Gå til innhold

Dialektuttrykk fra Sunnmøre...


ashera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gaule er bra! Jeg synes det er så morsomt at det er et sted som heter Gaular...

Det var derfor jeg kom på ordet, jeg kjørte forbi der i går ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg kom på ordet, jeg kjørte forbi der i går ;)

Nei, gjorde du? Du vet at jeg bor i nabokommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjorde du? Du vet at jeg bor i nabokommunen?

Ja, jeg så flere skilt til der du bor i går, så jeg hadde lyst å ta en liten omtur. Men vi hadde litt tidspress....

Vi får ta det igjen :)

Nytt ord: golfjakke.

Noen som vet hva det er? Det er altså ikke en jakke du spiller golf i(men kommer stammer vel fra det) og blir vel helst brukt av eldre folk i Ålesunds området.

Endret av Jerle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får ta det igjen :)

Nytt ord: golfjakke.

Noen som vet hva det er? Det er altså ikke en jakke du spiller golf i(men kommer stammer vel fra det) og blir vel helst brukt av eldre folk i Ålesunds området.

Det har jeg hørt bybonane bruke om alle slags strikkejakker, ikke bare cardigans. Ei kofte er også ei golfjakke i manges øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otølig betyr forresten ufordragelig.

Og ufjølg/ofjølg betyr frastøtende og uhyggelig.

Endret av ashera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og som er forresten bare så i min dialekt, vaffal.

Min også, men etter at jeg flyttet til Oslo har det blitt litt utvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg hørt bybonane bruke om alle slags strikkejakker, ikke bare cardigans. Ei kofte er også ei golfjakke i manges øyne.

Golfjakke er alle slags strikkajakker, men vi yngre bruker dette om strikkajakker som eldre bruker. Jeg har i alle fall ikke hørt at noen yngre har omtalt at de har kjøpt golfjakke :ler:

Dessuten så er det ikke noe som heter bybone!

*indignert*

Eller en annen variant:

*djupt såra og vonbråten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte min gamle bestemor på 85 år, om hun visste hva (h)alvemål var. Det visste hun, hennes egen bestefar snakket dette. Om jeg regner rett, så døde han på slutten av 40-tallet. Og han var sulaværing ;)

Så det er bor nok kanskje en ørliten bone i meg også!

Mine oldeforeldre snakket ikke alvemål, men det var nok et og annet ord uten h der også. Bestemoren min kunne foresten den reglen om hesten... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Reven

Jeg fant ei ordliste over gamle sunnmørsuttrykk i hylla mi. (Hva er det jeg ikke har, egentlig?) De gamle hadde en del gode ord som fortjener å bli tatt opp igjen.

Hva med "framsleng" = tenåring, ungdom?

"Gor" -altså tarminnhold var et mye brukt forsterkende ledd, som i gorlat, gorleid og gormyr.

For ikke å snakke om å være heimalen (heimala, heimalne). Da kan og vet du lite, og har antakelig aldri vore til Bya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagerskit = sladderhank, jfr. følgende regle: "Klagerskit, sukkerbit, stakk ei nål i rompa si"

Kresenpist = kresen person

Edit:

Måtte legge på en til:

Å kli = å ha brekningsfornemmelser.

Endret av hera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

:ler: Jeg er ekte sunnmøring, men har aldri hørt disse uttrykkene! Men jeg har b.l.a. hørt folk si "hi sida" tror det betyr denne siden. Og "reik" istedet for skill (i håret).

Hi sida betyr andre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maule da, har noen skrevet det?

Jeg digger ordet maule.

Hmmm lurer på om jeg finner noe å maule i kjøleskapet :sjarmor:

Maule har vi merkelig nok glemt.  :overrasket:

Nytt ord: Gaule.

Både "maule" og "gaule" kan man skrive i bokmål, så jeg tviler på at disse ordene er spesifikt sunnmørske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ord som irriterte meg da jeg var liten og nyinnflytta trønder på sunnmøre var ordet "Sylte" som blir brukt på Syltetøy, det irriterte meg veldig for sylte for meg var jo en slags skinke.

Så morsom liten historie, min mor (sunnmøring) og far (trønder) gikk en tur i 1975 da de var nylig blitt kjent, så sier mi mor "du må passe deg for søyla" så ser pappa opp, han ser da ingen søyle. Men da måtte min mor be han se ned der han så en sølepytt.

søyle=sølepytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...