Gå til innhold

Dialektuttrykk fra Sunnmøre...


ashera

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Reven

Hehe... det er veldig dæmma likevel, Onomatopoetikon!

Hvis vi på søre skulle brukt dette uttrykket ville vi ha sagt "Steikje toilljete", men det betyr ikke helt det samme. Antakelig er "Steikje galen/a/e/ne" det beste alternativet.

Onomatopoetikon er yndlingsordet mitt, forresten. ;)

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Me fram på Åmdala, ja...

Ha ha!! :ler: Det stemmer det:) No offense!

Jer er ike Åmdaling, men (noen av) Vassendgutane er. (Sitatet er fra Ungkar med dobbeltseng.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Nerdefakter samt oppvekst i en mer enn gjennomsnittlig språk- og lokalhistorieinteressert familie (to sider av samme sak?). Har ikke norsk i fagkretsen, men har likevel undervist to år i norsk i ungdomsskolen... Reven mistenker jeg for å ha formell kunnskap på området i tillegg til en genuin interesse. ar jeg rett, Reven?

Den formelle kunnskapen har jeg nok ikke. Min bakgrunn er omrent som din, den, bortsett fra at jeg underviste i engelsk på videregående. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... det er veldig dæmma likevel, Onomatopoetikon!

Hvis vi på søre skulle brukt dette uttrykket ville vi ha sagt "Steikje toilljete", men det betyr ikke helt det samme. Antakelig er "Steikje galen/a/e/ne" det beste alternativet.

Onomatopoetikon er yndlingsordet mitt, forresten. ;)

Steikje tulent/toilljete høres jo ikke så gærnt ut, men når en ekte ålesunder sier nasalt; steeeeike tuuulen, så høres det jo unektlig veldig demma :rodme:

Onomatopoetikon er også ynglingsordet mitt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Steikje tulent/toilljete høres jo ikke så gærnt ut, men når en ekte ålesunder  sier nasalt;  steeeeike tuuulen, så høres det jo unektlig veldig demma :rodme:

Onomatopoetikon er også ynglingsordet mitt :ler:

My point excactly.

Om jeg måtte velge ett eneste uttrykk for å beskrive "fenomenet dæmma" så måtte det bli en nasal utgave av "steike tulen"

:legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

her va d no veldig monge uttrykk frå sunnmøre.. nåken ej he hørt før og nåken ej aldri he hørt før. Men d va en artige tråd. Håpe her kjøme fleire innlegg snart.. Sjøl so kjømikkje ej på nåken bra ord/uttrykk i farta, men kanskje seinare.. :)

Endret av fjellfiol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Vet dere forresten hvordan en kan avsløre hvem som er dæmma og hvem som er bygdinger? (Ekte bygdinger sier jo ikke bone.)

Jo: Dæmmafolk klarer ikke å si Spjelkavikja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere forresten hvordan en kan avsløre hvem som er dæmma og hvem som er bygdinger? (Ekte bygdinger sier jo ikke bone.)

Jo: Dæmmafolk klarer ikke å si Spjelkavikja.

:ler:

Og kampen mellom demmafolk og bonene fortsetter:

Hørt i Ålesund sentrum. Demmagutten sier til bonen: Døh, purken ska snakke med de, hesten din har drete på fortauet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Ej hekje, men ho hi ho he

Du fikk med nesten alt:

Ej he'kje, men ho hi, ho he ho

Vi legger nemlig ofte til et ekstra pronomen på slutten.

Ikke-sunnmøringer har antakelig også oppdaga at vi aldri omtaler noen ved navn uten å bruke pronomen.

Der de fleste spør "Er Per hjemme?" spør sunnmøringen "E' an Per heime?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler:

Eller denne varianten:

Leika dokke dokke med dokke når dokke var små?

Hvis e dokka dokka mi, vil dokke dokke dokkene dokkes da?

Kom på noen andre fine ord:

Gøplete/goplete - adjektiv som betyr ekkelt og klissete, kommer av gøple/gople som betyr manet - brennegøple er en brennmanet, glasgøple en glassmanet.

Snippe - gjerrigkjipt. Illustrerende eksempel: Svigermora fra Sunnmøre som i bryllupet til sønnen sin synes det er aaalt for snippe med "bare" fem kaker til kaffen. Bryllupet står nemlig i Oslo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven
Gøplete/goplete - adjektiv som betyr ekkelt og klissete, kommer av gøple/gople som betyr manet - brennegøple er en brennmanet, glasgøple en glassmanet.

På mine kanter er samlebetegnelsen "gobbeglye". Svært så passene, spør du meg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ekje von ti mender!

Er i grunnen litt usikker på hva dette uttrykket egentlig betyr, kanskje noen kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For ein ekte sunnmøring so va ditta hær ein steikje artig tråd. Monge ord og uttrykk som eg kjenne godt igjen. e nesten so eg blir redd for at det skulle være kjentfolk her inne :sprettoy:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...