Gå til innhold

Dialektuttrykk fra Sunnmøre...


ashera

Anbefalte innlegg

For ein ekte sunnmøring so va ditta hær ein steikje artig tråd. Monge ord og uttrykk som eg kjenne godt igjen. e nesten so eg blir redd for at det skulle være kjentfolk her inne  :sprettoy:

:ler:

:ler:

Etter det jeg har funnet ut, er det ikke noen i tråden som kommer fra mitt hjemsted ;)

Endret av Onomatopoetikon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mender er nordre-uttale av mindre.

Dette har jeg fått med meg, men selve uttrykket innbiller jeg meg er noe det samme som; Nå står ikke verda til påske :sjenert:

Ser for meg en gammel dame som slår seg på låra og sier; de ekje von ti mender :ler:

(bruker ikke dette uttrykket selv, men hører en del eldre mennesker bruker det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden, jeg! Har dessverre lite å bidra med, men siden jeg er gift med en sunnmøring, må jeg jo prøve å lære... :ler:

*Eliza er den som på familietreff, står å stirrer intenst på samtalepartneren sin, mens hun prøver å gjette hva denne sier*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Dette har jeg fått med meg, men selve uttrykket innbiller jeg meg er noe det samme som; Nå står ikke verda til påske  :sjenert:

Ser for meg en gammel dame som slår seg på låra og sier; de ekje von ti mender :ler:

(bruker ikke dette uttrykket selv, men hører en del eldre mennesker bruker det)

I mitt hode betyr det noe sånt som "Såpass må det da være".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmøringer sier forøvrig også fole, men med tjukk l, i tillegg til kjøle...

Sikker på at du ikke blander oss med Romsdalingene nå? De sier fole og kjøle om hverandre. Vi vil som kjent ikkje bli sammenligna med romsdalinga på noka måte

(sa ho som e sammen med ein :sjenert::ler:)

føle æ må ha med den her sånn i tefelle :ironi:

Endret av Lurvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aule!

Betyr noe sånt som kravle og kry.

F.eks. "det aula med makk i jorda da ej stakk spada neri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: 

Og kampen mellom demmafolk og bonene fortsetter:

Hørt i Ålesund sentrum. Demmagutten sier til bonen: Døh, purken ska snakke med de, hesten din har drete på fortauet.

*deklamerer nasalt*

Ska dåkke vær me ut på Hææææællebroa og se på bræææænnmagnetane, kara?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
"det aula med makk i jorda da ej stakk spada neri".

Norsklærerne våre slet fælt med å lære oss "Ein gong då, kvar gong når"-regelen.

Ikke så rart, så lenge dialekten ikke skiller mellom de to. Vi si er nemlig bare når, aldri da/då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*deklamerer nasalt*

Ska dåkke vær me ut på Hææææællebroa og se på bræææænnmagnetane, kara?

Egentlig litt synd at denne dialekta dør ut, for det er jo steike arti å høre på da :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at folk også sier " å ta en bil" i stedet for "å ta en drosje", men det kan jo være tilfeldig?

Det er vel helst de som er 50+ som sier. Den yngre garde sier taxi/drosje ;)

Steikje tulent/toilljete høres jo ikke så gærnt ut, men når en ekte ålesunder  sier nasalt;  steeeeike tuuulen, så høres det jo unektlig veldig demma :rodme:

Onomatopoetikon er også ynglingsordet mitt :ler:

Slutt å mobb demma folket no da! ;)

Dessuten så er jeg fra en del av Ålesund der vi ikke på langt nær snakker så nasalt som de lenger ut i byen og videre mot Hessa. (OK, så mobber vi by rampen vi også for måten de snakke på)

Søren, det var et uttrykk dere ikke hadde skrevet enda, men nå glemte jeg det igjen. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst de som er 50+ som sier. Den yngre garde sier taxi/drosje ;)

Slutt å mobb demma folket no da! ;)

Dessuten så er jeg fra en del av Ålesund der vi ikke på langt nær snakker så nasalt som de lenger ut i byen og videre mot Hessa. (OK, så mobber vi by rampen vi også for måten de snakke på)

Søren, det var et uttrykk dere ikke hadde skrevet enda, men nå glemte jeg det igjen.  :sjenert:

Jeg er (relativt) ung, og jeg sier like gjerne at vi må bestille en bil :ler:

Jeg er også fra en del av Ålesund der vi ikke snakker nasalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å mobb demma folket no da! ;)

Ålesundere er jo flinke til å mobbe hverandre også da :ler:

I perioder har ungdommen fra Vika blitt plassert på Blindheim Ungdomsskole, og da snakket Vikaungdommene om at de måtte inn på Blindheim på landbruksskolen ;)

Og sulaværingene har fått mye pepper, når Sularuta har kjørt forbi, har Ålesundere oiet seg over fjøslukta etter Fjøsruta/Bondeekspressen. Gni Rævalus var jo også fast kallenavn på sulaværingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at du ikke blander oss med Romsdalingene nå? De sier fole og kjøle om hverandre. Vi vil som kjent ikkje bli sammenligna med romsdalinga på noka måte 

(sa ho som e sammen med ein  :sjenert:  :ler:)

føle æ må ha med den her sånn i tefelle  :ironi:

Nope, det gjør jeg ikke! ;)

Men du.... jeg=æ er vel ikke møring på noen måte vel? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aule!

Betyr noe sånt som kravle og kry.

F.eks. "det aula med makk i jorda da ej stakk spada neri".

Har brukt dette ordet mye de siste dagene, men da i sammenhengen "Det aula med mus i kjøkkenskapet våra".

Mitt bidrag: "Hyn" = gutt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nope, det gjør jeg ikke!  ;)

Men du.... jeg=æ er vel ikke møring på noen måte vel?  :sjenert:

På nordmøre blir "æ" og "e" brukt som "jeg".

Hmmm, nordmøringer sier ihvertfall ikke fole, akkurat det er jeg sikker på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - denne nordmøringen (inkl. familie og nærmiljø) sier iallefall "fole" og bruker "i" som jeg...

Men det er selvfølgelig geografiske forskjeller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maule da, har noen skrevet det?

Jeg digger ordet maule.

Hmmm lurer på om jeg finner noe å maule i kjøleskapet :sjarmor:

Onomatopoetikon: Ja Ålesundere liker å mobbe hverandre. Spesielt de som bor i Åse/Moa/Vika området er jo overlegen de fleste andre steder ;) Men for all del, ikke si at noen fra Åse er fra Vika :ler:

OG, Sula er jo landet, det vet alle. Men jeg har faktisk aldri snakket stygt om de, da er det verre med "bonane" fra... :sjarmor: *holder munn nå*

Endret av Jerle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - denne nordmøringen (inkl. familie og nærmiljø) sier iallefall "fole" og bruker "i" som jeg...

Men det er selvfølgelig geografiske forskjeller....

Nå ble jeg nysgjerrig på hvor du kommer fra altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...