Myrthel Skrevet 4. januar 2007 #121 Skrevet 4. januar 2007 Jeg synes det er direkte uansvarlig at begge foreldrene drikker flere flasker øl hver når man har ansvar for en baby på 2 uker. Vurderings- og reaksjonsevnen blir faktisk svekket selv av små mengder alkohol ... så jeg hadde aldri utsatt mine barn for det da de var så små. En 2 uker gammel baby er utrygg og trenger ro og stabilitet ... ikke halvpussa foreldre ... ← Fant ikke linken, og har bare "skummet" gjennom innleggene - så jeg håper jeg har fått med meg poenget her.... Men jeg syntes også det er uansvarlig at begge foreldrene til en så liten baby drikker. Har du ikke andre tanker i hodet enn å feste, når baby`n er så liten, skulle man kanskje ikke hatt barn enda.... Mulig jeg er dømmende her, men et lite uskyldig og helt hjelpeløst menneske, trenger trygge voksne. Ikke fnisende halvpussa og festende foreldre. Det er nå min mening. Syntes ikke alkohol hører sammen med barn i det helt tatt. Men jeg ser en stor forskjell på et glass vin til maten, og det å drikke flere glass utover kvelden. Selv drikker jeg aldri sammen med mine barn. For meg, blir det helt feil. Sammen med barna mine er jeg MAMMA - og MAMMA skal være akkurat sånn barna mine kjenner meg..... Når barna er iseng (og noen år gamle) kan jeg ta et glass vin eller to. Da er jeg KONE evt "ELSKERINNE" til min mann. (Selvsagt er jeg kone for min mann hele dagen også, da......) Jeg kunne heller aldri drukket meg full med barna i huset. De kan jo våkne og trenge meg eller pappa`n.... Det mener jeg ikke er å være HYSTERISK.. Bare fornuftig...... Jeg hadde aldri hatt barnevakt til en 2 uker gml baby, så det spørsmålet blir helt uaktuelt for meg....... Dette ble kanskje et "kvast" innlegg, men jeg syntes det er så mange som er livredd for å bli "bundet" av barna sine, og vil feste som før de fikk barn.... (Ikke bland sammen siste setningen min med et glass vin til maten.....)
Gamle Alex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #122 Skrevet 4. januar 2007 (endret) men igjen- Jeg snakket om et par galss vin etter at barna hadde lagt seg eller til middag. Jeg nevte også nyttårsaften. Det var ingen som snakket om å feste med en 2 uker gamel baby i huset , men å ta et par øl sammen med mannen. Det er stor forskjell på å feste og dele en flaske vin!! ( Når er du bare deg? ) Endret 4. januar 2007 av Gamle Alex
Gjest *Tara* Skrevet 4. januar 2007 #123 Skrevet 4. januar 2007 men igjen- Jeg snakket om et par galss vin etter at barna hadde lagt seg eller til middag. Jeg nevte også nyttårsaften. Det var ingen som snakket om å feste med en 2 uker gamel baby i huset , men å ta et par øl sammen med mannen. Det er stor forskjell på å feste og dele en flaske vin!! ( Når er du bare deg? ) ← Enda verre - vil nå jeg si. Har du noen gang prøvd å ringe etter drosje på nyttårsaften?
Gamle Alex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #124 Skrevet 4. januar 2007 Enda verre - vil nå jeg si. Har du noen gang prøvd å ringe etter drosje på nyttårsaften? ← Så man skal ikke drikke alkhol på nyttårsaften i tilfelle noe skulle skje med barna :klø:
Jens Skrevet 4. januar 2007 #125 Skrevet 4. januar 2007 Helt enig med deg, Ithaca. Jeg hadde aldri godtatt at noen drakk alkohol mens de passet min 2 uker gamle baby ... Synes faktisk det er helt uansvarlig. ← Mine foreldre drikker vanligvis litt vin når sønnen min sover hos dem...Går fint det
Jens Skrevet 4. januar 2007 #126 Skrevet 4. januar 2007 Så man skal ikke drikke alkhol på nyttårsaften i tilfelle noe skulle skje med barna :klø: ← Da ringer man ambulanse da...
