aldri snakket stygt om de, da er det verre med "bonane" fra... :sjarmor: *holder munn nå*

[nasal] Mæn dæm sir Spjælkavika. [/nasal]

Et hvert fornuftig menneske vet at det heter Spjelkavikja.

:sjarmor:

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har venner på sunnmøre. Var der nå vinter, så dette er ett vinteruttrykk.

En mann sa der : No vert det avrong. Ja hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tue sier de i alle fall i Ålesund, men har inntrykk av at i nabokommuner er det mer vanlig å si tvøge.

Ante ikke at årre/årri kom av av "(Jesu) hårde død"  :sjenert:

Hvordan vet du alt dette, Hera? Reven har også stor kunnskap om ord og uttrykk, og dette med halvemål.

Nei, Tvåge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sulaværingene har fått mye pepper, når Sularuta har kjørt forbi, har Ålesundere oiet seg over fjøslukta etter Fjøsruta/Bondeekspressen. Gni Rævalus var jo også fast kallenavn på sulaværingene.

Sjøl kalte vi ho Melkeruta, fordi ho kjørte allverdens gamleveia og stoppa kor det skulle vær, og derfor tok sinnsykt med tid. For eksempel stoppa ho utafor hageporten våra sjøl om det berre va 50 meter til det offisielle busstoppet der resten av folket skulle gå ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har venner på sunnmøre. Var der nå  vinter, så dette er ett vinteruttrykk.

En mann sa der : No vert det avrong.   Ja hva er det?

Tror det betyr at det blir mildvær at det kommer til å "renne av".

Skine av er forresten et annet uttrykk, når det skine av, så blir det opplett.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maule har vi merkelig nok glemt.  :overrasket:

[nasal] Mæn dæm sir Spjælkavika. [/nasal]

Et hvert fornuftig menneske vet at det heter Spjelkavikja.

:sjarmor:

Maule, det er å ete noke uten noke attåt. Alltså ete berre kjøt uten potet enn noke anna. Eller rettare (trur det er sunnmørsk måte) ete berre pålegget uten skeve(brød,anm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maule da, har noen skrevet det?

Jeg digger ordet maule.

Hmmm lurer på om jeg finner noe å maule i kjøleskapet :sjarmor:

OG, Sula er jo landet, det vet alle. Men jeg har faktisk aldri snakket stygt om de, da er det verre med "bonane" fra... :sjarmor: *holder munn nå*

Takk for det!

:sexy:

Holder du munn om sånne inni fjordane, kanskje :sjarmor: ?

Tilbake til "maule" - et uttrykk som jeg trodde var genuint sunnmørsk, helt til jeg kom til Sørvest-Tyskland. På schwäbisch har de "vårt" ord, både som verb og i navnet på den lokale raviolien, som heter "Maultaschen".

På sunnmørsk (blant gæmliser vaffal) heter forresten harepusen "jase". Og en med hareskår er "jasemynt". Må være i slekt med tysk "Hase".

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maule da, har noen skrevet det?

Jeg digger ordet maule.

Hmmm lurer på om jeg finner noe å maule i kjøleskapet :sjarmor:

Onomatopoetikon: Ja Ålesundere liker å mobbe hverandre. Spesielt de som bor i Åse/Moa/Vika området er jo overlegen de fleste andre steder ;) Men for all del, ikke si at noen fra Åse er fra Vika :ler:

OG, Sula er jo landet, det vet alle. Men jeg har faktisk aldri snakket stygt om de, da er det verre med "bonane" fra... :sjarmor: *holder munn nå*

Vikaungdommen fikk gjennomgå mye med oss, og det med rette. Sjøl etter 20 år, må e flire når e ser nåkken av geledamene :sjarmor:

Sjøl kalte vi ho Melkeruta, fordi ho kjørte allverdens gamleveia og stoppa kor det skulle vær, og derfor tok sinnsykt med tid. For eksempel stoppa ho utafor hageporten våra sjøl om det berre va 50 meter til det offisielle busstoppet der resten av folket skulle gå ta.

Melkeruta var også et ord som ble brukt, og bussen stopper glatt den dag i dag der det ikke er busstopp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slettet

Mer bonemobbing, eller?

Dess mer jeg er i denne tråden, dess mer kommer jeg på av uttrykk jeg hadde glemt. Som for eksempel køyne. Som betyr kvise. Og kinntaska, som betyr kusma.

Uff, i kveld har jeg breia meg fole her. Nå legger jeg meg!

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten har det bare vært med gosslig mobbing av Sulaværingene, har vært mye på Sula, det var så mange fine gutter der :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikaungdommen fikk gjennomgå mye med oss, og det med rette. Sjøl etter 20 år, må e flire når e ser nåkken av geledamene  :sjarmor:

Jeg skjønner hva du mener :ler:

Selv om folk som ikke vet bedre, glatt kunne sagt jeg var fra Vika. (Så da vet vel alle hvor jeg er fra :sjarmor: ) Men det er jeg altså ikke!

Og jeg sier faktisk ikke Spjelkavika, jeg sier kun Vika. Mannen min som er fra en annen plass i byen, sier kun Spjelkavika. Eller i alle fall før han møtte meg ;)

Er det geografiske(dog veldig små) skiller på dette også? Det har jeg i grunn ikke tenkt på...

Maule er å spise feks pålegg alene ja, spesielt Trønderfår er godt å maule :)

Hera: bonemobbing blir det aldri nok av :)

Endret av Jerle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OG, Sula er jo landet, det vet alle. Men jeg har faktisk aldri snakket stygt om de, da er det verre med "bonane" fra... :sjarmor: *holder munn nå*

Å, pass kjeften din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere sykdommer -

nåresla = helvetesild, uttales nåreschjla, med en surklende spyttelyd ved tungerota.

brennjpøka = brennkopper

Ditte her e fole kaule!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å, pass kjeften din  ;)

Ja, men der du kommer fra er ikke der jeg mener :)

Nytt ord: Gaule.

Det er et bra ord.

(er ikke her, for man sitter jo ikke på nettet når man har mini ferie... :sjenert: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaule er bra! Jeg synes det er så morsomt at det er et sted som heter Gaular...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...