Gå til innhold

Dialektuttrykk fra Sunnmøre...


ashera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gapa = gal

Gapa eller gapin betyr jo ikke gal, og jeg er vaskeekte Sunnmøring ;) Det betyr jo heller noe sånt som at noen "skaper" seg, eller at noen ikke skal oppføre seg så teit.

"Måkje du ver so steikje gapin!" Ikke oppfør deg så teit!

:fnise:

Artig å se så mange dialektord her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk med nesten alt:

Ej he'kje, men ho hi, ho he ho

Vi legger nemlig ofte til et ekstra pronomen på slutten.

Ikke-sunnmøringer har antakelig også oppdaga at vi aldri omtaler noen ved navn uten å bruke pronomen.

Der de fleste spør "Er Per hjemme?" spør sunnmøringen "E' an Per heime?"

Det høres jo MERKELIG ut vist man ikke har med pronomen :fnise: E Per heime? :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...
ashera skrev (På 16.11.2007 den 23.54):

 

Det er jo mange gamle uttrykk, og de fleste uttrykkene som er nevnt her er jo ikke fra byen, da. Ta det en liten ekspedisjon ut på bonelandet, og snakk med eldre folk, så får du høre....

Må bare si at jeg kommer fra utenfor Ålesund. Nå skal jeg skrive en random tulletekst slik jeg snakker: 

Ej ha fole låkt i haue i går, mej ha renneskjeta heile gjengen i går, ej va på hi si’n ta fjorden i går. Ej vetche ka ej ska jær i mårgå. D va fole travelt i går, å ej kjippte mej nåkkå grenselaust når katten hoppa oppi fjese på mej. 

Jeg et 25 år, så er ikke bare den eldre garde som snakker slik. De som bor i Ålesund snakker mye penere enn det vi rundt på bygdene gjør. 

Anonymkode: 7c188...6b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest litt sunnmørsblod skrev (På 28.10.2008 den 0.59):

Jeg husker at bestemoren min som kom fra Ålesundstraktene brukte ordet "taus" når hun mente tjenestejente, eller bare jente.

Ej bruka å sei «taus» t unge jente. «Na lisje tausa» 

Anonymkode: 7c188...6b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ej bruka å sei «taus» t unge jente. «Na lisje tausa» 

Anonymkode: 7c188...6b1

Unge jenter kaller jeg «tausonge».

Anonymkode: 97ce7...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Steinvågen i Ålesund kor kaldt det e!»

«Steinvågen i Ålesund» blir brukt som et kraftuttrykk på ytre søre. Det kan ha hatt sammenheng med at det var svært for bygdefolket å komme til Ålesund, og at et sted i byen har blitt brukt for å uttrykke overveldelse. 

«Vi teke ei poe, guta.» - «Vi tar en pause, gutter.» «Oss» og «me» er også vanlig, men det har kommet inn en del bokmålsord i nyere tid.

«Kaldsnækje» blir brukt hvis det er veldig kaldt, typisk minusgrader, men har også begynt å bli brukt bare det er kald vind.

Ellers stemmer det som tidligere har blitt skrevet i tråden, vi bruker alltid pronomen før navnet til en person. Dette kan være både «an», «han», og «hånå» og «o», «ho», «ne» og «hinne»

«ej he so låkt i haude» - «jeg har så vondt i hodet»

«Nei, honde det also!» - «Nei, vet du hva altså!»

Noe av det viktigste å være klar over, er at «lika'kje» eller likatsje» betyr «liker ikke. » Jeg må ofte i stedet i «lika ikkje» for at folk skal forstå. 

Dette er da eksempler fra ytre, søre Sunnmøre, veldig ulikt hvordan de snakker i Ålesund f.eks. Etter at jeg flyttet fra ytre søre, har jeg merket at jeg har mer bokmålsord i språket mitt enn det jeg tidligere hadde.

 

Anonymkode: 71370...e43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«lika'kje» eller likatsje» betyr «liker ikke. »

Det samme gjelder f.eks «har ikke» - «hekje», «vet ikke» - «vækje». osv. I rask dagligtale blir «ikkje» kuttet ned, og innbakt i selve ordet.  Men det er ikke helt uvanlig at hele «ikkje»-ordet også av og til blir brukt.

Anonymkode: 71370...e43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hørte en person fra sunnmøre si "hårre heklande hyn!" for ikke så lenge siden. Det skulle visstnok bety "du store tid" eller noe sånt.. Han som sa det, sa det var helt vanlig å si på sunnmøre. De snakker så rart der oppe 😄

Anonymkode: 66196...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven skrev (På 2.3.2007 den 12.58):

Vet dere forresten hvordan en kan avsløre hvem som er dæmma og hvem som er bygdinger? (Ekte bygdinger sier jo ikke bone.)

 

Jo: Dæmmafolk klarer ikke å si Spjelkavikja.

Og ikke Heissa, de får ikke til den diskrete diftongen. Prøver de blir det en veldig tydelig i, høres ut som en parodi.

Anonymkode: dede2...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...