Myrthel Skrevet 4. januar 2007 #127 Skrevet 4. januar 2007 (endret) men igjen- Jeg snakket om et par galss vin etter at barna hadde lagt seg eller til middag. Jeg nevte også nyttårsaften. Det var ingen som snakket om å feste med en 2 uker gamel baby i huset , men å ta et par øl sammen med mannen. Det er stor forskjell på å feste og dele en flaske vin!! ( Når er du bare deg? ) ← Hei, hei... Regner med at dette var et svar til meg Som jeg skrev "skumleste" jeg bare igjennom innleggene her, for det var så veldig mange.... og skrev bare en mening utifra det jeg kom over Jeg skrev jo bare hva jeg personlig mente. (og det med en 2 uker gml baby har vært nevnt mye - og det virket som det hadde vært en link til den saken her...) Måtte når du spurte når jeg var bare meg...... Artig spørsmål.... Jeg er vel meg hele tiden, selvom jeg oppfører meg forskjellig i forskjellige situasjoner og sammen med forskjellige personer.... Men det føltes ofte som man ALDRI er SEG SELV.....JA..... Endret 4. januar 2007 av Myrthel
Gjest Tweetypie Skrevet 4. januar 2007 #128 Skrevet 4. januar 2007 Blir vel skutt her nå, men her nyter vi et glass vin eller to etter at ungene har lagt seg. Vi er generellt veldig forsiktig med alkohol, men i ny og ne er det greit å ta seg et glass til maten.
Gjest Mayamor Skrevet 4. januar 2007 #129 Skrevet 4. januar 2007 Kan ikke en bare bli enige om at vi har forskjellig terskel? De aller fleste her skriver at de aldri drikker med barna i samme hus eller at de tar et glass eller to. De aller fleste kritiserer ikke de som velger annerledes. Er det noen som trenger applaus for alle sine "gode sider" som kan være at de ikke drikker eller at de nyter et glass eller to da?
Gjest *Tara* Skrevet 4. januar 2007 #130 Skrevet 4. januar 2007 Også bør man kanskje ta med barnets alder når man diskuterer. En nyfødt er ikke det samme som en 2-åring ... Jeg har ihvertfall skrevet mine svar angående 2 uker gamle babyer og ikke 3 år gamle unger. Kanskje bare jeg som ser forskjell her - men da barna mine var 2 uker så var liksom alkohol det siste jeg tenkte på ... og mannen min og, heldigvis. Og barnevaktene - selvsagt.
Gamle Alex Skrevet 4. januar 2007 Forfatter #131 Skrevet 4. januar 2007 Er det noen som trenger applaus for alle sine "gode sider" som kan være at de ikke drikker eller at de nyter et glass eller to da? ← Hvorfor det?
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2007 #132 Skrevet 4. januar 2007 Men jeg syntes også det er uansvarlig at begge foreldrene til en så liten baby drikker. Har du ikke andre tanker i hodet enn å feste, når baby`n er så liten, skulle man kanskje ikke hatt barn enda.... Mulig jeg er dømmende her, men et lite uskyldig og helt hjelpeløst menneske, trenger trygge voksne. Ikke fnisende halvpussa og festende foreldre. Det er nå min mening. Syntes ikke alkohol hører sammen med barn i det helt tatt. Men jeg ser en stor forskjell på et glass vin til maten, og det å drikke flere glass utover kvelden. ← Er det galt av de samme foreldrene å drikke et glass vin hver, samtidig, til maten? Flere flasker øl betyr kanskje to flasker eller halvlitere i løpet av kvelden, jeg synes ikke det er særlig problematisk. Alkoholmessig er det i hvert fall ikke mer alkohol i to 0,33-flasker øl enn i et glass vin, tror jeg. Å feste eller drikke seg "uoppmerksomt brisne" blir selvsagt noe annet. Jeg har ikke barn selv, så vet ikke hva jeg ville gjort i samme situasjon. Hos oss er det av ulike grunner bare èn som har lappen, så kjørbarhet er ikke det viktigste argumentet hos oss. Om den uten førerkort er alene med babyen er man jo uansett ikke kjørbar om noe skulle skje... Noe annet er hva man føler seg komfortabel med - jeg tror kanskje ikke jeg ville vært komfortabel med å drikke i det hele tatt med en så liten baby, men det er min personlige mening basert på ulike erfaringer med alkohol. Også bør man kanskje ta med barnets alder når man diskuterer. En nyfødt er ikke det samme som en 2-åring ... Jeg har ihvertfall skrevet mine svar angående 2 uker gamle babyer og ikke 3 år gamle unger. Kanskje bare jeg som ser forskjell her - men da barna mine var 2 uker så var liksom alkohol det siste jeg tenkte på ... og mannen min og, heldigvis. ← På en måte forstår jeg jo dette. Samtidig - hvilke behov og hvilken selvstendighet har en treåring sammenliknet med en to uker gammel baby, når problemstillingen er om det er greit eller ikke å drikke et glass (eller to) med rødvin eller maks to-tre flasker øl? Om det, igjen, er kjørbarhet - treåringer kjører heller ikke. Om det er om huset begynner å brenne - treåringer er heller ikke spesielt selvbergende. Om det er om man er edru nok til å se på ungen om den er frisk eller syk - vel, ja, det er et godt argument, men det gjelder vel uansett alder på barnet. Også er det selvsagt den evige dårlige samvittigheten; hvis noe skjer og jeg har tatt en øl, skyldes utfallet det at jeg har drukket? Kanskje dette ligger til grunn for flere meninger her enn man gir uttrykk for.
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2007 #133 Skrevet 4. januar 2007 (endret) For meg er fyll når man er sanseløs drita, man klarer ikke å gå skikkelig eller snakke tydelig. så lenge man klarer å følge med hva som skjer og tenke fornuftig ser jeg ingen grunn til at man er uansvarlig. ← enig. men noen ser ut til å mene at man blir drita av to-tre øl Og om babyen er 2 uker eller 2 år har jo ingenting å si sålenge man ikke er FULL. Det må jo gå an å kose seg med et glass vin feks, og ikke bli beskyldt for å være uansvarlig....... Det blir rett og slett hysterisk. Skal man bli hysterisk for alt, kan man jo tilslutt ikke leve, for det blir også FARLIG... Endret 4. januar 2007 av Epica
Gjest ¤Ronja¤ Skrevet 4. januar 2007 #134 Skrevet 4. januar 2007 Og om babyen er 2 uker eller 2 år har jo ingenting å si sålenge man ikke er FULL.← Sidan ein sannsynlegvis kjenner sitt eige barn betre når det er 2 år enn når det er 2 veker, vil eg sei det er ein STOR skilnad!
Gjest care Skrevet 4. januar 2007 #135 Skrevet 4. januar 2007 Til TS Jeg må si at jeg synes det er skikkelig ufint å trekke frem egen livstil for så å mene at de som gjør eller mener det motsatt er hysteriske. For min del er jeg her inne for å dele kunnskap og erfaringer med andre. Jeg svarer i tråder hvor jeg tror jeg kan bidra og lager egne tråder hvor jeg spør etter råd og hjelp. Men å starte en egen tråd for å kritiserer andre som ikke gjør som deg synes jeg er ufint. Jeg har lenge merket meg at det finnes to type "fundamentalister" her inne. De som blir betegner som hysteriske mødre og de som blir betegnet som uansvarlige mødre. Hvor blir det av alle som ligger i midtpartiet? Hva med å respektere at vi har ulike holdninger som preger oss som foreldre? Hvorfor denne uendelige kranglingen om hva som er svaret på den beste foreldre? Alle foreldre er vel best for sitt barn. Dette er vel et diskusjonforume ikke et krangleforum?
Gjest *Tara* Skrevet 4. januar 2007 #136 Skrevet 4. januar 2007 enig. men noen ser ut til å mene at man blir drita av to-tre øl Og om babyen er 2 uker eller 2 år har jo ingenting å si sålenge man ikke er FULL. Det må jo gå an å kose seg med et glass vin feks, og ikke bli beskyldt for å være uansvarlig....... Det blir rett og slett hysterisk. Skal man bli hysterisk for alt, kan man jo tilslutt ikke leve, for det blir også FARLIG... ← Må bare innse at vi er forskjellige. Du mener jeg er hysterisk og jeg mener du er uansvarlig. For det ER stor forskjell på en 2-åring og en nyfødt baby på 2 uker. Babyen på 2 uker klarer ikke engang å holde nakken sin oppe, der de trenger mest er trygghet, kos og stabilitet. Det er ikke uten grunn at man ikke har lov til å kjøre bil etter å ha inntatt de alkohol-mengdene du snakker om - man mister endel dømmekraft. En 2-åring er som regel mye mer stabil - og sover som oftest natten gjennom.
Gjest Turi Skrevet 4. januar 2007 #137 Skrevet 4. januar 2007 Jeg har lenge merket meg at det finnes to type "fundamentalister" her inne. De som blir betegner som hysteriske mødre og de som blir betegnet som uansvarlige mødre. Hvor blir det av alle som ligger i midtpartiet?← Hehe. Jeg ligger nok i midtpartiet. Jeg er ikke definert som hysterisk (har det svart på beige ) og jeg syns ikke de som drikker er uansvarlige selv om jeg ikke liker å gjøre det selv. Det virker - med unntak av Tara - som om det faktisk er mest de som faktisk drikker selv som mener at de som ikke gjør det ser dem som uansvarlige. Jeg ser ikke folk som uansvarlige selv om de tar et glass eller to med barna hjemme uansett om barnet er 2 uker eller 2 år. Jeg forventer den samme respekten igjen for mitt personlige ståsted. Og får det ikke. Verken her eller IRL. Her som i cafe/barnevogndiskusjonen preges vi av ulik bakgrunn. De som har alkoholikerforeldre drikker ikke med barna, de med foreldre som kunne drikke moderat med barn tilstede ser ikke noe feil i det. Vi klarer ikke skille oss fra vår subjektive verden og se objektivt på dette. Tror derfor vi må bli enige om at vi har ulike måter å leve livene våre på, og respektere hverandres ståsteder. Som flere her inne skriver ER det forskjell på en 2 uker gammel baby og en 3-åring. En 2 uker gammel baby trenger omsorg og kjærlighet, man kjenner ham/henne ikke enda, og barnet kjenner ikke verden som kan være skremmende. At det skal være uansvarlig å ta en øl til maten vil jeg likevel ikke si.
Gjest *Tara* Skrevet 4. januar 2007 #138 Skrevet 4. januar 2007 (endret) Innholdet er slettet pga. persondebatt. Madeline -mod Endret 4. januar 2007 av Madeline
Gjest bada Skrevet 4. januar 2007 #139 Skrevet 4. januar 2007 Aha! Jeg er visst litt treg i oppfatningen, først etter å ha lest Taras siste innlegg skjønte jeg hva denne tråden går ut på Det er fryktelig ufint å rakke ned på andre på den måten. Fei for deres egen dør!
Gjest gjesta Skrevet 4. januar 2007 #140 Skrevet 4. januar 2007 men noen ser ut til å mene at man blir drita av to-tre øl ← Jeg blir faktisk full på en slik mengde alkohol, men de fleste klarer nok det greit. Grunnen til at mange godt som unngår alkohol når de har småbarn er at man endrer sin oppførsel lenge før en selv oppfatter seg som full. Og barn er veldig gode til å plukke opp denne endringen. Men man kan jo unne seg et glass rødvin eller to etter at barnet har lagt seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå